A Rovatból

Dunai hajótragédia: vádat emeltek a Hableánnyal ütköző Viking Sigyn-t követő hajó kapitánya ellen

A kerületi ügyészség felfüggesztett fogházbüntetésre ítélné az 59 éves ukrán férfit és határozott időre eltiltaná a vízi járművek vezetésétől.


A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség vádat emelt a Hableánnyal ütköző szállodahajót követő hajó ukrán kapitánya ellen 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának vétsége miatt - közölte a Fővárosi Főügyészség csütörtökön az MTI-vel.

Az 59 éves férfi 1979-ben szerzett hajóvezetői engedélyt, majd 2004-től hajóskapitányi képesítéssel, valamint rádió- és radarkezelői képesítéssel is rendelkezett; a Duna magyarországi szakaszán is pontos helyismerettel bírt.

A vádlott egy svájci székhelyű hajózási társaság alkalmazásában egyedül vezetett egy szállodahajót, amelyen 2019. márciusban és áprilisban mentési gyakorlatokon is részt vett. 2019. május 29-én, az esti órákban a Duna bal partján található, V. kerület, Vigadó 1 nevű állomásról indult el a hajóval Romániába. Azt tervezte, hogy először északi irányban hajózik a Dunán, majd északról megkerülve a Margit-szigetet, délre folytatja útját.

A Dunán ekkor a vádlott által irányított hajó előtt haladt egy másik szállodahajó, amelyet az ugyanannál a cégnél dolgozó másik ukrán kapitány vezetett, illetve a Hableány nevű, kisebb személyhajó, amelyen utasként 33 dél-koreai állampolgár, valamint a kapitány és egy fő legénység tartózkodott.

A kisebb hajó a Parlament előtt, balról megelőzte az elöl közlekedő szállodahajót, majd előtte hajózott és így elsőbbségi helyzetbe került a Margit híd alatti áthajózásnál.

A Hableányt követő szállodahajót vezető kapitány ennek ellenére gyorsítani kezdett és a tőle elvárható figyelmet elmulasztotta, percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így a biztonságos távolságot nem tartotta meg, az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést nem adta le. A nagyobb hajó, kapitánya gondatlansága miatt, nekiütközött a Hableány hátsó részének, a kisebb hajót beforgatta maga elé, rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta. A Hableány körülbelül 30 másodperc alatt teljesen víz alá került, elsüllyedt, a rajta tartózkodó 35 személy vízbe került

- idézték fel az eseményeket.

A vádlott hajója az ütközés pillanatában a baleset helyszíne felé haladt, attól körülbelül 600 méterre volt. A balesetet követően a kapitány az "Ember a vízben" német nyelvű rádióforgalmazást nem hallotta, azt azonban észlelte, hogy az előtte haladó szállodahajó a híd alatt rendellenes manőverbe kezd és megáll.

A vádlott ezt látva tovább haladt a Margit híd felé, miközben mobiltelefonon - sikertelen - hívást kezdeményezett a balesetet okozó kapitánytársa felé. A vádlott hajója lassítva áthaladt a már a mederfenékre süllyedt Hableány felett. Amikor a vádlott hajójával már éppen kiért a híd alól, rádión végül elérte kapitánytársát, aki tájékoztatta, hogy összeütközött egy hajóval, és megkérdezte, hogy lát-e valamit mögötte. Erre a kérdésre a kapitány azt válaszolta, hogy nem lát semmit, azt azonban hallotta, hogy valaki kiabált a fedélzet jobb oldalán.

Annak ellenére, hogy a kapitány a balesetet követően pár percen belül tudomást szerzett az ütközésről, nem tett fel további kérdéseket, hogy hol van az a hajó, amellyel a másik szállodahajó ütközött, kerültek-e emberek a vízbe, milyen mentésre irányuló intézkedéseket tesz kapitánytársa.

