KULT
A Rovatból

Így lett a vicces mellékszereplőből a Marvel Űrlordja – Chris Pratt legjobb és legrosszabb szerepei

Mit tudhat, amitől ömlenek rá a szerepek? Majdnem minden film, amiben szerepel blockbuster lesz. Most bemutatjuk élete fontosabb szerepeit.

Link másolása

A most 43 éves színész a Hollywoodba vezető lépcső minden fokát végigjárta. Volt sorozatokban szépfiú, volt vicces mellékszereplő több produkcióban, mire megcsinálta a szerencséjét a Városfejlesztési osztállyal, ahonnan egyenes út vezetett Űrlord szerepéig. Most végigmegyünk Chris legjobb és legérdekesebb szerepein.

Betörni Hollywoodba:

Chris karrierje kezdetén szolid mellékszereplő-alapanyag volt. Láthattuk őt az Everwood című Treat Williams sorozat minden részében, egy-egy Narancsvidék epizódban, vagy a blockbusternek szánt Wantedben James McAvoy „legjobb” barátjaként. Később is kapott az alkalmon, hogy Brad Pitt mellett játsszon a Moneyballban.

De a legnagyobb sikert egyértelműen a 2009-es NBC sorozat, a Városfejlesztési osztály (Parks and Recreation) hozta meg neki.

Itt egy imádnivaló, pufók, vicces, felnőtt testben élő gyermeki karaktert hozott, akit mindenki rögtön megszeretett. Andy szerepe kedvéért még el is hízott.

Amit érdemes megnézni:

Később jött az első nagy áttörése, ugyan csak mellékszereplő volt, de szerepelt az Oscar díjas Zero Dark Thirty – A bin Láden-hajszában. Mivel itt tengerészgyalogost játszott, elkezdett edzeni és megszabadult Andy súlyfeleslegétől, így könnyebben meg tudta szerezni azt a szerepet, amely újradefiniálta a karrierjét és kilőtte őt Hollywood legnagyobb nevei közé.

Hosszú huzavona után megkapta Űrlord szerepét A galaxis őrzőiben.

Ez volt az a Marvel film, amit már a premier előtt temettek 2014-ben, mindenki azt hitte, bukás lesz, de a végére az MCU egyik legnagyobb sikere lett. Ezt a lovat olyan jól megülte, hogy kézhezkapta a Jurassic World Owen Gradyjének szerepét.

Amikor még reménykedtünk:

Az első Jurassic World hatalmasat szólt a pénztáraknál, és ez Pratt nevét be is betonozta a blockbuster-filmek főszereplőjének. Hozzáteszem, hogy a Jurassic World első része, köszönhetően a nosztalgia faktornak, még engem is behúzott. Pedig

nem volt nagyon különleges mozi, de amit el akart érni, azt sikerült neki.

Jó időben ült fel a nosztalgiavonatra, ami a Star Wars – Az ébredő erő után indult. Ugyan Pratt teljesen feledhető volt a szerepében, elég sok mém született a raptor szelídítésből.

Ami kihagyható:

Ezután következett két teljesen felesleges film Pratt karrierjében. 2016-ban szerepet kapott, a Jennifer Lawrence nevével fémjelzett Az utazókban és a sztárokkal teletömött Antoine Fuqua által rendezett A hét mesterlövészben. Egyik szerep sem állt jól neki. Hiába volt akkoriban Jennifer Lawrence és ő is a karrierje csúcsán, valahogy Az utazók nem mozgatta meg az embereket, ami köszönhető annak, hogy alapvetően rossz volt az egész forgatókönyv.

Hiába hozott 300 millió dollár bevételt nemzetközileg, a hihetetlen magas marketingköltségek miatt aprócska sikernek lehet elkönyvelni,

nem durrant akkorát, mint amit ettől a két névtől várna az ember. A Fuqua-western pedig az érdektelenség tengerébe fulladt bele. Ennek nem is volt nagy költségvetése és az emberek is úgy álltak hozzá, hogy ha ott az eredeti, minek nézze meg ezt?

Szerencsére újra jött Űrlord szerepe, ami megmentette Chris renoméját. A galaxis őrzői második része és a Bosszúállók: Végtelen háború nagyot robbant. Mondjuk egyik se kizárólag neki köszönhető, de maradjunk annyiban, hogy azért Űrlord is jelen volt.

Ami teljesen kiábrándító lett:

A bevételi számok alapján egyedül vagyok ezzel a véleménnyel, de a Jurassic World második és harmadik részénél feleslegesebb filmet nagyon régen nem láttam. A második rész próbálkozott legalább azzal, hogy horror-elemeket olt egy 12-es, dínókról szóló filmbe, de harmadiknak nincs kifogása. Nem csak a Jurassic Park múltidézésére építve próbáltak valami újat eladni, hanem

megkísérelték lenyomni ugyan azt a filmet a torkunkon, csak még unalmasabban és érdektelenebben.

A nosztalgiafaktor a csúcson volt, amikor Sam Neil találkozott Chris Prattel, majd együtt elmondták a gyenge forgatókönyv béna beszólásait és vége lett a filmnek.

Gyerekeknek szeretettel:

Amit nem lehet elvenni Christől, hogy a blockbusterek követték a gyerekfilmek világába, mind A Lego-film, mind a Super Mario Bros.: A film hatalmas közönségsikert aratott, előbbi még kritikusok által is elismerést kapott. Nem csoda hát, hogy már be is rendeltek egy újabb animációt a szülők kínzása érdekében, várhatóan 2024-ben jön a Garfield, amiben Chris adja mindenki kedvenc narancssárga macsekjának a szinkronhangját. Ha Legoból és a Marioból indulunk ki, már most elkönyvelhető a film sikere.

Van még esély még jó filmekre?

Egyértelműen, hiszen Chris még fiatal, fitt és tele van film-projektekkel, noha volt több magánéleti botránya és a közéletben már sokszor megpróbálták „törölni”, eddig sikertelenül. Sokszor megfordult a streaming filmek és sorozatok világában, tehát ott is találkozhatunk majd a nevével. A Garfielden kívül még két filmje van tervben. Az The Electric State egy, még bemutató nélküli Anthony Russo és Joe Russo-film.

A Russo-testvéreknek nagy szükségük van a sikerre, mert a Bosszúállók óta szinte csak közepes vagy borzasztó produktumokat tettek le az asztalra.

Azért a Brian Cox, Stanley Tucci, Chris Pratt, Giancarlo Esposito, Millie Bobby Brown, Ke Huy Quan, Billy Bob Thorton és Anthony Mackie nevével fémjelezett produkcióval illene már elérni, hogy legalább nézhető legyen a film. A másik Pratt-mozi, ami szintén még bemutató dátum nélküli, az a Michelle MacLaren rendezőnő filmje, a Cowboy Ninja Viking. Már a címéből adódóan felkapja az ember a fejét, de a története is hasonlóan szórakoztató: egy kormányprogram megpróbálja a tökéletes katonát létrehozni, a cowboyok, a nindzsák és a vikingek legjobb tulajdonságaival felszerelve. Aki egy kis B filmes hangulatra vágyik, az biztos nem fog csalódni.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: