ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Még biztonságosabbá válik az elektronikus fizetés

Januártól az elektronikus fizetéseket, banki műveleteket csak erős ügyfél-hitelesítéssel lehet elvégezni, ezáltal még biztonságosabbá válik a fizetés. Mutatjuk mit is jelent ez pontosan.

Link másolása

Annak érdekében, hogy az eddigieknél is biztonságosabb legyen mind az érintésmentes fizetés, mind az online térben történő vásárlás januártól az Európai Unió PSD2 irányelve értelmében hazánkban is csak erős ügyfél-hitelesítés elvégzése után lehet engedélyezni az elektronikus és banki műveleteket.

A szabályozás a bolti fizetéseknél már életbe lépett, de komoly változást nem tapasztalhatunk felhasználói szinten, hiszen 15.000 Ft feletti vásárlás során eddig is meg kellett adni a PIN kódot. A változás csupán annyi, hogy most előfordulhat, hogy 15.000 Ft alatti fizetésnél is PIN kódot kér a terminál.

Online fizetésnél pedig mindenképp szükség lesz egy mobiltelefonra vagy okostelefonra az erős ügyfél-hitelesítéshez.

Mit jelent az erős ügyfél-hitelesítés?

Az erős ügyfél-hitelesítéshez 3-ból 2 egymástól független azonosítási módszer használata szükséges. Ez a három az ismereten alapuló (pl. jelszó), a birtokláson alapuló (pl. tokent generáló eszköz), és a biológiai tulajdonságokon alapuló (biometrikus, pl. ujjlenyomat).

A hitelesítésre a legjobb megoldást a biometria jelenti. A biometrikus azonosítás csak a ránk, egyes felhasználókra jellemzők összessége, és ez a megoldás minden eszközön magasabb felhasználói élményt nyújt, különösen igaz a mobiltelefonos vásárlásokra, amelyen a legtöbb digitális vásárlás történik.

Azaz a fizetésekhez nem lesz elég az, ha valaki ismeri a bankkártya adatait, hanem valamilyen formában jóvá is kell hagyni a tranzakciót, ezzel megóvva a felhasználót az esetleges visszaélésektől.

Hogyan készülhetsz fel erre?

• Az online fizetésekhez mindenképp szükség lesz egy mobiltelefonra vagy okostelefonra.

• Szintén fontos, hogy a kártyát kibocsátó banknál a napi használatban lévő telefonszám legyen megadva. Az online bankkártyás vásárlás és az online bankolás során csak akkor végezhető el az erős ügyfélhitelesítés, ha a bank el tudja érni a felhasználót a mobiltelefonján.

• Az online vásárlás hitelesítése a mobilbanki alkalmazással a legegyszerűbb, mert ezen keresztül ujjlenyomatunk vagy arcfelismerés segítségével egy mozdulattal azonosíthatjuk magunkat. Előre láthatóan a legtöbb banknál elérhető lesz ez a funkció, így érdemes már most letölteni az alkalmazást. Amennyiben a készüléken nem elérhető a biometrikus hitelesítés, úgy a mobilbanki alkalmazáshoz tartozó jelszóval tudjuk engedélyezni a vásárlást.

A világjárvány hatására minden eddiginél több vásárlás zajlott az online térben. Ehhez kellett rengeteg szolgáltatónak is adaptálódnia, így a járvány fontos hozadéka a digitális technológiák felé történő gyors áttérés volt. A legfrissebb adatok azt mutatják, hogy két hónap alatt öt évet haladtunk előre a digitális elfogadásban, mind a fogyasztók, mind az üzleti életben.

Mennyire biztonságos a mobilfizetés?

Ma már a kártyás fizetések 94 százaléka érintésmentesen történik, 2020-ra a magyar felhasználók több mint 500 ezer bankkártyát digitalizáltak mobiltelefonjukba az MNB adatai alapján, a Mastercard szerint pedig a mobiltárcás tranzakciók száma pedig közel háromszorosára nőtt 2019 és 2020 szeptembere között.

Az Apple Pay már 6 hazai szolgáltatónál is elérhető, az Android rendszerű okostelefonokra szintén 7 magyar bank kínál saját mobiltárcás megoldást, nemrég pedig a Google Pay is elérhetővé vált a magyar piacon 3 fintech szolgáltatónál.

Az itthon elérhető mobiltárcák mögött a Mastercard MDES technológiája biztosítja a fizetések zavartalanságát. Az úgynevezett tokenizáció során a fizikai bankkártya adatait tokenekre cserélik és ezek vesznek részt a tranzakciós folyamatokban.

Mobilfizetés esetén pedig több védelmi vonalat is beállíthat a felhasználó, például, hogy telefonját csak kóddal vagy ujjlenyomattal lehessen feloldani.

Mesterséges Intelligencia a biztonság szolgálatában:

2025-re körülbelül 463 exabájt (=497.142.464.512 GB) adatot hozunk létre naponta, és ez a szám folyamatosan növekszik. Ezért egyre fontosabb, hogy ezeknek az adatoknak a védelme egyre fejlettebb legyen, és a Mastercard több mint 50 éves szaktudását a legmodernebb technológiák egészítsék ki.

Ma már a mesterséges intelligencia (AI) algoritmusai a Mastercard „első védelmi vonalának” részét képezik, amely évente több mint 75 milliárd, a Mastercard hálózatán futó tranzakciót véd meg.

A Mastercard célja, hogy megvédje a fogyasztókat attól, hogy online csalás áldozatává váljanak. A fizetési vállalat ezért adott AI-alapú algoritmusokat többrétegű biztonsági rendszeréhez, így képes ezredmásodperceken belül fellépni a lehetséges online biztonsági fenyegetésekkel szemben. Tavaly a Mastercard mintegy 20 milliárd dollárnyi csalást tudott megelőzni mesterséges intelligenciájával továbbfejlesztett rendszerein keresztül.

Mi történik ha mégis visszaéltek az adataimmal?

Jó hír, hogyha a vásárló visszaélés áldozata lett, vagy ha nem azt a terméket, szolgáltatást kapta, amelyet szeretett volna, a bank visszatéríti a pénzét. Megnyugtató trendeket mutatnak az MNB adatai is, hiszen 4,5 százalékkal csökkent a hazai kibocsátású kártyákkal történt visszaélések száma, míg az okozott kár értéke 5,5 százalékkel lett kevesebb.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tengerjáró hajón bérel apartmant, mert olcsóbb, mint a szárazföldi lakás
A távmunkában dolgozó amerikai férfi úgy számol, hogy a kedvezőbb albérleti díj mellett a rezsin is sokat spórol majd, ráadásul világot láthat a következő 12 évben.

Link másolása

A szárazföldi létet feladva a következő 12 évben egy tengerjáró hajón fog lakni a San Diegó-i Austin Wells, mert állítása szerint így sokkal kevesebbe kerül majd a lakhatása, miközben beutazhatja a világot.

Wells azt mondta, a történelmi csúcson lévő lakhatási és megélhetési költségek miatt döntött úgy, hogy hátrahagyja szárazföldi életét, és inkább egy tengerjáró hajó apartmanjába költözik. Számításai szerint így sokkal jobban jár, mintha szülővárosában, San Diegóban, az USA 8. legnagyobb városában bérelne lakást: nemcsak lakbérre kell kevesebbet költenie, de a rezsiköltségeket is megspórolja.

A távmunkában dolgozó 28 éves férfi 300 ezer dollárt (mintegy 110 millió forintot) fizetett azért, hogy 12 évig az MV Narrative tengerjáró hajó egyik apartmanjában lakhasson. A luxushajó fedélzetén élőknek egészségügyi szolgáltatásokat és 24 órás szobaszervizt is biztosítanak, miközben többek között edzőtermek, éttermek, mozi, könyvtár, bank és egy termelői piac szolgáltatásait is igénybe vehetik.

Az MV Narrative még építés alatt ál, 2025-ben helyezik majd vízre. A tengerjáró hajón közel 1000 személy bérelhet ki különböző típusú apartmanokat. Összehasonlításképpen: jelenleg San Diegóban havonta átlagosan 2500 dollárért (több mint 900 ezer forintért) lehet lakást bérelni, míg az MV Narrative-on körülbelül 2000 dollárért (740 ezer forintért).

Forrás: Ladbible

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET: