A Ganz helyett egy orosz cég mögé állt be a magyar kormány egy egyiptomi üzletnél
Komoly egyiptomi megbízás közelébe került 2016-ban a gépgyártással foglalkozó magyar Ganz-csoport, amikor egy konzorcium tagjaként egy több százmilliárd forint értékű, 700 vasúti kocsi gyártásáról szóló egyiptomi tender megnyertek.
A szerződéskötésig azonban nem jutottak el. A Ganz a magyar állam segítségével szerezte volna meg az üzletet, azonban az Orbán-kormány végül kihátrált mögüle, és helyettük egy orosz részvétellel felálló csoportot kezdett támogatni - számolt be a Direkt36.
A Ganz-féle konzorcium az állami tulajdonú Eximbank támogatásával indult az egyiptomi tenderen, de hiába lett győztes a pályázatuk, a magyar kormány időközben egy riválisa mögé állította be a 900 millió eurós, (körülbelül 279 milliárd forintos) eximbankos hitelt. Az állam az egyiptomi tendernél azt a Transzmasholdingot segítette, amelynek tagvállalata (Metrovagonmas) a 3-as metró szerelvényeinek felújítását végezte. A cég a felújított kocsik rendszeres üzemzavarai miatt sok kritikát kapott.
Az üzlet részleteiről Orbán Viktor és Vlagyimir Putyin orosz elnök is egyeztetett egymással. Kezdetben úgy vélekedtek, hogy erősebb lenne a pályázat, ha a tenderen szintén induló orosz Transzmasholding összefog a magyarokkal,
vagyis a magyar állam többségi tulajdonában lévő Dunakeszi Járműjavító és a Ganz is együttműködik az orosz céggel. A Ganz azonban időközben kikerült az együttműködésből.
A tendert végül a Ganz konzorciuma nyerte meg, a szerződéskötésre azonban nem került sor - a Ganz szerint a magyar kormány hibájából. A céget - a beszámolóik alapján - emiatt közel félmilliárdos veszteség érte. "A tender megnyerését követően, a szerződéskötés folyamatában a magyar kormány a vevő finanszírozást az orosz konkurens cég mögé állította, akivel azonban az Egyiptomi Vasút nem kötött/köt szerződést" – olvasható egy dokumentumban.
Azt egyelőre még nem tudni, hogy a 700 kocsi beszerzéséről szóló egyiptomi tender mikor zárul le, de a Ganz jelenleg egy spanyol céggel összefogva próbálja újra helyzetbe hozni magát Egyiptomban. Az orosz-magyar vasúti együttműködés azonban újra napirendre került, amikor az Index egy orosz üzleti lapra hivatkozva idén márciusban arról írt, hogy az orosz Transzmasholding 50%-os részesedést szerezhet a Dunakeszi Járműjavítóban.
A Direkt36 kereste a Ganzot, azonban azt mondták, a folyamatban lévő üzleti ügyekről nem adnak tájékoztatást. Kérdéseikre továbbá sem a magyar kormány, sem az Eximbank nem válaszolt.
A címkép illusztráció. Forrás: Pixabay