News here
hirdetés

JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Odamenni nehezebb, mint visszajönni - így gyarmatosítanák a Marsot

A NASA, tervei szerint 2024-ben embereket szeretne a Holdra vinni, amihez a privát szektorból kerestek cégeket, akik egymással versenyezve elkezdik megtervezni az űrhajót.

Link másolása

hirdetés

Az egyik fontos magánvállalat, amelyről sokat hallunk a Mars felkeresése kapcsán, a SpaceX, akik 2020 májusában első magáncégként űrhajóst vittek az ISS-re (Nemzetközi Űrállomás). A NASA-val tovább dolgozva már alá is írták a szerződést, miszerint 3 civil turistát is eljuttatnak egy 10 napos kirándulásra a Falcon 9 rakétára felszerelt Crew Dragon capsule űrhajóval a Nemzetközi Űrállomásra, terveik szerint még idén.

A SpaceX a Starship-től (csillaghajó), valamint a hozzá tartozó Super Heavy nevet viselő rakétájuktól várja a nagy álom megvalósítását, vagyis hogy személyzetet és rakományt szállítson Föld körüli pályára, majd a Holdra, a Marsra és azon túlra. Bármelyik bolygón is szeretnének mihamarabb landolni, a misszió még korántsem indulásképes, a hajó rakétájának prototípusa, a Starship SN9 legutóbbi tesztjén, február 2-án landoláskor szétrobbant, mivel az egyik Raptor motor nem gyulladt be. Az USA-beli FAA (Szövetségi Légügyi Hatóság) vizsgálja a balesetet, amely ugyan egy próbarepülés volt, ember nélkül a fedélzeten, ám indítási vagy visszatérési balesetnek minősül.

A tervezett űrhajó rendszere teljesen újrafelhasználható, a vállalat CEO-ja, Elon Musk ugyanis fenntartható város felépítését tervezi a vörös bolygón, amire becslései szerint 1000 csillaghajóra és 20 évre lesz szükség. Az, hogy a küldetés megvalósítható-e, egy lehetséges szállítóeszközön is múlik, de nem kizárólag ez az egyetlen megoldandó feladat.

FunFact: A Mars, ahol 687 földi napból áll egy év, február 7-en ünnepelte az újévet. A nagy szám abból adódik, hogy a bolygó majdnem kétszer annyi idő alatt kerüli meg a Napot, mint a Föld. Hogyan jutunk oda?

Körülbelül féléves odaútra és féléves visszaútra lehet számítani, ami legalább akkora pszichés terhelést jelent, mint fizikait. Egy marsi küldetés legfontosabb része azonban, hogy az ember vissza tudjon jönni. Márpedig visszajönni - ugyanúgy, mint a Hold esetében - elvileg könnyebb, mint odamenni. Egyszerűen azért, mert a Mars kisebb, így a kevesebb tömege csekélyebb gravitációt is eredményez, könnyebb róla felemelkedni. Viszont a visszaúthoz szükséges üzemanyagot célszerű előre oda vinni, de lehet, hogy van más megoldás is.

“A helyszínre vitt eszközökkel, például vízből, vízbontással, hidrogént és oxigént lehet előállítani. Ha ott vízjeget találnak, akkor abból könnyen lehet elektrolízissel napelemes, vagy más típusú helyi energiafejlesztéssel üzemanyagot előállítani” - mondta Vizi Pál Gábor űrkutató-fejlesztőmérnök, a Wigner Fizikai Kutatóközpont Űrfizikai és Űrtechnológia osztály Űrtechnológiacsoport csoportvezetője.

hirdetés

A Mars lassabban kerüli meg a Napot, mint a Föld, azért, mert távolabb helyezkedik el a Naptól, mint a bolygónk. A Naprendszert képzeljük el tölcsérszerűen, ahol a tölcsér alja a Nap. A bolygók keringése annál gyorsabb, minél közelebb helyezkednek el hozzá. Mint amikor egy tölcsérbe beledobunk egy golyót. Az elején lassabban halad, de minél lejjebb megy a tölcsér alja felé, annál gyorsabb lesz. A bolygók keringése annál fürgébb, minél közelebb helyezkednek el a Naphoz.

"Egyik bolygóról a másikat megcélozni úgy kell, mintha egy kosárlabdát szeretnénk a hálóba dobni. Azzal a különbséggel, hogy a bolygók mind mozognak is közben. Ezért meg kell várni a bolygók legmegfelelőbb állását, úgynevezett indítási időablakot, amikor a legkisebb energiával lehet eldobni valamit az egyikről a másikra és ez a valami rá tud állni egy úgynevezett Hohmann pályára, amely lényegében a tölcsérből való kifele jutást jelenti ellipszis alakú pályát leírva.”

FunFact: A Föld körül körülbelül 8 km/másodperc felszínhez mért sebességgel lehet keringési pályán lenni, ami azt jelenti, hogy ha fönt eldobunk egy követ ezzel a sebességgel vízszintesen, bár az zuhan a Föld felé, de mindig pont annyit megy odébb, mint amennyit esik lefele. Ettől marad körpályán.

A vörös bolygó megközelítése nehéz. Optimális esetben a Naprendszer belsejétől közelítik meg, de kívűlről célszerű landolni. Megismerése mégis fontos. Landolni komplikált a felszínén, hiszen ha rosszul közelítik meg, könnyen túl lehet lendülni a Mars pályáján, ahonnan nincs gyors visszaút a Marshoz.

“Minden évben kicsit más a pálya és az idei pályák miatt a Mars eltalálásához fékezni kell, mert a lokális gravitációs gödrébe való be- majd kiesés felgyorsítaná az űrhajót, és sem a Marsot nem találná el, sem pedig az így kialakult pályán már a Földet sem érné el. Egyszerűen visszaesnének a Nap felé egy saját ellipszis pályára, ami maga lenne a katasztrófa. Bármilyen hihetetlen, a leszállás a gyakorlatban teljesen automatikusan szokott működni, a használatos űreszközöknél nincs szükség emberi manőverezésre.”

Megérkeztünk a Marsra, hogyan tovább?

Első körben létre kell hozni egy emberek ellátására alkalmas telepet. “Előre odatelepítenének különböző létfenntartó elemeket, létrehoznak egy bázist többszörös visszatérési tartalékkal, élelemmel, ivóvízkészlettel. Olyan építőeszközökkel, elemekkel, amelyekkel helyi utakat, háztömböket építhetnek, alagutat fúrhatnak. A Marsnak a felszíne alatt alakíthatnának ki sugárzásvédett, szélvédett helyeket, mivel a vörös bolygó felszínén sokkal nagyobb a sugárzás, mint a Földön. Ráadásul ha a Marson vihar van, a megfigyelések szerint az az  egész bolygót beteríti. Ezektől védelmi burkot kell kialakítani, megbízható, jó sugárvédelmet. Valószínűleg a felszín alá érdemes települni. Ehhez a Földön is hasonlóan létező bazaltstruktúrába kell alagutakat befúrni, vagy a már meglévő, természetes barlangokat lehet felhasználni.”

A Mars ritka légköre nem véd, így a kozmikus sugárzás is probléma, de lehet rá több megoldás. Mint ahogy az atomreaktorokban, itt is lehetne vizet használni. “Volt már olyan terv is, hogy egy vízjeges burokkal vegyék körbe az űrhajókat, eszkimó iglu szerűen, amelyet egyszerre lehetne üzemanyagbázisnak, ivóvíz-bázisnak és sugárzásvédelemre is használni. A lényeg tehát, hogyha van elég energiánk és vizünk, akkor van sugárzásvédelmünk, ivóvizünk, üzemanyagunk, és még fürödni is tudunk.”crashbangphoto/pixabay

A rakéta

A Falcon Heavy jelenleg a világ legerősebb használatban lévő rakétája. Történelmileg csak a Saturn V előzi meg, a rakéta, amelyik az Apollo legénységét a Holdra repítette. A jelenlegi adatok szerint pontosan 63.8 tonna hasznos terhet képes alacsony Föld körüli pályára szállítani.

A következő, SN10 tesztre heteken belül sor kerülhet, de kimenetétől függetlenül a Falcon Heavy rakétának lesz dolga, hiszen a NASA a napokban jelentette be, hogy ezt a típust választják a tervezett Hold körül keringő űrállomás bázis első két komponensének szállításához. Az Artemis program részeként egyébként az első női űrhajóst is szeretnék eljuttatni a Holdra. A terv szerint 2024 májusa előtt azonban nem indulnak és becslések szerint 332 millió dollárba fog kerülni mindez a NASA-nak.

A Falcon Heavy addig sem fog tétlenkedni, hiszen 2022 nyarára tervezik a kilövését annak az űrhajónak, amelyik a 16 Psyche aszteroidát fogja feltérképezni. A fémekben gazdag, több mint 200 km átmérőjű aszteroida a Nap körül kering, a Mars és a Jupiter között. Feltételezések szerint a Psyche hasonló lehet egy ‘meghámozott kisbolygó magjához’, így annak vizsgálatával többet tudhatunk meg a bolygók kialakulásáról.

Általában elmondható, hogy több ismeretanyagra van szükségünk otthonunkról, a Naprendszerről, ahol lakunk. Komplex egységként kell szemlélni, így a Mars megismerése, az ottani esetleges elővilág kihalásának megértése elemi érdekünk, hiszen hozzájárulhat a földi élet megóvásához.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Ültessünk MÉG, jobb levegőt!
A P&G idén tavasszal tovább folytatja erdőtelepítést támogató programját a ’Föld a mi otthonunk’ globális programjának keretében.

Link másolása

hirdetés

A Procter & Gamble 2021-es ’Ültessünk jobb levegőt’ programja során több mint 7,5 millió forint adomány gyűlt össze, amiből a vállalat a MyForest Közösségi Erdőkért Alapítvánnyal együttműködve több mint egy hektárral növelte az erdők számát Szarvasgede térségében. A P&G idén tavasszal tovább folytatja erdőtelepítést támogató programját, hogy a ’Föld a mi otthonunk’ globális programjának keretében helyi szinten is támogassa a klímaváltozás elleni küzdelmet.

Kiemelten rossz a levegőminőség Magyarországon

A globális felmelegedés a 21. század legfontosabb környezeti problémája, melynek fő oka az üvegházhatású gázok kibocsátása, aminek következtében a hő megragad a légkörben, ezzel egyre magasabb hőmérsékletet okozva. A levegő rossz minőségéhez a közlekedési szektor által kibocsátott üvegházhatású gázok mellett az emberi ipari tevékenység és a háztartási szilárdtüzelés légszennyező melléktermékei is nagyban hozzájárulnak. Magyarországon a szállópor-kibocsátás rendszeresen a jogszabály szerinti megengedett határéték felett van, aminek nagy része a nem megfelelő fűtési és tüzelési szokásokhoz köthető. A levegő részecskeszennyezettsége miatt egyaránt kialakulhatnak szív-és érrendszeri, daganatos és légúti megbetegedések, ami krónikus betegségben szenvedők, az idős korosztály és a legfiatalabbak számára végzetes is lehet. Hazánkban évente több mint 13.000 ember hal meg idő előtt a kültéri légszennyezettség miatt.*

 

A fák nélkülözhetetlen szerepe

A hazánk térségében az erdők kiemelt szerepet játszanak a klíma javításában, azonban számuk az elmúlt évszázadok során jelentősen lecsökkent. Magyarország területéről 2001 és 2020 között 214 ezer hektár természetes erdő tűnt el, ami 11%-os csökkenést jelent a 2000 óta.** A fák haszna jóval több oxigéntermelő képességüknél: javítják a levegő minőségét, hűtik a környezetük hőmérsékletét, zaj-és talajvédő funkciót látnak el, valamint élőhelyet biztosítanak növény- és állatfajok sokaságának.

A fák asszimilációs folyamataik során nem csak oxigént termelnek, de feldolgozzák, növekedésük során megkötik az emberi tevékenységek által kibocsájtott szén-dioxidot is. Számítások szerint egy lombköbméter asszimiláló felülete 650 gramm oxigént termel, és 590 gramm szén-dioxidot dolgoz fel egy év alatt a vegetációs időszakban, azaz a lombkoronafejlesztő és terméstermelő hónapokban.***

hirdetés

A fák és erdőségek lombkoronája segít lekötni az olyan szilárd légszennyező részecskék egy részét, mint a szálló por és a hozzátapadó nehézfémek. Egy 40 éves erdő 1 év alatt hektáronként 70 tonna szennyező anyagot képes kiszűrni a levegőből.

Ültessünk MÉG, jobb levegőt!

Az erdőtelepítéshez bárki hozzájárulhat: április 19 és június 25 között, a vállalat az ebben az időszakban megvásárolt P&G termékek után (Ariel, Lenor, Jar, Pampers, blend-a-med, blend-a-dent, Naturella, Always, Discreet, Pantene, Head&Shoulders, Aussie, Herbal Essences, Mr. Proper, Gillette, Ambi Pur, Old Spice, Tampax, Bear Fruits, Oral-B, Swiffer) a hazai erdőtelepítést támogatja, amelynek keretében további több ezer fa elültetése a cél.Minden egyes elültetett fa, minden új hektár erdő kiemelkedő jelentőségű a levegőszennyezés csökkentése szempontjából. A résztvevő üzletekről és a promóciós időszakokról további információ a program weboldalán található.

További információ: www.ultessunkjobblevegot.hu

* https://www.levego.hu/kampanyok/tisztafutes/

** https://tinyurl.hu/HWEE/

*** https://www.levego.hu/sites/default/files/kiadvany/fak.htm

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Megváltozik a Coca-Cola üdítőinek palackja
Már ettől a hónaptól, de egyelőre még csak Skóciában. Az üdítőital-gyártó Nagy-Britanniában 2024 végéig szeretné bevezetni az újítást minden termék csomagolásánál.

Link másolása

hirdetés

A szemetelés csökkentése és az újrahasznosítás fokozása érdekében jelentősen megváltozik Nagy-Britanniában a Coca-Cola üdítőinek palackja - írja a LADbible. A nagy üdítőital-gyártók közül elsőként a műanyagpalackokhoz rögzített kupakokat vezetnek be.

Az újítás elsőként Skóciában találkozhatnak a fogyasztók még ebben a hónapban, ahol a másfél literes Fanta, Coca-Cola Zero Sugar és Diet Coke kapja meg a környezetvédő kupakokat. Reményeik szerint 2024 elejére a vállalt összes terméke már ezzel a kupakkal kerül majd forgalomba.

A Coca-Cola célja, hogy a vásárlókat a palackok újrahasznosítására ösztönözze ahelyett, hogy egyszerűen kidobják a kukába. Ha mégis a szemétben kötne ki a műanyag-palack, akkor a megoldás miatt egyszerűbb lesz a szelektív hulladékgyűjtés a jövőben, egyúttal csökkenhet a szemét mennyisége is.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
Parti a víz alatt: 24 órán át bulizhatnak a vendégek egy hatalmas tengeralattjárón
A 150 négyzetméteres alapterülettel rendelkező hajó 200 méteres mélységig tud lemerülni és legfeljebb 120 vendég befogadására alkalmas.

Link másolása

hirdetés

Olyan tengeralattjárót épített egy holland cég, amelyen akár 24 órán keresztül is lehet bulizni a víz alá merülve - írja a Zenger.

Az "Under Water Entertainment Platform", vagy röviden UWEP névre keresztelt hajó 150 négyzetméteres alapterülettel rendelkezik, és legfeljebb 120 vendég befogadására alkalmas a személyzeten kívül. Maximum 200 méteres mélységig lehet vele merülni, a vendégek pedig 14 ablakon keresztül csodálhatják a tengeri környezet úgy, mintha búvárkodnának.

Mivel a tengeralattjáró kizárólag akkumulátorral működik, 24 órát bír megállás nélkül, de könnyen feltölthető bármelyik kikötőben vagy úszódokkon.

Az üzemeltető igényének megfelelően a hajókban éttermet, edzőtermet és kaszinót is ki lehet alakítani.

Az U-Boat Worx tengeralattjáró-gyártó cég elsősorban nagyobb események megrendezésére ajánlja az UWEP-t, amely esküvők, termékbemutatók, partik, konferenciák, színpadi előadáson vagy bármilyen hasonló eseménynek otthont adhat.

A vállalat alapítója és vezérigazgatója szerint az új fejlesztésük a tengeralattjáró- és a vendéglátóiparba is új színt visz, és úttörő szerepe lehet a testre szabott víz alatti események tekintetében is. Úgy fogalmazott, nemcsak nagyszerű élményt nyújtanak a "legigényesebb ügyfélkör" számára, de remek üzleti lehetőséget is. Egyelőre még tárgyalnak arról vállalkozókkal és vendéglátó csoportokkal, hogy hol lenne a legalkalmasabb bevetni az UWEP-hajókat. Azt nem közölték, hogy mennyiért lehet megvenni.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
Újrahasznosított étolajjal tankolják a repülőket Dallasban
Ha széles körben elterjedne a módszer, jelentősen csökkenne a repülés ökológiai lábnyoma.

Link másolása

hirdetés

A dallasi reptér több mint kétszáz környékbeli étterem használt étolaját gyűjti be, hogy repülőgép-üzemanyagként hasznosítsák újra - írja az IFLScience. Ez azért nagy szám, mert a repülés az egyik, ha nem a leginkább környezetszennyező utazási mód, így bőven van mit "zöldíteni" rajta.

Az étolaj újrahasznosításával jelentősen csökkenteni lehet a repülés ökológiai lábnyomát.

A repülés jelenleg a globális kibocsátás két százalékáért felel, ez a szám viszont folyamatosan növekszik. Ezért fontos, hogy fenntarthatóbbá tegyék, akár az üzemanyagon keresztül.

Kizárólag újrahasznosított étolajjal egyébként nem lehet megtankolni egy gépet, de hagyományos üzemanyag mellett teljesen jól használható. Ha minden igaz, ezzel a módszerrel

80 százalékkal csökken egy repülőgép CO2 kibocsátása.

Ráadásul még a repteret sem varázsolja sültkrumpli szagúvá.

hirdetés

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: