KULT
A Rovatból

11 tipp, hogy kik lehetnek a Nemzet Színészei

11 kiváló művészt mutatunk be, aki a jelöltek között lehetne. Kár, hogy csak 2 személy kaphatja meg a címet.


Sajnos két nagyszerű művészt is elvesztettünk a Nemzet Színészei közül; Sztankay István szeptember 12-én, Avar István szeptember 13-án hunyt el. Már megkezdődtek a találgatások arról, vajon ki léphet majd a helyükbe.

A Nemzet Színészeinek nem lesz könnyű dolguk. A már 62. életévüket betöltött, kiváló kollégáik közül kell majd két személyt választaniuk. Az esélyesek listája igen hosszú, több jeles színész is kimaradhat a végső döntés után. Mi olyan 11 művészt választottunk ki, akiknek - úgy gondoljuk, mindenképpen ott a helyük a jelöltek között. Ti kiket tennétek a listára?

1. Bitskey Tibor

1951-től a Magyar Néphadsereg Színháza ösztöndíjasa, 1953-ban végzett a Színművészetin. 1959–1964 között a Nemzeti Színház, 1964–1974 között pedig a Vígszínház társulatának tagja. 1974–1996 között a Thália, illetve az Arizona Színház vezető művésze. Megjelenése, egyedülálló orgánuma miatt gyakran osztották rá hősök szerepét. Számos filmszerep és televíziós alakítás fűződik a nevéhez a színházi szerepek mellett. Szerettük a Rangon alul című film főhőseként, A kőszívű ember fiai című filmben, amelyben Mécs Károllyal, egy másik jelölttel és Tordy Gézával, a Nemzet Színésze cím egyik birtokosával játszotta el az egyik Baradlay-fiút. Emlékezetes alakítást nyújtott többek között az Egy magyar nábob és a Kárpáthy Zoltán című filmben is.

VIDEÓ: Bitskey Tibor szavalja József Attila Március című költeményét

2. Blaskó Péter

A Színház- és Filmművészeti Főiskolán 1970-ben végzett, a Nemzeti Színház tagja lett. 1974 és 1987 között a miskolci Nemzeti Színházban játszott, közben egy évadra elszerződött Kecskemétre is, 1978-ban. 1987-ben a budapesti Katona József Színházhoz került; 1995-től 1996-ig a Thália Színházban, 1996-tól 1998-ig pedig a Thália Társaságban játszott. 1998 és 2001 között a Veszprémi Petőfi Színház, majd 2001-ben egy évadra a Vígszínház tagja lett. 2002 óta a Nemzeti Színház tagja. 1995-1999 között az Aase-díj kuratóriumának tagja. 2011-ben vette át a Kossuth-díjat. Elsősorban színházi alakításaira emlékszünk, de szinkronszínészként is kiváló.

VIDEÓ: Blaskó Péter a Kazinczy-díj Alapítvány gáláján

3. Cserhalmi György

1971-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán Békés András osztályában. Az 1970-es években a debreceni Csokonai Színház, a Veszprémi Petőfi Színház, és a Nemzeti Színház színésze volt, ám már ekkor rengeteg filmben szerepelt. 1983-ban a Budapesti Katona József Színház alapítója, és 1989-ig tagja is volt. 1991 óta szabadúszó. 1991-1992 között a Latabár Teátrum művészeti vezetője volt. 1994-1998 között az Új Színház tagja volt. 1999-2003 között a Radnóti Miklós Színház tagja volt. 2007-ben Zalaegerszegen rendezőként is bemutatkozott. Arthur Miller Pillantás a hídról című művét vitte színre. Több mint 200 filmben látható neve a stáblistán, még Oscar-díjra jelölt mozikban is szerepelt, mint a Mephisto, a Hanussen vagy a Želary. Az egyetlen magyar színész, akit Wim Wenders rendező a világ 10 legjobb színésze közt említ.

VIDEÓ: József Attila Kései sirató című verse Cserhalmi György előadásában

4. Harkányi Endre

Színház- és Filmművészeti Főiskola hallgatója volt, ahol 1957-ben diplomázott. A debreceni Csokonai Színháznál kezdett 1957-1960 között. 1960-1963 között a Petőfi Színház színésze volt. 1963-1968 között a Vígszínház, 1968-1977 között a Mikroszkóp Színpad, 1977-1984 között a József Attila Színház társulatához szerződött. 1984-1993 között visszatért a Vígszínházba. 1993-1994 között egy évadra átszerződött a Művész Színházhoz. 1994 óta a Vígszínház tagja. 2008-ban beválasztották a Halhatatlanok Társulatába. Népszerű szinkronszínész, ő kölcsönözte a hangját Mézga Gézának és a Vízipókban Keresztes póknak.

VIDEÓ: A Vígszínház társulata köszöntötte Harkányi Endrét 75. születésnapján

5. Huszti Péter

Várkonyi Zoltán tanítványaként 1966-ban végzett a Színművészetin. osztályában. 1974-től a Főiskola, 1982-től az Egyetem tanára. 1988-ban a színész főtanszak vezetője. 1989-1994 között a Madách Kamara művészeti vezetője volt, az azt követő 7 évben pedig a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora. Több nemzetközi fesztivált is rendezett; 1992-ben Madách: Az ember tragédiája, 1994-ben Molnár Ferenc színháza, 1996-ban, Shakespeare: A művészképzés nemzetközi nyelve és 1998-ban a Híd a közös színjátszáshoz című rendezvényeket. 2003 óta a Soproni Petőfi Színház színésze, 2007-től művészeti tanácsadója. Majd' 100 darabban játszott, és félszáz színművet rendezett.

VIDEÓ: Huszti Péter Cyrano de Bergerac szerepében 1985-ben a Madách Színház színpadán

6. Kern András

14 évesen tűnt fel az 1962-es Ki mit tud versenyen, egy paródiával (Pintár Gáborral közösen). 3 évvel később 1965-ben amatőr filmet forgatott egy barátjával, elnyerték XIII. országos amatőrfilm-fesztivál fődíját. 1970-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, majd a Vígszínházhoz szerződött, azóta is ott játszik. Számos darabban lépett föl (Szent Johanna, Kakukkfészek, III. Ricárd, A képzelt beteg. Sok filmben szerepelt, például a Bujtor István remek filmjeiben (A pogány Madonna, Hamis a baba). A Rádiókabaréban évtizedek óta szerepel és szinkronszínészként is szeretjük.

HANGFELVÉTEL: Kern András a Halló Belváros című kabaréjelenetben - az összes szerepben

7. Lukács Sándor

Jászai Mari-díjas magyar színész, költő, érdemes és kiváló művész. 1972-ben végezte el a Főiskolát, és már ettől az évtől a Vígszínház tagja lett. Számos magyar filmben szerepelt, például a Beszterce ostromában, vagy Szabó István Oscar-díjas Mephistójában is. Filmeken kívül a Sylvia című színdarabban és a Szerelem, óh! előadásban láthattuk, illetve a Játék a kastélyban című darabban nyújtott kiváló alakítást.

VIDEÓ: G. B. Shaw: Szent Johanna című darabjában egy 1976-os előadásban

8. Mécs Károly

Rózsahegyi Kálmán színiiskolájában kezdte tanulmányait. 1961-ben végzett Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Már 1958-tól szerepelt a Nemzeti Színházban, 1960-tól a Petőfi Színházban, 1961–1963 között pedig a Szegedi Nemzeti Színházban játszott. 1963-tól a Thália/Arizona Színház és a Művész Színház tagja. Jelenleg a Budaörsi Játékszín társulatának tagja, ahol rendezőként is kipróbálhatta magát több alkalommal, emellett a Karinthy Színházban és a Nemzeti Színházban többször meghívott előadó. 2001 óta a Magyar Állami Operaházban is játszik.

VIDEÓ: Mécs Károly adja elő Kányádi Sándor Kívánság című versét

9. Sinkó László

Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színművész, rendező, szinkronszínész, érdemes és kiváló művész. Sinkovits Imre Kossuth-díjas színművész öccse. 1962-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. 1962–1966 között a debreceni Csokonai Színházhoz szerződött, majd 1966-1982 között a Nemzeti Színház tagja volt. 1982-ben a budapesti Katona József Színház alapító tagja. Tizenkét szezont töltött itt. 1994 és 1998 között az Új Színház színésze, 1998–2003 között szabadúszó volt; 2003 óta a Nemzeti Színház tagja. Hosszú ideig volt Anthony Hopkins állandó magyar szinkronhangja. Többször szólaltatta meg Jack Nicholsont, Gene Hackmant és Leslie Nielsent, valamint a Macskafogóban Nick Grabovszkit is.

Két alkalommal rendezőként – Halleluja (1995); Nyugállomány előtt (2001) – is bemutatkozott.

Sinkó László szavalja Szilágyi Domokos Héjjasfalva felé című versét

10. Szilágyi Tibor

Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színművész, rendező, érdemes és kiváló művész. 1965-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskola hajdani növendékeként. Először a kecskeméti Katona József Színházhoz szerződött (1965), majd 1968-ban átment a Veszprémi Petőfi Színházba. 1969-től játszik Budapesten. 1973-ig a Thália, majd 1977-ig a József Attila Színház társulatához tartozott. Ekkor szerződött a Nemzeti Színházhoz 2 évre, innen 1979-1990 között a Vígszínházba ment. Ezt követően ismét a József Attila-, majd a Nemzeti Színházban játszott, végül 1997-ben csatlakozott az Új Színházhoz. 2003-tól a Soproni Petőfi Színház művészeti igazgatója. A színház mellett számos filmben és tévésorozatban is szerepelt, illetve a rádióban is gyakran hallható a hangja, többek között kabarékban. 1988-1989-ben az MSZMP KB tagja volt. 1989–1994 között az Aase-díj kuratóriumának tagja. A Színházi Adattárban regisztrált bemutatóinak száma: színész-152; rendező-30. Ugyanitt százhat színházi fotón is látható.

VIDEÓ: Szilágyi Tibor A házvezetőnő című jelenetben

+1 Rajhona Ádám

Eredetileg vegyészetet tanult Kolozsvárott, ám tanulmányait megszakította a színészetért. A marosvásárhelyi Szentgyörgyi István Színművészeti Intézetben végzett 1966-ban. Tagja volt 1966-tól 1974-ig a temesvári Állami Magyar Színháznak, de 1974 végén Magyarországra költözött. 1975-től 1982-ig a kaposvári Csiky Gergely Színház, 1982–1989 között a budapesti Katona József Színház (alapító tag), 1990–91-ben a Veszprémi Petőfi Színház, 1991-től 1995-ig pedig a kecskeméti Katona József Színház tagja. Ezt követően egy évadra a Thália Színház tagja lett. Majd szabadúszó. 1998-től a Vígszínház tagja. Jellemábrázoló képessége kiemelkedő. Drámai hősökön kívül szatírákban is zseniális alakítást nyújtott. 1979-ben Jászai Mari-díjat kapott, számos filmben szerepelt.

VIDEÓ: Rajhona Ádám az Egészséges erotika című filmben

Ha szeretnéd, hogy a jelöltek között legyenek, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Bakács Tibor Szőke Andrásról: Őt tartom a fő csicskának. Nekem már tele a tököm azokkal, akik a pénz miatt össze-vissza hazudoznak
Augusztus közepén derült ki, hogy Szőke András filmrendező-színész csatlakozott a Gyopáros Alpár által vezetett Vidéki Digitális Polgári Körhöz.


A hírre Bakács Tibor a Facebookon reagált, majd a Blikknek is elmondta a véleményét.

Bejegyzésében több kérdést is feltett Szőkének. Arra volt kíváncsi, „egyetért-e a magyar szuverenitás feladásával az orosz hatalmi politika miatt”, illetve hogy „tetszenek-e neki Rákay Philip, mint a legtámogatottabb mozgóképes alkotó filmjei”. Azt is megkérdezte, „milyen pálinkát iszik, s mennyit”. Posztját azzal zárta: „nekem nem Dopeman, hanem Bandi lett a vezércsicska”.

Bakács szerint egy művészembernek nagyobb a felelőssége a közéletben, mint egy rappernek.

„Szőke Andrást nagyon régóta ismerem, és megkérdezném tőle a posztomban említetteket, hogy mi a véleménye azokról a dolgokról. Itt nem arról van szó, hogy melyik politikai párthoz tartozik, csak megdöbbentő volt számomra, hogy pont ő… Az a legkétségbeejtőbb gyanúm, hogy András nem gondolja, hogy ez a rendszer jó, hanem csak pénzre van szüksége. Nekem már tele a tököm azokkal, akik a pénz miatt össze-vissza hazudoznak, és mivel ő művész, ez jobban fáj, de joga van ehhez, viszont akkor nekem is jogom van ahhoz, hogy egy csicska! A legijesztőbb az lesz, hogy ha ez a Digitális Polgári Harcos Kör még egyszer eléri a győzelmet, akkor az egész magyar népre fogom ezt mondani” – mondta.

Hozzátette, körülbelül tíz éve nem tartja a kapcsolatot Szőkével, így nem emiatt romlott meg a viszonyuk.

„Őt tartom a fő csicskának az értelmiségieken belül, nem Dopemant, bár nem tudom, mennyire tanult. Meg kell értenem azt, hogy a pénz nagyobb úr mindennél, csak lassan jut el ez a tudatomig” – fogalmazott.

A Blikk kereste Szőke Andrást is, de a rendező nem kívánt nyilatkozni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
A legjobb Guy Ritchie-film, amit nem Guy Ritchie rendezett – A Rajtakapva vicces, véres, szívvel teli és kegyetlen
Mintha a ’90-es években forgatták volna, csak most került elő: a Rekviem egy álomért, a Fekete hattyú, A pankrátor és A bálna rendezője bebizonyítja, hogy ehhez is ért.


Na, ezt nem vártuk Darren Aronofskytól! Az 56 éves direktor gyorsan nevet szerzett magának a szakmában, amikor néhány rövidfilm után 1998-ban megrendezte a Pi című agymenést, majd 2000-ben a Rekviem egy álomért című, a drog- és egyéb függőségekről szóló filmek közt alapműnek számító zseniális őrületet. Később Aronofsky olyan, főként művészi, független, de mindenképpen szerzői filmeket dobott össze, mint A forrás (2006), A pankrátor (2009), a Fekete hattyú (2010), az Anyám! (2017) vagy A bálna (2022), szóval igen, a kemény dráma műfaján belül mozgott többnyire, csak maximum megspékelte azt más zsánerek (sci-fi, fantasy, thriller, horror stb.) elemeivel. Egyetlen kivételt eddig maximum a 2014-es, nagy költségvetésű bibliai látványfilmje, a Noé jelentett, amely, bár sikeres lett a mozik kasszáinál, azért keményen megosztónak bizonyult mind a kritikusok, mind a nézők körében.

Szóval a fenti filmográfiát tekintve a Rajtakapva egyértelműen rendhagyónak, kitérőnek mondható Aronofsky pályáján belül, hiszen a filmet nézve olyan érzésünk támadhat, mintha a kilencvenes években Guy Ritchie és Quentin Tarantino együtt leforgattak volna egy filmet, ám az elveszett, és csak most, 30 évvel később került elő, s pattant fel a mozik vásznaira.

Nyilván azért is lehet ilyen benyomásunk, mivel a film cselekménye 1998-ban játszódik. De hogy Aronofsky ennyire ért a humorhoz is, azt nem sejtettük.

A Rajtakapva eredetileg Charlie Huston 2004-ben megjelent regénye, egyben a Henry Thompson-trilógia első kötete. Huston pedig abban a kivételes kegyben részesült, hogy ő maga írhatta át a könyvét forgatókönyvvé, amikor a Sony lecsapott a megfilmesítésre. Hustonnak persze volt már tapasztalata e téren is, hiszen sokat dolgozott a Powers (2015-2016) című sorozaton, valamint a Gothamen (2014-2019) is.

A sztori szerint Henry „Hank” Thompson (Austin Butler), egykori baseballjátékos egy súlyos és traumatikus baleset után lesérül, ezért kénytelen abbahagyni a sportot, jelenleg pedig egy New York-i kocsma csaposa, és bár van egy csini és határozottan jófej barátnője, Yvonne (Zoë Kravitz), végső soron nem éppen azt az életet éli, amit anno eltervezett. Egy nap a punk szomszédja, Russ (Matt Smith) rábízza Hankre a macskáját, Budot, mert neki el kell utaznia pár napra.

Amikor azonban nem sokkal később orosz maffiózók Hanken keresik Russt, majd félholtra verik, a srác gyanítani kezdi, hogy a szomszédja igen nagy bajba keveredett.

Valamit nagyon keresnek az oroszok, sőt, nemcsak ők, hanem a Puerto Ricó-iak (Bad Bunny) és egy kegyetlen hászid zsidó testvérpár (Liev Schreiber, Vincent D’Onofrio) is. Hank egyetlen reménye pedig az ügyben nyomozó detektív, Roman (Regina King).

Ennél többet nem szabad elárulni, de igazából nem is érdemes, vagy kvázi nem is lehet, annyira gubancos, fordulatos, sokrétű és káosszal teli a cselekmény, amelynek közepén akarata ellenére a boxzsákká avanzsáló Hank kerül, akit igen sokszor helyben hagynak a sztori során.

Ezért pedig nemcsak az meglepő, hogy Darren Aronofsky egy „gájricsis” vicces-véres-krimis, az alvilág furcsa figuráit mozgató filmet hozott össze, hanem az is, hogy Austin Butler végre egyáltalán nem a coolságát és a keménységét kiemelő figurát játszik.

Hanket ugyanis tényleg sokat vegzálják, ő pedig ezek hatására éppúgy reagál, ahogy egy átlagember tenné: kihívja a rendőrséget, bevallja, hogy fél, és eleinte próbál elmenekülni az őt üldözők/keresők elől. Amikor azonban igazán komolyra fordulnak a dolgok, és számára is több mint személyes üggyé válik a titokzatos kulcs által kinyitható „valami” utáni hajsza, sőt, még Russ is visszatér, végre kezdeményezővé válik, és megpróbálja rendbe hozni az életét. Persze ez sem jelenti azt, hogy mindig tudja, mit csinál…

A Rajtakapva első körben a kilencvenes évek atmoszférájával varázsolja el a nézőit: a ruhák, a kütyük, az akkori New York, sőt, még valahogy a film minősége is olyan, mintha konkrétan ’98-ban rögzítették volna mindezt – ez utóbbi Aronosfky állandó operatőre, Matthew Libatique szakértelmét dicséri. Ezután kapjuk meg a szórakoztató karaktereket, köztük olyanokat, akikért szívből tudunk szurkolni és olyanokat, akiket szívből tudunk gyűlölni. Majd egyre jobban bepörög a sztori is, de ne egy körmönfont történetre gondoljunk, már ami a karakterek döntéseit és cselekedeteit illeti, a dolgok alakulását sokkal inkább a rengeteg bénázás, véletlen, pech, avagy épp szerencse határozza meg.

Szóval Aronofskyhoz képest egy jóval könnyedebb, ugyanakkor egyáltalán nem súlytalan filmről van szó, amelynél a rendező most inkább a szórakoztatófaktort helyezte előtérbe a mondanivaló helyett. És ennek eleget is tesz.

Talán annyit lehet felróni neki, hogy néha identitászavaros, vagyis nem tudja, hogy vígjáték vagy komoly krimi akar lenni, mivel, bár a poénok folyamatosan érkeznek, a hangvétel néha olyan súyos, hogy eszünk ágában sincs nevetni, s ilyenkor kissé idegen testként löki ki a film szervezete az oda nem illő poénokat.

De ez legyen a legnagyobb baj, mivel Aronofsky profin levezényelt egy ilyen retró krimi-komédiát is, ami végig fenntartja a figyelmet, fergeteges jelenetekben bővelkedik, kiváló színészek alakítanak benne nagyot, és ami a legfontosabb, odafigyel a karaktereire, még a kevésbé fontosakra is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
„Ha Szergejnek ajándék kell, elviszi magángéppel” – Repülős Petiről szól a Bankrupt legújabb dala
A rendszerkritikus, közéleti punkrock slágereket futószalagon szállító zenekar ismét odaszúrt egyet a hatalomnak. Premier!


„Peti szeret repülni. De nem fapadoson nyomorogva, hanem privát luxus repcsivel. Peti szereti a medvét. De nem a rendes medvét, hanem a vodkaszagú, rosszarcú, részegen lövöldöző suttyó medvét. Peti nem szereti a Nyugatot. Mi meg nem szeretjük Petit, ezért írtunk róla egy számot.”

A fenti szavakkal jellemzi a Bankrupt frontembere, Sarkadi Balázs a most debütáló, Repülős Peti című dalukat. A zenekar legutóbbi slágere, a Zebra 3 hónap alatt 140 ezres nézettséget ért el „a Zebratagadó DPK legnagyobb bánatára, és a sugárhajtással közlekedő Repülős Petitől is hasonló teljesítményt várunk el, különben bekéretjük” – teszi hozzá.

A klip szokás szerint a szövegre asszociáló filmes montázs lett, és megint készült belőle angol változat Jet Set Pete címmel, ami nem egészen same in English.

Repülős Peti:

Jet Set Pete:

Repülős Peti szeptember 12-én landol majd Spotify-on és valamennyi streaming platformon. Élőben pedig a zenekar valamennyi őszi koncertjén felcsendül majd, Budapesten először szeptember 19-én, az Akváriumban. (A folyamatosan frissülő koncertlista a Bankrupt honlapján érhető el.) A borítógrafika Vass Richárd munkája, a hangfelvétel pedig a Grenma Stúdióban készült Botlik Matyival.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Biztonsági okok miatt Budapesten forgatják a Fauda következő évadát
Az ötödik évad eredetileg Marseille-ben készült volna, de a készítők túl kockázatosnak ítélték a helyszínt. Az új részekben a Hamász támadásai és a háború eseményei is helyet kapnak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 05.



A Fauda ötödik évadát eredetileg Marseille-ben forgatták volna, de a készítők végül biztonsági okok miatt Budapestre hozták a produkciót – írja a Jerusalem Post az N12 izraeli csatorna alapján.

A világszerte ismert sorozat főszereplője Lior Raz, aki Avi Issacharoffal közösen alkotta meg a történetet. A legújabb évadban a Tarantino-féle Becstelen brigantykban feltűnt Mélanie Laurent is fontos szerepet kapott volna, ezért is terveztek sok jelenetet Franciaországban.

A 2023. október 7-i események után azonban Raz és Issacharoff átírták a forgatókönyvet, hogy a Hamász támadása és a háború is megjelenjen az új részekben.

A sorozat egyik sztárja, Idan Amedi, aki énekesként is ismert, a harcok kitörése után önként jelentkezett a hadseregbe. Néhány hónappal később, 2024 elején súlyos sérülésekkel került kórházba.

A Fauda új évada 2026-ban debütál az izraeli Yes csatornán, ezt követően pedig a Netflixen is látható lesz világszerte.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk