Átalakítanák a Batthyány teret - most a helyiek is beleszólhatnak, milyen legyen
"Ez egy szép, barokk hangulatú tér, szemben a Parlamenttel, és kicsit méltatlan, hogy buszok parkoljanak a tér közepén"
– mondta 2018 végén az első kerület akkori polgármestere, Nagy Gábor Tamás.
Akkor az volt a terv, hogy a következő éveben, vagyis 2019-ben átalakul a Batthyány tér, és a buszok kikerülnek onnan.
A buszok a tervek szerint a Duna-part felőli részen álltak volna meg, a forgalomszervezést pedig úgy oldották volna meg, hogy a buszok másik végállomáson várják meg az indulást, a Batthyány téren a megállókat érintsék, és továbbhajtsanak.
Szó volt 2018-ban a zöldfelületek növeléséről is, és arról, hogy a tér közepén modern, ám a hangulathoz illeszkedő, nagy közösségi park lenne díszburkolatokkal, "kiemelve az ott található értékeket, szobrokat".
Az itt élők számára az egyik kérdés ezzel kapcsolatban az volt, hogy ugyanolyan kényelmes marad-e ezután is a közlekedés, mint eddig. A tér ugyanis hosszú ideje közlekedési csomópont, metrókapcsolattal a pesti oldalhoz, és ezt a funkcióját még jobban erősíti az, hogy itt halad át a fonódó villamos. A másik, hogy az átalakítás után is ugyanúgy elérhetők-e a jelenlegi szolgáltatások, a megszokott helyek (üzlet, kávézó stb.), továbbá hol és hogyan lehet parkolni, illetve mi lesz a biciklisekkel.
A Batthyány tér átalakításának szándéka 2018-nál régebbre nyúlik vissza, 2010 óta foglalkoztatja ez a gondolat az első kerületet.
Néhány évvel ezelőtt egy korábbi tervdokumentációval pályázott is az akkori önkormányzat a TÉR-KÖZ fővárosi támogatásra. A műemlékekhez méltó gyalogos tereket álmodtak, a buszfordulót kisebb területre kívánták visszaszorítani, a Szent Anna templom előtt megszüntették volna az autósforgalmat, a Fő utca Batthyány teret átszelő részén - a Casanova-háznál - járdaszintre emelkedett volna az útpálya, a barokk épületeket pedig kiszabadították volna az előttük húzódó "árokból".
A nyertes pályázat után kiírtak egy közbeszerzést a tervezésre - a tervet pedig V. Naszályi Márta blogbejegyzésben bírálta:
"A Batthyány tér legfontosabb kérdései közül csak egyre ad választ a terv: a buszvégállomásra, ami szerviz utakkal veszi körbe a teret. Ez fontos előrelépés, de önmagában kevés. Kézenfekvő, hogy a tér kapcsolatát a körülvevő épületekkel annak alapján lehet megtervezni, ha tudjuk, mit gondolnak, mit akarnak az ott élők, ott dolgozók, arra járók."
A blogbejegyzésben az is szerepelt, hogy a tér "leglátványosabb problémaköre a sok turista és az itt tanyázó hajlék nélküliek okozta terhelés". És bár a közterek átalakításával szociális gondokat nem lehet megoldani, V. Naszályi Márta úgy vélte, nem lehetséges úgy megújítani a Batthyány teret, hogy figyelmen kívül hagyjuk a legégetőbb problémákat.
"Szükség lenne tehát egy éjjel-nappal nyitva tartó, akadálymentesen megközelíthető nyilvános vécére és sok, jól elhelyezett hulladékgyűjtőre. Elfogadhatatlan az is, hogy ennyi kötöttpályás vonal csomópontjában nem vezet lift az aluljáróba."
A posztban problémának nevezte meg azt is, hogy a térnek nincsen élő kapcsolata a folyóval, mivel az úttest és a fonódó villamos a tér és a parti sétány kapcsolatát is elvágja, valamint rontja az összképet a BKV múlt századból itt maradt üvegépülete is, amely nem képvisel építészeti értéket. Szükség van szolgáltatókra (reggeliző büfé például) és minőségi utastájékoztatásra is.
2019-ben nem történt változás a téren, az önkormányzati választás után pedig új polgármestere lett a kerületnek: V. Naszályi Márta.
A korábbi terv, a Batthyány tér átalakítása viszont újra terítékre került, ezúttal a helyiek bevonásával.
Az I. kerületi önkormányzat most online ötletpályázatot írt ki a Batthyány tér megújításához "A Mi Batyink- tervezzük újra közösen" címmel.
"A Batthyány tér felújítása, átépítése nem történhet meg az ott élő, dolgozó, naponta arra közlekedő emberek megkérdezése nélkül" - írják az erről szóló Facebook-posztban.