BUDAPEST

Ez az épület volt Budapest első felhőkarcolója - te ismered?

A mai Országos Társadalombiztosítási Intézet épülete már a 18. században is állt.

Link másolása

A Kopaszi-gáthoz tervezett felhőkarcolókkal kapcsolatos híreket mindannyian figyelemmel kísérjük, hiszen Budapesten eddig nem magasodott amerikai mintára épült toronyház. Vagy mégis?

Talán nem is gondolnád, de már a 18. században is állt egy felhőkarcoló a Keleti pályaudvar közelében. Sőt - bár nem eredeti magasságában - de az épületet még ma is megcsodálhatod. A főváros első, amerikai mintára épült felhőkarcolója ugyanis a mai Országos Társadalombiztosítási Intézet (OTI) épülete volt.

A Keleti pályaudvartól a Fiumei úti Nemzeti Sírkert felé indulva rögtön felkelti a figyelmünket az OTI vöröstéglás, bizarr domborművekkel díszített épülete, amelyben korábban az Országos Munkásbeteg-segélyező és Balesetbiztostó Pénztár kapott helyet.

Fotó: Nagy Attila/Cink

Az Országos Munkásbeteg-segélyező és Balesetbiztostó Pénztár 1907-es magalakulása után szinte azonnal kinőtte erzsébetvárosi irodáit. Az új, nagyobb épületegyüttes kialakítása nem tűrt halasztást, a főváros pedig e célból a mai Nemzeti Sírkerttel (az egykori Kerepesi temetővel) szemben lévő, nagy telket vásárolta meg. Az 1910-ben kiírt tervpályázat azonban igen bonyolultra sikerült. Ugyanis a Pénztár bérlakásokat, udvari vízgyógyintézetet és számtalan más funkciót is el akart helyezni a furcsa alakú telken. Ráadásul az építészeknek egy későbbi bővítés lehetőségére is gondolniuk kellett.terv

A pályázatot végül a nemzeti szecesszió nagy párosaként is emlegetett Komor Marcell és Jakab Dezső nyerte el. Az épület legyezőszerű alaprajzot és világos várócsarnokot kapott. Az elkészült homlokzat azonban nem igazán hasonlított az eredeti tervekre. Sőt a tervezett szoborsor helyett végül Biró Mihály domborművei kerültek az épület külsejére. Ezek különböző, társadalombiztosítással kapcsolatos eseményeket örökítenek meg, olykor elég groteszk módon. (Emlékszem, gyerekkoromban az épület egyes domborműveitől kifejezetten féltem is.)

6a7470c3376f4d6571aa50491f62d963_16a62d4933659df6579ae77a8f52c3b5f_171530df959b1dd51d409e1d52116623e_1

Köztérkép, Csuhai István fotói

A Munkásbiztosítóból az évek alatt Társadalombiztosító Intézett lett, az intézmény pedig hamarosan ezt az épületet is kinőtte. Így 1929-1930-ban a Komor-Jakab páros elkészítette a ma is látható épületegyüttes északi, a réginél egy szinttel magasabb szárnyát. Ezt pedig talán még furcsább domborművekkel, Maugsch Gyula, Markup Béla és Zsákodi Csiszér János munkáival díszítették. Az régi és új épületet azonban nemcsak egy egyszerű folyosóval kötötték össze.

A két szárny közé az amerikai felhőkarcolók mintájára egy 18 szintes, mintegy 70 méter magas tornyot építettek.

A toronyháznak is méltán nevezhető épület ezt követően évtizedeken át uralta a környék látképét.11884422_639599975f9351b6ac155276fcaaf368_wm18jsobfadg2d6jpglát2

Látkép a II. János Pál pápa tér felől

Az OTI székház egyike volt az első magyar vasbetonépületeknek, de ez okozta a felhőkarcoló vesztét is. Az új szárny és a torony építésekor ugyanis már használták a bauxitbetont. Ez a rosszabb minőségű anyag pedig közel harminc év alatt jókora szilárdságvesztésen esett át, és nem segített az építési anyagok minősége és az időjárás sem.

A meggyengült épületrészeket egyes helyeken utólagosan megerősítették, de az átalakítás a torony esetében túl nagy összeget emésztett volna fel.

A torony nagy részét lebontották: a toronyórával és szobrokkal díszített, pártázatos felső nyolc szint 1970-re eltűnt.

Szerencsére a bontást megúszták a harmadik emeleti ablakok közt álló alakok (a Kőfaragó, az Öntőmunkás és a Téglahordó nő, mindhárom Lányi Dezső munkái), valamint kapuk feletti szobrok (Petri Lajos Ifjú munkás alkotása és Lányi Dezső Munkás kalapáccsal szobra). További jó hír, hogy a tornyától megfosztott épületegyüttes ma is kitűnő állapotban van a 2002-2004 évi felújításnak köszönhetően.a0cda456537b47a59134677ea4049bb9_1

Köztérkép, Dénes Ildikó fotója6f5601218b33a2380c7238fb109e08d6_158d03cc40545b8a7313be2d9b29c9adc_1

A kapuk feletti szobrok - Köztérkép, András fotói

Forrás: Hír24, Népszava, Köztérkép, Wikipédia, Fortepan

Címkép: egykor.hu

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Megszólalt a vízművek a csőtörésről, ami megbénította Mátyásföldet: egy 75 éves vezeték tört el
Egy 1949-ben fektetett vezeték adta meg magát, de eltört mellette egy kisebb, lakossági ellátó vezeték is. A környéken lakók szükségkútról vihetnek vizet.

Link másolása

Egy 1949-ben fektetett, 60 centiméter átmérőjű vezeték törése miatt kellett hétfőn reggel lezárni a XVI. kerületi Veres Péter utcát – közölte a Fővárosi Vízművek. A csőtörésről mi is beszámoltunk már: a Sárgarózsa utca és a Thököly utca között az úttestet is elmosta a víz, a közlekedést pedig teljesen felborult.

A nagy átmérőjű vízvezeték törése nem okozott vízhiányt, ám eltört egy mellette futó kisebb, 150 mm-es lakossági ellátó vezeték is

– teszi hozzá a Vízművek. A kisebb vezeték javításáig a Veres Péter utca 1. és 29. között kell vízhiánnyal számolnia az ott élőknek. Kovács Péter polgármester erről azt írta Facebook-oldalán:

„Mintegy 100 fogyasztó maradt vízellátás nélkül, ezért számukra jelenleg a Farkashida utca 2-4. előtt szükségkút segíti a vízvételi lehetőséget.”

Jelenleg a víz szivattyúzása, a hiba feltárása és a munkagödör kialakítása folyik a Vízművek szerint. Ezt követően kerülhet sor a sérült vezetékek cseréjére, majd az útburkolat javítására. A munka akár a hétvégéig is elhúzódhat: a hibajavítást nehezítheti és lassíthatja, hogy több közművezeték is húzódok az út alatt, ami más közszolgáltatókkal való egyeztetést és együttműködést is szükségessé tehet.


Link másolása
KÖVESS MINKET: