JÖVŐ
A Rovatból

Az önvezetés nem forradalom, hanem evolúció – Frank Péter az önvezető kamionokról

Messze még a teljesen önvezető jármű, de már most nagyon okosak a gépek – derült ki a MEMO Science & Innovation sorozat legutóbbi előadásán.

Link másolása

Vezető nélküli kamion gurul be egy depóba, ahol ki- és bepakolják, majd szintén magától elindul a telephely kijárata felé. Nem egy CGI-technikával felturbózott jövőbeli sci-fi jelenetét látjuk, hanem a jelen valóságát: a Knorr-Bremse bemutató kisfilmjében. A videót Frank Péter, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. kutatás-fejlesztési igazgatója vetítette le a MEMO Science & Innovation sorozat legutóbbi előadásán, amelyen az önvezető járművekről volt szó.

VIDEÓ: önvezető kamionok a magyar tesztpályán

Frank Péter a videóhoz gyorsan hozzátette: az még a távoli jövő, hogy a kamionok autópályán önállóan elszállítsák több száz kilométerre a rakományukat.

Ennek most jogszabályi akadálya is van. Jelenleg ugyanis Magyarországon közúti forgalomban nem közlekedhetnek olyan járművek, amelyek irányításához nem vagy korlátozottan szükséges emberi beavatkozás.

De még a technológia sem tart ott. Most a kutatások folynak, amit a termék-előfejlesztés, majd a termékfejlesztés szakasza követ.

A szakember részletesen elmagyarázta, melyek a vezetési automatizmus nemzetközileg elfogadott fázisai.

• Az úgynevezett nulladik szinten mindent egyedül a sofőr mozgat és irányít, a fizikai erejével. Így vezettük autóinkat nagyjából harminc évvel ezelőttig.

• Az első szinten a kocsi keresztirányú vagy hosszirányú vezérlésében (azaz a gáz-fékadagolásban illetve a kormányzásban) már besegít az automatika.

• A második szinten mindkét fenti irányú vezérlésnek egy részét átadjuk az autónak.

A ma közúton futó kocsik mind ebbe a három kategóriába tartoznak, és egyelőre a törvényi előírások is csak ezeket a szinteket engedik meg a közutakon. A legtöbb ilyen vezérlési automatizmussal már egy egyszerűbb alsó-középkategóriájú autóban találkozhatunk. Ezeknek közös jellemzője azonban, hogy minden esetben még a sofőr felelőssége a jármű felügyelete.

• A hármas szint hasonlít a ketteshez, azzal a különbséggel, hogy ott a sofőr válláról bizonyos esetekben a kocsi leveszi a felelősséget, és önmaga felügyeli a folyamatokat. Itt már a gépnek is fel kell ismerni sok mindent – például saját korlátait, azaz, ha érkezik egy olyan szituáció, amit már nem tud kezelni, időben értesítenie kell róla a sofőrt.

• A négyes szintnél a sofőr akár ki is szállhat, az autó el tudja vezetni saját magát.

Kamionoknál tipikusan ilyen szituáció az "automata telephelyi manőverezés", azaz amikor a kamion bizonyos szituációban magától végez el akár egészen bonyolult haladási manővereket is, amiket szenzorainak és bonyolult szoftvereinek (például egy telephely betöltött térképének) segítségével tud megtenni.

Ilyen manőverezést láthattunk a Knorr-Bremse videóján, és haszongépjárművek esetén már ennek is rengeget előnye van.

A rakodás alatt ugyanis a sofőrnek nem kell ott lennie és várnia. Ezzel í hasznos (vezetéssel eltöltött) munkaideje utanként nagyjából egy órával megnő, ami egy átlagos, kilencórás műszak alatt tíz százalékos nyereséget jelent.

• Az ötös szintű járművekben nem lesz szükség kormánykerékre sem: ezek az autók akár hosszabb utakat is meg tudnak majd tenni teljes egészében automatikusan.

Frank Péter elmondta, az automatizmus tervezésénél az úgynevezett TCO (Total Cost of Ownership), azaz a jármű birtoklásával járó összes költség lefaragása a legfontosabb. Ebbe beletartozik többek között a jármű megvásárlása, üzemeltetése, üzemanyagköltsége és a személyzet bére.

A teljes üzemeltetési költségnek több mint 60 százalékát az üzemanyag költsége és a sofőr bérezése viszi el.

Így jól látható, mennyi hasznot hoznának az önvezető kamionok. Frank Péter bemutatott néhány izgalmas szituációt is.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Újabb rekord dőlt meg, most az óceánok vízfelszínén mértek olyat, amit eddig még nem láttak
Április közepe óta szinte napról napra magasabb vízhőmérsékletek születtek annak ellenére, hogy az évnek ebben a szakaszában általában csökkeni szokott a tengervizek hőmérséklete.

Link másolása

Kedden megdőlt az világóceán felszíni hőmérsékletére vonatkozó melegrekord - írja az Időkép.

Nem lassul az óceánok felmelegedésének üteme, olyannyira nem, hogy április 23-án minden eddiginél magasabb hőmérsékletet ért el globálisan a vizek felszíni hőmérséklete.

Az új rekord 21,18 fok, ami, még ha egy hajszállal is, de felülmúlta a március 1-én felállított 21,17 fokos rekordot.

Április 17. óta szinte napról napra magasabb vízhőmérsékletek születtek annak ellenére, hogy az év ezen szakaszában általában csökkeni szokott a tengervizek hőmérséklete. Ráadásul hivatalosan is véget ért az El Niño, ami az átlagosnál magasabb tengerfelszín-hőmérsékleteket eredményezett a Csendes-óceán egyenlítőhöz közeli területein.

A melegedés a mi időjárásunk szempontjából legmeghatározóbb észak-atlanti térségben is jelentős. Itt jelenleg átlagosan 21 fokos a felszíni vízhőmérséklet, ami 0,4 fokkal magasabb a tavaly ilyenkor mért értékhez képest.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: