Új korszak köszönt a Fideszre: a Google azonnali hatállyal betiltotta a politikai hirdetéseket
A Google szeptember 22-től kezdődően leállította a politikai hirdetések megjelenítését az Európai Unió területén. A vállalat már korábban jelezte a hirdetői oldalon, hogy ezen a napon életbe lép a tiltás, de azt nem részletezte pontosan, hogy mikortól, melyik időzónában alkalmazzák, és hogy a már futó kampányokat is leállítják-e, vagy csak újakat nem fogadnak be.
A döntés időzítése összefügg az Európai Unió új szabályozásával, amely október 10-én lép hatályba. Az előírás szerint a politikai hirdetéseknek egyértelműen azonosíthatónak kell lenniük, és kötelezően tartalmazniuk kell „néhány kulcsfontosságú információt is, beleértve a szponzort, a konkrét választást vagy népszavazást, amelyhez kapcsolódnak, a kifizetett összegeket és a célzási technikák esetleges alkalmazását”. Az EU ezen felül szigorítja a reklámokon keresztül történő adatgyűjtésre vonatkozó szabályokat is.
A Google ezzel kapcsolatban azt írta: a szabályozás követelményei „operációs kihívásokat” és jogi bizonytalanságot jelentenek a hirdetők és platformok számára. A technológiai megvalósítás úgy fog kinézni, hogy a Google Ads API-ban és script-es kampánykezelésben kötelező lesz megadni, ha egy kampány „EU politikai reklámot tartalmaz”. Ezt a mezőt (contains_eu_political_advertising) be kell állítani, különben a rendszer hibát jelez vagy blokkolja a kampány szerkesztését és a célzás módosítását.
Mivel a magyar pártok jelentős összegeket költöttek ilyen hirdetésekre, felmerül a kérdés, hogy melyiknek okozza majd a legnagyobb hátrányt a nagy tech cégek politikai hirdetéseket letiltó intézkedése.
A Telex kiemeli: a legtöbb pénzt hirdetésre fordító oldalak top 10-es listáján csak Fideszhez kötődő szervezetek és személyek szerepelnek. A Nemzeti Ellenállás Mozgalom csak a legutóbbi AI-videókat terjesztő júliusi kampányára közel 102 millió forintot, Orbán Viktor csaknem 100 milliót, a Fidesz-frakció pedig 21,6 milliót költött el a Metánál - ugyancsak egy hónap alatt.
A Political Capital elemzése szerint a magyar pártok már augusztus végéig több mint kétmilliárd forintot költöttek idén politikai hirdetésekre a Meta felületein (Facebook és Instagram).
Konkrétan például a kormányhoz köthető proxyszervezetek, a Fidesz politikusai és pártszervezetei, valamint a kormányzati irányítású média és állami szervek mind részt vesznek ebben a költésben.