A vádlott a Margit híd alóli kihaladása közben megállította a hajóját és figyelemmel kísérte ahogy a másik szállodahajó mentőcsónakját leengedik. Amikor a mentőcsónak már ereszkedni kezdett a víz felé, a vádlott a hajóját gyorsítani kezdte és balról elhaladt az ütközésben részes szállodahajó mellett, majd megállás nélkül tovább ment. A kapitány a hajójával megkerülte a Margit-szigetet, majd a Duna budai ágában völgymenetben hajózott, amikor a baleset miatt intézkedő vízirendőrök kikötésre kötelezték.

Mindezek alapján a kapitány tudomással bírt arról, hogy mentésre szoruló emberek vannak a vízben, azonban nem nyújtotta a tőle elvárt segítséget, tovább haladt, nem állt meg segítségnyújtás céljából.

Habár ezt a hajója mentési protokollja késedelem nélküli kötelezettségként előírta, nem riadóztatta a személyzetét, nem rendelte el a mentőcsónak vízre bocsátását. Ekkor még lett volna lehetősége a mentésre, mert még volt a Hableány hajóról vízbe kerülő, majd vízben sodródó, közvetlen életveszélyben lévő, mentésre szoruló sértett a Duna Lánchíd és Margit híd közötti szakaszán - írta az ügyészség.

Az adott helyzetben a kapitány a vád szerint a tőle mint a baleset közvetlen közelében közlekedő hajó kapitányától elvárt segítségnyújtási kötelezettségének nem tett eleget 27 vízbe került, végleg víz alá nem merült, közvetlen életveszélyben lévő sértett vonatkozásában - fűzték hozzá.

A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség a kapitánnyal szemben 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának vétsége miatt nyújtott be vádiratot a Pesti Központi Kerületi Bíróságra.

A kerületi ügyészség indítványozta, hogy a bíróság ítélje a kapitányt fogházbüntetésre, amelynek végrehajtását büntetlen előéletére és a joggyakorlatra is figyelemmel próbaidőre függessze fel és a határozott időre a tiltsa el a vízi járművek vezetésétől.

A férfi jelenleg bűnügyi felügyelet alatt áll, rendszeres jelentkezési kötelezettsége van a rendőrség felé - közölte az ügyészség.

A Fővárosi Főügyészség helyettes szóvivője a 24.hu megkeresésére azt mondta, a vádlott tagadta a bűnösségét.

"Azt vallotta, hogy sem a balesetet nem látta, sem azt, hogy emberek vannak a vízben, és ezért haladt tovább."

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KÉK HÍREK
A Rovatból
Újabb tragédia a Balatonon: meghalt egy nő Zamárdi strandján
Hiába küldtek mentőhelikoptert a strandhoz, az idős nő életét már nem tudták megmenteni.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. július 16.



Több mentőegység is a zamárdi strandra érkezett, ahol a vízben lett rosszul egy idős nő, tudta meg a Blikk. A lap azt írja, hogy még mentőhelikoptert is küldtek a tó partjára.

„A helyszínre több mentőegységet, köztük mentőhelikoptert is riasztottunk, sajnos, egy idős hölgy a bajtársaink újraélesztési kísérlete ellenére a helyszínen életét vesztette”

– tájékoztatta a lapot az Országos Mentőszolgálat.

Korábban a Balatoni Vízi Rendészeti Rendőrkapitányság felhívta a figyelmet arra, hogy mire kell figyelni a tragédiák elkerülése érdekében:

„Nagyon fontos, hogy a vízpartra érkezők egyfajta alapvető vízi gondolkodást is elsajátítsanak, ami leginkább a saját biztonságukat alapozza meg a nyaralás alatt. Ez a fajta odafigyelés csak pár fontos mozzanatból áll, de életet menthet.”

Ennek érdekében a három legfontosabb dolog, amit a nyaralók tehetnek, hogy ismerjék meg azt a helyet, ahová nyaralni érkeznek, valamint ha nem tudnak megfelelően úszni, csak a nagyon sekély vízben fürdőzzenek, és ismerni kell a viharjelzés szabályait.

Néhány napja egy zsúfolásig telt strandon, a fél méteres vízben vesztette életét egy fürdőző:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KÉK HÍREK
A Rovatból
Baleset történt az új balatoni szuperkompon, amit márciusban avattak fel
Miután kikötött Szántódon, a komp hirtelen távolodni kezdett a parttól. Eközben viszont egy kisbusz próbált lehajtani a fedélzetről.


Baleset történt a szántódi kikötőben hétfőn, miután kikötött a Tihany–Szántód vonalon közlekedő új komp - tudta meg a Blikk.

A lapnak az egyik szemtanú azt mondta, hogy

miután körülbelül 20 autó lehajtott a komp fedélzetéről, a hajó hirtelen távolodni kezdett a parttól. Ezt viszont későn észlelték, és egy kisbusz éppen hajtott volna le a fedélzetről.

Ez azonban nem sikerült, mert a komp már nem volt helyén, így a kocsi eleje összetört. A Blikk szerint a komp valószínűleg nem volt megfelelően kikötve.

A lap az ügyben megkereste a Balatoni Hajózási Rt-t, de választ egyelőre nem kaptak.

A Tihanyról, illetve Szántódról elnevezett két új komp tavaly nyáron került a Balatonra. A 45 méter hosszú és 11,4 méter széles kompok 24 járművet, 30 kerékpárt és 120 utast képesek egyszerre szállítani, ezek az eddigi legnagyobb jármű befogadó-képességgel rendelkező hajói a balatoni flottának. A kompokat március 28-án avatták fel, két óriás katamaránnal együtt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KÉK HÍREK
A Rovatból
Diplomata rendszámos luxusautó balesetezett a Ferihegyi Repülőtérre vezető úton, a sofőr és utasa a mentességre hivatkozva nem akart kiszállni az autóból
A fekete Lexus a reptérről a fővárosba vezető gyorsforgalmi úton egy taxival karambolozott, de nekiment egy busznak is.


„Diplomata rendszámos fekete Lexussal záróvonalon végig előzte a sort a reptérről befelé vezető gyorsforgalmi úton, a kőhíd közepén azonban már nem tudta befejezni az előzést, és karambolozott az utasaival a reptérre kifelé tartó taxissal” – írta a BpiAutósok.hu egyik olvasója, aki szemtanúja volt a balesetnek.

„A taxis lélekjelenlétének köszönhetően senki nem sérült meg, ugyanis amikor észlelte hogy a nő nem fog beférni belesatuzott a fékbe, és a szalagkorlátra húzta a taxit, így az ütközés kisebb volt mint amit a Lexus a 100E busztól kapott, amit előzött, ugyanis az elé már nem fért be, így az végigrongyolta a Lexus oldalát, a másik oldalát meg a taxitól kapta.”

A történtek ellenére a Lexus sofőrje és utasa ki sem akart szállni a kocsiból.

„A sofőr és utasa élni kíván a diplomáciai mentességével, az ügy hosszas elhúzódása várható, egyelőre ugyanis a kocsiból se hajlandóak kiszállni, a rendőrök is csak telefonálgatnak, hogy mi a teendő, most Pestről várnak valami másik csapatot aki esetleg tud intézkedni”

– tette hozzá a szemtanú.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KÉK HÍREK
Egy férfi oszló holttestét sodorta partra a víz Dunaföldvárnál
Néhány hete fulladhatott bele a Dunába. A rendőrség szerint idegenkezűség gyanúja nem merült fel.


Egy oszló holttestet találtak a Dunaföldváron, a Beszédes József hídtól néhány száz méterre a folyó partján. A 24.hu értesülései szerint

a férfi néhány hete fulladhatott bele a Dunába.

Komlósiné Kiss Anett, a Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság szóvivője a lap megkeresésére azt mondta, hogy nem merült fel idegenkezűség gyanúja és a rendőrség közigazgatási eljárásban vizsgálja az eset körülményeit.


Link másolása
KÖVESS MINKET: