HÍREK

Fenntartható üzemanyaggal repülnek a KLM gépei Amszterdamból

A hajtóanyagnak 80 százalékkal alacsonyabb a szén-dioxid-kibocsátása, mint a hagyományos keroziné.
Címkép: Pixabay - szmo.hu
2019. december 16.



A KLM fenntartható üzemanyagot vásárol Amszterdam Schipholból induló gépei számára. A hajtóanyagot, amelynek 80%-kal alacsonyabb a szén-dioxid-kibocsátása, mint a hagyományos keroziné, a Neste állítja elő használt sűtőolaj felhasználásával. A vásárlás nemcsak hatalmas előrelépés a fenntartható üzemanyagok használatához vezető úton, de most először a légitársaság saját infrastruktúráján keresztül szállítják az üzemanyagot.

Emellett a Neste csatlakozott a KLM Vállalati Bioüzemanyag programjához, így 100%-ban semlegesítik majd az utazások szén-dioxid-kibocsátását.

„A fenntartható üzemanyag használata jelenleg az egyik leghatékonyabb módszer a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére a légiközlekedésben.

A mostani vásárlás jelentősen fellendíti a fenntartható üzemanyagok holland piacát, ez pedig nagyban köszönhető a KLM Vállalati Bioüzemanyag Programban résztvevő cégeknek” – mondta el Pieter Elbers, a KLM elnök-vezérigazgatója.

„Büszkén támogatjuk a KLM-et, hogy elérje a szén-dioxid-kibocsátás terén kitűzött célját az általunk előállított üzemanyag segítségével. A jövőben is azért fogunk dolgozni, hogy minél jobb lehetőségeket kínáljunk a repülés leginnovatívabb szereplőinek, hogy együtt egy fenntarthatóbb jövőt hozhassunk létre” – tette hozzá Peter Vanacker, a Neste elnök-vezérigazgatója.

Hatalmas fenntarthatósági lépés az Amszterdam Schiphol repülőtéren

A vásárolt fenntartható üzemanyagot fosszilis hajtóanyaggal keverik majd, az így létrejött elegy pedig nem marad el a megszokott hajtóanyagoktól a minőségi és biztonsági kritériumokban, így tökéletesen megfelel a hagyományos légiüzemanyagi szabványoknak. A keveréket a Schiphol reptér tárolni és szállítani is tudja, így bármikor felhasználható lesz.

A KLM által vásárolt fenntartható üzemanyag kizárólag hulladékból és más területen hasznosíthatatlan anyagokból készül. A társaság ezzel is alacsonyan tartja a szén-dioxid lábnyomát, és nem károsítja az élelmiszeripart vagy a környezetet. Az ellátási lánc fenntarthatóságát a Nemzetközi Fenntarthatósági és Szénügyi Bizonyítvány Plusz (ISCC+) és a Fenntartható Üzemanyagok Kerekasztala (RSB) tanúsítja.

A vásárolt üzemanyagmennyiség azt a 2022-ig tartó időszakot hivatott áthidalni, amíg el meg nem kezdi működését a fenntartható légiüzemanyag gyár a holland Delfzijlben. A KLM és más partnerek támogatásával létrejövő üzem évi mintegy 75.000 tonna üzemanyagot szállít majd a KLM-nek.

A fenntartható üzemanyag közvetlenül csökkenti a károsanyag-kibocsátást

A Neste fenntartható üzemanyagai megújuló forrásból és nyers hulladékokból készülnek.

Életciklusának legelejétől legvégéig, a szállítást is beleszámolva a fenntartható üzemanyag karbonlábnyoma akár 80%-kal is kisebb lehet a fosszilis hajtóanyagokénál. Mindemellett teljesen kompatibilis a meglévő, nem megújuló üzemanyagokra tervezett infrastruktúra és gépek számára, amennyiben keverékként használják.

A vállalat éves gyártási kapacitása Európában és az Egyesült Államokban jelenleg évi 100.000 tonna. A jelenleg folyó bővítések elkészültével 2022-re ez a szám 1 millió tonna fölé fog menni.

Különleges partnerség

A KLM Vállalati Bioüzemanyag Programja lehetőséget teremt a cégek számára, hogy utazásaik során kizárólag fenntartható üzemanyaggal repüljenek, a kezdeményezéshez most pedig a Neste is csatlakozott. A tagok az utazások során kifizetik a költségkülönbözetet a fenntartható üzemanyag és a hagyományos kerozin közt, így pedig közvetlenül járulnak hozzá a fenntartható repüléshez, és mások számára is követendő példával járnak elöl. Az idei év végén a KLM Vállalati Bioüzemanyag Program olyan szervezeteket tudhat tagjai közt, mint az ABN AMRO, az Accenture, Arcadis, az amszterdami önkormányzat, a Loyens & Loeff, a holland légiirányítás, a Microsoft, a holland infrastruktúráért és környezetért felelős minisztérium, a Neste, a Holland Királyi Légügyi Központ, a PGGM, a Schiphol Csoport, az SHV Energy, a Södra és a TU Delft.

Repülj felelősen!

A KLM „Repülj felelősen” kampány a légitársaság múltbéli, jelenleg futó és jövőbeli, a légiközlekedés fenntarthatóságáért hozott törekvéseit testesíti meg. Igazi eredmény azonban csak átfogó ipari összefogással érhető el. Míg az egyéni utazók a CO2ZERO programban kompenzálhatják szén-dioxid-kibocsátásukat, a cégek a KLM Vállalati Bioüzemanyag Programban csökkenthetik karbonlábnyomukat. KLM fenntarthatósági törekvéseiről ezen az oldalon olvashatsz bővebben.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Pogátsa Zoltán: Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne
A közgazdász szerint a magyar EU-tagság gazdasági előnyökkel jár, és a kormányfő befolyása is csökkenne, ha az ország hátat fordítana az uniónak.


Pogátsa Zoltán közgazdász a Népszavának adott interjújában arról beszélt, hogy szerinte Orbán Viktor nem akarja kiléptetni Magyarországot az Európai Unióból. Úgy véli, a kormányfő számára is előnyös, ha az ország az unió tagja marad.

A közgazdász azzal indokolta ezt, hogy a kínai befektetők is azért jönnek Magyarországra, mert így elkerülhetik az európai importvámokat. Hasonló okokból jelentek meg a német autógyártók is: nemcsak az olcsó munkaerő miatt, hanem azért is, mert innen vámok és kvóták nélkül lehet árut szállítani az unió más tagállamaiba, ráadásul határellenőrzés sincs.

Pogátsa úgy fogalmazott:

„Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne.” Hozzátette: „Márpedig ki tudja ma megmondani internetes keresés nélkül, hogy ki a macedón miniszterelnök?”

A beszélgetésben szóba került Ukrajna uniós csatlakozása is. Pogátsa szerint erre belátható időn belül nincs esély, mivel senki nem gondolkodik abban, hogy egy háborús ország belépjen az EU-ba. Ezzel kapcsolatban megjegyezte: ő maga a világot járva még nem találkozott „nemet váltó” óvodással sem, miközben ez a téma korábban fontos szerepet kapott a magyar közbeszédben. Úgy fogalmazott: „Az előbbiekkel kapcsolatos állítások legfeljebb blöffnek tekinthetők.”

A gazdasági kilátásokat is értékelte. Szerinte az egymillió új munkahely programja kifulladt. Véleménye szerint előrelépni csak intenzív gazdaságpolitikai eszközökkel lehetne, ha a magyar munkavállalók magasabb hozzáadott értékű állásokban dolgoznának. Ehhez azonban humántőke-fejlesztésre lenne szükség: jó minőségű oktatásra, egészségügyre és infrastruktúrára. Mint mondta, „valamilyen rejtélyes okból Orbán amióta kormányon van nem akar csinálni” ilyen fejlesztéseket.

Pogátsa azt is megemlítette, hogy a magyar gazdaság jelenleg nem éli fénykorát: az idei első negyedéves GDP-adat elmaradt a várakozásoktól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Videó: ukrán drónhajó semmisített meg egy orosz vadászgépet
A támadásról készült videón jól látszik a végzetes találat pillanata. A rakétát egy titkos ukrán egység indította.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 03.



Az ukrán védelmi hírszerzés különleges egysége, a 13. csoport egy drónhajóról indított rakétával csapott le egy orosz Szu–30-as vadászgépre Novorosszijszk kikötőjénél – jelentette a DIU. A támadásról videó is készült, amelyen jól látható a találat, valamint a lángba borult roncs zuhanása is.

A közlemény szerint a támadáshoz egy R–73-as légiharc-rakétával felszerelt ukrán drónhajót (USV) használtak. A rakéta eltalálta a gépet, amely a levegőben kigyulladt, majd a tengerbe zuhant.

„Történelmi csapást hajtottak végre a 13. csoport, a DIU különleges egységének katonái, egy felszíni platformról indított rakétával. Az agresszor orosz állam többcélú vadászgépe, amelynek becsült költsége mintegy 50 millió dollár, a levegőben lángba borult, és végül a tengerbe zuhant, egyenesen a kegyetlen Neptun birodalmának fenekére”

– olvasható az ukrán hírszerzés közleményében.

Az Ukrainska Pravda emlékeztetett: a DIU tavaly hivatalosan bejelentette, hogy megkezdte az infravörös irányítású, szovjet gyártmányú R–73-as rakéták integrálását a Magura típusú drónhajókra. Ez a fejlesztés már tavaly decemberben is sikeres volt, amikor két orosz Mi–8-as helikoptert semmisítettek meg vele.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Warren Buffett: Nem jó ötlet olyan világot tervezni, ahol néhány ország azt mondja, hogy mi nyertünk
A 94 éves üzletember szerint a kereskedelem nem lehet fegyver. Szerinte a világ virágzása Amerikának is hasznot hoz.


Warren Buffett, a világ egyik leggazdagabb embere és a Berkshire Hathaway elnök-vezérigazgatója szombaton az éves részvényesi találkozón bírálta Donald Trump kereskedelmi politikáját, írja a 444. A 94 éves üzletember szerint az amerikai kormányzat hibát követ el, amikor a vámokat stratégiai fegyverként használja.

„A kiegyensúlyozott kereskedelem jót tesz a világnak”, mondta Buffett a nebraskai Omahában tartott eseményen, ahol évente körülbelül 40 ezer ember gyűlik össze. Hozzátette: „a kereskedelem nem lehet fegyver”.

Szerinte a vámok ilyen jellegű alkalmazása rontja az országok közötti kapcsolatokat, és instabilabbá teszi a globális piacokat. Úgy látja, a világ virágzása összefüggésben van az Egyesült Államok sikerével is.

„Nem hiszem, hogy jó ötlet olyan világot tervezni, ahol néhány ország azt mondja, hogy ha-ha-ha, mi nyertünk”

– fogalmazott Buffett. Majd így folytatta: „Szerintem nagy hiba, ha van 7,5 milliárd ember, akik nem nagyon szeretnek, és van 300 millió, akik arról hencegnek, hogy ők milyen remekül boldogultak”.

A pénzügyi szakember szerint az lenne a cél, hogy minden ország azzal foglalkozzon, amihez a legjobban ért. „Nekünk azt kellene tennünk, amihez mi értünk a legjobban, nekik pedig azt kellene tenniük, amihez ők értenek a legjobban” – mondta.

Bár szóba került az amerikai gazdaság helyzete és jövője is, Buffett megőrizte optimizmusát. Kiemelte: „Mindig a változás folyamatában vagyunk... Én nem csüggednék... Mindannyian elég szerencsések vagyunk”.

A beszéd után bejelentette, hogy lemond a Berkshire Hathaway vezetéséről. Az utódlás kérdése már korábban eldőlt, a pozíciót az előre megnevezett utód veszi át. A több mint 200 vállalkozásból álló portfóliót kezelő cég élére Buffett 1965-ben került, amikor az még egy közepes méretű textilipari vállalat volt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Zelenszkij Orbánnak: Ne rángassanak bele minket a magyar választásokba!
Az ukrán elnök szerint a magyar miniszterelnök akadályozza Ukrajna uniós csatlakozását. Úgy véli, a magyarok többsége mást akar.


Volodimir Zelenszkij ukrán elnök szerint a magyar emberek többsége támogatja Ukrajna európai uniós csatlakozását, miközben Orbán Viktor miniszterelnök ennek ellenkezőjét képviseli. Úgy véli, a magyar kormányfő nemcsak ellenezte az uniós tagságot, hanem próbálja befolyásolni is a közvéleményt ebben a kérdésben.

Az Interfax ukrán hírügynökség arról számolt be, hogy Zelenszkij egy olyan közvélemény-kutatásra hivatkozott, amelyet – megfogalmazása szerint – „Orbán ellenzéke” készített. A felmérés szerint a megkérdezett magyarok 70 százaléka támogatta Ukrajna EU-csatlakozását. Azt azonban nem részletezte, pontosan melyik kutatásról van szó. A Tisza Párt által szervezett Nemzet Hangja szavazás során 58,2 százalék támogatta Ukrajna uniós csatlakozását.

Az ukrán elnök aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy belpolitikai vitákba keverik Magyarországon. Szerinte Orbán Viktor azon szándéka, hogy blokkolja az ukrán csatlakozást, ellentétes a közvélemény akaratával.

Zelenszkij úgy fogalmazott: a magyar miniszterelnök tettei nagyon veszélyesek, és az Európai Unió biztonságát is fenyegetik.

Hangsúlyozta: bár Orbán ellenezheti Ukrajna EU-tagságát, „nincs joga akadályozni egy másik ország szuverenitását”. Kijelentette azt is, hogy Magyarország kivételével minden más partner támogatja Ukrajna uniós törekvéseit. Emellett bírálta Orbánt amiatt, hogy a NATO-ügyeket összeköti a háború befejezéséről alkotott saját elképzeléseivel.

Zelenszkij megerősítette, hogy Ukrajna már megtette a szükséges lépéseket az EU-integráció előkészítésére. Céljuk, hogy nyár közepére technikailag készen álljanak három klaszter megnyitására. Olha Sztefanyisina ukrán miniszterelnök-helyettes szerint ez a felkészültség július 1-jére várható.

A nyilatkozatokra Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Facebookon reagált. Mint írta: „Ukrajna elnökének meg kell barátkoznia a gondolattal, hogy igenis minden magyar embernek joga van ahhoz, hogy beleszóljon Ukrajna gyorsított EU-csatlakozásának ügyébe”. Hozzátette: Ukrajna szeretne csatlakozni egy olyan integrációhoz, amelynek Magyarország is a tagja, „ezért a hangnemet is megfelelően kellene választani Kijevben”.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk