Élvonalban: a magyar önvezető kamion már magától tudja, mi a dolga
-Beszéljünk még az autonóm járműforgalom gyakorlati hasznáról.
- Egy gép, amely egy szigorú algoritmus szerint működik, önmagában „nyugodtabban” vezet, a hektikus autóvezetés sok üzemanyagba kerül. Arról nem is beszélve, hogy ha a sofőrt részben, vagy teljes egészében tehermentesíteni tudjuk, csökkennek a költségeink.
Az ugyan még messze van, hogy az autonóm rendszerre rábízzuk a teljes küldetést, de már az is segít, ha a sofőr a telephelyen kiszállhat, elmehet pihenni, miközben a gép befejezi a manővereket. Ezzel a sofőr is nyert egy órát, amit aztán a közúti közlekedésben tud használni.
A jelenlegi szabály szerint egy kamionsofőr egy nap 9 órát vezethet, de ha 9 órából egy órát nem kell a telephelyen vezetéssel töltenie, hanem ezt átviheti a forgalomba, akkor több mint 10%-kal megnöveltük a fuvarozás hatékonyságát.
Emellett a közlekedés biztonsága is javítható az automatizált megoldásokkal.
Mivel sofőrhiány van, nagy a nyomás rajtuk, időstresszben vannak, ezért minél több felelősséget le tudunk venni a vállukról, annál jobban növelhetjük a közlekedésbiztonságot is.
-Nem jár-e valamiféle kockázattal, ha a közutakon egyre több lesz az autonóm jármű?
- Csak akkor engedünk az utcára egy terméket, ami autonóm funkciót hajt végre egy járművön, ha annak nincs kockázata. Addig fejlesztjük és addig teszteljük, amíg minden rizikófaktort ki nem veszünk belőle. Például az automatikus vészfékező rendszerek jelentősen csökkentik az ütközési kockázatot. Jobb minőségben tudnak ráfutásos baleseteket megelőzni, mint amilyen valószínűséggel az emberi sofőr képes rá. Ez az oka egyébként annak, hogy nehéz haszonjárműveken Európában immár három éve kötelező az automatikus vészfékező rendszer.
Amikor teljesen autonóm funkciót bízunk rá a járműre, annak kutya kötelessége minden esetet lekezelni.
Ha valamit a fő funkció nem tud, akkor a rendszernek biztonságos állapotba kell hoznia magát.
- Ön szerint meddig mehet el a közlekedés automatizálása? Elképzelhető-e, hogy egy napon autonóm hajókkal, repülőgépekkel utazunk? El lehet-e jutni a zéró emberi kontrollig?
- Én nem tudok olyan elvi akadályt, ami ezt lehetetlenné tenné. Azt gondolom, hogy el lehet idáig jutni, természetesen nagyon sok munkával. A járművek vezetése jól körülhatárolható feladat, és mivel önmagában elég unalmas is, érdemes az embereket olyan jellegű feladatra fenntartani, amelyeket gépek nem tudnak megoldani. Nyilván vannak nehéz helyzetek, például egy nagyvároson áthajtani – Dél-Budáról Észak-Pestre elmenni kifejezett kihívás – nem tudom, hogy egy ilyen komplex műveletet mikor fogunk tudni teljesen gépre bízni.
Ha személyesen is találkoznál Frank Péterrel, többet hallanál arról, mit tudnak a magyar önvezető járművek, gyere el a MEMO Science&Innovation február 20-i eseményére.
Mikor lesz? - 2020. február 20-án, 19.00 órától
Hol lesz? - MEMO - Mesterek és Módszertanok Háza (1077 Budapest, Wesselényi u. 73.
Jegyet vásárolni IDE KATTINTVA tudsz.