KULT
A Rovatból

Premier: egy igazi kerti oázist rendeztek be a Lanou új klipjének kedvéért

A Come to the Water című szám szövege saját magunk buzdításáról szól, de van egy mélyebb olvasata is, amelyben a víz sokkal összetettebb jelentéssel bír.

Link másolása

A saját bevallása szerint love folkot játszó Lanou egy olyan zenekar, amely otthonosan mozog a folk, a pop és a világzene határain. Az angol és magyar nyelvű saját dalok mellett népdalfeldolgozások is megjelennek az együttes repertoárjában. A Lanou zenei világa tiszta, mély, szabad repülés - ezzel együtt bátran kísérletező, így szólalhat meg egymás után egy koncerten stoner rock beütésű citeraszóló, vagy trip hop hatásokkal átszőtt népdalfeldolgozás.

A zenekar 2017 decembere óta létezik, azóta sikeres koncerteket adott Budapesten (pl. A38, Szimpla kert), meghívott fellépője volt számos fesztiválnak (Művészetek Völgye, Ozora, Campus fesztivál, Ördögkatlan fesztivál), valamint 2020-ban bekerült a Szimpla Lemming tehetséggondozó programba. Tagjai Tóth Eszter (ének, citera, ír bouzouki, gitár, zongora), Simon Gyuri (elektromos gitár), Öllős Dávid (basszusgitár) és Papp Gergő (dob).

A zenekar első szerzői kiadású nagylemeze “Fellegek (Of Clouds)” címmel jelent meg 2020 novemberében Lantos Zoltán (hegedű) és Táborszky Bence (trombita) közreműködésével. A Lanou a 2021-es Veszprémi Utcazene Fesztivál szakmai zsűri díjának, valamint a 2021-es Öröm a Zene tehetséggondozó országos nagydöntőjének nyertese, ezáltal a 2021/22-es Hangfoglaló Program induló zenekari programjának támogatott zenekara. 2022 áprilisában a Budapest Ritmo nemzetközi világzenei showcase fesztivál kiválasztott zenekara volt.

Második, “Erdeim” című nagylemezük 2023. február 14-én jelenik meg a Hangfoglaló Program támogatásával. A korábbi koncepció részben most is megmaradt: az albumon angol és magyar nyelvű dalokat is hallhatunk, azonban a túlsúly egy kivételével teljesen a magyar nyelvű saját dalok felé mozdult el. A lemez a Little Zion stúdióban készült Vas Mihály hangmérnökkel, aki a keverésért és a masterelésért is felelős.

A lemezről elsőként a Táncol az éj c. single jelent meg októberben, amelyhez Jenőfi Dániel és csapata (darkroom studio) készített videoklipet. Ezen kívül három dalhoz készült live session videófelvétel, amelyek közül elsőként a lemez egyetlen angol nyelvű dala, a Come to the Water jelenik meg.

Tóth Eszter énekes így mesélt a dalról és a klipfelvételről:

“A Come to the Water első verzióját két éve kezdtük el írni, az alaptéma először gitáron jutott eszembe, és megörültem a hangulatának, először csak játszogattam magamnak, később kezdtünk foglalkozni zenekarilag is a hangszereléssel. Ez az egyetlen angol nyelvű dal a februárban megjelenő lemezünkön, ami újdonság a zenekar életében, korábban legalább fele-fele volt az arány, de most többet írtam az anyanyelvemen. A dalszöveg elég életigenlő, szerintem több olvasata is van - egyrészt saját magunk buzdításáról szól, hogy igenis képesek vagyunk átlépni az elénk táruló nehézségeken, megtaláljuk az utat.

Másrészt van egy mélyebb rétege, amit én úgy fogalmaztam meg, hogy a női energia így hívja a férfit: “gyere a vízhez, lásd a jeleket, gyere, menjünk, hozd a tüzet”. A víz ilyen formában mélyebb jelentést is kap, úgy képzeltem el, mint egy szimbolikus folyót, ahol asszonyok ülnek, ahol az érzéseink, a női természetesség, lágyság, egy ősi erő lakik. Sok oldalról meg lehet közelíteni a dalt, úgyhogy szívesen hagyom nyitva az értelmezését.

Bizonyos szempontból kicsit kakukktojás a Come to the Water, nem hasonlít a lemez többi szerzeményéhez, de én nagyon szeretem. A basszusgitárosunk, Öllős Dávid eredetileg gitáros és több reggae zenekarban játszott az utóbbi években, úgyhogy az ő útmutatásával lavíroztunk a műfaji határokon, nem akartunk kifejezetten reggae-t játszani, de bizonyos stíluselemeket azért szívesen alkalmaztunk. A középrészben egyébként effektezett citera is van, trombitálni pedig ismét Táborszky Bencét kértük fel a lemezre és az élő videóra is. A live session videón Bencén kívül Iszlai Reni csatlakozott hozzánk klarinéton, Tóth Orsi, Napfonatos zenésztársam pedig vokálozik, így lett teljes a hangzás. Mindannyiuk zeneiségét imádom, nagyon jó élmény volt ilyen bővített felállásban játszani. Úgy éreztük, hogy harmonikusan, őszintén és nagyon jókedvűen tudunk együtt dolgozni, szép napokat töltöttünk együtt.

A videóhoz szerettünk volna egy egyszerű, de hangulatos nyári kertet megörökíteni, és úgy érzem, ez nagyon jól sikerült. A stábot az Öröm a Zene döntője kapcsán ismertük meg, és nagyon örültünk, hogy velük dolgozhattunk. Kocska Ádám, Molnár Dóra Mira, Tóth-Máté Barnabás, Erdei Koppány és Csapó Vera mindent megtettek, hogy igazán varázslatos hangulatot hozhassunk létre a dobosunk budakeszi házának kertjében. Ez egy nagyon különleges közösségi hely egyébként, Elf Playgroundnak hívják, és bérelhető különböző programokhoz, hatalmas kertje van, abban rendezvénysátor, mászófal, és még sok más.

Egy igazi oázist rendeztünk be a kert egyik sarkában, a jógateraszon, kivittük a létező összes szobanövényt, indiai szobrocskákat, és még buborékokat is fújtunk. Néha megküzdöttünk egy-egy repülővel és kutyaugatással, de fantasztikus hangulatban telt a nap, igazi közösségépítő élmény volt.

A videón látható zenészek csatlakoznak hozzánk a február 18-i lemezbemutató koncertre is, ami a Magyar Zene Házában lesz. Eddigi legfontosabb koncertünk ez, és a lemezt is nagyon önazonosnak érezzük most, úgyhogy reméljük, sok hallgatóhoz eljut. A következő hónapok során még két dal fog megjelenni ugyanebből a sorozatból."

Stáb:

Tóth-Máté Barnabás - operatőr

Molnár Dóra Mira - gyártásvezető

Erdei Koppány - helyszíni rögzítés

Kocska Ádám - rendező, operatőr, vágó

Külön köszönet Csapó Verának!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: