HÍREK
A Rovatból

Több mint ezer ülést kell lecserélni a szinte új M3-as metrókocsikban

A költségeket a BKV állja, hiába ígérte korábban az orosz metrókocsik gyártója, hogy garanciális eljárás keretében elvégzi a javításokat és a cseréket.
Fotó: Glacz Norbert - szmo.hu
2022. szeptember 27.



Vállalkozót keres a BKV a 3-as metróvonalra néhány éve gyakorlatilag újonnan gyártott – hivatalosan korszerűsített – orosz metrókocsik üléseinek javítására, illetve cseréjére - írja a Népszava. A lap szerint nem csupán alkalomszerűen jelentkező problémáról, hanem visszatérő konstrukciós hibáról van szó.

A kiírás szerint 1060 ülést kell javítani, illetve cserélni, de azt is írják, hogy „a megadott mennyiségek a korábbi felhasználási tapasztalatok alapján, 12 hónapra kerültek meghatározásra, ún. tapasztalati mennyiségek”. Vagyis

minden kilencedik-tizedik ülést cserélni kell az alig néhány éves szerelvényeken.

Az ajánlattevőnek arra is kötelezettséget kell vállalnia, hogy a jótállás keretében felmerült hiba esetén legfeljebb 2 munkanapon belül garanciális hibaszemlét tart és a lehető leghamarabb elvégzi a javítást. Ha ezt a szerelvényeket gyártó orosz Metrowagonmashtól (MWM) is megkövetelték volna, illetve be is tartatnák, akkor erre a szerződésre vélhetőleg nem is lenne szükség, hiszen az MWM garancia keretében javítaná a megnyekkenő üléseket - teszi hozzá a Népszava.

Felidézik, hogy amikor az orosz cég leszállította az új metrókocsikat, a próbajárat előtt hetekig kellett "ébresztgetni", majd az ajtók nyíltak ki véletlenszerűen. Akkor az MWM bocsánatot kért a budapestiektől a hibákért, a BKV-nak pedig mindent megígért, de ezekből nem sokat váltott valóra.

Amikor Karácsony Gergely főpolgármester lett, elrendelte az M3-as vonalon futó orosz metrókocsik beszerzésének átfogó vizsgálatát, a 2020-ban elkészült jelentést azonban hónapokig nem publikálta a BKV. A vállalat menedzsmentje a mai napig hangoztatja, hogy az MWM mindenben együttműködő és az orosz metrókocsiknak nincs több hibájuk, mint például az Alstom szerelvényekenk. Az is kiderült belőle, hogy a szakértők szerint a kocsik élettartamának végére akár 36 százalékkal nőhet az üzemeltetési költség.

Akkor 18 sorozathibát azonosítottak, köztük az ülések esetenként balesetveszélyes törését. A félkemény ülések ugyanis olyan gyengére sikerültek, hogy a normál terhelést sem bírják.

Már a leszállítást követő évben megjelentek az első repedések az ülések vázain, ami a szakértők szerint „a szerkezet megerősítésének igényére felhívó, figyelmeztető jel”. A BKV már két évvel a jelentés megrendelése előtt elismerte a hibát, de hangsúlyozták, hogy a gyártó az ülések „átalakított tartószerkezetén jelentkező hibát garanciális eljárás keretében javítja, szükség esetén azt cseréli.” A jelentés azonban megállapította, hogy az MWM általi első javítások nem vezettek eredményre, a repedések a javítás után ismételten megjelentek. Az orosz cég erre az ülés gyártójának továbbította a garanciális probléma megoldásának feladatát.

Az ülések repedése, törése már 2020-ban 34 kocsit, a flotta 15,31 százalékát érintette.

A jelentés írói figyelmeztettek, hogy megoldás hiányában előbb-utóbb a napi üzemeltetés során is számolni kell ezzel. A törések utolsó fázisában ugyanis az ülések és velük együtt a felújított szerelvények is használhatatlanokká válnak, a javításukhoz a forgalomból ismét ki kell vonni a szerelvényeket, és emiatt csökken a járműveknek a gyártó által vállalt rendelkezésre állási ideje, ez pedig kötbérfizetést von maga után. A BKV egyébként évekkel ezelőtt pert indított az orosz cég ellen a 14 milliárdos kötbérszámla behajtása érdekében, de lassan négy éve azt se sikerült elérni, hogy az együttműködőnek mondott partner átvegye a per iratait, nemhogy kifizesse a követelést összegét - emlékeztet a Népszava.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Rákay Philip: És azt mondtam már, hogy szerintem Hadházy egy ócska proli?
A fideszes üzletember nyolc pontban védte meg az Orbán-család hatvanpusztai beruházását, miközben élesen támadta az ellenzéki képviselőt. Bejegyzésében történelmi példákat is felhozott a „proli” kifejezés magyarázatára.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. augusztus 26.



Rákay Philip hétfőn hosszú posztban reagált a hatvanpusztai építkezéssel kapcsolatos vitákra, írja a 24.hu. A bejegyzésben nemcsak az Orbán-család birtokán zajló munkákat vette védelmébe, hanem élesen nekiment Hadházy Ákosnak is, akit „ócska prolinak” nevezett.

A független képviselő az elmúlt években többször is felhívta a figyelmet a beruházásra, nemrég pedig tüntetést szervezett a helyszínre, ahol egyszer az autója kerekét is kiszúrták. Egy másik esetben üldözői kocsija borult fel, amelyből Hadházy segített kiszabadítani a sofőrt. Az üldözésről készült felvétel éppen hétfőn került nyilvánosságra.

Rákay szerint

„Hadházy-féle ősproli, feljelentgető viceházmesterek, végtelenségig gyanakvó, irigy emberek mindig is voltak, s lesznek”.

Úgy fogalmazott, a „proli” kifejezés nem a munkásokra és nem a végzettség hiányára vonatkozik, hanem egy hozzáállásra. „Prolinak lenni egy borzasztó attitűd, aminek semmi köze a diplomához vagy a kétkezi munkához” – írta a posztban.

A vállalkozó szerint a különbségek mindig is léteztek az emberek között – legyen szó tulajdonságaikról, képességeikről, felelősségvállalásukról vagy anyagi helyzetükről. A proli fogalmát történelmi példákkal is illusztrálta, megemlítve az 1919-es Tanácsköztársaság akasztóvonatait és az 1948-as államosításokat.

Orbán Viktor édesapját, Orbán Győzőt „jól menő vállalkozónak” nevezte, aki olyan nyersanyagokat bányásztat, amelyeket útépítésekhez és cementgyártáshoz használnak. Szerinte a piaci helyzet miatt mindig lesz kereslet ezekre az anyagokra, függetlenül attól, hogy melyik kormány van hatalmon.

A hatvanpusztai beruházással kapcsolatban kiemelte, hogy egy műemlék megújítása hosszú, költséges folyamat. Sok esetben statikai gondok vagy „könnyező gombabetegségek” miatt az eredeti szerkezeteket nem lehet megmenteni, ilyenkor bontás és újjáépítés szükséges.

„Ez csak a Hadházy-féle tudatlan prolik számára skandalum, akik kizárólag rombolásra születtek”

– fogalmazott.

Rákay azt is hangsúlyozta, hogy nem ritka, amikor nagy agrárcégek birtokközpontokat hoznak létre, amelyekben irodák, vadászház, vendégszobák, ipari konyhák és rendezvénytermek is működnek.

A fideszes üzletember szerint Hadházy Ákos és Magyar Péter „a dollárcseléd média ütemes hörgésével megtámogatva” szándékosan keverik össze a fogalmakat, amikor luxuskastélynak nevezik a hatvanpusztai épületegyüttest.

Orbán Győző közben a Borsnak nyilatkozott, és elmondta, hogy a birtokon már jövőre elindulhat a gazdálkodás.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Hadházy Ákos szerint már Szijjártó Péter fia is luxus magángéppel repül
A külügyminiszter fia az Instagramon villantott luxusrepülős utazást és több millió forint értékű ruhákat, táskákat. A posztot gyorsan törölték, de a képeket még időben lementette valaki.


Hadházy Ákos a Facebookon fakadt ki Szijjártó Péter külügyminiszter fiának életmódja miatt. Mint írja, a fiú Instagram-oldalán olyan képek jelentek meg, amelyek alaposan kiverhetik a biztosítékot.

„Napi utánpótlás luxi: Szijjártó Péter fia Instagram-oldalán dicsekedett azzal, hogy ő sem menetrend szerint repül… Hanem ahogyan a papától látta, luxus magánrepülővel.”

A független országgyűlési képviselő azt írja, a posztot gyorsan eltüntették, de valakinek még éppen időben sikerült lementeni. „Ami viszont még mindig kint van, azok az – alsó hangon – 1,3 milliós és félmilliós Louis Vuitton táskák. Biztos nem fértek volna bele a Wizz Air ellenőrző kosarába, azért kellett külön repcsivel utazniuk.”

És nem ez az egyetlen luxustárgy a képeken: Hadházy szerint „a pulcsi csak 350 ezer, de most féláron meg lehet kapni, biztos így vették ők is.”

A politikus azt gondolja, mindez nagyon rossz üzenetet hordoz. „Ismerjük a történetet az almáról, meg a fájáról, de mégis olyan szomorú dolog ez. Szomorú, amikor már egy tizennégy éves gyerek is beleröhög a világ képébe. Vagy ha nem tudja, mi ezzel a baj, szomorú, hogy ugyan csak egy 14 éves gyerek, de ennyire nem tudja, mi a valóság körülötte.”

Hadházy a külügyminiszter kamasz fia felé fordulva azt írja: „Üzenem neki, ha már az apja nem tanította meg: a gazdagság nem bűn. Hivalkodni vele: ciki. Az egész országot kizsebelő elit részeként tenni ugyanezt: arcátlanság. Az egész országot kizsebelni: bűn.”

A honatya zárójelben hozzátette, hogy „Az orosz diktátort kiszolgálni pedig világraszóló szégyen, de erről nem tehet az ifjabb Szijjártó, az apját nem választhatja meg senki”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Lakóházak között hajtott végre kényszerleszállást egy hőlégballon Debrecenben
A ballon hat utassal indult útnak, de a megváltozott időjárás miatt a városba sodródott. Több próbálkozás után egy kisebb utcában sikerült leereszkednie, az incidensben senki sem sérült meg.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. augusztus 26.



Egy hőlégballon kényszerleszállást hajtott végre a debreceni lakóépületek között vasárnap este – derült ki az RTL Híradóból. A ballon a kertvárosban ereszkedett le a fák közé, több helyi felvételt is készített az esetről.

Egy szemtanú szerint látszott, hogy folyamatosan engedik bele a meleg levegőt, de ez nem segített, mert a ballon folyamatosan zuhant. Szerencsére senki nem sérült meg.

A ballon hatvanperces sétarepülésre indult hat emberrel a fedélzeten, egy autópálya mellől szállt fel. A felszálláskor kedvezőnek tűnt az időjárás, de ez időközben megváltozott – mondta a pilóta az RTL-nek. A széljárás a városba sodorta őket, ahonnan nem tudtak kikeveredni. Több helyen is próbáltak leszállni, de egyik helyszín sem volt megfelelő. Végül egy kisebb utcában értek földet, az utazókosár puffanása messziről hallatszott.

A pilóta szerint mindez egy nyugodt, kényelmes leszállás volt, és az utasok is élvezték.

Az utcában lakók viszont áramszünettel szembesültek, mert a ballon hozzáért egy vezetékhez. Emiatt három órán át nem volt áram a környező házakban.

A rendőrség légi közlekedés veszélyeztetése miatt indított vizsgálatot.

Az RTL beszámolóját a történtekről itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Ismét kitört az Etna, a legmagasabb légi riasztást adták ki
A vulkán hétfőn késő este kezdett hamut szórni. Az olasz szakértők szerint egyelőre nem lehet megbecsülni, milyen magasra emelkedett a hamuoszlop, Catania repülőtere viszont továbbra is nyitva van.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. augusztus 26.



Hétfő késő este újra működésbe lépett az Etna, a hatóságok pedig azonnal a legmagasabb szintű figyelmeztetést adták ki a légi közlekedésre, írja az Infostart.

Az Etna, Európa legnagyobb tűzhányója Szicília szigetén, a Földközi-tenger partján található. A vulkán ismét hamut lövellt a magasba, de

az Olasz Geofizikai és Vulkanológiai Intézet szerint egyelőre nem lehet megmondani, milyen magasra emelkedett a hamuoszlop.

A légi forgalom biztonsága miatt a legmagasabb riasztás lépett életbe, ugyanakkor a cataniai nemzetközi repülőtér nyitva maradt.

A több mint 3300 méter magas Etna folyamatos megfigyelés alatt áll, legutóbb augusztus 10-én tört ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET: