10 ezer évig kering majd a Nap körül a Tesla – de ennek mi értelme?
Igen, ez a valóság, nyitóképünk nem Photoshoppal készült.
A SpaceX vállalat több ezer dolgozója a helyszín közeléből, internetezők milliói az élő közvetítést követve nézték, ahogyan magyar idő szerint kedden a késő esti (helyi idő szerint délutáni) időpontban elstartolt az elmúlt 40 évben épített legerősebb, leggyorsabb és legnagyobb űrrepülőgép, amelyet a multimilliárdos Elon Musk cége épített. Igen, egy magáncég volt képes arra, hogy a tulajdonos Tesla Roadster autóját az űrbe, majd csillagközi pályára juttassa.
Ott aztán olyanná válik, mint egy aszteroida, ami magányosan száguld az űrben, elliptikus pályát leírva a Nap körül.

Starman, az első
Persze az autónak van egy „utasa” is, Starman. Igaz, csak egy bábu, „akit” űrutazásra öltöztettek be, és noha sajnos nem is fogja sokáig bírni a kozmikus tér elég sanyarú viszonyait,
a Teslát vezető figura jelkép. Jelképezi Elon Musk álmát.
View from SpaceX Launch Control. Apparently, there is a car in orbit around Earth. pic.twitter.com/QljN2VnL1O
— Elon Musk (@elonmusk) 2018. február 6.
Musk már fiatal korában videójátékokat készített, aztán sok mást is programozott, amivel idővel iszonyú gazdag lett. És akkor elkezdte megvalósítani tervét: a Mars meghódítását, amelynek első lépése az, hogy elküldte Starmant az űrbe.

A SpaceX vállalat mérnökei azt akarják ugyanis bizonyítani, hogy a kis piros sportkocsit az űrbe juttató Falcon Heavy űrrepülő
képes elérni a Marsot, aminek kolonizálása Elon Musk legfontosabb víziója.
Az üzletember egymillió embert juttatna el a Marsra a következő 50-100 évben. Musk 2016-ban beszélt először hosszabban a Mars betelepítésére vonatkozó terveiről. Ötlete az újrahasznosítható rakéta és űrhajó kombinációján alapul, amelyet Musk bolygóközi közlekedési rendszernek (Interplanetary Transport System, ITS) nevez.
Az első Marsutazók
A dolog jelentősége ott van, hogy míg a rakéták az eddigieknél sokkal több súlyt lennének képesek az űrbe juttatni, feladatuk végeztével vissza is térnének a Földre. Így több űrhajót és üzemanyagtankert is a világűrbe juttathatnának. Az űrhajókat Föld körüli pályára állítanák, és akkor indulnának a Mars felé, amikor a Föld és a Mars együttállása ennek kedvez, azaz 26 havonta.
Musk nem viccel: legalább ezer ITS űrhajó indítását tervezi, amelyek egyenként legalább 100 embert szállítanának. És mindegyik ITS-űrhajó 15 világűrbeli utat teljesítene.
Így aztán nagyon olcsóvá is válna az egész. Ezt tesztelte most a kis piros autóval.
Egy ember "hagyományos" (egyszer használatos járművel, rakétával) módon ugyanis olyan 10 milliárd dollárból lenne most eljuttatható a Marsra, Musk számításai szerint az ő módszerével ez 200 ezer dollárra csökkenthető (egy nem olyan nagy, de kényelmes Budapest környéki családi ház ára) személyenként.
Elon Musk a SpaceX vállalat Falcon 9 nevű rakétáját már többször tesztelte, és a rakéták valóban sikeresen Földet – pontosabban: óceánt – is értek már az Atlanti-óceánon úszó drónhajón.
Nem vicc, így landol:
A rakéta által szállított űrrepülő közben több tonnás rakomány vitt a Nemzetközi Űrállomásra.
Amíg ezt a cikket olvasod, a sportkocsi percről-percre egyre távolabb kerül a Földtől. Oké, nem fogja sokáig bírni a meggypiros kisautó: porszemnyi méretű szilárd részecskék csapódnak a karosszériába percenként, és a hideg tönkreteszi a műanyag alkatrészeit. A Nap sugárzása - amelytől itt a Földön megvéd minket az atmoszféra és a Föld mágneses tere – sem tesz jót a felső középosztálybelieknek szánt autónak. Csak az alumínium alváz, a belső fém alkatrészek meg az üveg maradnak meg - de azok évezredekig.
De mégis, Musk elkezdte.