KULT
A Rovatból

6+1 folytatás, amit a Disney elsunnyogott

Sokszor próbálkozott a Disney is a világsikert aratott rajzfilmek folytatásával. De úgy tűnik, csak az első részek kaszáltak, mert a folytatást elsunnyogták.
Forrás: Toonsphere - szmo.hu
2018. december 03.



A Toonsphere Magyarország első számú, animációs sorozatokkal és filmekkel foglalkozó oldala, amely a friss hírek megírása mellett a szórakoztatásra is nagy hangsúlyt fektet. A szerzők pedig mindent tudnak a rajzfilmekről.

Cikksorozatunk egy korábbi részében felevenítettük az egeres stúdió néhány animációs projektjét, amelyek különböző okok miatt végül nem valósultak meg. Folytatjuk a Disney visszavont produkcióinak szemügyre vételezését, ezúttal az elkaszált folytatásokról lesz szó.

1. Dumbo kalandjai New Yorkban

Kezdjük is rögtön a Disney negyedik egész estés filmjének folytatásával, Dumbo II-vel. A hosszú füleivel repülni képes elefánt és egér barátja, Timothy 2001-ben tértek volna vissza egy VHS-re és DVD-re kiadandó filmben, ahol egy csapatnyi kölyökállattal közösen tévedtek volna el New Yorkban és próbáltak volna hazatalálni. A filmre visszatért volna Dumbo anyja és a beszélő mozdony, Casey Junior is, míg az új állatok közt lett volna Penny, a Dumbóra repülése miatt féltékeny strucc; Godfry, a csapat tagjainál idősebb víziló; Dot, a kíváncsi zebra; valamint Claude és Lolly, a sietős medvebocsok. Szerepelt volna egy sintér is, aki a csapat tagjaira vadászott volna, illetve kiderült volna, hogy mi történt Dumbo apjával.

A film rendezőjének Robert C. Ramirezt akarták, aki korábban a DreamWorks-nek készítette el a József, az álmok királyát, de később ő rendezte a 2004-es Clifford-filmet és a Cili seriff és a vadnyugat című Disney-sorozatba is besegített. A történetet maga az eredeti film írója, Joe Grant és a több klasszikussá vált Disney-filmért felelős Burny Mattinson (Aladdin, Mulan, Tarzan, Az oroszlánkirály, A szépség és a szörnyeteg) alkotta meg, de közreműködött a produkcióban Jeannie Roussel (Aladdin és a tolvajok fejedelme, Csingiling) és Sharon Morrill (Pán Péter: Visszatérés Sohaországba, Tigris színre lép) is. A produkció végül hasonló véget ért, mint a Hófehérke-spinoff a hét törpével: sokáig tolódott, míg végül a Disney animációs részlegének vezetőjévé választott John Lasseter kaszálta az ötletet. Azonban még 2001-ben a Dumbo DVD kiadásán megjelent egy rövid előzetes (alább), amelyben a készítők beszélnek a filmről, valamint egy jelenet képes forgatókönyve is (alább). Továbbá rajzok is nyilvánosságra kerültek.

VIDEÓK: a soha el nem készült Dumbo II.

2. Csodacsibét a Marsra

A legtöbb stúdióhoz hasonlóan a Disney-nek is vannak olyan filmjei, amelyeket jobbnak tartanak elfelejteni. Az egyik ilyen a 2005-ös Csodacsibe, amely a nem túl rózsás kritikák mellé még anyagilag is megbukott (150 millió dollárból készült, de Amerikában csak 135 milliót hozott). Pedig nagy reményeket fűzött a stúdió hozzá, hiszen emiatt kaszálták a Mulan rendezőjének szellemes történetét, az A Few Good Ghosts-ot, ráadásul még folytatást is terveztek Chicken Little 2: Mission to Mars címmel. Az eredeti filmben a kis Kotlik Csöpinek kellett megállítania egy félreértésből kialakult űrlényinváziót azzal, hogy hazajuttatják a náluk ragadt űrlénykölyköt a szüleinek. A folytatásban azonban most főhősünk ment volna a Marsra. A történet szerint ráadásul Csöpi szerelmi háromszögbe kerül gyerekkori barátjával, Tőkés Rucival és egy francia báránnyal, Raffaelával, ami miatt a csúnyácska Ruci megpróbál szebbé válni.

A produkcióról a storyboardot készítő Tod Carter (Zöldségmesék, A Tom és Jerry-show) mesélt még 2008-ban az Animated Views oldalnak, akit a filmet rendezni akaró Klay Hall (Repcsik, Csingiling és az elveszett kincs) bízott meg és állítólag teljesen szabad kezet adott neki. Carter Ruci átalakulásának storyboardját nyilvánosságra is hozta.

3. Macskarisztokraták Európa körül

És ha már Tod Carter: szintén ő készített képes forgatókönyvet egy másik elkaszált folytatáshoz, a Macskarisztokraták 2-höz. Annak története karácsonykor játszódott volna, amikor is a madame és a macskacsalád hajókirándulásra mentek volna, bejárva egész Europát. Ezúttal egy ékszertolvajjal kerültek volna összetűzésbe, aki ellopja a madame nyakékét is, míg az egyik kismacskának, Marie-nek szerelmi szál is jutott volna. A koncepciós tervek mellett a Dumbo II-höz hasonlóan itt is fennmaradt két storyboardos animáció, az egyik a film elejét (amikor kiderül, hogy Thomas O’Pamacska tengeribeteg), a másik pedig épp a végét mutatja, amikor elfogják az ékszertolvajt.

Carter szerint a film olyan lett volna, mint a Gyilkosság az Orient expresszen, csak a gyilkos nélkül, de elmondása szerint meglehetősen kevés időt kaptak Jim Kammeruddal (A róka és a kutya 2) a munkára a vezetőségtől, akik nem nagyon hittek abban, hogy a film megtalálná az érdeklődési körét. A premiert 2008-ra tervezték, és olyan szinkronhangok adták volna a karakterek hangjait, mint a Szörny Rt. Sully-ja, John Goodman és Micimackó hangja, Jim Cummings.

VIDEÓK: A macskarisztokraták tervezett epizódja

4. Roger nyúl újabb pácban

Vélhetően nem kell senkinek bemutatni Robert Zemecki (Vissza a jövőbe-trilógia) élőszereplős–animációs hibrid filmjét, az 1988-as Roger nyúl a pácbant, amelynek Steven Speilberg volt a producere. A firkanyúl és a Bob Hoskins alakította emberdetektív közös története nagy sikert aratott. A Disney tulajdonát képező Touchstone Pictures filmjében ráadásul nem csupán a legendás egér és társai szerepeltek, hanem láthattuk például Donald és Dodó kacsát közösen zongorázni. Természetesen ennek is terveztek folytatást Roger Rabbit II: The Toon Platoon, majd később Roger Rabbit II: Who Discovered Roger Rabbit címen.

A második rész előzményfilm lett volna, amely hat évvel az első film cselekménye előtt, 1941-ben kezdődött volna, Roger 18. születésnapján. Ekkor árulják el neki az őt felnevelő emberek, a farmer Randallsék, hogy valójában nem ők a szülei, az édesanyja hagyta őt náluk – és nem mellesleg egy rajzfilmfigura. Roger megkapja ajándékul tőlük jól ismert ruháját, majd elindul megkeresni az édesanyját. Útközben összefut egy Richie Davenport nevű sráccal, aki a sereget otthagyva színész akar lenni, így közösen folytatják útjukat Hollywood felé. A háborús időkben azonban gondjaik is adódnak Otto Greennel, a rádióvezetővel, aki valójában náciszimpatizáns és repülőmodelleket is készít, hogy később embereket robbanthasson fel. A vele való konfliktusok mellett láthattuk volna Roger és felesége, Jessica találkozását, aki itt még Green rádióműsorában dolgozik. A film természetesen rengeteg rajzfilmkaraktert felhasznált volna, többek közt Mickey-éken és Tapsi Hapsiékon kívül Foxi Maxit, Droopyt, Fakopáncs Fricit és Bakacsint, a jávorszarvast is.

A film első forgatókönyve 1989. május 22-én, a második pedig 1990. október 30-án készült el, írói Nat Mauldin (Barney Miller, Nagyon vadon, Dr. Dolittle), Tony Sheehan (Férjek gyöngye) és Jeff Stein (Mr. Belvedere). Azonban a karakter jogait részben birtokló Spielberg nem volt hajlandó támogatni a filmet a nácik szerepeltetése miatt. Az eddig felsorolt projekteknél jószerivel storyboardokból és az alkotók elbeszélésből nyerhettünk bepillantást a történetbe – azonban Roger nyúl tervezett legújabb kalandjának teljes forgatókönyvét nyilvánosságra hozták, amit a Mad Dog Moviesnak köszönhetően itt nézhettek meg. A folytatás terve 1997-ben merült fel ismét Where is Roger Rabbit? címen, amely akár DVD-re érkezhetett volna a mozivászon helyett, ebben Roger nyúl amnéziás lett volna. A zenét Alan Menkenre (A szépség és a szörnyeteg) bízták volna. Azonban ez a variáció se valósulhatott meg, ugyanis Spielberg ekkor már a DreamWorks Animationt irányította.

5. A kincses bolygó folytatása

Szintén terveztek folytatást a 2002-es A kincses bolygónak, amely Robert Louis Stevenson 1883-as klasszikusa, A kincses sziget scifi-köntösbe bújtatott változata. A film készítésével Jun Falkensteint (Scooby-Doo és az Arábiai Lovagok, Tigris színre lép) bízták meg, a forgatókönyvet pedig Evan Spiliotopoulos írta, aki a szintén elkaszált, a hét törpéről szóló filmen is dolgozott. A folytatás főszereplője ismét Jim Hawkins, aki ezúttal már az űrhajósok akadémiáján tanul. Itt ismerkedik meg Kate-tel, az akadémia egyik legjobb tanulójával és az elismert Blake admirális lányával. A diákok épp a legújabb hajó, a Century fedélzetén utaznak, amikor is egy kalóz, Ironbeard bandájával elfoglalja azt. Jake és Kate sikeresen kijutnak az elfoglalt hajóról és igyekeznek megállítani Ironbeardöt. Ám ehhez szükségük lesz egy másik kalóz segítségére, így Jack felkeresi az előző filmből visszatérő Long John Silvert.

A filmre a legtöbb szereplő eredeti hangja visszatért volna (Joseph Gordon-Lewitt mint Jim, Emma Thompson mint Amelia kapitány és Brian Murray mint Silver), míg a főgonosz hangját Willem Defoe (Pókember, Floridai álom) adta volna. A filmhez az Eels and Abandoned Pools nevű alternatív rockbanda énekesével, Tommy Walterrel is le akartak szerződni, hogy készítse el a film betétdalait. De aztán épp a film egyik szinkronfelvételén közölték a stábbal, hogy a folytatást elkaszálták. A 140 millió dollárból készült első film ugyanis hatalmas bukás volt, az Államokban mindössze 38 millió dollárt hozott össze, és még világviszonylatban is csak 109 milliót termelt. A második filmhez készült látványtervek elérhetőek itt.

+1 További elsunnyogott tervek...

A Disney filmjei közül ez az öt folytatás volt az, amiről a legtöbb információ fennmaradt. De persze nem csak ennyi tervük volt, hiszen majd’ minden filmjükhöz terveztek valamilyen folytatást, a legtöbbet pedig mozi helyett már DVD-re szánták. Ilyen lett volna A dzsungel könyve 3., amelyben Balut és Sír Kánt elfogják és egy orosz cirkusznak adják, a tigris pedig ennek következtében megbánta volna korábbi tetteit; a trójai háborút bemutató Herkules 2; a zenés részekből álló Fantázia 2006, amelyben ezúttal Minnie, Goofy és Pluto is szerepelt volna; vagy éppen a Szörny Rt. rendes folytatása, amelyben Mike és Sully az embervilágba kerülve keresik az elköltözött Boo-t. De szintén tervben volt a Szünet című sorozat előzményfilmje; a Pinokkió 2; az Aladdin 4; a legutóbbi elkaszált folytatás pedig a 3. Repcsik-film volt, amelyet a DisneyToon Studios idei bezárásával töröltek végleg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„A toi toi vécék tetejéről játszottunk az utcán rekedt közönségnek” – Besh o droM-interjú
A több mint 25 éve aktívan koncertező zenekar két tagja, Barcza Gergő és Pettik Ádám elsősorban a Művészetek Völgyéhez kapcsolódó emlékeiről mesélt nekünk.


A Besh o droM története szorosan összefonódik a Művészetek Völgyével: 1999-es megalakulásuk óta visszatérő fellépők a kapolcsi központú fesztiválon. Az utóbbi időben több alkalommal is szabályos tömegjelenetek alakultak ki a koncertjeiken, mivel sokkal többen voltak kíváncsiak rájuk, mint a helyszín befogadóképessége, ahol játszottak. Idén azonban biztosan nem fenyeget ez a veszély, ugyanis most először a Panoráma Színpadon kaptak helyet. Ebből az alkalomból kérdeztük a zenekar két alapítóját.

– Mi az első emléketek a Művészetek Völgyéről, akár látogatóként, akár fellépőként?

Pettik Ádám: Ando Drom koncert a romok között 30 éve, iszonyat katartikus volt, ott dőlt el véglegesen, hogy világzenével fogok leginkább foglalkozni.

Barcza Gergő: Nekem is ugyanebből az évből van a legelső emlékem, nagyon élveztem a kellemesen kaotikus, teljesen újszerű falusi fesztiválhangulatot. Emlékszem, reggelente lehetetlen volt péksüteményhez jutni, a kisboltokból már hajnalban elfogyott a kifli, zsömle. A piaci résbe azonnal meg is érkezett a házi palacsinta...

– Itthon és világszerte is rengeteg fesztiválon játszottatok az elmúlt 26 évben. Van-e bármi, ami miatt a Völgy kiemelkedik ebből a mezőnyből?

Ádám: A legtöbb helyszínen ezen a fesztiválon játszottunk, és magasan kiemelkedik a tavalyelőtti, toi-toi vécék tetejéről az utcán ragadt közönségnek adott koncertünk.

Kicsit többen ragadtak kint, mint ahányan befértek a Kocsor udvarba, de a technikusok kegyetlen, buligyilkos főnöke nem engedte elhúzni a hátsó függönyt, pedig akkor legalább hátulról láthatta volna a koncertet szegény hoppon maradt közönségünk. Ezért akinek a zenekarban zsinór nélküli mikrofonja volt, az időnként a színpad háta mögé ment és a támfal tetejéről játszott a kint rekedt tömegnek.

A fal alatt az utcán, kissé jobb oldalt volt három mobil wc, aminek a tetejére viszonylag könnyen át lehetett lépni az alacsony kerítésen keresztül, és Légrádi úr óriási sikert aratott, amikor úgy döntött, hogy az egyik szólóját onnan fogja celebrálni. Nem szakadt be.

Gergő: Nagy lendülettel én is fel akartam ugrani az egyikre, de rögtön elképzeltem, ahogy szomorúan kászálódok ki a szörpből, így inkább kihagytam. Légrádi Gábor, fiatalabb és könnyebb kollégánk viszont valóban nem tétovázott, felpattant az egyik tetejére, onnan fújta. Remekül szórakozott mindenki.

– Az olvasztótégely elég jó kifejezés a zenétekre. Mennyi mindent szívtatok magatokba a kezdetekhez képest ebben a bő két és fél évtizedben?

Ádám: Az operetten és k-popon kívül mindent.

Gergő: Az én fejemben folyton megy a zene, csak akkor áll meg egy-egy pillanatra, ha meghallok valami más zenét egy külső hangforrásból. Akkor betárazom azt az agyam megfelelő polcára. Zeneírás közben aztán onnan dől ki a megfelelő zenei anyag, gondolkozni nem is nagyon kell.

– Mindketten nagyobbrészt külföldön éltek. Egy átlagos évben hányszor ingáztok Budapest, Bristol és Jeruzsálem között, és hány koncertfelkérésre kell nemet mondanotok logisztikai okokból?

Ádám: Nem túl sok buli marad el ilyen okból, 15-20 alkalommal biztos megfordulok, és jóformán az egész nyarat itt töltöm.

Gergő: én is igyekszem minél gyakrabban jönni, de a Közel-Keleten nem mindíg úgy történnek a dolgok, ahogy azt az ember eltervezi.

– Mi a fő tevékenységetek, amikor nem vagytok Magyarországon és nem a zenekarral foglalkoztok?

Ádám: Szervezem a további bulikat, intézem a zenekar és a saját ügyeimet, tagja vagyok a Bujdosó oktettnek és kvartettnek, valamint van egy új kvartettünk Babindák-Juhász-Papesch-Pettik néven. Zajlik az élet.

Gergő: Írom, gyártom a többiek segítségével a Besh o droM zenéjét, nálam állnak össze a három országban felvett zenei anyagok, intézem a zenekar külföldi útjait.

Amikor épp nincs háború, és általában nincs, akkor a legkülönbözőbb helyeken, stadionoktól az utcazene-fesztiválokig minden lehetséges helyszínen fellépek, gyakran szinte éjjel-nappal. Most épp leggyakrabban az óvóhelyen ülök, de a zene ott is megy a fejemben.

– Ádám többször is fellépett már a Duckshell vendégeként, és elmondta, hogy ők a kedvenc fiatal zenekara. Kiket követtek/kedveltek még a jelenlegi hazai színtérről?

Ádám: Sickratmen, cserihanna, Zsiványjazz és még sokan mások.

– Egyike vagytok annak a nem túl sok zenekarnak, akik saját Patreon-oldalt üzemeltetnek, a legutóbbi lemezetek költségeit is közösségi finanszírozással igyekeztetek előteremteni. Mennyire jelentős ez a láb a bevételeitekben?

Ádám: Reméljük, lesz még sokkal jobb is.

Gergő: Első körben összegyűlt egy kicsi, de annál kitartóbb támogatói kör. Hálásak vagyunk nekik, mindenkit bíztatunk, hogy nézzen el hozzánk, legyen a támogatónk egy kávé árával, vagy akár többel.

– Idén első alkalommal játszotok a Völgyben a Panoráma Színpadon. Mekkora szintlépés ez számotokra?

Ádám: Játszottunk már a Völgyben nagyszínpadon többször is, bár akkor nem ott volt még és nem így hívták, csak aztán a Bárka színpadhoz és később a Kocsor Házhoz való hűségünk ezt a dolgot felülírta.

Ez a helyzet tavalyelőtt tarthatatlanná vált és azóta akkora színpadon játszunk, hogy végre odafér az egész közönségünk. Nem hiszem, hogy zavarba jönnénk, ha már a montreali jazz fesztiválon nem jöttünk 25 ezer ember előtt 4 alkalommal.

– Lesz-e a alkalmatok több időt is a fesztiválon tölteni a koncerten túl? Ha igen, mit szeretnétek még mindenképp megnézni?

Ádám: Tervezem, tervezzük, de ameddig nem sikerül megfejteni, hogy melyik napokon tudok maradni, addig nem fájdítom a szívem. Mókus udvarába biztos elnézek, mert ott valahogy mindig valami izgalmas történik.

Gergő: Minden évben körbejárjuk a helyszíneket, idén sem lesz másképp.

Jegyvásárlás a fesztiválra EZEN A LINKEN lehetséges, a részletes programot ITT találod.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Lemondta a fellépését a Sziget egyik fő előadója, kiderült, ki jön helyette
A Sziget szervezői gyorsan reagáltak a váratlan fejleményre, így a pénteki napon szintén világsztár zárja a Nagyszínpad programját.


Váratlan bejelentést tett a Sziget Fesztivál: A$AP Rocky lemondta több augusztusi európai koncertjét, köztük a budapestit is. A szervezők azonban gyorsan pótolták a kieső előadót, így

augusztus 8-án, pénteken a Nagyszínpad fő fellépője Kid Cudi lesz.

A Grammy-díjas rapper, énekes és producer a 2000-es évek végén robbant be a köztudatba. Debütáló albuma, a Man on the Moon: The End of Day rögtön hatalmas siker lett, és dupla platinalemezzé vált. Azóta több mint 22 millió lemezt adott el világszerte, és két Grammy-díjat is bezsebelt.

Kid Cudi, polgári nevén Scott Ramon Seguro Mescudi jelenleg új albumán dolgozik, amelynek első dala Neverland címmel idén májusban jelent meg. Érdekesség, hogy Travis Scott is tőle kapta a művésznevében szereplő „Scott” nevet, mert Cudit gyerekkora óta példaképének tekinti.

A Sziget Fesztivál idén augusztus 6. és 11. között várja a látogatókat. A fellépők között ott lesz Shawn Mendes, Armin Van Buuren, Nelly Furtado, Papa Roach és Anima is. A zenei programok mellett színházi előadások, cirkusz és más különleges élmények is várják a fesztiválozókat.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Zombiszülés, gerinckitépés, kitakart nemi szervek – A 28 évvel később nem cicózik, mégis az év egyik legmeghatóbb és legjobb filmje
A 28 nappal később Oscar-díjas rendezője visszatért, hogy megmutassa, van még kraft ebben a horrorműfajban: nos, rendesen megmutatta.


Nem 28, „csupán” 23 évvel ezelőtt kezdődött történetünk, 2002 őszén, amikor bemutatták az angliai mozik a Sekély sírhant, a Trainspotting, Az élet sója és A part rendezője, Danny Boyle új zombifilmjét, a 28 nappal későbbet (a magyar vásznakra 2003 februárjában pattant fel). A legtöbben ebben a filmben ismerték meg a később Oscar-díjassá váló Cillian Murphyt, valamint a később Oscar-jelöltté avanzsáló Naomie Harrist (Brendan Gleeson és Christopher Eccleston azért már elég ismertek voltak ekkor is). A forgatókönyvet Alex Garland írta, akit azóta olyan filmek direktoraként is ismerhetünk, mint az Ex Machina, az Expedíció, az Ők, a Polgárháború vagy a Hadviselés.

A 28 nappal később sztorija szerint egy olyan vírus kezdett el fertőzni az Egyesült Királyságban, amely dühöngő, vérhányó vadállattá aljasított mindenkit, akit megfertőzött, a maroknyi túlélő pedig próbált menedéket találni a szigetországban.

A mindössze 8 millió dolláros büdzsé pedig szépen meg is térült, hiszen világszinten kb. 75 milliót szedett össze a film.

Érkezett is öt évvel később, 2007-ben a folytatás, a 28 héttel később, amit már nem Boyle rendezett, hanem a 2001-es Intactóval nagyot gurító spanyol fenegyerek, Juan Carlos Fresnadillo (továbbá: Betolakodók, A hercegnő és a sárkány), aki Robert Carlyle-t, Rose Byrne-t, az akkor még viszonylag ismeretlen Jeremy Rennert, Idris Elbát és Imogen Pootsot küldte csatázni Londonba a zombihaddal, kb. fél évvel az első rész eseményei után. S bár nem volt olyan jó, mint az első rész (nem is Garland írta), és kb. dupla költségvetéssel nagyjából ugyanannyit is hozott, azért még mindig szép sikernek könyvelték el az alkotók, és el is kezdték tervezgetni a harmadik etapot, a 28 hónappal későbbet, nagyjából egy 2010-es mozipremierrel. Legalábbis erről számolt be Alex Garland, ám ebből végül nem lett semmi, mivel a Fox Searchlighton belül olyan embereknél voltak a jogok, akik úgy döntöttek, hogy nem állnak szóba egymással, így az újabb zombiterveknek is lőttek egy időre.

Majdnem tíz évvel később azonban Danny Boyle és Alex Garland újra elővették korábbi sikerüket, a jogok Andrew Mcdonald producer hathatós közreműködésének hála átkerültek a Sonyhoz, s így elkezdtek dolgozni egy új trilógián, ami az azóta eltelt hosszú idő miatt, kihagyva címében a hónapot, rögtön 28 évvel később lett.

Ennek első epizódja került most a mozikba, méghozzá újra Boyle rendezésében, aki az első rész óta Oscar-díjas rendező lett a Gettómilliomosnak köszönhetően, és olyan további filmeket álmodott a vászonra, mint a Milliók (2004), a Napfény (2007), a 127 óra (2010), a Transz (2013), a Steve Jobs (2015), a T2 Trainspotting (2017), legutóbb pedig a Yesterday 2019-ben. Vagyis Boyle hat év után csüccsent vissza a direktori székbe, hogy bebizonyítsa, továbbra is megvan a monyója, ráadásul ismét egy Alex Garland-forgatókönyvből garázdálkodhatott.

Boyle-nak pedig sikerült is a bizonyítás, mivel a 28 évvel később talán az eddigi legjobb epizód lett, ráadásul úgy, hogy nem feltétlenül (vagy egyáltalán nem) azt kaptuk, amire számítottunk. A sztori szerint a vírus elszabadulása óta 28 év telt el, Nagy-Britannia és Írország pedig sziget mivoltukból fakadóan karantén alá kerültek, a világ többi pontjáról sikerült kiszorítani a halálos kórt. Persze a veszélyzónában is vannak túlélők, közülük ismerünk meg egy kis szigeten élő közösséget, benne Jamie-t (Aaron Taylor-Johnson), a súlyos beteg feleségét, Islát (Jodie Comer) és a 12 éves kisfiukat, Spike-ot (Alfie Williams). Jamie úgy dönt, Spike elég érett már ahhoz, hogy elvigye őt a kerítéseiken túlra, a szárazföldre zombivadászatra, a túra azonban nem várt fordulatot hoz a gyerkőc életébe: megtudja, hogy odakint él magányosan egy kattant orvos, Dr. Kelso, akikből nem sok maradt, és talán ő segíthetne meggyógyítani a zavarodott édesanyját, akivel a többiek tudta nélkül útra is kel zombiföldön a vágyott cél felé.

A 28 évvel később alapvetően nem hazudtolja meg önmagát: véres, kegyetlen, izgalmas. A fertőzöttek minden fajtája durva és rendkívül félelmetes (bár valami fura oknál fogva, talán hogy elkerüljék az X korhatár-besorolást, itthon is kitakarták a pucér zombik nemi szervét), Danny Boyle pedig közel a hetvenhez is bizonyítja, hogy semmit nem veszített a fenegyerekségéből, s éppolyan profi direktor, mint a harmincas-negyvenes éveiben.

Ez a film ugyanis rendkívül intenzív, és próbára teszi a nézők türelmét. Rendkívül gyors vágásokkal, áttűnésekkel és furcsa zenékkel, hanghatásokkal operál, ráadásul a jelenetek nagy többségét iPhone 15 Pro Max okostelefonokkal rögzítette a szintén Oscar-díjas operatőr, Anthony Dod Mantle, ami egyedi képi világot és atmoszférát kölcsönöz a sztorinak. Atmoszféra pedig akad bőven, Boyle nagyon ért ahhoz, hogy kézzelfoghatóvá, nyomasztóvá, élővé, veszélyessé, vagy akár reménytelivé tegyen egy történetet, pontosabban a világot, ahol az játszódik.

A 28 évvel későbbnek azonban van egy olyan vetülete is, amire talán nem sokan számítottak egy 18-as karikás zombis horrortól: hatalmas szíve van, és hihetetlenül megható.

Bizony, fogalmazhatunk úgy is, hogy egy könnyfacsaró zombis horrorral van dolgunk.

Az új és fantasztikus színészi felfedezett, Alfie Williams egymaga viszi el a hátán a filmet, pedig olyan „segítői” vannak, mint Aaron Taylor-Johnson, Jodie Comer és Ralph Fiennes, de hát ez igazából az ő felnövéstörténete, amely során már ilyen fiatalon kénytelen felelősséget vállalni, és mindent megtenni azokért, akiket szeret. Ralph Fiennesnak pedig, aki a sztorinak csak egy későbbi pontján bukkan fel, szintén egy csodás és emlékezetes karakter jutott, ő a film lezárásában játszik hatalmas szerepet, és micsoda lezárás az!

Nem is érdemes többet elárulni a filmről, ami biztosan sokakat kikészít majd, ám az kétségtelen, hogy egy egyenesen az elevenünkbe vágó, nyers, mégis rendkívül érzelmes mestermű lett Danny Boyle új 28-filmjéből. Aki pedig értetlenül áll a több mint fura utolsó jelenettől, ne feledje, hogy kb. fél év múlva, 2026 januárjában érkezik az új trilógia már leforgott második (összesítve a franchise negyedik) része, a 28 Years Later: The Bone Temple (28 évvel később: A csonttemplom), amit viszont nem Danny Boyle rendezett, hanem Nia DaCosta (Little Woods, 2021-es Kampókéz), akinek azt üzenjük: még vért, még verejtéket, még könnyeket!


Link másolása
KÖVESS MINKET: