JÖVŐ
A Rovatból

Az újgenerációs elektromos autóknak már 1000 kilométeres hatótáv sem okoz majd gondot

Elképesztően fontos lett az embereknek az EV-k hatótávja, és ez egyre jobb válaszokat követel a gyártóktól, ha életben akarják tartani az elektromos átállás reményét.


Döbbenetes tempóban növekszik az elektromos autók hatótávja, amire nagyon nagy szükség is van ahhoz, hogy a gyártók megfeleljenek a vevők igényeinek – márpedig ők a belső égésű motorral üzemelő járművek teljesítményéhez mérik az EV-ket, és ha azok nem legalább olyan jók (sőt, inkább jobbak), akkor kevésbé hajlandóak váltani. A töltőinfrastruktúra lassú terjedésén túl felmerülő legfontosabb visszatartó erő a benzin- vagy dízelüzemű járművekhez képest rövidebb hatótáv. A gyártók elsősorban ennek az elvárásnak próbálnak megfelelni, és a hatótávverseny két legfrissebb, egy feltöltéssel már 1000 kilométert vagy még többet futó példája egy amerikai és egy európai koncepcióautó.

A McKinsey Center for Future Mobility egy 2024-es tanulmányában mutatta ki, hogy a potenciális vásárlók egyre nagyobb elvárásokat fogalmaznak meg az elektromos autók hatótávjával kapcsolatban. Az átlagos igény jelenleg meghaladja az 500 kilométert, de az amerikai válaszadók 40 százaléka egy feltöltéssel legalább 640 kilométeres hatótávot szeretne kapni, hogy úgy érezze, megéri elektromos autóra váltani. Mivel ez az eredmény jelentős növekedést jelez a 2021-ben mért adatokhoz képest, teljesen egyértelmű, hogy a gyártóknak komoly erőket kell mozgósítani a hatótáv és az akkumulátorok fejlesztése érdekében, ha igazi tömegcikké akarják tenni az EV-ket.

Európában szintén készültek hatótávval kapcsolatos felmérések, és ezek a kutatások hasonló eredményekre jutottak. A Deloitte 2023-as, EMEA (Európa, Közel -Kelet és Afrika területe) országokban végzett kutatása szerint például az európai vásárlók túlnyomó többsége 400 kilométer alatt nem veszi fontolóra EV vásárlását, sőt, a legtöbben – a legmagasabb arányban Németországban (30%), Belgiumban (33%), Franciaországban (37%) és Ausztriában (38%) – minimum 600 kilométeres hatótávval érnék csak be. A kutatás szerint ez a kérdés a fejlett töltőinfrastruktúrával rendelkező skandináv országokat (Norvégia és Svédország) leszámítva a legfontosabb szempont lett az öreg kontinensen, ami befolyásolja az EV-k vásárlását – olyannyira, hogy ennek mérlegelése előzi az árszínvonalat és a töltési lehetőségeket​ is.

Az eredmények rámutatnak, hogy az autógyártóknak nemcsak a töltőinfrastruktúra fejlesztésére kell összpontosítaniuk, hanem a hatótáv gyors iramú növelésére is, ha azt akarják, hogy az elektromos autók szélesebb körben elterjedjenek.

Fontos megjegyezni: Magyarországon egy harmadik szempont tűnik a legfontosabbnak EV-vásárlás előtt, és ez nem más, mint a vételár. A jelenség nem szokatlan az olyan árérzékeny piacokon, mint a hazai, viszont nálunk töltőállomásból is jóval kevesebb van, mint a fentebb írt országokban, ami ugyancsak bizonytalanságot vált ki a potenciális vevők körében. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány 2024 szeptemberében kimutatta, hogy 3566 töltőponttal csak a 13. helyen állunk az EU-ban, mert kb. 20,5 autó jut egy-egy állomásra – ami elég sok. És minél ritkábbak a töltők, annál jobban aggaszthatja a felhasználókat az EV-jük hatótávja. Talán éppen ezért alkotta meg az internet népe itthon a „hatótávpara” kifejezést, ami az online forgalmat figyelő SentiOne szerint az egyik leggyakrabban használt kifejezés az elektromos autózásról szóló diskurzusokban.

A jelenleg legnagyobb hatótávval rendelkező öt autó, független mérések eredményei alapján:

  • Lucid Air Pure: 883 kilométer
  • Volkswagen ID.7 Pro S: 701 kilométer
  • Tesla Model 3 Long Range: akár 701 kilométer
  • Tesla Model S Dual-Motor AWD: 652 kilométer
  • Mercedes-Benz EQS 450+: 597 kilométer

A hatótávverseny legújabb bajnoka

A hatótávval kapcsolatos fenntartásokat persze nem akarják válasz nélkül hagyni az autógyártók és az új etalonokra törekvő innovátorok. Egy San Diegó-i startup, az Aptera Motors például új fejezetet is nyithat az elektromos járművek piacán az első sorozatgyártásra szánt napelemes autójával, ami komoly rekorddöntögető lehet. Friss fejlesztésük, a „PI2” sikeresen teljesítette az első tesztvezetést, valós körülmények között, és az autó legnagyobb ígérete, hogy akár 1.600 kilométeres hatótávot is elér majd, miközben jelentős részben napenergiával működik.

Az Aptera szerint az egyedi kialakítás és technológia teszi lehetővé, hogy a PI2 hagyományos töltés nélkül, akár teljesen ingyen üzemeljen – persze a körülmények és a felhasználás függvényében.

A háromkerekű kisautó karosszériájába integrált napelemek napi 40 kilométernyi „ingyenes” hatótávot biztosíthatnak, ami éves szinten akár 11.000 kilométert jelenthet, és sokan ennél többet el sem várnak egy városi rohangálóstól. Steve Fambro, a vállalat társalapítója szerint a sorozatgyártás előtt álló kocsi végre „valódi előrelépés egy olyan jármű megvalósítása felé, ami újradefiniálja a hatékonyságot, a fenntarthatóságot és az energiafüggetlenséget”.

A PI2 újszerű, „Body in Carbon” néven emlegetett gyártástechnológiával készülő kompozit karosszériaszerkezete mindössze hat fő elemből áll, és minden kereket külön-külön elektromos motor hajt. A hatékonyságát az aerodinamikája növeli, azáltal, hogy jóval kevesebb energiát használ fel, mint a hagyományos elektromos vagy hibrid autók. A jármű kulcsfontosságú újítása még az Aptera saját fejlesztésű akkumulátora, amit a Vitesco Technologies EMR3 hajtásláncával kombináltak. Ez a megoldás biztosítja a jármű hatékony működését. Az akkumulátor többféle méretben lesz elérhető és a legnagyobb változat az ígéretek szerint 1600 kilométerre is elviszi majd az utasokat – írja a New Atlas riportja. Az Aptera szerint a napelemes panelek cserélhetők és továbbfejleszthetők lesznek, ezzel biztosítható a jármű hosszú távú fenntarthatósága. Amennyiben az időjárás nem teszi lehetővé a napenergia hasznosítását, a PI2 akkumulátora persze hagyományos módon is tölthető majd.

A nemrég végrehajtott, sikeres tesztvezetés egy átfogó kísérletsorozat első lépése. A következő szakaszban a járművet nagysebességű pályán fogják tesztelni, hogy ellenőrizzék az alapvető teljesítményjellemzőit, például az energiafelhasználás hatékonyságát, a napelemes töltési arányokat és az akkumulátorok hatótávját.

A Renault is piacra léphet eddigi legfenntarthatóbb, 1000 kilométerre képes EV-jével

A Renault új koncepcióautója, az Emblème szintén teljesen új irányt mutat az autóipar fenntarthatósági törekvéseiben. A személyautó várhatóan csak 5,5 tonna szén-dioxidot bocsát majd ki a teljes élettartama során – ami a tizede egy átlagos benzines autó 55 tonnás kibocsátásának. Az idei Párizsi Autószalonon bemutatott kocsi a gyártó szerint része annak a tervnek, hogy a cég járművei 2050-re világszerte karbonsemlegessé váljanak.

A dekarbonizáció egyetlen elemét sem lehet elszigetelten kezelni. Egy jármű esetében ez azt jelenti, hogy teljes életciklusára (’a bölcsőtől a sírig’) figyelni kell, az öko-dizájntól kezdve az erőforrások kiválasztásán, a gyártáson és a használaton át az életciklus végéig

fogalmaz az Emblème-ről szóló közleményben a Renault. Az új modell hátsó hajtáslánca az elektromos és hidrogénenergia kombinációját használja az alacsony szén-dioxid-kibocsátású vezetéshez. A 215 lóerős motor egy 40 kWh-s akkumulátorral működik, amit regeneratív fékezés és tetőre szerelt napelemek is töltenek a hagyományos hálózati táplálás kiegészítéseként. Hosszabb utakon a rendszer hidrogén-üzemanyagcellára vált, ami gyorsabb tankolást és nagyobb, egy feltöltéssel akár 1000 kilométeres hatótávot biztosít.

A Renault azt állítja, hogy az Emblème az egyik legfenntarthatóbb jármű, amelyet valaha terveztek. Összehasonlításképpen: a Renault Mégane E-Tech Electric az élettartama alatt 26,4 tonna szén-dioxidot bocsát ki, ami ugyan még mindig kevesebb, mint a fele egy benzines Captur emissziójának, viszont bő ötszöröse az Emblème okozta környezetterhelésnek. Luca de Meo vezérigazgató szerint a kocsi már önmagában ezért igazi „mestermű” – ami viszont nem csak a hidrogén-elektromos üzemelésnek köszönhető, hanem az anyaghasználatnak is.

Az Emblème 70 százalékkal csökkenti az alkatrészek karbonlábnyomát, beleértve az acélt, az alumíniumot, a műanyagokat, az elektronikát és a gumikat.

A Renault bizalomgerjesztő projektje azt mutatja, hogy az autóipar számára nemcsak technológiai, hanem fenntarthatósági szempontból is létezik járható út egy olyan jövőbe, amelyben a gyártók teljes élettartamra vonatkozóan felelősséget vállalnak a termékük karbonkibocsátásáért, és teszik ezt olyan módon, hogy a vásárlók kifinomultabb igényeire is választ adnak. Ha ez trenddé válik, akkor fontos lépések történnek a fenntarthatóbb autózás felé, és – a töltőinfrastruktúra felzárkózásával – a vevőknek már szinte csak a vételár lesz fontos. Ami egyébként hálás helyzetet teremt, hiszen idővel, ahogy a világ egyre több országa tűzi ki a végső határidőt, amikortól újonnan már nem lehet benzin- és dízelüzemű kocsikat üzembe helyezni, komoly felfutásnak indul az elektromos autók gyártása. És minél kihasználtabb egy EV-ket termelő autógyár kapacitása, annál kisebb lesz az egy-egy kocsira jutó bekerülési költség, így végeredményben egyre alacsonyabb áron férünk majd hozzá tényleg fenntartható elektromos, vagy hidrogén-elektromos autókhoz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
A mesterséges intelligencia képes lehet akár tíz évre előre megjósolni, hogy kinek milyen betegsége lesz
A modell névtelen kórlapok mintáit figyeli, és évekre előre megmutatja, hol nagyobb a kockázat. A fejlesztők szerint így hamarabb lehet beavatkozni, és még az is tervezhető, hány szívinfarktusra kell készülnie egy városnak 2030-ban.


A kutatók szerint a mesterséges intelligencia akár tíz évre előre jelezhet egészségi gondokat, írja a BBC. A rendszer az emberek egészségügyi adataiban keres mintákat, és több mint 1000 betegség kockázatát számolja. Úgy írják le, mint egy időjárás-előrejelzést: százalékban adja meg a valószínűséget. A cél, hogy időben kiszűrje a magas kockázatú embereket, és évekre előre segítse a kórházak tervezését.

A Delphi-2M nevű modell hasonló technológiára épül, mint a közismert MI-chatbotok, például a ChatGPT. A chatbotok nyelvi mintákat tanulnak, és megjósolják, milyen szavak követik egymást. A Delphi-2M névtelenített egészségügyi adatokból tanulta meg felismerni a mintázatokat, és így jelzi előre, mi következhet és mikor. Nem mond pontos dátumot, hanem 1231 betegség valószínűségét becsli.

„Ahogy az időjárásnál 70 százalék esélyt jelezhetünk az esőre, ugyanezt meg tudjuk tenni az egészségügyben is”

– mondta Ewan Birney professzor, az Európai Molekuláris Biológiai Laboratórium megbízott főigazgatója. „Ráadásul nemcsak egy betegségre, hanem egyszerre az összesre – ilyet még soha nem tudtunk. Izgatott vagyok” – tette hozzá.

A fejlesztők először brit, névtelenített adatokon tanították a modellt: kórházi felvételek, háziorvosi adatok és életmódbeli szokások (például dohányzás) több mint 400 ezer résztvevőtől a UK Biobank projektből. Ezután más Biobank-résztvevők adataival ellenőrizték az előrejelzéseket, majd 1,9 millió ember dániai egészségügyi adatán is letesztelték. „Ha a modellünk azt mondja, hogy a következő évben tízből egy az esély, akkor tényleg nagyjából tízből egy esetben következik be” - tette hozzá Birney professzor.

A rendszer azoknál a betegségeknél működik a legjobban, amelyeknek jól követhető a lefolyása, például a 2-es típusú cukorbetegség, a szívinfarktus vagy a szepszis. Az inkább esetleges fertőzéseknél gyengébben teljesít.

Az orvosok ma is írnak fel koleszterincsökkentőt annak alapján, mekkora valakinél a szívinfarktus vagy a stroke kockázata. Az MI-eszköz még nem áll készen a klinikai használatra, de hasonló módon tervezik alkalmazni: korán azonosítani a magas kockázatú embereket, amikor még van esély megelőzni a betegséget. Ez jelenthet gyógyszert vagy célzott életmódtanácsot – például akinek nagyobb az esélye bizonyos májbetegségekre, annak a szokásosnál jobban megérheti visszavenni az alkoholfogyasztásból.

Az MI a szűrőprogramok tervezésében is segíthet, és egy térség összes egészségügyi adatát elemezve előre jelezheti a várható igényeket,

például hogy 2030-ban nagyjából hány szívinfarktus várható egy adott városban.

„Ez egy újfajta megközelítés kezdete az emberi egészség és a betegséglefolyás megértésében” – mondta Moritz Gerstung professzor, a Német Rákkutató Központ (DKFZ) onkológiai MI-osztályának vezetője. „Az olyan generatív modellek, mint a miénk, egy napon személyre szabhatják az ellátást, és nagy léptékben előre jelezhetik az egészségügyi szükségleteket.”

A Nature tudományos folyóiratban ismertetett modellt még finomítani és tesztelni kell a klinikai használat előtt. Torzítást okozhat, hogy a UK Biobank adatai főként 40–70 éves emberektől származnak. A fejlesztők most bővítik a modellt képalkotó vizsgálatokkal, genetikai információkkal és vérvizsgálati eredményekkel.

„Fontos hangsúlyozni, hogy ez kutatás – mindent alaposan tesztelni, szabályozni és átgondolni kell, mielőtt használni kezdjük, de a technológia adott ahhoz, hogy ilyen előrejelzéseket készítsünk” – nyomatékosította Birney professzor. Úgy véli, a genomika egészségügyi bevezetéséhez hasonló utat járhat be a folyamat: a tudósok bizalmától a rutinszerű klinikai használatig akár egy évtized is eltelhet.

A kutatás az Európai Molekuláris Biológiai Laboratórium, a Német Rákkutató Központ (DKFZ) és a Koppenhágai Egyetem együttműködésében készült. Gustavo Sudre, a King’s College London kutatója így értékelt: „Ez a munka jelentős lépés a skálázható, értelmezhető és – ami a legfontosabb – etikailag felelős orvosi prediktív modellezés felé.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Megkezdték a humanoid robotok tömeggyártását Kínában
A cég több ezer előrendelést említ, az ár körülbelül 11,5 millió forint. A mozgásnál emberi mintákat követnek: a végtagok összehangolását szimulációk és utánzásos tanulás segíti.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 27.



A kínai Kepler Robotics elindította a K2 Bumblebee humanoid robot tömeggyártását, írja a Rakéta. A modellt logisztikai munkákra, gyártási feladatokban segítésre, kiállításokra és „speciális műveletekre” szánják.

A K2 hibrid architektúrával működik, ami energiahatékony üzemet tesz lehetővé. A gyártó szerint a humanoid egyhuzamban akár 8 órát is dolgozik.

Az ár a hasonló, általános célú humanoidokhoz képest kicsivel magasabb:

körülbelül 11,5 millió forint.

A robotra már több ezer megrendelés érkezett.

A cég a külalakot kevésbé, a mozgást viszont nagyon „emberire” tervezte. A K2 Bumblebee imitációs tanulással és szimulációkkal sajátította el a járás emberihez hasonló jellegzetességeit, beleértve a végtagok mozgásának összehangolását.

A humanoid robotról készült videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Sora 2: megjöttek a videók, amiket a képtelenség megkülönböztetni a valóságtól
Náci egyenruhába bújtattak hírességek, meghamisított történelmi események, kamu filmjelenetek igazinak tűnő színészekkel – máris ilyen videók készültek az OpenAI legújabb videógeneráló modelljével, ami egyszerre lenyűgöző és félelmetes.


A Sora 2 videógeneráló modell szeptember végén jelent meg, azzal az ígérettel, hogy a korábbi változathoz képest jelentősen javult a fizikai pontosság, a realizmus és az irányíthatóság. Mivel az OpenAI már a Sora tavaly decemberben kiadott első változatát is – a ChatGPT sikerével párhuzamba állítva – a videókészítés „GPT‑1 pillanatának” nevezte, nagy várakozások előzték meg a „GPT‑3.5 pillanatként” beharangozott Sora 2-t.

Az első verzió fejlesztői változatáról a demók alapján azt írtuk, olyan minőségű filmekhez, amelyeket szöveges utasításra generál, normál esetben külső helyszínekre, díszletekre, profi felszerelésekre és szakemberekre, statisztákra, illetve színészekre lenne szükség, de „úgy fest, hogy mostantól egyetlen AI, a Sora is elég lesz hozzá”.

Nyújthat ennél is többet egy videógeneráló modell? A Sora 2–nek a jelek szerint sikerült, mert a világ egyik ámulatból a másikba esik a vele készült mozgóképek láttán. Az OpenAI azt állítja, hogy az új modell kiküszöböli a korábbi videógenerálók jellemző hibáit, például az amorf tárgyakat és karaktereket, a torzult valóságot vagy a „túlzott optimizmust”. Utóbbihoz példát is kapcsol: ha egy generált videóban szereplő kosárlabdázó „elvéti” a dobást, az eddigi verziók inkább kicsavarták a realitást, és a labda még lehetetlen szögből is a gyűrűbe „teleportált”. Ehhez képest a Sora 2 a fizika törvényeivel teljesen megegyező módon bánik a tárgyak mozgásával: a labda a palánkba csapódik és pont úgy pattan vissza, ahogy az a valóságban is történne.

A tökéletlenség lehalkításával és a képminőség feltekerésével az OpenAI kisebb csodát alkotott: még egyszerű szöveges utasításokból is olyan videókat hoz létre, amelyeket a legtöbb néző képtelen megkülönböztetni a valóságtól. Az pedig, hogy mekkora a szakadék a versenytársak videógeneráló modelljei, valamint a Sora 2 között, remekül illusztrálja ez az összehasonlítás, amelyben a Google fejlesztette Veo 3–mal vetik össze a képességeit.

Ebben a videóban semmi sem valódi:

A gyorsan bővülő AI‑videópiacon persze vannak más vetélytársak is, például a Meta „Vibes” alkalmazása és a Meta Movie Gen modell, valamint az Elon Musk-féle xAI Grok Imagine-je. A Forbes hangsúlyozza, hogy utóbbi rendszerek 6–10 másodperces felvételeket készítenek, míg a Sora 2 akár egyperces videókat generálhat, illetve hangot is ad a tartalmakhoz, ami komoly fegyvertény a jelenlegi mezőnyben. És eddig minden jel arra mutat, hogy a Sora 2 a legerősebb videógeneráló AI.

Az OpenAI a modell széles körű – de egyelőre Észak-Amerikára korlátozott – bevezetése óta arra biztatja a felhasználókat, hogy a Sora 2 segítségével találjanak ki minél több új világot és történetet. A lehetőségeknek – látszólag – csak a képzelet szab határt, hiszen a modell képes az emberi hanghoz igazított dialógusok és hangeffektek generálására is, sőt, ha kell, a felhasználó hang‑ és videómintája alapján avatárt készít, így a saját filmünk főszereplőjévé válhatunk.

Mi változott? – A Sora 2 új képességei

Bár hozzáférés hiányában nekünk, magyaroknak egyelőre nincs összehasonlítási alapunk, az új modellről megjelent videókon valóban az látszik, hogy komoly szintlépés történt. Amíg a Sora demóiban a generált karakterek szemeit jótékonyan elrejtette valami (többnyire egy napszemüveg), a Sora 2 már nem tart az „uncanny valley” jelenségtől. Ez ugye az a nyugtalanító érzés, ami egy videojátékhoz vagy filmhez digitális eszközökkel létrehozott arc láttán tör ránk: hiába realisztikus a karakter, a tekintete természetellenes marad.

Az új modell már nem ilyen „félénk”: tisztában van vele, hogy amit előállít, teljesen életszerű, ezért nincs szükség trükközésre.

Olyannyira nincs, hogy az alábbi videóban látható és hallható Sam Altman sem Sam Altman, hanem egy Sora 2-vel létrehozott avatár, ami az OpenAI vezérigazgatójaként mutatja be a generatív AI képességeit. És ha erre nem figyelmeztetnek előre, aligha mondanánk meg, hogy nem a valódi személyt látjuk.

Az OpenAI szerint a Sora 2 legnagyobb újítása a fizikai törvények pontosabb szimulációja és a látvány élethű megjelenítése. A modell hosszabb és összetettebb cselekményeket, illetve akár többszereplős akciókat is képes kezelni, miközben megőrzi a mozgás törvényeinek koherenciáját.

A vállalat kiemelte, hogy a videók több jelenetből álló utasításokat követhetnek, és a rendszer megőrzi a generált világ állapotát: figyelembe veszi például azt, hogy a tárgyak az előző képsorban pontosan hol voltak. Ezzel már lehetséges akár több perces klipek és kisfilmek, ezáltal komplexebb narratívák létrehozása, de az OpenAI most még a rövid, gyorsan terjedő tartalmak felé tereli a felhasználókat, mert a játékos menőség meghozza a befektetők kedvét a további tervek finanszírozásához.

Lőttek a filmeseknek, vagy a Sora 2 csak egy új „ecset”, amivel alkothatnak?

Az OpenAI azzal hirdette a Sora, majd a Sora 2 rendszert, hogy a filmipar, az animációs stúdiók és a művészek eszköze lehet. A BBC Science Focus egyetért ezzel: azt írják, a rendszer megkönnyítheti animált klipek készítését, és ezzel időt, pénzt spórol. Az első verzió tartalmai ugyanakkor hemzsegtek a hibáktól. Ahogy arra a Washington Post is felhívta a figyelmet: a rendszer egy 1930‑as évekbeli jelenetben a cigaretta rossz végét gyújtotta meg vagy épp egyszerre több telefonkagylót adott a generált karakter kezébe, ráadásul hangot sem tudott létrehozni.

Ehhez képest a Sora 2 pontosságot és már szinkronizált hangot, illetve hangeffekteket is kínál, amivel elvileg tökéletesen alkalmassá válik a komplex szórakoztatóipari felhasználásra.

Az IndieWire elemzője ennek ellenére sem gondolja, hogy az új verzió a filmiparnak készült. A fejlesztők szerinte „nem törődnek Hollywooddal”, hiszen a platform elsősorban virális tartalmak gyártására ösztönzi az embereket, így a közösségi média új mémgyártó eszközévé válhat. És addig, ameddig ez csak igazoltatás elől meglépő Super Mario-s viccek szintjén realizálódik, nincs is nagy baj.

Ez még senkit sem bánt:

A gondok akkor kezdődnek, ha a könnyed hecceken túllépve valódi emberekről vagy valós eseményeket szimuláló helyzetekről készülnek valóságszagú kamuvideók, ami megnehezíti a független filmesek etikus AI‑felhasználását. Onnantól a Nintendo sem mókás rajongói videóként fogja kezelni a fentihez hasonló alkotásokat – ami még ingyen reklámot is csap a Mario Kart játékoknak –, mert attól tart majd, hogy a trend visszaéléseket szül, és óriási energiákat kell fordítani a szellemi tulajdona megvédésére.

A véleménycikk arra is figyelmeztet, hogy a Sora‑videók virális mémjei új frontot nyitnak a szerzői jogi háborúban, hiszen az AI‑userek óhatatlanul egyre kevesebbet törődnek majd a szellemi tulajdonnal, ezáltal tovább mélyítik az árkot az alkotók és az AI‑fejlesztők között. Az Indiewire ezzel kapcsolatban szakmai állásfoglalásokat sürget: úgy véli, ha a jogtulajdonosok és szakszervezetek nem alakítanak ki standardokat, elveszíthetik a harcot.

Osztja ezt az aggodalmat a WGBH-nak nyilatkozó digitális képzőművész, Kyt Janae is, aki szerint nem kell egy év, és szinte képtelenek leszünk megkülönböztetni az ember alkotta tartalmakat az AI-val generált képektől. Thomas Smith, a képek digitalizálásával, menedzselésével, kiadásával és monetizálásával foglalkozó Gado Images vezérigazgatója hozzátette:

a mesterségesen létrehozott képek miatt a valódi fotók is hitelességi válságba kerülhetnek.

Ezek a megállapítások azt jelzik, hogy a videógeneráló AI több területen okozhat károkat, a szórakoztatóipartól a politikán át a személyiségi jogokig.

Máris támadják az új AI-modellt

A Sora 2 indítását rögtön kritikák és aggályok kísérték. A The Guardian például arról számolt be, hogy a generált videók posztolására létrehozott TikTok-szerű app feedje hamar megtelt erőszakos és rasszista jelenetekkel, köztük bombázást és tömeggyilkosságot szimuláló tartalmakkal. Joan Donovan kutató ezzel kapcsolatban arra figyelmeztetett, hogy az ilyen eszközök elmossák a valóság és a hazugság között húzódó határt, ezáltal alkalmassá válhatnak gyűlöletkeltésre és zaklatásra.

Sam Altman ehhez képest a saját blogján a „kreativitás ChatGPT‑pillanataként” jellemezte a Sora 2 indulását, de óvatosan elismerte azt is, hogy például a bullying elkerülése érdekében nagyobb figyelmet kell fordítani a moderálásra.

A Rolling Stone közben példákkal illusztrálva mutatta be, hogy a realisztikus videógeneráló segítségével a felhasználók – csupán heccből – náci egyenruhába bújtattak hírességeket, történelmi eseményeket hamisítottak vagy éppen levédett karaktereket (Pikachu, Ronald McDonald, SpongeBob) használtak fel, ami szerzői jogi veszélyeket sejtet.

A Sora 2 kritikusait idézve a magazin azt írja, hogy az OpenAI „próbálja bepereltetni önmagát”.

A Vox cikke egyenesebben fogalmaz: felhívja a figyelmet arra, hogy a Sora 2 alapértelmezése szerint a jogtulajdonosok azok, akiknek kérvényezniük kellene a karaktereik eltávolítását, ami olyan, mintha a fejlesztők kifejezetten a szerzői jogok megsértése felé terelnék a felhasználókat.

Nem véletlen, hogy a kritikákkal szembesülő Sam Altman később frissítette a posztját, jelezve, hogy a jövőben a jogtulajdonosok „opt‑in” alapon adhatnak hozzá karaktereket az AI-modellhez, lehetővé téve, hogy a generált videók után részesedést kapjanak a bevételekből.

Őrületes energiaigény és a Sora 2 más pénzügyi hatásai

A modell bejelentését követően az elemzők felvetették, hogy a videók generálása rendkívüli mennyiségű számítási kapacitást és energiát igényel. Egyes kutatók szerint egy rövid, nagy felbontású videó generálása több mint 700‑szor több energiát fogyaszt, mint egy állókép létrehozása. Ennek következtében a jövő adatközpontjai már minden kétséget kizáróan nagyvárosokkal vetekedő energiazabáló – és karbonkibocsátó – szörnyetegek lesznek.

A Time elemzése rámutat: az AI‑videók ugyan drágák, de a cégek – köztük az OpenAI és a Meta – abban reménykednek, hogy a rövid videók gyártásával több előfizetéses felhasználó és befektető érkezik. Ez további bevételi forráshoz juttatja őket, ami még nagyobb modellek, egy napon pedig az általános mesterséges intelligencia megjelenéséhez vezethet.

Az AI-cégeknek tényleg nagyon kell a pénz, mert a generatív videómodellek fejlesztése hatalmas összegeket emészt fel. Ez az elemzők szerint idővel arra készteti majd a vállalatokat, hogy a befektetőktől és felhasználóktól beszedett pénzen túl a hirdetési piacon is terjeszkedjenek, illetve további előfizetési csomagokat találjanak ki, valamint árat emeljenek.

Mindeközben fontos cél a felhasználók viselkedési adatainak gyűjtése: a jövőbeli modellekhez a valós interakciók és preferenciák révén tudnak több és jobb tréningadatot gyűjteni.

Ami pedig a belátható jövőben érkező fejlesztéseket illeti, az OpenAI egyik korábbi közleménye felvetette azt is, hogy létrehoznak egy „világszimulátort”, amely pontosan modellezi a fizikai világ törvényeit, ezzel új tudományos problémákat lesz képes megoldani.

Új AI-evolúciós lépcsőfokok jönnek

A Sora 2 ezeknek a vízióknak a nagy reménysége, amitől azt várják, hogy további fejlesztéseket és több platformon elérhető verziókat eredményez. A megjelenése új korszakot nyit a generatív AI-k világában, hiszen bátran kijelenthetjük, hogy ennyire valószerű mozgásokat és hangeffekteket, illetve ilyen időtartamú történeteket még egyik videógeneráló AI sem tudott létrehozni.

Bár a fizika törvényeit még nem követi le tökéletesen és vastagon lehetőséget ad a visszaélésekre – a deepfake-től az erőszakos tartalmakon át a szerzői jogok megsértéséig –, a komoly etikai és jogi kérdések kezelése után érdemes lehet kihasználni a benne rejlő lehetőségeket.

A szakértők szerint hamar mainstream eszközzé válhat, de a társadalomnak – még új normarendszerek és hatékony moderálás bevezetése mellett is – fel kell készülnie arra, hogy a valóság és a mesterséges tartalom közötti határ elmosódik.

Mivel a gazdasági potenciál óriási, számolni kell a bővülésével és az energiafogyasztás növekedésével, valamint azzal, hogy a szellemi tulajdon megóvása érdekében ki kell harcolni a generált tartalmak után járó részesedést. Ezek az együttműködések – ha egyáltalán megköttetnek és aztán hosszú távon működőképesnek bizonyulnak – a kreatív tartalomgyártás ragyogó gyöngyszemévé varázsolhatják a Sora 2-t, illetve a jövőben érkező hasonló modelleket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Mesterséges intelligenciával hoztak létre egy színésznőt - a hollywoodi színészek kiakadtak
Tilly Norwood már ügynökségeknél is próbálkozik, hogy szerepet kapjon, de több ismert színész és a szakszervezet is tiltakozik ellene.


Eline Van der Velden holland színész és komikus egy mesterséges intelligenciával működő, Tilly Norwood nevű szintetikus színészt hozott létre. Az alkotó szerint ez „a képzelőerő megnyilvánulása”, és hasonló „egy karakter megrajzolásához, egy szerep megírásához vagy egy előadás megalkotásához”.

Tilly Norwoodnak már saját Instagram-oldala is van. Készítői bőrhibákat is megjelenítettek rajta, valamint olyan mondatokat írtak a nevében, mint például azt, hogy „nagyon izgatott” a jövő miatt.

A fejlesztők már több ügynökségnél is bejelentkeztek, hogy hollywoodi filmes szereplési lehetőséget szerezzenek neki.

A hollywoodi színészszakszervezet és több ismert színész is tiltakozik az AI-színész ellen. A szervezet közleményében úgy fogalmazott:

Norwood „nem színész, hanem egy számítógépes program által generált karakter, amit profi színészek munkájával tanítottak be.

Nincsenek élményei, amikből meríthetne, nincsenek érzelmei, és az eddig látottak alapján a közönséget sem érdekli a számítógéppel generált, emberi valóságtól elszakadt tartalmak”.

Emily Blunt a mesterséges színészt „ijesztőnek” nevezte. Natasha Lyonne szerint pedig bojkottálni kell mindenkit, aki együtt dolgozna vele. A BBC szerint Lyonne épp egy olyan filmen dolgozik, amelyben valódi színészek szerepelnek, és amelyben „etikus mesterséges intelligenciát” alkalmaznak.

Whoopi Goldberg úgy véli, hogy a közönség képes megkülönböztetni a valódi embereket a mesterséges intelligencia által generált alakoktól, mivel „másképp mozognak”.

Van der Velden egy közelmúltbeli előadáson azt mondta, szerinte a hollywoodi stúdiók és ügynökségek titokban támogatják a mesterséges intelligencia használatát, és a következő hónapokban nagy bejelentésekre lehet számítani ezzel kapcsolatban.

(via 444)


Link másolása
KÖVESS MINKET: