KULT
A Rovatból

10 szerelmes film, amit még a pasik is imádhatnak

Összegyűjtöttük a szerintünk legjobb, legviccesebb romantikus filmeket, amelyekkel nem lehet mellélőni egy közös mozizáskor.

Link másolása

Bizonyítékunk van rá, hogy a férfiak nem csak harcos-b.szós, kardos-kalandos és kóbojos-indiános filmeket néznek, hanem csókos-aktatáskás mozikat is. Szerettük volna, ha a filmajánlónkban olyan darabok szerepelnek, amiket férfiak is vállalnak, amin ők is nevetnek, amin ők is sírnak, és amin nem alszanak el az első 3 percben. Megkérdeztünk a környezetünkben élőket és a saját élményeink, illetve az ő tippjeik alapján állítottuk össze ezt a listát. Természetesen szubjektív, és egy tízes listára nem fér 10-nél több...

1. Casablanca

A második világháború alatt, Marokkóban játszódik a történet, itt üzemeltet bárt Rick, a férfi főszereplő. Gyakorlatilag az emigránsok központja ez a hely, sokan próbálnak meg Marokkón keresztül az Egyesült Államokba jutni. A fő bonyodalom két meggyilkolt német tiszt papírjai körül forog, amelyek Ricknél kötnek ki, és amelyek után nyomozás folyik. Ebbe a helyzetbe toppan be a cseh Viktor László és a felesége, Ilsa. Mint kiderül, ő volt Rick régi párizsi szerelme, aki eltűnt az életéből. A két férfi között ingadozik Ilsa, és bevallja Ricknek, hogy Párizsban azért volt vele együtt, mert halottnak hitte a férjét... Rick őrlődik, ám végül elengedi a nőt és a férjét, ezzel együtt a régi szerelmet is. Ingrid Bergman és Humphrey Bogart feledhetetlen kettőse és a híres betétdal több mint 70 éve inspirálja a filmművészetet, elég, ha csak Woody Allen egyik klasszikusára, a Játszd újra, Sam! című filmre gondolunk.

VIDEÓ: "Játszd, újra, Sam! Ilsa és Rick újra találkozik

2. Dirty Dancing - A piszkos tánc, 1987

Milyen szexi, buja filmnek számított tinédzserként! Szóval a Houseman család két leánygyermekével nyaral egy vidéki szállóban, 1963-ban. Az egyik lány, Baby felfedezi, hogy milyen partikat nyomnak éjjelente a szálloda táncosai. Táncórákat vesz, és közben beleszeret jóképű "tanárába", Johnnyba. Kapcsolatuknak a szülők nem örülnek túlzottan, mivel a lány apja azt hiszi, Johnny ejtette teherbe az egyik táncoslányt - aki helyett Babyt kérik meg beugrónak egy táncversenye. Kellemesen közhelyes bonyodalmak után az end tényleg happy, és nagyon vidám. Igen, férfiak is meg szokták nézni ezt a filmet, és szörnyülködnek azon, hogy Patrick Swayze és Jerry Orbach, a film férfi főszereplői, már nem élnek...

VIDEÓ: Spoilerveszély! A híres zárójelenet

3. Idétlen időkig (1993)

A férfiak által is az egyik legjobb romantikus fimnek kikiáltott darab, a Groundhog Day. Mennyi, de mennyi mondatát tudjuk idézni! "Nincs önnek deja vu-je Mrs Lancaster?" "Nem hiszem, de majd körülnézek a konyhában!" Phil Conor, az öntelt időjárás-bemondó feladata, hogy kis stábjával (Rita és Larry) egy pennsylvaniai kisváros mormota-napjáról tudósítson. A mormota, Punxsutawney Phil árnyékát kell figyelni. Az állat nem bújik elő, Phil bosszús, undok Ritával és Larryvel, de a hóvihar miatt nem tudnak hazatérni, a kisvárosban ragadnak. Phil reggel arra ébred, hogy ugyanazt a műsort hallja a rádióban, mint előző nap. Lassan ráeszmél, hogy valami csoda folytán újra február másodika van. És ez így megy a végtelenségig: február másodika ismétlődik folyamatosan. Philnek ki kell találnia valamit, hogy kibírja ép ésszel: hol jól szórakozik, hol kétségbe esik. Végül elkezd udvarolni Ritának, és közben megismeri a városka lakóit.

VIDEÓ: Phil a bárpultnál fűzi Ritát

4. Lesz ez még így se! (1997)

"Végül is ez egy szép szerelmi történet. Van benne romantikus szál. Meg vicces is" hangzik a férfiak érve. Ha az Idétlen időkben Phil mogorva és öntelt volt, akkor Melvinre már szavaink sincsenek. Végtelenül undok és magának való, kényszeres cselekvő férfi, akit csak az zökkent ki a szokásos kerékvágásból, hogy a szomszédját kirabolják. Közben megismerkedik egy pincérnővel. Itt kezdődnek a bonyodalmak: Melvin egymás után csöppen olyan szituációkba, amelyektől korábban irtózott és kénytelen elhagyni a komfortzónáját, fizikai értelemben is. Egy utazás a szomszéddal és a pincérnővel láncreakciót indít el...

VIDEÓ: Melvin éppen bókolni próbál Carolnak

5. Ha eljön Joe Black (1998)

Nyálasnak nyálas, de nézhető film. William Parrish gazdag üzletember, aki a hatvanötödik születésnapjára készül. A halál megkörnyékezi, és abba egyeznek meg, hogy amíg fenntartja William az érdeklődését, addig nem viszi magával. Kisebbik lánya, Susan megismerkedik a kávézóban egy fiúval, akivel ez alatt a rövid idő alatt is vonzalom alakul ki. A fiú baleset szenved és meghal, ám ezt a lány nem tudja. Nem sokkal ezután megjelenik a házban a kávézóban megismert srác. Illetve maga a halál a fiú testében... Susan felkelti az érdeklődését. Marad egy ideig.

VIDEÓ: A megismerkedés a kávézóban

6. Az 50 első randi (2004)

Blőd, mégis kedves mozi arról, hogy mi történik, ha egy srác egy olyan csajba zúg bele, aki egy baleset miatt elvesztette a rövid távú memóriáját, és másnap már fogalma sincs arról, hogy előző nap megismerkedtek. Ez a helyzet feladja Henrynek a leckét: minden nap meg kell küzdenie Lucy figyelméért és szerelméért. Egy-egy böfögős színvonalú poént leszámítva rendben van a film, a faszik rendszerint remekül szórakoznak rajta.

VIDEÓ: A film előzetese

7. Igazából szerelem (2003)

A karácsonyi csomagolás ellenére szerintünk ez egy echte Valentin-napi film. A boldog és boldogtalan, a beteljesült és beteljesületlen szerelemről szól, az életünkben magunkkal cipelt jó és rossz kapcsolatokról, az előítéletekről, a félreértésekről, a csábításról, a gyászról és az egymásra találásról. Arról, hogy mennyi akadálya lehet a beteljesült szerelemnek, és persze arról, mennyi akadályt le lehet győzni, ha valaki kitartó. Imádjuk, mert több szálon fut a sztori, imádjuk, mert mindenki talál benne olyan karaktert, akit egy csapásra megkedvel - mint a portugál lány, Aurelia, vagy a kissé ügyetlenül csajozó Colin, akinek szent meggyőződése, hogy Amerikában tárt karokkal várják az európai fiúkat a bombanők.

VIDEÓ: Így kezdődik minden idők egyik legjobb szerelmes angol filmje

8. Utóirat, szeretlek (2007)

Fiúk kértek meg bennünket, hogy tegyük a listára. Nem csak a sztori miatt, hanem azért is, mert a Jóbarátokból ismert Lisa Kudrow és az Ál/Arc egyik szereplője, Gina Gershon baromi jó nő a szemükben, és ők is szerepelnek a filmben. Hollyt és Gerry szokványos pár: élik az életüket és néha veszekszenek. Szeretik egymást. De Gerry meghal daganatos betegségben, és Holly szinte összeomlik a fájdalomtól. Kiderül, hogy Gerry előre megírt egy rakás levelet, és elküldi Hollyt Írországba, megismerkedésük színhelyére. Ugrálunk jelen és múlt között, így bontakozik ki a maga teljességében a történet.

VIDEÓ: Egy buli felidézi Holly emlékeit

9. Őrült, dilis szerelem

Nagyon szeretjük ezt a csupa balfék palimadárról, szerencsétlenkedő szerelmesről szóló filmet. Elég erősen indít a történet: Callal közli a neje, hogy válni akar, és hogy lefeküdt valaki mással. Cal végül egy bárban köt ki, ahol a hangos, részeg bénázását figyeli egy srác. Egy alkalommal odalép hozzá a nagymenő csávó, beszélgetni kezd vele. Aztán lehatározza, hogy vonzó, sikeres, csajozós férfit csinál belőle. A terv szépen alakul. Jacob és Cal is az ujja köré csavarja a nőket. És igen, itt kezdődnek a bonyodalmak, és még az a legkisebb gond, amikor Cal és a volt felesége a szülői értekezleten fut bele Cal egyik futó kalandjába...

VIDEÓ: A csajozás egyik trükkje, a Dirty Dancing-jelenet

10. Fogadom (2012)

Legnagyobb meglepetésünkre férfiak is ajánlották ezt a filmet, sőt, miután rábukkantunk egy részletre a neten, a kommentek között férfiak lelkendeznek a filmről. A futottak még kategóriába tettük, hogy ha nem akad jobb,felvesszük a listára. Aztán megnéztük. Ledöbbentünk azon, hogy ez egy igaz történet. Ha az 50 első randit alapszitujára gondoltok, talán mosolyogtok, de ezen nem fogtok. Paige és férje Leo fiatal házasok és nagyon szerelmesek. Ám egy váratlan autóbaleset következtében (ezzel az ütős jelenettel indul a film) Paige kómába esik, és miután eszméletére tér, elveszti az emlékezetét. Leonak kemény munkára és hihetetlen kitartásra van szüksége ahhoz, hogy Paige újra belé szeressen. Ne hagyjátok ki ezt a filmet.

VIDEÓ: A Fogadom magyar nyelvű előzetese

Ti milyen filmeket tennétek még fel a listára?

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: