Az önvezetés nem forradalom, hanem evolúció – Frank Péter az önvezető kamionokról
Egy közúton rögzített, majdnem tragédiával végződő videón jól látszódott a kamionok intelligens, félig már automata fékrendszerének működése. A rendszer egy kamerával és egy radarral is összeköttetésben áll, ami segít abban, hogy a veszélyt automatikusan felismerve leállítsa a járművet – természetesen még a sofőr fizikai beavatkozása mellett.
A radar a jármű vázának alján, míg a kamera a vezetőfülkében kap helyet. A fékezésnél valamelyest előrebukó vezetőkabin is segíti a két, teljesen mást „látó” eszközt, hogy minél pontosabb képet tudjon alkotni a közlekedési szituációról.
De a szenzoroknak egyben olyan „okosaknak” is kell lenniük, hogy meg tudjanak különböztetni egy előugró embert például a kamion elé épp nagy sebességgel bevágódó, de rögtön tovább is haladó autótól.
VIDEÓ: az önvezető kamionok azonosító rendszere
Frank Péter a fejlesztők nem épp unalmas életébe is beavatta a MEMO előadás nézői.
Telente például a fejlesztőmérnöki csapat egy része a svédországi Arjeplog kisvárosba, egészen pontosan annak egy befagyott tavára költözik.
A tököli reptéren vagy például a Zalaegerszegi Zalazone-on kívül ugyanis itt találtak alkalmas helyet a járműveik tesztelésére. A befagyott tavon minden télen új pályát alakítanak ki, kedvük szerinti pályakarakterisztikával.
VIDEÓ: jégpályán manőverező önvezető kamionok
Ez persze korántsem veszélytelen. Ahol nem söprik el a havat, ott vékony marad a jég, és előfordult már, hogy egy helyi segítő régi Ford teherautója alatt beszakadt a jég.
Számos kihívás vár még a technológiát fejlesztő szakemberekre. A sofőröknél a vezetés két „végpontja” szokott gondot jelenteni: a legtöbb baleset olyan helyzetekben következik be, amikor vagy túlságosan bonyolult a vezetési szituáció (jellemzően a forgalmas belvárosokban), vagy túlságosan monoton (például az autópályákon).
Az első két legfontosabb önvezető fejlesztési csomag így az autópályás közlekedés és a parkolás megoldása.
De a cél természetesen a teljesen önvezető jármű. Frank Péter szerint egyébként nem kell attól tartani, hogy ha ideáig jutnak, a gépek majd elveszik a munkát az emberektől. A szakember szerint Magyarországon most 8 ezer sofőr hiányzik a teherszállításból, így a vadonatúj technológia inkább a sofőrhiányra kínál majd megoldást.