Kiürültek a boltok: kemény bojkottal üzentek a vásárlók a magas árak miatt Horvátországban
Pénteken délután négy óráig 43 százalékkal kevesebb számlát adtak ki a horvát kiskereskedők, mint az előző héten ugyanekkor – írja a Blikk. A kiadott számlák összértéke 50 százalékkal csökkent, ami azt jelenti, hogy a vásárlók 20 millió euróval kevesebbet költöttek, mint egy héttel korábban.
Az akció az Európai Fogyasztói Központ által támogatott Facebook-csoport kezdeményezésére indult, amelyhez csatlakoztak a fogyasztóvédelmi egyesületek, szakszervezetek és politikai pártok. Ante Susnjar gazdasági miniszter is kiállt a figyelemfelhívás mellett.
– mondta a miniszter a kabinet ülése után. Hangsúlyozta, hogy a lakosságnak felelősségteljesen és racionálisan kell költekeznie, hogy üzenjenek azoknak, akik indokolatlanul emelik az árakat. „Drasztikusan megbüntethetik őket, és a kapzsiság hosszú távon nem kifizetődő” – tette hozzá.
A horvát kormány a következő héten bővíti azoknak a termékeknek a listáját, amelyekre árkorlátozás vonatkozik. A gazdasági miniszter felszólította a kereskedőket, forgalmazókat és gyártókat, hogy ne csak a listán szereplő árucikkek árát csökkentsék, hanem más termékekét is.
Horvátországban tavaly decemberben az eurózónán belül a legmagasabb inflációt mérték. Az Eurostat gyorsbecslése szerint az inflációs ráta elérte a 4,5 százalékot, ami magasabb a novemberi 4,0 százaléknál. Több beszállító már további áremeléseket jelentett be az emelkedő nyersanyagárak miatt.
A horvát statisztikai hivatal adatai szerint éves szinten a legnagyobb mértékben a szállodák és éttermek drágultak, 9,6 százalékkal, ezt a szolgáltatások követték 6,7 százalékkal.
Boris Vujcic, a Horvát Nemzeti Bank elnöke szerint a horvát állampolgárokat leginkább az élelmiszerek drágulása érinti érzékenyen. Jelezte: jelenleg két dolog tartja fenn az inflációt, a szolgáltatások és az élelmiszerek árának növekedése.
Arra az újságírói kérdésre, hogy miért magasabb Horvátországban az infláció, mint más európai országokban, azt válaszolta: erre nincs egyértelmű válasza. Ehhez hozzájárultak a gyümölcsök, a zöldségek, a tojás, a tejtermékek, a tej, a kakaó, a tea és a kávé áremelkedése, ami a globális trendekkel magyarázható. „A növekedés azonban nálunk nagyobb volt, mint más országokban” – mondta.