JÖVŐ
A Rovatból

„Részesüljenek az emberek a haszonból, ne garázdálkodhassanak az oligarchák” – vezető közgazdászok vitáztak

Orbán Krisztián és Zsiday Viktor az Egyensúly Intézet gazdasági szakpolitikai javaslatainak bemutatásakor ültek le egy hosszabb beszélgetésre.

Link másolása

Az Egyensúly Intézet gazdasági szakpolitikai javaslatainak közzététele alkalmából két neves közgazdász, Orbán Krisztián, az Oriens alapítója, valamint Zsiday Viktor befektetésialap-kezelő fejtette ki nézeteit arról, hogy milyen lehetőségei vannak a magyar gazdasági növekedésnek.

„Magyarország ma az Európai Unió egyik legszegényebb országa, és jelentős a legmaradása a gazdasági felzárkózás tekintetében a posztkommunista régióban is. Tény, hogy az utóbbi években sokat lefaragtunk a hátrányunkból, de ez csak középszerűségre volt elegendő, és a következő évtized demográfiai trendjeink és a világgazdasági környezet változásának köszönhetően további lecsúszásra számíthatunk. A jelenlegi teljesítményünk még a mostani helyezésünk megtartására sem lesz elegendő” – mondta bevezetőjében Boros Tamás, az Egyensúly Intézet igazgatója, aki úgy látja: egy gazdag országnak több a választási lehetősége, például az újraelosztásban, a fenntartható gazdaságban, a helyi termelők vagy az egészségügy támogatásában. Éppen ezért a gazdaság dinamizálását tekintik az igazi kulcsnak Magyarország jövője szempontjából.

Melyek voltak az elmúlt 30 év leginkább elhibázott gazdaságpolitikai döntései? – tette fel a kérdést Kozák Ákos a két szakértőnek.

Orbán Krisztián szerint a felzárkózásunknak az egyik legnagyobb kárt az okozta, hogy az 1990-es évek elején nem teremtettük meg „a tulajdon legitimitását.”

Ezért olyan közhangulat alakult ki, hogy

az emberek többsége a kézzel fogható nagy hazai tulajdont alapvetően a lopás valamilyen formájának tekinti.

Szerinte ennek tudható be például az, hogy nem álltak ki tömegesen a magánnyugdíj-pénztárak megvédésére, mert nem érezték igazán magukénak. Jó ellenpélda erre, hogy miért nem lehet a mai napig az ingatlanadót bevezetni. A másik szerencsétlen döntés szerinte az volt, ahogy amikor az európai ipari struktúra átalakult, Magyarország elvesztette azon kevés ipari központját, amely képes lett volna valamiféle koncentrációra. Ilyen lehetett volna többek között az orvosi műszergyártás vagy a gyógyszergyártás, de ahelyett, hogy ezeket megerősítették volna, hagyták szétszóródni vagy eladták külföldre.

Zsiday Viktor az egyes országok „determináltságára” hívta fel a figyelmet. Tanulmányokat idézett, amelyek szerint

sok országban a 100-200 éve kialakult vagyoni, társadalmi, szokásbeli struktúrák máig kihatnak – beleértve a humán tőkét, az intézményrendszert, az emberek egymáshoz való viszonyát – és ez Magyarországra is érvényes.

Azért van remény – mondja, és Széchényire hivatkozott, akit ő „a legnagyobb másolónak” nevezett a külföldön látottak itthoni megvalósítására tett törekvései miatt. Zsiday szerint van lehetőségünk arra, hogy különböző, vélhetően európai országok rendszereiből kimásoljunk egyes jól működő dolgokat. Ugyanakkor ezek bevezetése csak akkor lesz lehetséges, ha kialakul Magyarországon valamiféle közmegegyezés, mert enélkül csak „jobbra-balra fogjuk rángatni a kormányokat.”

Zsiday Viktor

Orbán Krisztián egyetértett abban, hogy valóban nagy egy-egy ország „pályafüggősége”, és ahol sikerül lejönni erről a pályáról, ott az állam és az államot vezető elit diadala. Ez azonban csak hosszú távon sikerülhet, és

a közmegegyezés mellett legalább ennyire fontos az érdekegyesítés. Ez csak akkor jön létre, ha sikerül olyan politikát kialakítani, amelyek mögé az érdekek fel tudnak sorakozni. Meg kell találni, hogy mik a közös érdekek az országon belül, csak arra lehet több évtizedes felzárkózási pályát építeni.

Csehországot hozta példának, amely posztkommunista környezetből tudott kiemelkedni, ma van 60-70 olyan cége, amely saját márkával, saját nemzetközi értékesítéssel működik, miközben nekünk 5 ilyen van.

Mi az állam feladata a jó pályára állításban? – hangzott a következő kérdés.

Orbán Krisztián szerint az államnak ki kell alakítania egy fenntartható struktúrát, amelyben a megtermelt eredményeket az ország nem akarja idő előtt szétosztogatni.

Részesüljenek az emberek a haszonból, ne bántsa az igazságérzetüket a fennálló rendszer, és legyen rend az országban, ne garázdálkodhassanak az oligarchák.

A másik feladat a klasszikus gazdaságfejlesztés: ki kell venni belőle azokat torzító hatásokat, amiket az állam beletesz, hogy a vállalkozók felfedezhessék a valódi lehetőségeket, hogy mit lehet jól csinálni Magyarországról egy európai gazdasági térben. Nyomjuk jobban az export felé a támogatott cégeket – mondta Orbán Krisztián.

Zsiday Viktor egy játszótéri hasonlattal élt: nem az a gyerek lesz kreatívabb, ahol a szülő állandóan beleszól, hogy milyen homokvárat építsen, hanem az, akinek szülei csak arra figyelnek, hogy ne verekedjenek a homokozólapáttal.

Úgy vélekedett, hogy akár az oktatást, akár az állami struktúrát nézzük, egy 19.századból maradt rendszerben vagyunk, amelyben föntről mondják meg, hogy mit csináljunk. Holott olyan államra lenne szükségünk, amely csak egy szabályrendszert biztosít, de azt teljes mértékben betartatja.

Magyarországon az a legnagyobb baj, hogy a szabályok 80%-áról mindenki tudja, hogyan kerülhető meg, korrupcióval vagy más módon. Legyen inkább kevés szabály, de azt mindenkivel tartassuk be.

– javasolta Zsiday Viktor.

Mi van akkor, ha a koronavírus-járvány lecsengésével minden megy ugyanúgy tovább, ahogy eddig?

Zsiday szerint ma Magyarország dél-európai fejlettségi szintű, egy főre jutó GDP-ben utolértük Portugáliát és Görögországot. Az évtized végéig még óriási mennyiségű pénz segítheti a felzárkózást, de utána nemigen látja ennek a folytatását komoly átalakulás nélkül, főleg az államszervezet és az oktatás terén.

Orbán Krisztián a magyar gazdasági háromosztatúságáról beszélt: van egy jól integrálódott külföldi, főleg német tulajdon, van egy „járadékvadász” réteg, amely az állam által szerzett jövedelmeket legálisan vagy illegális megcsapolja, és van a magyar tulajdonú versenypiaci vállalkozó réteg.

Ha minden marad régiben, tovább nő a külföldi tulajdon, tovább nő az EU-pénzeknek köszönhetően a járadékvadászat, és mivel e két részben őrült módon emelkednek a bérek, fokozatosan megfojtják a saját tulajdonú versenypiacot – amiből 2030 után valami remény lehetne.

Orbán Krisztián úgy gondolja: már rég túl vagyunk azon, hogy minden külföldi tőkebefektetési euróra valóban szükségünk lenne. Mindez egy olyan politikai-társadalmi rendszert tart fenn, amelyben

„nem a méheket díjazzuk, hanem a darazsakat”.

Zsiday Viktor megjegyezte, hogy az évezredben ez már a harmadik koronavírus-járvány, a SARS-1 és a MERS után, és vélhetően nem az utolsó az előttünk álló évtizedekben. Úgy véli, magát a covidot tudjuk kezelni, amit viszont okozott, az hatalmas változás a gazdaságpolitikában.

2020-21-ben a modern monetáris rendszer megvalósult a fejlett világban. Azokban az országokban, ahol saját deviza van, és olyan jegybankjaik vannak, amelyek kellőképpen együttműködnek az ország vezetésével,

kiderült, hogy mindenféle korlát nélküli költségvetési támogatással lehet a gazdaságot ösztönözni.

Ez véleménye szerint a következő évtizedre teljesen rá fogja nyomni a bélyegét, emiatt teljesen átalakul a kormányok és a jegybankok viszonya, és ezt a fegyvert, amelyről láttuk, hogy jól működik, a következő recessziók és más nehézségek idején is használni fogják.

Ezt Zsiday ugyanolyan jelentőségű váltásnak tartja, mint az 1980-as évek elején az amerikai Reagan, és a brit Thatcher-kormányzat infláció elleni harcát.

Az Egyensúly Intézet szerint a magyar állam a méretéhez képest rossz teljesítményt nyújt, sokat oszt vissza, és azt is rosszul, nem arra költ, amire kellene, az adórendszer a növekedés ellen hat, az állam torzítja a piaci viszonyokat, a közbeszerzési korrupció peidg büntetőadóként fogja vissza a gazdaságot.

Többek között azt javasolják, hogy erősödjön a digitálisan szolgáltató állam, a szürkezóna visszaszorítása érdekében csökkentsük a készpénz-használatot, csökkentsük a munkát terhelő adókat, az egyedi kormánydöntésen alapuló beruházási támogatások helyett a magyar kkv-szektor fejlődését és a magyar innovációt támogassuk, hogy versenyképes magyar multik jöhessenek létre.

Az Egyensúly Intézet összes javaslata a magyar gazdaság dinamizálására a honlapjukon olvashatók.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Itt a világvége? – Egyre gyorsuló antarktiszi szuperörvény okozhatja majd
A Földön egyedülálló cirkumpoláris áramlat miatt rengeteg tengeri jég olvadhat fel a jövőben. Emiatt jócskán megemelkedhet a tengerek vízszintje.

Link másolása

Rekordsebességgel olvaszthat fel több ezer kilométernyi tengeri jeget az antarktiszi szuperörvény, írja a Daily Star. A cirkumpoláris áramlat a Földön egyedülállónak számít, mivel mind a 360 hosszúsági körön áthalad az Antarktisz körül. Ezért a tudósok „a bolygó legnagyobb és leggyorsabb áramlatának” is nevezik.

Az örvény most minden eddiginél nagyobb sebességgel halad, és úgy tűnik, hogy több tengeri jeget pusztít el, mint 14 millió éves történelme során bármikor. Egy negyven fős tudóscsoport arra jutott, hogy ez rossz hír az emberiség számára, mert az olvadó jég miatt jelentősen megemelkedhet a tengerek szintje, és a Holnapután című filmben látottakhoz hasonlóan jeges víz áraszthatja el a szárazföld egy részét.

A szuperörvényről néhány hete még azt mondta a lapnak egy időjárási szakértő, hogy februárban egy hirtelen sztratoszférikus felmelegedés blokkolhatta az áramlatot, ami így gyakorlatilag leállhatott.

A mostani tanulmány vezető szerzője szerint azonban ez nem így történt. Dr. Frank Lamy a lapnak elmondta, hogy a jelentős mennyiségű tengeri jég elvesztése a dél felé irányuló fokozott hőszállításnak tulajdonítható. Ennek köszönhetően több meleg víz éri el az Antarktisz jégtakarójának peremét, ami gyorsítja az olvadást.

Az áramlat működését ebben az angol nyelvű videóban magyarázzák el részletesen:


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Megjelent az első humanoid robot a kecskeméti Mercedes-gyárban, ha beválik, embereket válthat ki
Ezt a példányt még csak tesztelik, de hamarosan mindennapos lesz a gyárakban, emberek mellett dolgozó, betegeket ápoló vagy háztartásvezető humanoid robotok látványa.

Link másolása

Egy-két generációval ezelőtt távoli jövőben játszódó tudományos-fantasztikus filmek csodájának számítottak, de a humanoid robotok az utóbbi évtizedben olyan tempóban fejlődtek, hogy kézzelfogható közelségbe került az üzleti mellett az otthoni alkalmazásuk is. Az utóbbi idők legnagyobb robotikai sikerei: Digit, GR-1, Figure 01, Atlas, NEO és például Apollo. Ezek az önálló cselekvésre képes eszközök lökdösnek közelebb bennünket a Jetson család valóságához.

Apollo

A látványos, összetett humanoid a legfrissebb világszenzáció: március közepén jelentették be, hogy a kecskeméti Mercedes-Benz gyárban zajlik a próbaüzeme – írja a The Robot Report. Apollót egyelőre csak tesztelik: arra keresnek választ, hogy mennyire tud hatékony lenni a rá osztott szerepben, ami pillanatnyilag alkatrészek ellenőrzése és üzemen belüli kiszállítása a gyártósorra.

Az autóipari vállalat kíváncsian figyeli, mennyire képes helytállni az emberre tervezett és méretezett létesítményben.

A robotot gyártó amerikai Apptronik közölte: a cél az, hogy a humanoid meglévő üzemekben is bevethető legyen, magyarán ne igényelje az infrastruktúra drága átalakítását, mégis rá lehessen bízni fizikailag megterhelő, ismétlődő és unalmas feladatok automatizálását. A magassága 173 centiméter, a tömege 73, a teherbíró képessége pedig 25 kilogramm és kifejezetten arra készült, hogy ipari terekben működjön az emberek mellett.

Digit

A puritán megjelenésű humanoid az Agility Robotics terméke, ami annyiban előrébb jár a fentebb írt Apollónál, hogy idén várhatóan tömeggyártásba kerül, és az első példányait 2025-ben kézbesítik is. A gyártó elsősorban arra tervezte, hogy emberek asszisztense legyen, például raktárakban és elosztóközpontokban történő anyagmozgatás során.

Komoly fenyegetést jelent a logisztikai ágazat fizikai munkásai számára, hiszen bár túl nehezet nem emelhet (max. 16 kilogrammot bír el), 16-24 órán keresztül folyamatosan robotol, cigi-, kávé- és ebédszünet nélkül.

A 175 centiméter magas, 65 kilogrammos humanoid stabilan mozog gyepen, kavicson, járdaszegélyek között és lépcsősorokon is, miközben, ha a helyzet úgy kívánja, előre-hátra sétál, oldalaz, helyben megfordul vagy guggolva halad. A raktári kétkezi munka hóhérából már az első gyártási évben tízezret terveznek összeszerelni, az oregoni Salemben található üzemben.

GR-1

A marcona nevű humanoid kevésbé a kommunikációra, sokkal inkább kooperatív és támogató feladatokra készül. A kínai Fourier Intelligence munkája, ami azért érdekes, mert ez a vállalat eddig főleg rehabilitációs robotikai eszközökről, például mozgáskorlátozottak és szociális gondozásban résztvevő időseket támogató exoszkeletonokról volt ismert.

A sanghaji Mesterséges Intelligencia Világkonferencián tavaly bejelentett robotot a „megtestesült AI” jelzővel mutatta be a gyártó, amelynek oldala szerint a GR-1 már tömeggyártásba is került. A bionikus torzó emberszerű, 54 szabadságfokkal rendelkező mozgást tesz lehetővé – ezt nemrég precíziós mozgást igénylő tevékenységgel: dobolással demonstrálta a cég.

Így dobol a kínai humanoid

A GR-1 ember-gép interakcióját mesterséges intelligencia támogatja, és komolyan aggódhat miatta a konkurencia, mert 5 kilométer/órás sebességgel képes járni és ha kell, akár 50 kilogramm terhet is megemel, majd cipel, ami a humanoidok között tulajdonképpen unikum.

NEO

A norvég 1X Technologies terméke a GR-1 európai kihívója lehet. NEO-t a piacon elérhető EVE nevű, kerekeken guruló eszközből fejlesztettek tovább. Az előd kiskereskedelmi és logisztikai felhasználásra termett, míg

NEO már kevésbé ipari, sokkal inkább háztartási vagy gondozási célú humanoid lesz.

A fejlesztésére nemrég 100 millió dollárt sikerült összekalapolni a befektetőktől, ami szinte biztosan elég lesz a sorozatgyártás beindítására. Ami azt illeti, a képességei már most zavarba ejtőek: normál emberi tempóban sétál (4 km/h) és fut (12 km/h), egy feltöltéssel akár 2-4 órás üzemidőt produkálva. A magassága 165 centiméter, a tömege pedig azzal együtt is csupán 30 kilogramm, hogy akár 20 kilogrammot emel és hordoz.

Atlas

Nem hagyhatjuk ki a sorból a világ egyik legismertebb robotikai gyártóját, az amerikai Boston Dynamics vállalatot. A ma már a Hyundai csoport tulajdonában lévő cég a sokoldalú Spot nevű robotkutyával vált világhírűvé, és éppen emiatt lett érdekes az őt felvásárló anyaszervezetnek, ami autóipari lehetőséget (sétáló kocsi - komolyan!) látott meg benne. A Dynamics legutóbbi remekműve az Atlas humanoid, aminek a fejlesztése régóta zajlik, többnyire teljes titoktartás mellett, de nemrég végre munkavégzés közben is bemutatták.

Önállóan dolgozik a gyárban

A videón jól látható, hogy Atlas a szenzorai segítségével tapogatja le a rábízott autóalkatrészeket, amelyeket teljesen automatikusan megfog, leemel és a célállomásra visz, majd tárolókba helyez. Az automatizálásnak olyan fokát sikerült elérni vele, ami bár kevésbé látványos, mint a korábban megosztott dinamikus parkour videók, ám

azokkal a mutatványokkal ellentétben már nem előre programozott, automatikus mozdulatsorokról, hanem önálló cselekvésről van szó, ami óriási különbség.

Atlas egyébként 150 centiméter magas, 89 kilogramm és 9 km/h-s sebességgel szedi a lábait. Elsősorban ipari felhasználásra szánják.

Figure 01

Ez, az Atlas vetélytársaként is értelmezhető humanoid a jelenlegi legnagyobb ígéret, amit az is bizonyít, hogy a csupán 2021-ben, Google mérnökök által alapított gyártója olyan befektetőket győzött meg a benne rejlő lehetőségekről, mint a Samsung, a Microsoft, az Nvidia, az Amazon és az OpenAI.

A Figure AI kifejezetten veszélyes, monoton vagy az ember számára túlságosan összetett feladatok ellátására tervez robotokat,

így rögtön az első termék, a Figure 01 is a bányászat, az építőipar vagy a katasztrófaelhárítás területére készül. Az általános célú robot fejlett látási, mozgási, manipulációs és kommunikációs képességekkel fog rendelkezni, miközben képes lesz tanulni a környezetéből vagy interakcióba lépni az emberekkel.

A San Franciscó-i startup már 2024-ben piacra dobná az első Figure 01-eket, ami felé januárban öles lépést tettek: a BMW egyik üzeme elkezdte tesztelni az egyik prototípust. A Figure 01 magassága 170 centiméter, a tömege 60 kilogramm. A jelenlegi sebessége 4,3 km/h, a hasznos teherbírása 20 kilogramm, az üzemideje pedig öt óra.

Izgalmas évtized elé nézünk

Borítékolható, hogy a humanoidok a 2020-as évek végére annyira megszokott jelenséggé válnak a fejlett technológiai, logisztikai és autóipari vállalatok üzemeiben, mint a mai targoncák vagy robotkarok. A kétlábú robotkollégák fejlesztése egyre több befektetést vonz: a piackutatások alapján 2020-ban 7,4 milliárd, 2021-ben 8,5 milliárd, 2022-ben pedig már 10,3 milliárd dollár ment el erre a célra.

A technológia piaca ennél is nagyobb növekedés előtt áll: a Markets and Markets szerint a 2023-as 1,8 milliárdról 2028-ra már 13,8 milliárd dollárra fog nőni a globális forgalmuk, ami évi több mint 50 százalékos növekedést jelent. Mivel a humanoidfejlesztésre szánt összeg és a szegmens értéke is nagy tempóban nő, a tömegtermelés idővel elég olcsóvá tesz bizonyos általános célú robotokat ahhoz, hogy ne csak ipari környezetben, hanem háztartásokban, szociális gondozásban, katasztrófaelhárításban is megjelenjenek, feltehetőleg a 2030-as évek elejétől.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Tudományos szenzáció: először beszélgettek bálnával az emberek
Az Alaszka partjainál úszkáló púpos bálna 36 alkalommal válaszolt a kutatók üzenetére. A SETI szerint ez mérföldkő lehet majd az űrlényekkel kommunikálásban is.

Link másolása

Először beszélgettek emberek egy bálnával, derül ki a BBC beszámolójából. A SETI Intézet és a Kaliforniai Egyetem tudósai még 2021-ben próbáltak kapcsolatba lépni Alaszka partjainál a bálnákkal.

A hatfős tudóscsoport víz alatti hangszórókkal felszerelkezve bonyolódott üzengetésbe egy púpos bálnával. Először lejátszották a púpos bálnáknál korábban megfigyelt üdvözlő hangsort, amire legnagyobb megdöbbenésükre egy Twainnek nevezett bálna válaszolt. A következő 20 percben a bálna összesen 36 alkalommal reagált a tudósok üzenetére. Ebből jó néhány üzenetváltást meg is lehet hallgatni a BBC videójában.

Bár a különös társalgás tudományos mérföldkőnek számít, a tanulmány vezető szerzője szerint a kutatás még csak gyerekcipőben jár. A tudóscsoport azt tervezi, hogy a következő alkalommal variálják az állatoknak küldött üzeneteket.

Mivel a púpos bálnák éneke a legösszetettebbnek számít az állatvilágban, a földönkívüli intelligencia kutatásával foglalkozó SETI kutatócsoport abban bízik, hogy kommunikációjuk megfejtése segíthet a marslakókkal történő esetleges jövőbeni kommunikációban is.


Link másolása
KÖVESS MINKET: