Utcahosszal vezet a TISZA Párt a Fidesz előtt az IDEA Intézet legfrissebb mérése szerint
Figyelemre méltó érdekesség, hogy jelentősen csökkent a bizonytalanok aránya. A mostani felmérés szerint a TISZA Párt és a Fidesz-KDNP mellet még két párt jutna be a parlamentbe.
Az IDEA Intézet 2025 elején készült országos felmérése szerint a Fidesz-KDNP támogatottsága tovább csökkent a biztos szavazók körében, míg a teljes népességben változatlan szinten maradt. A biztos szavazók között a kormánypártok 36 százalékon állnak, ami 7 százalékpontos visszaesést jelent az előző év azonos időszakához képest. Az elmozdulás mögött részben a kegyelmi botrány állhat, amely érezhetően megingatta a párt szavazóbázisának stabilitását.
A felmérés alapján a Tisza Párt tovább erősödött: a biztos szavazók körében 45 százalékon állnak, szemben a Fidesz-KDNP 36 százalékával.
Ez az olló az év végéhez képest is tovább nyílt: decemberben még 43–37 százalékos volt a különbség. A Tisza Párt ezzel megerősítette vezető szerepét a magyar politikai térképen az intézet szerint.
Az IDEA adatai szerint a kormánypártok szavazóbázisának csökkenése nem új jelenség: már 2022 közepe és 2023 nyár vége között jelentős gyengülés zajlott le. A mostani 26 százalékos támogatottság a teljes népességben viszont ugyanakkora, mint egy évvel korábban. Ennek ellenére az elemzők szerint a 2024-es politikai események, különösen a kegyelmi botrány, komoly bizonytalanságot okoztak a Fidesz táborában.
Figyelemre méltó, hogy 2024 és 2025 között jelentősen csökkent a bizonytalan szavazók aránya: egy év alatt 37 százalékról 26 százalékra.
Ez azt jelenti, hogy sokan találtak maguknak pártot azok közül, akik korábban nem tudták, vagy nem akarták eldönteni, kire szavazzanak. Az újonnan pártot választók között többen vannak olyanok, akik 2022-ben még a Fidesz-KDNP-re voksoltak, de azóta eltávolodtak a kormánypártoktól.
Az IDEA szerint, ha most tartanának parlamenti választást, egy négypárti parlament alakulhatna volna ki. A Tisza Párt és a Fidesz-KDNP mellett a DK és a Mi Hazánk is átlépné az 5 százalékos küszöböt, a többi párt azonban nem jutna a parlamentbe.
Az IDEA Intézet 2025 elején készült országos felmérése szerint a Fidesz-KDNP támogatottsága tovább csökkent a biztos szavazók körében, míg a teljes népességben változatlan szinten maradt. A biztos szavazók között a kormánypártok 36 százalékon állnak, ami 7 százalékpontos visszaesést jelent az előző év azonos időszakához képest. Az elmozdulás mögött részben a kegyelmi botrány állhat, amely érezhetően megingatta a párt szavazóbázisának stabilitását.
A felmérés alapján a Tisza Párt tovább erősödött: a biztos szavazók körében 45 százalékon állnak, szemben a Fidesz-KDNP 36 százalékával.
Ez az olló az év végéhez képest is tovább nyílt: decemberben még 43–37 százalékos volt a különbség. A Tisza Párt ezzel megerősítette vezető szerepét a magyar politikai térképen az intézet szerint.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
A magyar kormány július 11-én nyújtotta be keresetét a luxembourgi Törvényszékhez, amely augusztus 25-én tette közzé az ügyet az Európai Unió Hivatalos Lapjában. Ezzel hivatalosan is megindult a per. A keresetet először az EU Bíróságához adták be, de az az alsóbb fokú luxembourgi testülethez továbbította az ügyet, írta a Portfolio.
A kabinet az Európai Békekeretet támadja, mert kifogásolja, hogy a zárolt orosz jegybanki eszközök hozamát Ukrajna támogatására fordítják. A kormány szerint ezzel megsértik az uniós alapszerződésekben lefektetett jogszerű döntéshozatal alapelveit,
és a hivatalos jegyzőkönyv sem pontosan tükrözi a folyamatot.
Magyarország azt kéri a bíróságtól, hogy semmisítse meg az Európai Békekeret irányító bizottságának 2025 februárjában hozott döntését. Ez a határozat a Tanács 2024. május 21-én elfogadott intézkedésének végrehajtásáról rendelkezett. A tanácsi döntés kimondta, hogy a zárolt orosz eszközök kezeléséből származó nettó nyereség 99,7 százalékát az Európai Békekeretbe kell átutalni.
A határozat arról is szólt, hogy az adminisztratív költségeket szintén ebből a forrásból kell fedezni, így a tagállamoknak nem keletkeznek plusz kiadásaik.
Az Európai Békekeret az Unió kül- és biztonságpolitikai eszköze, amelyből katonai támogatást, fegyvereket és hadianyagot biztosítanak Ukrajnának.
Eddig több mint 11 milliárd eurót folyósítottak Kijev számára.
A perrel kapcsolatban hosszadalmas és összetett jogi eljárás veszi kezdetét, amely akár évekig is eltarthat, különösen az esetleges fellebbezések miatt.
A magyar kormány július 11-én nyújtotta be keresetét a luxembourgi Törvényszékhez, amely augusztus 25-én tette közzé az ügyet az Európai Unió Hivatalos Lapjában. Ezzel hivatalosan is megindult a per. A keresetet először az EU Bíróságához adták be, de az az alsóbb fokú luxembourgi testülethez továbbította az ügyet, írta a Portfolio.
A kabinet az Európai Békekeretet támadja, mert kifogásolja, hogy a zárolt orosz jegybanki eszközök hozamát Ukrajna támogatására fordítják. A kormány szerint ezzel megsértik az uniós alapszerződésekben lefektetett jogszerű döntéshozatal alapelveit,
és a hivatalos jegyzőkönyv sem pontosan tükrözi a folyamatot.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Magyar György ügyvéd a Klubrádióban értékelteOrbán Viktor adriai utazását munkajogi szempontból. A miniszterelnök szabadságát tölti, de elkísérte stábjának több tagja is: Orbán Balázs politikai igazgató, Máté János államtitkár és Kaminski Fanni, aki a közösségi oldalait kezeli. A kormányfő egy NER-es magángéppel utazott.
Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter azt mondta, mindenki maga fizette az útiköltségét.
Magyar György szerint azonban a miniszterelnök munkajogilag nem kötelezheti a munkatársait arra, hogy vele utazzanak, majd előbb saját pénzből állják a költségeiket.
Az ügyvéd úgy fogalmazott: a munkatárs dönthet úgy, hogy ezt bevállalja, de ő nem tartja reálisnak, hogy mindenki maga állta a számlát. Szerinte az a kérdés, kinek a nevére állították ki a számlát, és ha nincs ilyen, akkor valószínűsíthető az ingyenesség.
Magyar György így fogalmazott: kedves Fanni és Balázs és János, mutassátok a számlát. De nem elég ám egy díjbekérő, hogy mennyibe fog kerülni: legyen ráütve pirossal, hogy »fizetve«.
Az ügyvéd arról is beszélt, hogy
Orbán Viktor választást akar nyerni, ezért nem engedheti meg magának, hogy teljesen kivonja magát a munkából a szabadsága alatt.
Ha viszont dolgozni kell, azt meg kell vásárolni, és erről a munkaadónak és a munkavállalónak kell megállapodnia.
Hozzátette: nem gondolja, hogy a munkaügyi bíróságon bárki azzal érvelne, hogy a miniszterelnök nem váltotta meg a szabadságukat, nem fizetett pótlékot, és a saját zsebükből kellett fizetniük.
Az utazással kapcsolatban Magyar Péter is megszólalt: pénteken ő tett közzé képeket a miniszterelnök horvátországi útjáról.
Magyar György ügyvéd a Klubrádióban értékelteOrbán Viktor adriai utazását munkajogi szempontból. A miniszterelnök szabadságát tölti, de elkísérte stábjának több tagja is: Orbán Balázs politikai igazgató, Máté János államtitkár és Kaminski Fanni, aki a közösségi oldalait kezeli. A kormányfő egy NER-es magángéppel utazott.
Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter azt mondta, mindenki maga fizette az útiköltségét.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Vitézy Dávid Lázár János újabb HÉV-es ígéretéről: Nehéz nem arra gondolni, hogy ez csak egy kampánybejelentés, amit egy percig sem gondolnak komolyan
A Podmaniczky Mozgalom vezetője szerint most a nulláról kezdenék újra a tervezést egy olyan vonalon, ami már sok milliárd forintért ugyanezzel a műszaki tartalommal megterveztek.
Vitézy Dávid a Facebook-oldalán reagáltLázár János bejelentésére, miszerint indul a gödöllői HÉV fejlesztése. A Podmaniczky Mozgalom vezetője arra emlékeztetett, hogy a beruházást a miniszter 2022 végén saját maga állíttatta le.
„Most nulláról kezdenék újra a tervezést egy olyan vonalon, ami már sok milliárd forintért ugyanezzel a műszaki tartalommal meg lett tervezve”
– hangsúlyozta Vitézy, majd összefoglalta a projekt korábbi eseményeit.
A politikus szerint még Tarlós István főpolgármestersége alatt indult el a BKK részéről a gödöllői HÉV és a metró integrációjának tervezése, ezt Kovács Péter XVI. kerületi és a fiatalon elhunyt Riz Levente XVII. kerületi polgármester harcolta ki akkor a Fővárosi Közgyűlésben. A sok milliárdos tervezési munkát jelentősen késleltette, hogy a HÉV-ek átkerültek állami tulajdonba, végül a kormány 2021-ben döntött úgy, hogy a tervezést folytatja, uniós pénzt is rendelt hozzá, és 5,7 milliárd forintért a BFK átvette a korábbi tervezés irányítását.
„Sikerült megállapodni a műszaki tartalomról mind a négy érintett kerülettel és a Fővárossal, az engedélyezési tervek szinte véglegesek voltak, amikor megérkezett Lázár János, odaírta, hogy „Nem! Lezárni”, és ezzel ment a szerződés, a tervek és az uniós pénz is a kukába” – fogalmazott Vitézy.
„Most ugyanez a Lázár János bejelenti, hogy nulláról újrakezdik az egész beruházást úgy, hogy a tervezésre (!) újból kiírt tenderen az ajánlatok beadási határideje a 2026-os választásokkal esik egybe (!), nehéz azért nem arra gondolni, hogy ez csak egy kampánybejelentés, amit egy percig sem gondolnak komolyan.
Ugyanis, ha a gödöllői hév fejlesztését, sőt, bármelyik hév-vonal fejlesztését egy percig is komolyan vette volna ez a közlekedési kormányzat, akkor az elmúlt három évben nem csak és kizárólag romboltak volna minden beruházás körül” – írta a politikus.
Vitézy Dávid a Facebook-oldalán reagáltLázár János bejelentésére, miszerint indul a gödöllői HÉV fejlesztése. A Podmaniczky Mozgalom vezetője arra emlékeztetett, hogy a beruházást a miniszter 2022 végén saját maga állíttatta le.
„Most nulláról kezdenék újra a tervezést egy olyan vonalon, ami már sok milliárd forintért ugyanezzel a műszaki tartalommal meg lett tervezve”
– hangsúlyozta Vitézy, majd összefoglalta a projekt korábbi eseményeit.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!
Az Otthon Start Program 3 százalékos kamata és a 10 százalékos önerő első ránézésre könnyebbé tehetné a lakáshoz jutást. A rendeletben meghatározott, 1,5 millió forintos négyzetméterár-korlát azonban rövid idő alatt jelentősen felhajtotta az árakat Budapesten, kezdte elemzését a bank360.hu. Emiatt
még egy kisebb lakás megvásárlásához is jóval nagyobb hitelre van szükség, amelynek a törlesztőrészlete sok esetben meghaladja a piaci kölcsönökét.
Az egyik legnagyobb ingatlaniroda kiadványa szerint 2025 júliusában a pesti használt téglalakások átlagos négyzetméterára 969 ezer forint volt. A hirdetési portálokon viszont már most is számos olyan lakás található, amelyet közel 1,5 millió forintos négyzetméteráron kínálnak, akár felújításra szoruló állapotban is.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a fővárosi ingatlanok átlagos négyzetméterára 2025 első negyedévében 24,4 százalékkal volt magasabb az előző év azonos időszakához képest.
Egy 40 négyzetméteres lakás a 969 ezer forintos átlagár mellett 38,76 millió forintba kerülne. Ennek a 90 százalékát, vagyis 34,88 millió forintot fedezne a hitel, amely 6,5 százalékos kamat mellett havi 260 ezer forintos törlesztőrészletet jelentene. Ha ugyanezt a lakást 1,5 millió forintos négyzetméteráron vásárolnák meg, az összeg 60 millió forint lenne. A 90 százalék ebben az esetben 54 millió forint, ám az Otthon Start legfeljebb 50 millió forint hitelt ad. Ez több mint 277 ezer forintos havi törlesztést jelent, miközben még 4 millió forint hiányzik a vételárból. Ennek fedezéséhez piaci hitelre lenne szükség, amely további 30 ezer forinttal növelné a havi kiadást. A teljes törlesztés így 307 ezer forintra emelkedne, ami 18,1 százalékkal magasabb a piaci hitel törlesztőrészleténél.
A banki értékbecslés tovább nehezítheti a vásárlást.
Ha például egy 60 millió forintos vételár mellett a bank csak 1,25 millió forintos négyzetméterárral számol, akkor a lakás értéke 50 millió forint. A bank ennek a 90 százalékát, vagyis 45 millió forintot hitelez. Így a vásárlónak a 6 millió forint önerő helyett 15 millió forintot kellene előteremtenie, ami a teljes ár 25 százaléka. A szabályozás ráadásul kimondja, hogy a vételár és a bank által meghatározott érték között legfeljebb 20 százalék eltérés lehet. Ha ez a különbség nagyobb, a program keretében nem lehet hitelt felvenni.
A kedvezményes hitel előnyei így gyorsan eltűnhetnek.
A törlesztőrészlet sok esetben magasabb lehet a piaci hiteleknél, az önerő pedig jóval több lehet a vártnál.
Ha a banki értékbecslés alacsonyabb árat állapít meg, a vásárlás akár meg is hiúsulhat. Ilyen esetben a vevők nemcsak a lakásról maradhatnak le, hanem elveszíthetik a foglalót és az addig felmerült költségeket, például az ügyvédi díjat is, amely egy ekkora vételárnál több százezer forint.
Az Otthon Start Program 3 százalékos kamata és a 10 százalékos önerő első ránézésre könnyebbé tehetné a lakáshoz jutást. A rendeletben meghatározott, 1,5 millió forintos négyzetméterár-korlát azonban rövid idő alatt jelentősen felhajtotta az árakat Budapesten, kezdte elemzését a bank360.hu. Emiatt
még egy kisebb lakás megvásárlásához is jóval nagyobb hitelre van szükség, amelynek a törlesztőrészlete sok esetben meghaladja a piaci kölcsönökét.
Az egyik legnagyobb ingatlaniroda kiadványa szerint 2025 júliusában a pesti használt téglalakások átlagos négyzetméterára 969 ezer forint volt. A hirdetési portálokon viszont már most is számos olyan lakás található, amelyet közel 1,5 millió forintos négyzetméteráron kínálnak, akár felújításra szoruló állapotban is.
Regisztrálj, vagy lépj be, hogy tovább tudd olvasni a cikket!