KÉK HÍREK
A Rovatból

Akár 40-50 fok is lehet az utastérben – hőmérővel teszteltük tömegközlekedést

Vajon miért nincs még mindig klíma a buszok többségén? Utánajártunk, változik-e a helyzet, és hogy meddig tart még a hőség.
Vultur Csaba - szmo.hu
2018. július 31.


Link másolása

Napok óta izzadunk a buszokon a fővárosban: a 30 fok feletti kinti hőmérsékletet még a légkondival felszerelt buszokban sem könnyű lejjebb nyomni, hiszen a legsűrűbben használt – és leghosszabb útvonalon járó – buszoknak párszáz méterenként meg kell állniuk, hogy le- és felszállhassanak az utasok. Így egy idő után a hűtési rendszer hiába erőlködik, meleg van kinn és benn is.

Sok buszon azonban nincs is légkondicionálás. A fővárosban közlekedő buszok nagyjából 30 százaléka ilyen – tudtuk meg Naszályi Gábortól, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnökétől.

"A régebbi típusú Ikarus buszokon egyáltalán nincs, és nem is lesz légkondicionáló, noha ez technikailag megoldható lenne.

Azonban ezeket a régi Ikarusokat rövidesen ki kellene vonni a forgalomból, így ezekre annyit már nem költenek” – magyarázta a szakszervezeti vezető.

A sok felújítás miatt (1-es és 4-6-os villamos, 3-as metró) azonban több buszra van szükség, és noha a Belvárosban többnyire alacsonypadlós, légkondis, modernebb buszok járnak, ahonnan ezek kiestek, ott találkozhatunk még egészen régi Ikarusokkal is, amelyeknek már a bontóban lenne a helyük.

Van is klíma, meg nincs is

De a légkondicionálóval szerelt buszok közül is van, ahol nem megy a klíma – mondta Naszályi Gábor. „Vannak olyan, használtan vásárolt buszok is, amelyeken gyárilag van ugyan légkondicionáló, de annyira sok műszaki probléma volt velük, hogy a fix ablakokat inkább nyithatóvá tették, hogy legalább az ablakon át szellőzhessen a busz.”

Ahhoz azonban, hogy még működő klíma mellett is dögmeleg legyen egy járaton, elég az is, ha egy busz kiáll a forgalomból, mondjuk egy váltás, vagy menetend szerinti várakozás miatt. A végállomáson elég, ha akár csak 15 percet áll a busz a tűző napon, hosszú idő kell, hogy a felforrósodott kocsi lehűljön.

"Ilyenkor 40-50 fok is lehet az utastérben. Ugyanez igaz akkor is, ha a busz a nagy forgalomban csak lassan tud haladni"

– magyarázta a szakszervezeti elnök.

„Ilyen körülmények között nem csak utazni, dolgozni is nagyon nehéz. Egy buszvezető akár 5-6 órát is ülhet egyhuzamban a forró fülkében a feszített menetrend miatt, ráadásul a hatalmas panorámaablakok miatt gyorsabban és jobban felforrósodik a fülke, mint az utastér” - mondta.

Azt ő sem tudta megtippelni, mikortól mondhatjuk el, hogy egyáltalán nem lesz forgalomban légkondicionáló nélküli busz. Ez politikai döntést igényel, hiszen a fővárosnak nagyon szűk a mozgástere új buszok beszerzésére, ezen pedig a kormány tudna változtatni. Nem vagyok optimist ebben a kérdésben” – tette hozzá Naszályi Gábor.

A buszvezető segít

A fővárosi buszvezetők évente kapnak elsősegélyből utánképzést. Utasítások is rendelkeznek arról, mit kell tennie a sofőrnek, ha rosszul lesz egy utas. De túl sokat nem tudnak tenni ők sem: nincs például hűtött víz, amit odaadhatnak az utasnak. Kiszolgáltatott helyzetben vannak, csakúgy, mint aki rosszul van. Persze egyetlen buszvezető sem hagyja cserben az utast: értesíti a mentőket vagy a diszpécsert, akik segítenek.

És mi a helyzet vidéken?

A Pest megyei agglomeráció felé vettük az irány a legnagyobb hőségben, délután egy órakor. Kiskunlacháza felé kellemes meglepetés ért: míg a külső hőmérséklet a 35 fokot is meghaladta, a buszban 28 fokot mértünk. Igaz, ez a járat nem 3-500 méterenként áll meg, mint BKV-s társai, így van ideje lehűlni – és hűvösnek maradni – a sárga buszoknak.

Tovább mentünk Ráckevére, kíváncsiak voltunk, mit tapasztalunk a HÉV-en, amely nagyjából egy óra alatt ér be fővárosba.

Meleg volt, de nagyon.

A külső és a belső hőmérséklet csaknem ugyanannyi volt, ami nem meglepő: hűtés ezeken a szerelvényeken nincs, és bár csaknem mindegyik ablak le volt húzva, a végállomáson az indulásra 15 percet várakozó helyközi vonat nagyon gyorsan felforrósodott. Menet közben pár fokot hűlt ugyan a hőmérséklet, cserébe viszont elég huzatos volt a szerelvény.

Ezután szinte felüdülés volt a 4-6-os villamost pótló kék buszra felszállnunk, ahol úgy is vizesek lettünk volna, ha nem ömlött volna rólunk amúgy is a víz. A légkondi nem üzemelt, a nyitott ablakokon viszont bezúdult a frissítő nyári zápor. Szinte jól is esett.

Mi jöhet még?

A hőterhelés egy komplex jelenség. A mostani nagy meleg nem a hőmérséklet magas értéke miatt veszélyes elsősorban, hanem azért, mert ez a meleg hosszú ideig tart – magyarázta lapunk kérdésére Pintér Ferenc meteogyógyász, a Meteo Klinika igazgatója.

"Ráadásul idén ez az első hőhullám, a szervezetünk nincs még hozzászokva a 30 fok feletti értékekhez, nem készültünk fel kellő tudatossággal. Az előrejelzés azt mutatja, hogy egy hétig még számíthatunk hőségre, ráadásul már az éjszakák sem hoznak igazi felfrissülést. Emiatt rosszabbul alszunk, és fáradtabbak vagyunk" – tette hozzá.

„Ráadásul most szinte hiába esik csapadék, hiszen alig frissít - folytatta. Érdemben nem csökken a hőmérséklet az eső után, nagyon gyorsan visszamelegszik a levegő, ami viszont hatalmas, szinte trópusi párásságot eredményez” – magyarázta a szakember, miért mindegy, hogy szinte minden nap van egy kis zápor.

A buszon izzadók talán másként gondolják, de a meteogyógyász szerint a légkondicionálás sem jelent feltétlenül megoldást, sőt, árthat is.

„Van, akinek akár 10 fokos hőmérsékletugrás sem árt meg, de akinek már kevésbé rugalmas a szervezete, annál több tünet is megjelenhet, például a vérnyomás ingadozása” – mondta a Meteo Klinika igazgatója.

Az optimális az lenne, ha 5-7 fokos hőmérsékletkülönbség lenne a kinti és a benti hőmérséklet között, a maximum a 10 fok, ennél több már veszélyes lehet.

Autóban szellőztess, a lakásban ne

„Autóban, vagy éppen buszon utazva ugyanez a főszabály. Ha valakinek most azt mondanám, hogy 35 fokos külső hőmérséklet esetén 29 fokra állítsa be a légkondit ha gyakran megszakítja az utazást, talán ki is nevetne, pedig így lenne a jó, emellett ilyenkor segítene a nyitott ablak is. A mozgó levegő nagyon sokat segíthet a hűtésben” – magyarázta a szakértő.

Persze akkor is vigyáznunk kell magunkra, ha nem utazunk, hanem az utcán járunk: el kell kerülni, hogy felesleges hőterhelés érje a szervezetünket. Igyekezzünk az utca árnyékos oldalán közlekedni, viseljünk valamilyen fejfedőt, pótoljuk a folyadékveszteséget. A lakásban pedig napközben ne szellőztessünk, hiszen csak felmelegítjük a szobát. Inkább késő este nyissunk ablakot, napközben pedig húzzuk el a függönyt, vagy engedjük le a redőnyt - javasolja a szakember.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KÉK HÍREK
A Rovatból
Évek óta 6-700 lóerős luxuskocsikat vezetett, de megfontolt sofőr volt – állítja a 200 kilométer/órás sebességgel egy másik kocsiba csapódó, szörnyethalt férfi barátja
A férfi szerint barátja nagyon magabiztosan kezelte a nagy teljesítményű sportautókat. Azt sem tudja, a Mercedes sofőrje miért száguldott a megengedettnél jóval gyorsabban.

Link másolása

Évek óta hat-hétszáz lóerős luxuskocsikat vezetett, megfontolt sofőr volt – ezt mondta az RTL Híradónak a szombati szalántai balesetben meghalt férfi barátja.

Hiába volt rengeteg biztonsági berendezés a kettétört luxuskocsiban, a benne ülők azonnal meghaltak. A pécsi sofőr közösségi oldalán számtalan ismerőse búcsúzott tőle és barátnőjétől.

Egyikük az RTL Híradójának is nyilatkozott. Elmondta: barátja a versenysport mellett autók tunningolásával is foglalkozott, és nemcsak a kocsik szereléshez értett.

„Évek óta ő nagyon erős autókat használt. Tehát ez nem olyan kirívó eset volt, hogy egy 6-700 lóerős autót kezel. Ő nagyon magabiztosan tudott ilyen eszközökkel bánni évekre visszamenően. Én ültem mellette többször, teljesen megbízhatóan, teljesen megbízhatóan kezelte ezeket az eszközöket|

– mesélte a Híradónak Kovács Ákos.

A baleset előtt a férfi és barátnője Siófokon voltak. Információk szerint a tragédia helyszínéig vezető, szabályosan több mint kétórás utat kevesebb mint másfél óra alatt tették meg, pedig többször is megálltak. Erről a barát úgy nyilatkozott: „Nem tudom megmondani, hogy mi volt az oka, hogy ők ekkora tempóval közlekedtek, de azt teljesen biztosan merem állítani, hogy ő egy nagyon megfontolt, higgadt és magabiztos sofőr.”

A karambolban három kocsi tört össze. Mindegyik Harkány felé tartott a belátható, egyenes úton. Elöl egy Suzuki – melyet egy nagymama vezetett. A hátsó ülésen az unokája ült. Mögötte egy Audi, azt követte a Mercedes. A Suzuki balra, egy földútra akart lekanyarodni, amikor az Audis már előzte, ő éppen csak el tudta kerülni az ütközést. A Mercedes viszont fékezés nélkül, több mint kétszáz kilométer per órás sebességgel a kocsiba, majd egy a fába csapódott.

A balesetben megsérült hetvenéves nagymamát az RTL információi szerint kedden a pécsi kórházban fogják megműteni.

Az RTL riportja a szalántai tragédiáról

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KÉK HÍREK
Fotón a tüdőn szúrt bőnyi diáklány hazatérése
A kislány nem akar visszamenni ugyanabba az iskolába. Mirellának fogalma sincs arról, miért került fel Kata halállistájára.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. május 08.


Link másolása

Nyolc nappal a késelés után hazaengedték a kórházból a tüdőn szúrt bőnyi diáklányt, írja a Blikk. A hatodikos Horváth Mirella otthon lábadozhat tovább, miután 12 éves osztálytársa, B. Katalin váratlanul hátba döfte az órák közötti szünetben.

„Hála Istennek már sokkal jobban vagyok, örülök, hogy végre hazatérhettem. Kétszer műtöttek meg, de igazán már fájdalmaim sincsenek, levegőt is kapok normálisan” – mondta a lapnak a Rétalapon élő kislány, aki még egy fotót is küldött a Blikknek hazatérése pillanatáról, amin apukájával ölelkezik.

„Ugyanabba az iskolába már nem szeretnék visszamenni, másik helyre akarok járni. Tudom, hogy Katát már eltávolították onnan és már nem tudna nekem ártani, de félek, hogy a traumák újra előjönnek. Három emberre emlékszem, hogy a támadás idején bent tartózkodtak a teremben, de kiderült, hogy heten voltak. Miután megtörtént, sokkos állapotba kerültem, fel sem fogtam, mi történt. Csak a kórházban tudtam meg, hogy megkéseltek” – folytatta a telefonos interjút Mirella, akinek elképzelése sincs arról, miért került fel a másik gyerek halállistájára.

„Mindig nagyon visszahúzódó volt Kata, én ugyan próbáltam hozzá közeledni és kommunikálni vele, de nem jártam sikerrel. Csak egy lány volt az osztályban, akivel állandóan barátkozott. A családi problémáiról ugyan tudtunk, de arról fogalmunk sem volt, hogy egy ekkora késsel jár iskolába, Katáról ilyet soha nem gondoltunk volna. Nem is értem, mégis hogy tehetett ilyet...”

„Az igazgatónő végig ott volt mellette, ő segített Mirellának életben maradni azzal, hogy a ruhájával leszorította a sebét, amiért hálásak vagyunk neki” – tette hozzá a kislány anyukája, Mariann.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KÉK HÍREK
Egy egész éjszakán át vertek egy 17 éves lányt, aki nem akart prostituált lenni
A fiatal lány életveszélyes sérüléseket szenvedett, bántalmazója ellen vádat emelnek.

Link másolása

Egy 26 éves karcagi férfi órákon át bántalmazott egy kiskorú helyi lányt a lakóházában tavaly áprilisban. A rendőrség közleménye szerint a férfi azt tervezte, abból fog élni, hogy külföldön futtatja a lányt – írta meg a Police.hu. A brutális férfi ellen most vádat emelnek.

A fiatal lány megtagadta, hogy prostituáltnak álljon, ezért a férfi olyan brutálisan bántalmazta, hogy az életveszélyes sérülést szenvedett.

Az őrizetbe vett férfit emberkereskedelemmel és kényszermunka bűntettével, valamint életveszélyt okozó testi sértés bűntettével gyanúsította meg.

A férfi tagadta a bűnösségét az elfogása utáni kihallgatása során. A rendőrség lezárta az ügyet, és vádemelési javaslattal továbbította az iratokat az ügyészség felé.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KÉK HÍREK
Kínai webshop-hálózat állhat a világ egyik legnagyobb online csalása mögött
Világszerte 800 ezer embert verhettek át, közel 20 milliárd forintot húztak ki az emberek zsebéből. A kamu online boltok harmada még most is működik, melyek üzemeltetéséhez most is dolgozókat keresnek Kínában.

Link másolása

800 ezer ember bankkártya- és egyéb adatait csalhatta ki egy online átverésre szakosodott kínai webshop-hálózat, írja a The Guardian. A kínai csalók főképp az Európában és az Egyesült Államokban élők pénzére utaztak hamis online designer boltok üzemeltetésével. Az angol lap mellett a német Die Zeit és a francia Le Monde is részt vett a 76 ezer kamu webhelyet felvonultató csalás utáni nyomozásban.

A riporterek és internetes szakértők segítségével feltárt csalássorozat jól szervezett, műszakilag alaposan átgondolt volt, amit folyamatosan tudtak üzemeltetni.

Az ipari méretű csalás során a kínai bűnözők a Dior, a Nike, a Lacoste, a Hugo Boss, a Versace és a Prada, valamint számos más prémium márka áruit kínálták több nyelven is. Az oldalak azonban nem állnak kapcsolatban az általuk kínált márkákkal, és a legtöbb esetben a tapasztalataikról nyilatkozó fogyasztók meg sem kapták a megvásárolt termékeket.

A hálózat első üzleteit még 2015-ben hozhatták létre. Az adatok elemzése alapján csak az elmúlt három évben több mint 1 millió „megrendelést” dolgoztak fel, amivel 50 millió eurót (19,5 milliárd forint) csalhattak ki az ügyfelektől. A kínai csalók számos online boltot megszüntettek már, de a webshopok egyharmada, vagyis 22 ezernél is több online üzlet még most is működik.

Becslések szerint a 800 ezer átvert emberből 476 ezren osztották meg gyanútlanul a kínai hálózattal a bankkártyájuk adatait, beleértve a háromjegyű CVV/CVC-kódot is. Valamennyi érintett megadta a nevét, telefonszámát, e-mail- és postacímét a bűnözőknek.

A hamis bolthálózat létezését a Security Research Labs (SR Labs) német kiberbiztonsági tanácsadó cég tárta fel, amely több gigabájtnyi adatot szerzett meg és osztott meg a Die Zeittal. Matthias Marx, az SR Labs tanácsadója „franchise-szerűnek” minősítette a modellt.

„Az alapcsapat felelős a szoftverfejlesztésért, a háttérrendszerek telepítéséért és a hálózat működésének támogatásáért. A franchise tagjai irányítják a kamuüzletek napi működését”

- mondta a szakértő.

A nyomozás során kiderült, hogy a kínai csalóhálózat valószínűleg Fucsien tartományból indulhatott, mivel több IP-cím is az itt található Putian és Fucsou városához köthető. A feltárt bérszámfejtési dokumentumok arra utalnak, hogy egyeseket fejlesztőnek és adatgyűjtőnek alkalmaztak, és kínai bankokon keresztül kapták a fizetésüket.

A nyomozók három munkaszerződés-sablont is találtak, melyeken munkáltatóként a Fuzhou Zhongqing Network Technology-t tüntették fel. A vállalat egyébként most is adatgyűjtőket és fejlesztőket toboroz kínai álláskereső oldalakon. Az adatgyűjtőknek havi 4500-700 jüanos (225-350 ezer forint) fizetést kínálnak. A céget pedig az álláshirdetésben „külföldi kereskedelmi vállalatként, amely főként sportcipőket, divatos ruházatot, márkás táskákat és egyéb terméksorokat gyárt” jellemzik.

A nyomozásban résztvevő lapok megkeresték a kínai vállalatot, de egyelőre nem kaptak választ kérdéseikre.

Link másolása
KÖVESS MINKET: