JÖVŐ
A Rovatból

Zöldek az elektromos autók, de azért vannak még környezetszennyező hatásaik

Nem mindegy, hogy honnan nyerjük hozzájuk az áramot, és hogy mihez kezdünk majd a rengeteg felesleges akkumulátorral.

Link másolása

A modern és fenntartható nagyvárosi közlekedés egyik biztosítékát világszerte abban látják, hogy elektromos autók váltják fel a jelenleg még túlnyomó többségben lévő benzines vagy dízel kocsikat.

Kormányok és autógyárak gőzerővel hirdetik, mint a klímaváltozás elleni harc egyik kulcsfontosságú eszközét. A General Motors például bejelentette, hogy 2035-ig leállnak a benzines kocsik eladásával és teljesen áttérnek az elektromos modellekre. A Volvo már 2030-ra ígéri ezt a váltást.

Abban a szakértők általában egyetértenek, hogy a feltölthető elektromos autó sokkal inkább klímabarát, mint a benzines, de azért mégsem mondható 100%-ig zöldnek.

A New York Times összegyűjtötte a legfőbb problémákat és orvoslásukra is tesz javaslatokat.

Nem mindegy például, hogy honnan nyerik az elektromos áramot, mennyi szenet kell hozzá elégetni.

A különböző autómodellek klímahatásainak összevetésére a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói egy online interaktív eszközt használtak, amely figyelembe veszi az összes fontos tényezőt: az elektromos autók gyártásának környezeti hatását, a hagyományos járművek által elégetett fosszilis fűtőanyagot és az elektromos autókat feltöltő áram származását.

Ha az elektromos autók az áramot a normál elektromos hálózatból kapják, akkor minden attól függ, hogy az áram mekkora részét állítják elő szénből és mekkorát megújuló energiaforrásokból.

Bár az elektromos autók gyártása nagyobb károsanyag-kibocsátással jár az akkumulátorok miatt, motorjaik hatékonyabbak, mint a tradicionális belső égésű motorok. Kilométerenként felével, kétharmadával kevesebb CO2-t termelnek, mint hagyományos társaik.

Ha mindkét szempontot figyelembe vesszük, az jön ki, hogy amennyiben egy teljesen elektromos Chevrolet Bolt olyan áramot használ, amelyet fosszilis tüzelőanyaggal állítanak elő, rosszabb hatással van a klímára, mint a hibrid Toyota Prius, amely ugyan dízellel megy, de motorja teljesítményét akkumulátorral növeli.

A szénfelhasználás tehát a kritikus faktor: az eltüzelt szénből származó árammal feltöltött elektromos autók nemhogy jót tesznek a klímának, hanem még nagyobb légszennyezéssel járnak.

Jó hír viszont, hogy számos ország igyekszik minél tisztább elektromos árammal ellátni hálózatait. Egyre több helyen zárják be a szénbányákat, és állnak át az alacsonyabb kibocsátású földgázra vagy megújuló energiaforrásokra, például szél- és napenergiára. Ennek eredményeképpen az elektromos járművek is tisztábbak lettek.

„Az elektromos autók azért látszanak vonzó klímamegoldásnak, mert ha elektromos hálózatainkat zéró szénfelhasználásúvá tudjuk tenni, akkor a kibocsátások is szép lassan eltűnnek. Ezzel szemben még a legjobb dízel-hibrideknek is marad egy alapkibocsátásuk, ami alá nem tudnak menni” – mondta Jessika Trancik, a MIT energetika-professzora.

A másik problémát az elektromos autók akkumulátorai jelentik. A lítium-ionos cellák olyan súlyos környezeti károkat okozó nyersanyagokat tartalmaznak, mint maga a lítium, vagy még inkább a kobalt. Ez utóbbi bányászása olyan veszélyes hulladékot és salakot hagy maga után, amely káros a közelben élő emberek, különösen a gyerekek egészségére. Ezeknek az érceknek a kohói kén-oxidot és más ártalmas légszennyező anyagokat bocsáthatnak ki.

A világ kobaltszükségleteinek 70%-át a Kongói Demokratikus Köztársaságban termelik ki olyan bányákból, ahol a munkások, köztük sok gyerek, kézi eszközökkel fejtik ki a fémet, kockáztatva biztonságukat és egészségüket – figyelmeztetnek emberi jogvédő csoportok.

A lítiumot Ausztráliában, vagy pedig az Andok argentínai, bolíviai és chilei sómezőiből bányásszák. E műveletekhez nagy mennyiségű talajvizet használnak fel, hogy kiszivattyúzzák a sós vizet, és ezzel elveszik az őslakos földművelők és pásztorok vizét.

Az akkumulátorok gyártásához szükséges vízmennyiség 50%-kal több, mint amennyi a belső égésű autókhoz kell.

A Kínában található ritka lelőhelyeken ráadásul gyakran radioaktív anyagok is vannak, amelyek vízzel és porral terjedhetnek.

Az autógyártók ígéretet tettek arra, hogy olyan akkumulátorokat fejlesztenek ki, amelyekben kevesebb a kobalt. Az ezt célzó technológiák azonban egyelőre gyerekcipőben járnak. Mickaël Daudin, az afrikai bányászközösséggel együttműködő Pact non-profit szervezet vezetője szerint a gyáraknak inkább azon kellene dolgozniuk, hogy ezek a bányák csökkentsék ökológiai lábnyomukat és hogy a bányászok biztonságos körülmények között dolgozzanak.

„Ha a vállalatok felelősen cselekszenek, az elektromos járművek nagy lehetőséget jelenthetnek az olyan országoknak, mint Kongó, de ha nem, akkor a környezetet és a bányászok életét veszélyeztetik” – tette hozzá.

Nagy szerepe lehet a reciklálásnak is. Napjaink elektromos autóinak többsége lítium-ionos akkumulátorokat használ, amelyek ugyanakkora helyen több energiát képesek tárolni, mint a régiek, amelyeknél általában az ólomsavas technológiát alkalmazták.

De míg az Egyesült Államokban az ólomsavas akkumulátorok 99%-át reciklálják, addig a lítium-ionosok esetében ez az arány alig 5%.

A szakértők felhívják a figyelmet arra, hogy az elhasznált akkumulátorok olyan értékes fémeket és más anyagokat tartalmaznak, amelyeket érdemes begyűjteni és újrafelhasználni. Igaz viszont, hogy az akkumulátorok reciklálása, az alkalmazott eljárástól függően, szintén nagy vízfelhasználással vagy légszennyezéssel járhat.

A használt elektromos akkumulátoroknak második élete energiatárolóként is elképzelhető. Amol Phadke, a Berkeley egyetem kutatója emlékeztet arra, hogy amikor egy akkumulátor teljesítménye 80% alá süllyed, már gyengének minősül, de energiatárolásra még alkalmas lehet.

Több autógyártó cég, mint a Nissan és a BMW kipróbálták ezt a funkciót használt elektromos akkumulátorokkal. A General Motorsnál pedig már eleve terveznek erre a stádiumra. Az újrafelhasznált lítium-ionos eszközöknél azonban alapos tesztelésre van szükség, hogy biztosítsák a megfelelő működést. A MIT kutatói szerint, ha ezeket az akkumulátorokat kellőképpen felkészítik, akár egy évtizedig is használhatják őket napenergia-tárolásra.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Tudományos szenzáció: először beszélgettek bálnával az emberek
Az Alaszka partjainál úszkáló púpos bálna 36 alkalommal válaszolt a kutatók üzenetére. A SETI szerint ez mérföldkő lehet majd az űrlényekkel kommunikálásban is.

Link másolása

Először beszélgettek emberek egy bálnával, derül ki a BBC beszámolójából. A SETI Intézet és a Kaliforniai Egyetem tudósai még 2021-ben próbáltak kapcsolatba lépni Alaszka partjainál a bálnákkal.

A hatfős tudóscsoport víz alatti hangszórókkal felszerelkezve bonyolódott üzengetésbe egy púpos bálnával. Először lejátszották a púpos bálnáknál korábban megfigyelt üdvözlő hangsort, amire legnagyobb megdöbbenésükre egy Twainnek nevezett bálna válaszolt. A következő 20 percben a bálna összesen 36 alkalommal reagált a tudósok üzenetére. Ebből jó néhány üzenetváltást meg is lehet hallgatni a BBC videójában.

Bár a különös társalgás tudományos mérföldkőnek számít, a tanulmány vezető szerzője szerint a kutatás még csak gyerekcipőben jár. A tudóscsoport azt tervezi, hogy a következő alkalommal variálják az állatoknak küldött üzeneteket.

Mivel a púpos bálnák éneke a legösszetettebbnek számít az állatvilágban, a földönkívüli intelligencia kutatásával foglalkozó SETI kutatócsoport abban bízik, hogy kommunikációjuk megfejtése segíthet a marslakókkal történő esetleges jövőbeni kommunikációban is.


Link másolása
KÖVESS MINKET: