KULT
A Rovatból

A Hippikiller új lemezére Najmányi László is írt dalszöveget

Bihari Balázs szólóprojekt-zenekara három év után jelentkezik ismét angol nyelvű anyaggal. A Deleted Pictures dalai közül kettőnek a nemrég elhunyt Najmányi László jegyzi a dalszövegét.

Link másolása

Három év után ismét angol nyelvű lemezt jelentetett meg a Hippikiller, az újságíró-szerkesztőként és Majdnem Híres Rocksuli-társalapítóként is ismert Bihari Balázs szólóprojekt-zenekara, amely eredetileg tavaszi szólóturnéja idején adta volna ki albumát márciusban egy videóval megspékelve, de az ismert járványügyi okok miatt mindez elmaradt és eltolódott. A köztes időszakot beárnyékolta BB kollégája, egyik állandó szerzőtársa, Najmányi László nemrég bekövetkezett halála, aki két dalszöveget írt a Deleted Pictures albumra.

A lemezen a koncertező Hippikiller eredeti felállásából közreműködik Gerdesits Faszi (Forgotten Man) és Mezei András (Neon Knights), egy dalban feltűnik az Anahit vezetője, Csányi Rita, míg a teljes albumot BB producerelte, melyben segítségére volt Philipp László, Schram Dávid és Vastag Vasti Gábor.

A Hippikiller legközelebb ősszel koncertezik az Intim Torma Illegál társaságában, pótolva a félbeszakadt tavaszi turnét és remélhetőleg az eredeti, Gerdesits-Mezei-Bihari felállásban.

Most pedig következzenek a dalok egyesével, Bihari Balázs kommentárjaival:

Forgotten Man (tribute to Sir David O'Clock)

Az utóbbi napok mind Najmányi Laci és halála körül forogtak: eleve szürreális volt, hogy szinte minden online médium egy tizennyolc éve nem létező magazin Facebook-oldalára, a Wantedra hivatkozott forrásként, majd amióta elkészítettük a róla szóló Wanted podcast emlékműsort, a készítőkkel - Németh Robival, Uj Péterrel és Vályi Gáborral - gyakorlatilag 24 órás Wanted értekezleten vagyunk cseten. Utoljára egy-másfél hónapja beszéltem Lacival telefonon, jó hosszasan, hiszen kábé két-három éve nem találkoztunk. Már nagyon nem volt jól. Feküdt és hangja alapján valószínűleg nyugtató lehetett benne. A Forgotten Man és a lemez végén található God Has Left and Satan's Too kapcsán hívtam, hogy lejelentsük a dalokat. Korábban mindig volt valami megjegyzése a kiejtésemmel kapcsolatban, annak ellenére, hogy ha valaki, akkor ő csodálatos hunglish akcentussal beszélt, viszont engem soha nem kímélt. Én meg hagytam. Igaza is van. Volt. De ez most már így marad. Meg is lepődtem, hogy a baszogatás ezen része most kimaradt, persze azért megjegyezte, hogy szerinte hátul van az ének. Magát a szöveget még 1988-ban írta New York-i évei alatt Sir David O'Clock alteregója alatt és létezik egy saját dalverziója. Én viszont teljesen új zenei alapot készítettem. A felvétel még 2019 őszén indult, ekkor kértem meg Csányi Ritát, hogy közreműködjön, míg a dobokhoz, mint mindig, Gerdesits Faszi ült. Ritával először dolgoztunk, remélem, nem utoljára, Ferkauval milliomodszorra. Nagyon köszönöm nekik.

Neon Knights

Mantraként szoktam ismételgetni, hány felvétellel dolgozom egyszerre, és hogy mindig a töredékével rukkolok elő: a Neon Knights sem mostanában került a folderembe. Még 2014 nyarán kezdtem el foglalkozni ezzel a Black Sabbath-számmal, amely a legelső általam birtokolt Sabbath-lemez, a Heaven and Hell nyitó dala és bármennyit foglalkoztam a zenekar munkásságával, mindig ehhez az albumhoz kanyarodom vissza. Bocs, Ozzy. Nálam általában rengeteget változik egy dal a kezdeti fázistól a végeredményig: a Neon Knights esetében az alapötlet minimálisan változott. Valami ilyesmit akartam, a dal hagyta magát és azzá is alakult.

The Needle of the Scale

A Forgotten Man és a Neon Knights utáni kontraszt. Mindig is nagyon szerettem Bodrogi Andris dalait, az ő zenei világa és ízlése nagyon közel áll hozzám, mindezen túl jó barátok is vagyunk. A The Needle of the Scale még előző lemezének számomra egyik kulcsfelvétele: már akkor elkértem a dal sávjait, hogy remixeljem. Aztán el is felejtettem, így megy ez. 2019 őszén viszont valamiért rátaláltam és mégsem remixeltem, hanem egy-két hét alatt átformáltam azzá, amit én hallottam bele a dalba. Egy nyolcvanas évek ABC-Spandau Ballet-világú felvételt, ahogy Móricka elképzeli a Lövölde téren.

Wasteland (BB's Trap World Remix)

A lemez szerkesztése során úgy érzetem, dramaturgiailag ismét indokolt elővenni ezt a dalt, amely gyakorlatilag ugyanolyan, amilyen előzőleg volt, csak mostani hangszerelésben. Szóval olyan, de még olyanabb.

Deleted Pictures

Ez a felvétel egy BB - Priger Zsolti add-tovább-szamár-a-végállomás jelenlegi állása. Úgy kezdődött, hogy Zsolti számára készítettem egy feldolgozást a Crossroads című dalból Anima & Animus című lemezükhöz, amely aztán átdolgozássá fejlődött, ugyanis a közepébe beletettem egy majdnem egyperces önálló zenei részt. Nemrég pedig úgy gondoltam, hogy ebből simán lehet önálló felvétel, így született a Deleted Pictures. Most Zsolton a sor, hogy ő vegyen ki egy részt a dalból és továbbírja.

God Has Left and Satan's Too (tribute to Sir David O'Clock no.2.)

A másik Najmányi-szöveg. Ha esetleg bekerül a Retro Rádióba mint egy eleddig ismeretlen Jimmy Somerville-felvétel, a küldetés sikeres volt.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk