OTTHON ÉS KERT
A Rovatból

Hetekig nem termel semmilyen szemetet a zero waste módon élő kétgyermekes spanyol család

Az anya szerint a zero waste életmód nem olyan drága vagy nehezen tartható, mint sokan gondolják. Elárulta, ők hogyan csinálják.


Egy lufi, egy matricalap hátlapja, egy cipőpucolásra használt régi póló és egy törött játék - mindössze ennyit dobott ki egy hónap alatt egy spanyol édesanya, aki zero waste módon él a családjával - számolt be róla a Metro.

Esther Peñarrubia, a párja és két gyermekük olyannyira környezettudatos és fenntartható módon élnek, hogy akár hetekig semmit nem dobnak ki a szemétbe. Amit lehet, inkább újrafelhasználnak vagy újrahasznosítanak. Minden egyszer használatos termékre találtak már valamilyen fenntartható alternatívát, így szinte nem is keletkezik szemetük.

A katalóniai Gironában élő család akkor döntött a zero waste életmódra való váltás mellett, amikor elköltöztek előző otthonukból. Attól a naptól kezdve kezdtek el zöld és használt holmikat árusító boltokból vásárolni mindent, amire szükségük van. Esther szerint már nagyon sok olyan újrafelhasználható termék van, amit csak egyszer kell megvásárolni és rengetegszer lehet használni. Így idő- és pénzpazarlás lenne helyettük egyszer használatosakat venni.

"Mindannyian kivesszük a részünket a környezetvédelemből. Élvezetesebb fenntartható módon élni, mint folyton panaszkodni a jelenlegi helyzet miatt. Ráadásul nem kell olyan gyakran kivinni a szemetet, mert nem is termelünk sokat"

- magyarázta az édesanya.

A konyhai maradékot komposztálják, az üvegedényeket pedig kitisztítják és másra használják fel. Még az ötliteres olívaolaj műanyag edényét is alaposan kimossák és újrahasznosítják. Esther egyébként igyekszik teljesen elkerülni a műanyagot tartalmazó termékeket. De ha mégis erre kényszerül, mindig nagyobb kiszerelést vesz. A tisztítószereket is nagykereskedésekből veszi meg, kéthavonta kerít sort egy ilyen nagybevásárlásra, ahová biciklivel vagy gyalog megy. Gyümölcsöt, zöldséget és kenyeret is nagy mennyiségben vásárol heti rendszerességgel, méghozzá a helyi termelőktől.

De ők is termesztenek sok mindent az otthoni konyhakertjükben. Például paradicsomot, salátát, brokkolit, fűszernövényeket, de van narancs- és mandarinfájuk is. Esther pedig egy baráti közösséget is talált, ahol egymást között kereskednek olyan dolgokkal, amikre szükségük van, például bútorokkal.

A szülők a születésüktől kezdve a környezettudatosság szellemében nevelik gyerekeiket. Esther már babakorukban szövetpelenkát használt az eldobható helyett, az ajándékaikat pedig csomagolópapír helyett újrafelhasználható kendőbe csomagolja. Műanyag játékokat nem ajándékoznak nekik, és minden egyes új játék beszerzésekor egy régit el kell adományozniuk egy másik családnak, hogy ne halmozódjon fel sok felesleges darab. Mivel a család otthonában nincs tévé, a gyerekek nem láthatják napi rendszerességgel a játékreklámokat sem. Amikor új játékot kérnek, a szülők elmagyarázzák nekik, hogy a játék anyagától teszik ezt függővé. Éppen ezért a kicsik tudják, hogy műanyag játékért fölösleges könyörögniük, mert nem fogják megkapni. Rajzolni így használt papírra szoktak, kézműveskedni pedig maradék papírcsomagolásból.

A szülők sokszor inkább élményt adnak ajándékba gyerekeiknek, például elmennek moziba. De gyakran kirándulnak is az erdőben, menet közben pedig szemetet szednek. A klímaváltozásról és a műanyagszennyezésről is mesélnek a gyerekeknek, a könyvtárban szoktak ebben a témában közösen könyveket olvasni.

A 41 éves nő azért osztotta meg mindezt a nyilvánossággal, mert szeretné, ha minél többen megtudnák, hogy a zero waste életmód nem olyan drága vagy nehezen tartható, mint sokan gondolják.

"Ha átgondolod és rendszerezed a vásárlási szokásaidat, kevesebbet fogyasztasz. Emellett pedig jobb minőségű, újrafelhasználható alternatívákat választasz, és mindent, amit csak lehet, nagy mennyiségben és használt boltokból veszel, akkor nem drágább így élni, sőt, még pénzt is spórolhatsz vele. A zero waste kultúra nemcsak a hulladék mennyiségének csökkentését jelenti, hanem tudatosabb életmódot és fogyasztást is."

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


OTTHON ÉS KERT
Hatékony megoldások a penészes falak ellen
Mielőtt pánikba esnénk, mert néhány penészes folt megjelent otthonunk falán, érdemes átgondolni, mit tehetünk annak érdekében, hogy a nem kívánt foltokat távol tartsuk a lakásunktól!


Mi okozhatja a penész kialakulását otthonunkban?

Ha egy épületszerkezet folyamatosan nedvességet kap (akár a rossz aljzatszigetelés miatt vagy tetőn keresztül) és a beltérben 70% feletti a páratartalom legalább 3 napon keresztül, akkor a penészfolt kialakulása borítékolható.

A vizesedés okát feltétlenül ki kell deríteni szakember segítségével, és meg kell akadályozni, mert ez a kényelmetlen helyzet újra és újra visszatérhet. Pár javaslatot ehhez: ha például egy földszinti lakás alulról kapja folyamatosan a nedvességet, akkor nagy valószínűséggel a falazatot kell injektálni (pl. Mapestop Cream segítségével), mivel ez az eljárás tömíti a kapillárisokat és megakadályozza a falazatban a nedvességi további felszívódását.

Ha felülről érkezik folyamatosan a víz, akkor a tető típusa szerint vagy bádogossal vagy vízszigetelő szakemberrel együttműködve kell kialakítani a víz helyes elvezetését.

Ha a beltéri fal felületén jelenik meg a penész, akkor előfordulhat, hogy a falazat szigeteletlensége okoz problémát. Ha a harmatpont, azaz a páralecsapódás helye a lakótéren belül van, a nedvesség a beltérben jelenik meg, ami otthon adhat a penészfoltok kialakulásának is. A harmatpont eltolását a kültéri falazat hőszigetelésével tudjuk befolyásolni.

Gyakori helyszíne a penésznek a fürdőszoba sarkai. Itt nyilvánvaló a pára és a nedvesség jelenléte, de sokat segíthetünk, ha a ruhákat nem itt tesszük ki száradni, és hagyjuk minden használat után kiszellőzni a fürdőszobát.

Milyen megoldás van a penészfoltok eltüntetésére?

Ha már bajban vagyunk, meg kell harcolnunk a penésszel! A Mapei termékei között található profi tisztítószer, az Ultracare Mould Remover egy mély behatoló képességű penészölő és fertőtlenítőszer, lehet alkalmazni festett felületen, csempén és egyéb burkolatokon is.

Fel kell spriccelni a felületre, akár több alkalommal is, majd egy rongy segítségével el kell távolítani a penészt a felületről, a végén pedig lemosni azt. Fontos, hogy a penészesedett rész megtisztításával nem ért véget a folyamat, a penészspóráktól egy nagytakarításon keresztül el kell köszönni, illetve a lehető legtöbbet kell szellőztetni. Prevencióként alkalmazható az UltraCare Anti-Mould Protector, ami hatékony és tartós, színtelen védelmet nyújt a penész kialakulása ellen és megelőzi a kellemetlen foltok kockázatának kialakulását.

Ismerje meg az Ultracare védő- és tisztítószer termékcsalád többi tagját is, hatékony megoldást kaphat például a fugák felújítására vonatkozóan is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

OTTHON ÉS KERT
A Rovatból
Eleged van a kontárokból? Találd meg a profi szakembert pár kattintással!
A szakemberkeresés gyakran stresszes és bizonytalan, de ennek nem kell így lennie. A szakemberajanlo.hu segítségével te irányítasz: te választasz, te kérsz ajánlatot, és te döntöd el, kivel dolgozol együtt.


Ha valaha kerestél már szakembert – legyen szó burkolóról, festőről, vízvezetékszerelőről vagy más kivitelezőről –, akkor biztosan megtapasztaltad, hogy a legnehezebb feladat nem maga a munka, hanem az, hogy ki végezze el azt megbízhatóan. A közösségi csoportokban ajánlott szakik gyakran hetekkel későbbre vállalnak munkát, a szomszéd javaslata pedig lehet, hogy nem felel meg az elvárásaidnak. És mi van akkor, ha valaki ajánlása ellenére mégsem jól sikerül a kivitelezés?

Itt jön képbe a szakemberajanlo.hu, amely egy díjmentesen használható, megbízható platform, ahol a felhasználók valós értékelései alapján választhatsz kivitelezőt – egyszerűen, gyorsan, és biztonságosan.

Miért éri meg regisztrálni?

  • Átlátható szakemberprofilok: minden szakember adatlapján fotós referenciákat, elérhetőségeket, értékeléseket találsz.
  • Valós tapasztalatokra alapozhatsz: korábbi ügyfelek visszajelzései segítenek elkerülni a kontárokat.
  • Gyors keresés: szakterület és település alapján is szűrhetsz.
  • Ingyenes használat: se a regisztrációért, se a keresésért nem kell fizetned.
  • Ajánlatkérés egy kattintással: nem kell telefonálgatnod, az oldalon keresztül egyszerűen kérhetsz árajánlatot.

Mit mondanak azok, akik már használták?

Dobrai András hidegburkoló a Szakemberajánló rendszernek köszönhetően szerzett új ügyfeleket:

"Az itt talált megrendelők jellemzően felkészültek és konkrét elképzelésekkel keresnek meg. A rendszer Budapesten az elsők között ajánl engem, így sokan bizalommal fordulnak hozzám. Egyik visszatérő partneremmel is itt találkoztam, és azóta is folyamatosan együtt dolgozunk nagyobb projekteken."

A szakemberkeresés gyakran stresszes és bizonytalan, de ennek nem kell így lennie. A szakemberajanlo.hu segítségével te irányítasz: te választasz, te kérsz ajánlatot, és te döntöd el, kivel dolgozol együtt. Spórolj időt, idegeskedést és pénzt – válassz profi szakembert néhány kattintással!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

OTTHON ÉS KERT
A Rovatból
Fordulat az építőiparban: olcsóbb lett a munkadíj, de a szakemberhiány továbbra is komoly kihívást jelent
Az építőipari munkadíjak 7%-kal csökkentek, így az átlagos négyzetméterár ismét a tízezer forintos lélektani határ alá esett. A szakemberhiány azonban továbbra is ugyanazon a szinten maradt, februárban az átlagos várakozási idő 53 nap volt – derül ki a Mapei Kft. legújabb országos kutatásából.


Az építőipari munkadíjak csökkenése meglepetésként érhette az ingatlanfelújítást tervezőket:

2025 februárjában az átlagos négyzetméterár 7 százalékkal esett vissza, ezzel újra a tízezer forintos lélektani határ alá került.

A szakemberhiány azonban továbbra is komoly kihívást jelent – derült ki a Mapei Kft. friss országos kutatásából.

Munkadíjak csökkenése: mit jelent ez a gyakorlatban?

A februári adatok szerint az építőipari szakipari munkák átlagos négyzetméterára 9 495 forint volt, ami komoly enyhülést jelent az előző évhez képest. A visszaesés elsősorban a fővárosban és Közép-Magyarországon volt érzékelhető, míg vidéken inkább egyfajta árkiegyenlítődés zajlik. Észak-Magyarországon például továbbra is meghaladja a tízezer forintot az átlagos munkadíj, míg az Alföldön és a Dunántúlon az országos átlag alatt maradnak az árak.

A szakemberek több mint fele (64%) azonban azt tervezi, hogy idén emeli az árakat, átlagosan 14 százalékkal.

„Az építőipari árak változása mögött elsősorban gazdasági kényszer húzódik meg, nem pedig árrésnövelés a cél” – mondta Markovich Béla a Mapei Kft. ügyvezetője.

Az áremelési szándék hátterében leginkább a tartós infláció (65%), az üzemanyagárak (22%), az anyagköltségek (17%), valamint a vállalkozások működési kiadásainak (16%) növekedése áll. A munkabérek emelkedése (12%) szintén hozzájárul a költségnyomáshoz. Ezzel szemben a piaci árakhoz való igazodás (4%) és az elmaradt korábbi áremelések pótlása (3%) csupán kisebb mértékben befolyásolják az árképzést.

A szakemberek 36 százaléka ugyanakkor nem tervez áremelést idén, 80 százalékuk ezt a fizetőképes kereslet hiányával és az ügyfelek árérzékenységével indokolja. A válaszadók 58 százaléka érzékeli úgy, hogy nőtt a verseny, illetve kiszámíthatatlan a gazdasági környezet, ami ugyancsak jelentősen befolyásolja az árazási döntéseiket is.

A visszafogott kereslet és a piaci bizonytalanság miatt sok vállalkozás inkább az árstabilitást tartja elsődleges szempontnak, és elkerüli az áremelés kockázatát, mivel attól tartanak, hogy a jelenlegi, rendkívül árérzékeny piacon a drágulással elveszíthetik megrendeléseiket.

Szakemberhiány: keletről nyugatra nő a várakozási idő

Hiába csökkentek az árak, a szakemberhiány továbbra is fennáll.

Az országos átlag szerint 53 napot kell várni egy szakemberre, ami gyakorlatilag változatlan a tavalyi 52 naphoz képest.

„Ez a várakozási idő már mind a szakemberek, mind pedig a megrendelők számára optimális, tervezhető” – mondta Markovich Béla. A szakember szerint a probléma ma már nem is a vállalási idők hosszában keresendő, hanem a visszaeső keresletben és a piaci bizonytalanságban.

A legrövidebb átfutási idő Nógrád megyében van (40 nap), míg Somogy megyében kell a legtovább várni (54 nap). A fővárosban az átlagos várakozási idő 47 nap.

A tendencia egyértelmű: keletről nyugatra haladva egyre hosszabb a várakozási idő. Míg Észak-Alföldön és Észak-Magyarországon 42 napot kell várni, addig Nyugat-Dunántúlon már 54 napot. A Dél-Alföldön is viszonylag magas, 48 napos a várakozási idő, amit a térségben zajló nagyberuházások – például a szegedi BYD-gyár és a kecskeméti Mercedes-bővítés – is befolyásolnak.

Mely szakmákban a legrosszabb a helyzet?

A várakozási idők szakmánként is jelentősen eltérnek. A generálkivitelezőknél a leghosszabb, 63 napos az átlagos vállalási idő, őket a bádogosok (62 nap), az épületszigetelők (60 nap) és a kőművesek (57 nap) követik. Ezzel szemben az épületgépészek 42 napos vállalási idővel dolgoznak, míg az ácsoknál, villanyszerelőknél és víz- és gázszerelőknél az 50 nap körüli időszak számít átlagosnak.

A munkák mérete is befolyásolja a vállalási időt: míg egy kisebb javításra 49 napot kell várni, addig egy nagyobb beruházásra már 59 napot.

A csökkenő lakáspiac és az állami beruházások alacsony szintje miatt azonban a nagyobb projektek vállalási ideje mérséklődött az elmúlt évben.

Lesz-e fordulat az építőiparban?

Bár az építőipari szakemberek 47 százaléka továbbra is borúlátó, ez az arány 11 százalékponttal alacsonyabb, mint egy éve. Javulást 24 százalék érzékel, ami 8 százalékpontos növekedés.

A piac tehát bizonytalan, de már nem olyan kilátástalan, mint korábban. A kérdés, hogy az alacsonyabb munkadíjak és a szakemberhiány stagnálása mellett hogyan alakul a kereslet – mert ha az tovább csökken, a szakemberek még nehezebb helyzetbe kerülhetnek.

„Bár továbbra is nehézségekkel küzd az ágazat, már pislákol a fény az alagút végén.

Az, hogy egyre többen érzékelnek javulást, azt mutatja, hogy a piaci szereplők alkalmazkodtak a körülményekhez, és kezd visszatérni az óvatos optimizmus”

– vélekedik Markovich Béla. A cégvezető szerint a stabilizálódó alapanyagárak, az állami ösztönzők és a kereslet lassú élénkülése mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a szakemberek megítélése pozitívabb irányba mozdult.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


OTTHON ÉS KERT
Megérkezett Magyarországra a stílusos szülőség: exkluzív showroom nyílt Budapesten
Stílusos és praktikus megoldásokat keresel a gyermek érkezésére? Az Adinish megnyitotta első magyarországi showroomját, amely világhírű márkákkal és fenntartható dizájnmegoldásokkal várja a szülőket.


Április 3-án hivatalosan is megnyitotta kapuit az Adinish első magyarországi showroomja, amely nem csupán egy prémium baba- és gyerekmárkákat forgalmazó üzlet, hanem egy teljes életmód-koncepciót is képvisel. A II. kerületben található bemutatótérrel a romániai vállalat új mérföldkőhöz érkezett nemzetközi terjeszkedése során, hiszen

Budapest az első külföldi állomása a márkának.

A nyitóeseményen több hazai híresség és népszerű influencer is részt vett, hangsúlyozva, hogy az igényes dizájn és a funkcionalitás nem zárja ki egymást, még a gyereknevelés során sem. Az Adinish alapítói szerint a gyermek érkezése nem kell, hogy felülírja a lakberendezési esztétikát és a harmonikus otthoni környezetet – épp ellenkezőleg, a praktikus babakellékek és bútorok a modern otthonok stílusos kiegészítőivé is válhatnak.

Prémium kínálat, tudatos választás

Az Adinish budapesti showroomja 500 négyzetméteren várja a minőséget és esztétikumot előtérbe helyező szülőket, szezonálisan változó enteriőrrel és személyre szabott tanácsadással.

A kínálatban több mint 35 nemzetközi márka – köztük a holland Joolz ergonomikus babakocsijai, a dán Sebra időtálló gyerekbútorai, a belga Kidywolf kreatív játékai, valamint a Britax Römer, a Leander, az Oliver Furniture és a Kid’s Concept termékei – szerepelnek.

Adina Foldager, az Adinish alapító-vezérigazgatója szerint a vállalat fókuszában a magas minőség és a funkcionalitás mellett a fenntarthatóság is kiemelt szerepet kap. „Csak olyan márkákkal dolgozunk együtt, amelyek elkötelezettek a környezettudatosság és az etikus gyártás mellett, valamint a társadalmi felelősségvállalás terén is példamutatóak” – mondta a megnyitón.

Nemcsak egy üzlet, hanem egy életmód

Az Adinish koncepciója az igényes szülők számára nyújt megoldást, akik a gyermekvállalás során sem szeretnének kompromisszumot kötni a stílus és a funkcionalitás között.

A showroom kialakítása is ezt a filozófiát tükrözi: az elegáns terek, a skandináv dizájn és a prémium minőségű termékek harmóniája inspiráló közeget teremt a családok számára.

A romániai központú cég eddig Bukarestben, Kolozsváron és Temesváron működtetett bemutatótermeket, a budapesti egység pedig az első lépés a nemzetközi terjeszkedés útján. Foldager elárulta, hogy azért választották Magyarországot első külföldi piacuknak, mert a román és a magyar vásárlói szokások között számos hasonlóságot fedeztek fel. A vállalat a következő években további üzleteket tervez nyitni Budapesten és más nagyobb magyar városokban, és az itt szerzett tapasztalatokat később más országokban is kamatoztatni kívánja.

Aki tehát olyan baba- és gyermektermékeket keres, amelyek nemcsak praktikusak, hanem a lakás dizájnjába is tökéletesen illeszkednek, mostantól Budapest egyik legstílusosabb showroomjában találhat rá a tökéletes megoldásra.


Link másolása
KÖVESS MINKET: