News here

HÍREK
A Rovatból

Több mint ezer ülést kell lecserélni a szinte új M3-as metrókocsikban

A költségeket a BKV állja, hiába ígérte korábban az orosz metrókocsik gyártója, hogy garanciális eljárás keretében elvégzi a javításokat és a cseréket.
Fotó: Glacz Norbert - szmo.hu
2022. szeptember 27.


Link másolása

Vállalkozót keres a BKV a 3-as metróvonalra néhány éve gyakorlatilag újonnan gyártott – hivatalosan korszerűsített – orosz metrókocsik üléseinek javítására, illetve cseréjére - írja a Népszava. A lap szerint nem csupán alkalomszerűen jelentkező problémáról, hanem visszatérő konstrukciós hibáról van szó.

A kiírás szerint 1060 ülést kell javítani, illetve cserélni, de azt is írják, hogy „a megadott mennyiségek a korábbi felhasználási tapasztalatok alapján, 12 hónapra kerültek meghatározásra, ún. tapasztalati mennyiségek”. Vagyis

minden kilencedik-tizedik ülést cserélni kell az alig néhány éves szerelvényeken.

Az ajánlattevőnek arra is kötelezettséget kell vállalnia, hogy a jótállás keretében felmerült hiba esetén legfeljebb 2 munkanapon belül garanciális hibaszemlét tart és a lehető leghamarabb elvégzi a javítást. Ha ezt a szerelvényeket gyártó orosz Metrowagonmashtól (MWM) is megkövetelték volna, illetve be is tartatnák, akkor erre a szerződésre vélhetőleg nem is lenne szükség, hiszen az MWM garancia keretében javítaná a megnyekkenő üléseket - teszi hozzá a Népszava.

Felidézik, hogy amikor az orosz cég leszállította az új metrókocsikat, a próbajárat előtt hetekig kellett "ébresztgetni", majd az ajtók nyíltak ki véletlenszerűen. Akkor az MWM bocsánatot kért a budapestiektől a hibákért, a BKV-nak pedig mindent megígért, de ezekből nem sokat váltott valóra.

Amikor Karácsony Gergely főpolgármester lett, elrendelte az M3-as vonalon futó orosz metrókocsik beszerzésének átfogó vizsgálatát, a 2020-ban elkészült jelentést azonban hónapokig nem publikálta a BKV. A vállalat menedzsmentje a mai napig hangoztatja, hogy az MWM mindenben együttműködő és az orosz metrókocsiknak nincs több hibájuk, mint például az Alstom szerelvényekenk. Az is kiderült belőle, hogy a szakértők szerint a kocsik élettartamának végére akár 36 százalékkal nőhet az üzemeltetési költség.

Akkor 18 sorozathibát azonosítottak, köztük az ülések esetenként balesetveszélyes törését. A félkemény ülések ugyanis olyan gyengére sikerültek, hogy a normál terhelést sem bírják.

Már a leszállítást követő évben megjelentek az első repedések az ülések vázain, ami a szakértők szerint „a szerkezet megerősítésének igényére felhívó, figyelmeztető jel”. A BKV már két évvel a jelentés megrendelése előtt elismerte a hibát, de hangsúlyozták, hogy a gyártó az ülések „átalakított tartószerkezetén jelentkező hibát garanciális eljárás keretében javítja, szükség esetén azt cseréli.” A jelentés azonban megállapította, hogy az MWM általi első javítások nem vezettek eredményre, a repedések a javítás után ismételten megjelentek. Az orosz cég erre az ülés gyártójának továbbította a garanciális probléma megoldásának feladatát.

Az ülések repedése, törése már 2020-ban 34 kocsit, a flotta 15,31 százalékát érintette.

A jelentés írói figyelmeztettek, hogy megoldás hiányában előbb-utóbb a napi üzemeltetés során is számolni kell ezzel. A törések utolsó fázisában ugyanis az ülések és velük együtt a felújított szerelvények is használhatatlanokká válnak, a javításukhoz a forgalomból ismét ki kell vonni a szerelvényeket, és emiatt csökken a járműveknek a gyártó által vállalt rendelkezésre állási ideje, ez pedig kötbérfizetést von maga után. A BKV egyébként évekkel ezelőtt pert indított az orosz cég ellen a 14 milliárdos kötbérszámla behajtása érdekében, de lassan négy éve azt se sikerült elérni, hogy az együttműködőnek mondott partner átvegye a per iratait, nemhogy kifizesse a követelést összegét - emlékeztet a Népszava.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


HÍREK
Újabb térképen láthatod, hol tudsz tankolni az országban
A folyamatosan frissülő oldalon bárki megoszthatja az aktuális tapasztalatait.

Link másolása

Az egyre súlyosbodó üzemanyaghiány miatt már különböző fórumokon és csoportokban próbálják az autósok megosztani egymással a híreket és a még elérhető benzin és gázolaj lelőhelyét.

A Totalcar portál is készített már egy élő hírfolyamot és egy folyamatosan változó térképet, amelyen percről percre, illetve ahogy ők írják, "cseppről cseppre" nyomon lehet követni, hogy hol kapható vagy épp nem kapható üzemanyag.

Megjelent egy hasonló térkép a Benzinkút.info oldalon, amely egy közösségi benzinkút-információs adatbázis. Itt bárki megjelölheti az aktuális tapasztalatait a térképen.

A zöld jelzés azt jelenti, hogy az adott benzinkúton minden kapható, a sárga a hiányos készletet jelöli, a piros pedig azt, hogy minden üzemanyag kifogyott. Ahol szürke jelzést látsz, ott egyelőre még nincs adat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
Civil ruhás rendőrök tepertek le egy 16 éves fiút egy debreceni plázában
Kétmillió forintot akart kicsikarni 20 éves társával egy férfitól, mindkettejüket elkapták.

Link másolása

16 éves zsarolót kaptak el civil ruhás rendőrök egy debreceni plázában - számolt be róla az RTL Híradó.

Amikor a kamasz meglátta, hogy érte jöttek, megpróbált elfutni, de a rendőrök leteperték, majd a földön megbilincselték.

A fiatal a gyanú szerint egy zsaroló, aki 2 millió forintot akart kicsikarni társával egy férfitól. Öt napja beszéltek meg találkozót vele a forgalmas bevásárlóközpontba, mert azt remélhették, hogy a tömegben feltűnés nélkül átadja nekik a pénzzel teli borítékot az áldozat. Azt viszont nem tudták, hogy már november óta figyelték őket a nyomozók.

Azt, hogy pontosan mivel zsarolták a férfit, a rendőrök nem árulták el, csak azt, hogy a 20 éves budapesti fiú ötlete volt az egész. Őt a fővárosban bérelt lakásában fogták el. Azt nem tudni, hogy milyen kapcsolatban állt társával és a megzsarolt férfivel.

A két fiatalt gyanúsítottként hallgattak ki, majd őrizetbe vették őket. Mindketten részletes beismerő vallomást tettek. A 16 éves fiú szabadlábon lehet a tárgyalásig, társa viszont nem hagyhatja el az otthonát engedély nélkül. Akár nyolc év börtönt is kaphatnak, ha elítélik őket.

Az RTL Híradó riportja:

Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
Úgy kritizálta Szijjártót a szlovák külügyminiszter, hogy ő ott állt mellette
Rastislav Káčer azt nehezményezte, hogy a magyar külügyminiszter a V4-es találkozó előtt Robert Fico volt szlovák miniszterelnökkel egyeztetett.

Link másolása

Érdekes jelenetnek lehettek szemtanúi az újságírók a visegrádi országok (V4) külügyminisztereinek tanácskozása után tartott sajtótájékoztatón. Egy szlovák újságíró megkérdezte a szlovák külügyminisztertől, mit szól ahhoz, hogy a találkozó előtt Szijjártó Péter Robert Fico volt szlovák miniszterelnökkel egyeztetett - írja a hvg.hu.

„Bevallom, reggel megugrott a vérnyomásom, hogy egy szomszédos ország külügyminisztere egy volt miniszterelnökkel fog találkozni, hogy nemzeti érdekek érvényesítéséről fognak tárgyalni”

- válaszolta Rastislav Káčer. Sőt azt is elárulta, hogy egy gint is megivott emiatt.

Azzal folytatta, hogy ha nem érkezett volna meg a lengyel és a cseh külügyminiszter, megkérdezte volna a magyar külügyminisztertől, hogy ugyan minek találkoznak. Káčer ugyanis nehezményezte, hogy Szijjártó egy „gerinctelen emberrel”, aki kommunistából lett katolikus, Amerika-pártiból Amerika-ellenes. Azt is mondta, hogy ha ők kormányszintű találkozóra érkeznek Budapestre, akkor nem ülnek le az ellenzékkel.

Szijjártó Péter erre úgy reagált, hogy amióta külügyminiszter, sok mindent látott már, de olyat még nem, hogy valakit azért bíráljanak, mert nem csak a kormány képviselőivel találkozik.

„Arra szeretném kérni, hogy tanulmányozza, legyen kedves, hogy Európában eddig hány külügyminiszter találkozott ellenzéki képviselőkkel a hivatalos látogatása során, és akkor majd meg tetszik lepődni”

- mondta Káčernek a 444.hu szerint.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
NATO-főtitkár: Már 2021 őszén tudtuk, hogy Putyin támadni fog, Magyarország is értesült erről
Jens Stoltenberg megerősítette, hogy február elején valóban beszélt Orbán Viktorral a kormányfő moszkvai látogatása után, de ekkor már nem volt újdonság neki az, amire a miniszterelnök figyelmeztette.

Link másolása

Magyarország NATO-ban és a háborúban betöltött szerepéről kérdezte a Partizán YouTube-csatorna a NATO-főtitkárát Brüsszelben egy interjú keretében. Jens Stoltenberg meglehetősen diplomatikus válaszokat adott, például elmondta, hogy a magyar kormány részt vállalt a különféle támogatásokból, elfogadta a szankciókat is elfogadta, és sok menekültet is befogadott.

Arra a kérdésre, hogy maradéktalanul elégedett-e Magyarország eddigi szerepvállalásával, azt válaszolta, hogy nem akarja rangsorolni a szövetség tagországait. Azzal kapcsolatban, hogy Magyarország Törökország mellett az egyetlen olyan NATO-tag, amelyik még nem ratifikálta Svédország és Finnország tagságát, a főtitkár csak annyit mondott, számít rá, hogy Magyarország és Törökország is mihamarabb megteszi ezt.

A Partizán alapítója, Gulyás Márton felidézte, hogy Orbán Viktornak rossz megérzései voltak a február elejei, Vlagyimir Putyinnal való moszkvai találkozója után. A miniszterelnök akkor úgy fogalmazott, hogy bár az orosz elnök nem mondta neki, hogy támadásra készül, de ő látta, hogy baj van. Állítása szerint fel is hívta a NATO főtitkárát, hogy figyelmeztesse erre. Stoltenberg az interjúban megerősítette, hogy valóban beszélt a kormányfővel.

„Ekkor a NATO-tagok már teljes bizonyossággal tudták, hogy Putyin Oroszországa meg fogja támadni Ukrajnát. A közös hírszerzésünk értesült erről még 2021 őszén. Az egész világot figyelmeztettük, beleértve a NATO-tagokat Putyin megszállási terveiről és a hatalmas katonai készülődésről. Ez az információ tehát minden országnak a birtokában állt, fel voltunk készülve Putyin támadására”

- mondta.

Hozzátette, hogy szerinte helytelen lenne részleteznie a közte és Orbán között történt beszélgetést. Arra azért utalt, hogy számára nem volt meglepetés az, amit a miniszterelnök mondott neki, hiszen már 2021 őszén tisztában voltak azzal, hogy Putyin támadásra készül.

A főtitkár azt is elmondta, hogy szerinte téves gondolat az, hogy a NATO tervezett keleti bővítése provokálta ki az orosz támadást. Úgy véli, ez az elképzelés azon a feltételezésen alapul, hogy Oroszországnak jogában áll dönteni a szomszédos országok sorsáról. Hangsúlyozta, hogy Oroszország indította a háborút, miatta áll fenn ez a helyzet Európában, ami a hidegháború óta a legveszélyesebb. A konfliktust pedig az okozza, hogy Putyin nem hagyja, hogy Ukrajna eldöntse, milyen úton járjon.


Link másolása
KÖVESS MINKET: