Az este elárasztották a platformot a búcsúvideók. A TikTokot betiltó törvény egy nappal Trump beiktatása előtt lépett életbe, aki megígérte, hogy talál valami megoldást arra, hogy visszahozza a nemzetbiztonsági kockázatokra hivatkozva lekapcsoltatott alkalmazást.
Az Egyesült Államokban vasárnap életbe lépett az a törvény, ami betiltja a TikTok működését az ország területén. A TikTok csak akkor működhetett volna tovább, ha kínai tulajdonosa eladja egy amerikai cégnek az alkalmazást, aminek Amerikában 170 millió felhasználója van. A TikTokot működtető kínai ByteDance viszont kijelentette, hogy nem akarják eladni a TikTokot, ami a kínai vezetés beleegyezése nélkül valószínűleg nem is ment volna.
Szombat éjjel, órákkal azelőtt, hogy a tiltó törvény hatályba lépett volna, a felhasználókat egy üzenet fogadta az oldalon.
„Sajnos a TikTok jelenleg nem érhető el. Szerencsések vagyunk, hogy Trump elnök jelezte, együttműködik majd velünk a megoldásban. Kérjük, maradjanak velünk!” - olvashatták az amerikai felhasználók, akik ekkor már nem fértek hozzá a tartalmakhoz.
A TikTok-ot eltávolították az Apple és a Google amerikai alkalmazásboltjaiból is. A törvény ugyanis felhasználóként 5000 dolláros (nagyjából kétmillió forintos) büntetést helyezett kilátásba azokkal a cégekkel szemben, amelyek hozzáférhetővé teszik az alkalmazást.
A TikTok az utolsó pillanatig küzdött, még a hétvégén is azt kérte a Biden-kormányzattól és Donald Trumptól, hogy keressenek kiutat. Szombat estig senki nem volt teljesen biztos abban, hogy mi történik, amikor a törvény hatályba lép. Az amerikai kormány sem. Az Egyesült Államok ugyanis még soha nem blokkolt egyik napról a másikra egy olyan alkalmazást, amit amerikaiak tízmilliói használtak - írja a New York Times.
A cég végül is úgy döntött, hogy nem kockáztat, és maga kapcsolja le a platformot. Szombaton kiadott közleményük szerint „a nyilatkozatok, amelyeket a Biden-adminisztráció és az Igazságügyi Minisztérium tett közzé, nem nyújtottak elegendő garanciát azoknak a szolgáltatóknak, amelyek alapvető fontosságúak a TikTok több mint 170 millió amerikai számára történő elérhetőségének fenntartásában. Hacsak a Biden-adminisztráció nem ad ki egy határozott nyilatkozatot, amely megnyugtatja a legfontosabb szolgáltatókat a tiltás végrehajtásának elmaradásáról, sajnos a TikToknak január 19-én le kell állnia.”
A lekapcsolás előtti órákban a TikTokot elárasztották a búcsúvideók.
Alix Earle, akinek 7,2 millió követője volt, könnyes szemmel mondta el, mit érez.
„Fáj a szívem. Ez a platform számomra több, mint egy alkalmazás vagy egy munka. Annyi emlékem van itt. Életem elmúlt 6 évében minden nap posztoltam. Megosztottam a barátaimmal, családommal történteket, a személyes küzdelmeimet, a titkaimat.”
A „For You” oldal megtelt a felhasználók kedvenc trendjeiből és dalaiból készült montázsokkal, amelyek közül sok a világjárvány kezdeti napjaira nyúlik vissza, amikor a TikTok népszerűsége megugrott Amerikában.
A TikTok még mindig kimászhat a bajból
Mint írtuk, a platformra vonatkozó tiltó szabályt ugyanahhoz a törvényhez kapcsolták, ami az Ukrajna, Izrael és Tajvan támogatására engedélyezett katonai finanszírozásról rendelkezik. Ez egyértelművé teszi, hogy az amerikaiak nemzetbiztonsági problémaként tekintenek a kínai TikTokra. A törvényalkotók nyilvánossága nem hozott információk alapján úgy látják, hogy ellenséges szándékú megfigyelő- és dezinformációs alkalmazás, amely amerikaiak millióiról gyűjthet érzékeny adatokat. Ezekhez szerintük hozzáférhet a kínai kormány is. Ez jó ideje csípi nemcsak a demokrata, hanem a republikánus politikusok szemét is – nem beszélve a kiberbiztonsági szakértőkről.
Donald Trump még az első elnöki ciklusa idején maga is kezdeményezte a platform betiltását.
Bár nem sikerült keresztülvinnie (bírósági határozat tette parkolópályára a rendeletét), az álláspontja sokáig változatlan maradt. Aztán a profilja elég népszerű lett: jelenleg 14,8 millió TikTok-felhasználó követi – annak ellenére is, hogy a választás óta nem posztolt semmit. Mivel felismerte, hogy a platform jól szolgálja a pillanatnyi politikai érdekeit, a kampányban egy pálfordulással közölte, hogy „soha nem tiltaná be a TikTokot”. Néhány napja egy interjúban azt mondta, „nagyon jó tapasztalatai vannak” a platformmal kapcsolatban, hiszen sok fiatal szavazót sikerült megnyerni vele. „Ez a TikTok érdeme, úgyhogy én nem vagyok a TikTok ellen” – idézi Trumpot a The Hill. A megválasztott elnök szavaival egybecseng Mike Waltz hivatalba lépő nemzetbiztonsági tanácsadó minapi nyilatkozata is, aki az EuroNews szerint kijelentette, az új kabinet célja, hogy megőrizze TikTokot, de közben „meg is védje az amerikai polgárok személyes adatait”.
Trump mindenesetre most úgy kezdi meg a második ciklusát, hogy a platform elsötétült.
Ezzel kapcsolatban szombaton azt közölte, hogy „nagy valószínűséggel” megtalálja a módját, hogy 90 nappal meghosszabbítsa a TikTok működését, miután hétfőn hivatalba lép. A törvény csak akkor engedélyezi az elnöknek az eladás határidejének meghosszabbítását, ha „jelentős előrelépés” történik az eladásban. Nem világos, hogy Trumpnak akkor is joga lesz-e erre, ha a tilalom már hatályba lépett. A következő amerikai elnök azt is jelezte, hogy aláírhat egy végrehajtási rendeletet az alkalmazás betiltásának megkerülésére. Sokatmondó, hogy
Donald Trump hétfői beiktatásán várhatóan ott lesz Shou Zi Chew, a TikTok vezérigazgatója is, akivel a megválasztott elnök pénteken egyeztetett.
Erről azt írta, „beszéltünk a kereskedelem egyensúlyáról, a fentanilról, a TikTokról és számos más témáról. Sok problémát fogunk közösen megoldani, és azonnal elkezdjük a munkát.” A The Wall Street Journal Trumphoz közeli forrása arra számít, hogy a szingapúri üzletember olyan magasrangú vendégek között foglal majd helyet, mint Elon Musk, az X platform tulajdonosa vagy Mark Zuckerberg Meta-vezér és Jeff Bezos Amazon-tulajdonos.
![](https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/wp-content/uploads/2025/01/TikTok-Shou-Zi-Chew-scaled-resized-970.jpg)
Shou Zi Chew az Európai Bizottság egyik 2023-as rendezvényén. Fotó: Lukasz Kobus - Wikimedia Commons
Dollármilliókat bukhatnak a legnagyobb influenszerek
Bár az utóbbi pár nap fejleményei sok TikTok felhasználóban reményt ébresztettek, az alkalmazás jövője továbbra is bizonytalan az Egyesült Államokban. A betiltás életbe lépett, ami óriási változásokat idézhet elő. A ByteDance veszteségei miatt kevesen hullajtanának könnyet, de azért érdemes megjegyezni, hogy nagy érvágás lenne a vállalatnak, ha véglegesen elveszítenék a TikTok amerikai piacát. A Business Insider szerint a platform 2024-ben 12,34 milliárd dollár hirdetési bevételt generált Amerikában. Ez több mint 4900 milliárd forint – amiből elvileg bőven futná a teljes Paks II beruházásra is.
A lap arra fogad, hogy hirdetők a TikTok helyi megszűnésével nem fogják majd vissza a hirdetési költéseiket, hanem az erre szánt keretet más platformokra, például a Meta tulajdonában lévő Instagramra és Facebookra, valamint a Google YouTube-jára terelik át, ami több milliárd dolláros bevételnövekedést jelenthet minden egyes cégnek. Ez a folyamat már el is indult – vette észre a MikMak hirdetési trendfigyelő adatai között a Yahoo Finance, amely szerint csak az elmúlt negyedévben 21 százalékkal estek a reklámköltések a videómegosztó alkalmazás felületén.
A tartalomgyártók azonban, akik a TikTokon építették fel a közönségüket, komoly bajba kerülhetnek.
A bevételeik a követőtábor mérete, az elköteleződés mértéke és a szponzorációs megállapodások függvényében jelentős eltéréseket mutatnak, de biztos, hogy mindegyiküknek fájni fog a platform elvesztése.
Az alkotók által megkereshető pénz elég összetett módon érkezik meg a bankszámlákra. A tartalom minőségének és népszerűségének függvényében részesülnek a platform évi több százmillió dollárból gazdálkodó TikTok Creator Alapjából, ami 2-4 centet fizet ezer megtekintésért. Ez nyilván csak az apró, amin felül még ott vannak az élő közvetítések közönségétől begyűjthető és pénzre váltható Live Gifts digitális ajándékok, illetve a TikTok Pulse bevétel-megosztó program, ami lehetővé teszi, hogy az alkotók részesüljenek a legnépszerűbb tartalmaik mellett megjelenő hirdetések bevételéből.
Bár az egyes influenszerek bevételei nem nyilvánosak, viszonylag jól meg lehet becsülni, hogy adott méretű és elkötelezettségű közönséggel mennyit keresnek. A 10-50 ezer követővel rendelkező mikroinfluenszerek 100-500 dollárt (40-200 ezer forintot), a közepes, 100-500 ezres követőbázissal működők 1000-5000 dollárt (400 ezer - 2 millió forintot), míg
a nagyobb, 1 milliós közönség feletti alkotók 10-100 ezer dollárt (4-40 millió forintot) is kaszálhatnak egy-egy TikTok-poszttal. És ebben még nincs benne az általuk egyénileg kötött szponzorációs szerződések után járó bevétel.
Ebből jól látszik, hogy mindazok az amerikaiak, akik a TikTokra építették a karrierjüket, most komoly bajban vannak – hacsak nem építettek ki hasonló méretű közönséget olyan további, különböző bevételszerzési lehetőségeket kínáló platformokon, mint például a YouTube, a Twitch vagy az Instagram.
A digitális marketinggel foglalkozó amerikai vállalkozások szintén kétségbeesetten próbálnak alkalmazkodni a helyzethez. „Ez az a pillanat, amikor a reklámvilág szinte lángokban áll” – mondta a Reutersnek az Influence & Inspire Consulting marketingcég alapítója. Kerry Perse szerint a TikTok eltűnése sokáig nem volt hihető forgatókönyv, aztán pár hete minden megváltozott. „Azt hittük, hogy ha lesznek is gondok, azok hosszabb idő alatt bontakoznak ki, nem ilyen hirtelen” – tette hozzá, egyértelművé téve, hogy az érintett felhasználók mellett a digitális reklámipar is hatalmas kihívások elé néz a betiltás miatt.
Közben a TikTok munkatársai és hirdetőpartnerei is bizonytalanságban vannak. A cég ugyan visszatérítési garanciát ajánl az olyan kampányokra, amelyek a tilalom érvénybe lépése közben és után futottak volna, sokan elkezdték letölteni adataikat és tartalmaikat, hogy a teljes leállással ne veszítsék el évek munkáját. És az efféle pánik alaposan betesz az üzletnek.
Pedig a TikTok az elmúlt években komoly szeletet hasított ki magának az amerikai digitális reklámpiac bevételeiből: a 2020-as két százalékról 2024-ig 20 százalékra nőtt a részesedése.
A platform különösen a fiatalabb generációkat célzott hirdetők számára vált elengedhetetlenné, részben a videóalapú e-kereskedelem népszerűsítésével: egyes elemzések szerint az amerikai TikTok-felhasználók 43,8 százaléka már vásárolt a platformon keresztül.
Elon Muskon a TikTok szeme
A Bloomberg és a The Wall Street Journal arról is írt, hogy a kínai hivatalnokok komolyan mérlegelik az értékesítés forgatókönyvét. A nem hivatalos tervek arról szólnak, hogy a TikTok pekingi anyavállalata, a ByteDance Elon Musknak adná el az applikáció amerikai működtetésének jogát. Musk már korábban is jelentős hatást gyakorolt a közösségi média világára azzal, hogy gyökeresen átalakította az egyik legbefolyásosabb oldalt, a megboldogult Twittert (ma X), ami az amerikai választások hajrájában a dollármilliárdos kampányeszközévé vált.
Bár a ByteDance korábban már kijelentette, hogy az alkalmazás nem eladó, a TikTok-vezér érkezése Trump beiktatására azt jelzi, a tárgyalások valósak lehetnek és egy ilyen megállapodás papíron még értelmesnek is tűnik. Ha Musk tényleg megvenné a TikTok amerikai szekcióját, akkor ő és Donald Trump hősként tündökölhetne a fiatal közösségi média felhasználók körében, a kínai kormányzat pedig lehetőséget kapna rá, hogy a TikTokot olyannak adja el, akivel jó kapcsolatokat ápol, és akire hatással is lehet.
Csak emlékeztetőképpen: a szintén Musk érdekeltségébe tartozó Tesla eladásainak körülbelül 40 százaléka kínai vásárlóktól származik.
Ha mindez nem lenne elég érv, még ott van a Musk irányítása alatt technikailag süllyedő X, amit a TikTok megszerzése kihúzhatna a csávából, hiszen amíg a Twitter-utód folyamatosan veszíti el a hirdetőket, a TikTok gyorsan terjeszkedik. Az Emarketer elemzőcég szerint az utóbbi bevétele az Egyesült Államokban idén elérheti a 15,53 milliárd dollárt – persze csak akkor, ha valahogy újra legalizálják az elérhetőségét. És ennek lehetséges forgatókönyvein már elég sokan törik a fejüket ahhoz, hogy a TikTok amerikai felhasználói még reménykedhessenek a megoldásban.