HÍREK
A Rovatból

Termelési szünetek, egyhavi kiesés, műszaklemondások – megviseli a magyarországi autógyárakat a globális csiphiány

A piac elemzésével és rugalmas termelésszervezéssel próbálnak úrrá lenni a helyzeten, törekszenek a dolgozói állomány megtartására, ugyanakkor arra számítanak, hogy a félvezető-ellátás problémája még hónapokig sújtani fogja az autóipart.
MTI, fotó: - szmo.hu
2021. október 31.



A globális csiphiány a magyarországi autógyártóknál is termelésingadozást okozott, az alkatrészek beérkezésének kiszámíthatatlansága tarthatatlanná tette a rendelések teljesítésének korábban megszokott rendjét. Az MTI-nek nyilatkozó cégek arról számoltak be, hogy a piac elemzésével és rugalmas termelésszervezéssel próbálnak úrrá lenni a helyzeten, törekszenek a dolgozói állomány megtartására, ugyanakkor arra számítanak, hogy a félvezető-ellátás problémája még hónapokig sújtani fogja az autóipart.

A Magyar Suzukinál 2021-ben a globális félvezető hiány miatt körülbelül egy havi termelési darabszám esett ki, jelenleg egy műszakban folyik a termelés

- tájékoztatta Bonnár-Csonka Zsuzsanna kommunikációs vezető az MTI-t.

Kifejtette: habár a vevői igények továbbra is magasak a modelljeik iránt, értékesítési terveiket mégis kénytelenek folyamatosan felülvizsgálni, és a legyártható darabszámokhoz igazítani. Kiemelte: a hazai piacon még nem növekedett számottevően a várakozási idő, köszönhetően annak, hogy észlelve a várható nehézségeket az év első felében nagyobb készletekkel dolgoztak. Egyes ritkább felszereltségek esetében fordulhat elő kisebb csúszás, ugyanakkor az elkövetkező hónapokban - a magas vevői igények és az alacsony készletszintek miatt - a várakozási idő növekedésére kell számítani.

Közölte: a nemzetközi chiphiány okozta kiesés miatt az eredetileg tervezett 143 000 járműnél kevesebbet fognak készíteni Esztergomban az idén, a csökkenés mértéke az alkatrészhiány utolsó negyedéves alakulásától függ.

A Magyar Suzuki a cég korábbi tájékoztatása szerint 2020-ban 112 475 gépkocsit gyártott. A tavaly eladott 111 044 esztergomi gyártású Suzuki 87 százalékát exportpiacokon értékesítették. 2019-ben még 185 ezer itt készült autót adtak el.

A kommunikációs vezető jelezte, hogy a nemzetközi helyzet következtében növekedtek a gyártási költségek és ezek hatásait kénytelenek részben beépíteni az áraikba.

Hangsúlyozta, hogy a Magyar Suzuki Zrt.-nél a foglalkoztatottak létszáma e helyzetben is állandó, a munkabérek kifizetése folyamatos, a dolgozók havi béres elszámolásban vannak.

Bonnár-Csonka Zsuzsanna rámutatott: amint más piaci szereplők, úgy a Magyar Suzuki sem látja pontosan, hogy meddig tarthat még az autóipar működése szempontjából meghatározó csiphiány. A cég elektronikai alkatrész beszállítóival közösen folyamatosan figyeli és elemzi a piaci helyzetet, és azon dolgozik, hogy a gyártás ellátása folyamatos legyen.

Az Audi Hungaria működésére szintén jelentős hatást gyakorol, hogy a félvezetők iránti megnövekedett igények az alkatrészszállítások kiesését vagy jelentős késését okozták. A cég az MTI-t arról tájékoztatta, hogy ennek következtében az elmúlt időszakban több műszakot le kellett mondani a motor- és a járműgyártás területén egyaránt.

Jelenleg az Audi Hungaria motor- és járműgyártásában a gyártási program szerint zajlik a termelés - közölték. Ugyanakkor az alkatrészellátási fennakadások következtében átmenetileg az alkatrészellátáshoz kell igazítani a termelést, ennek következtében a jövőben is előfordulhatnak műszaklemondások - jelezték.

A konszern mindent megtesz annak érdekében, hogy az alkatrészellátási hiányt a lehető leggyorsabban megoldja, és hatását a lehető legminimálisabbra mérsékelje - hangsúlyozták, hozzátéve: a vállalat rugalmas termelésszervezésének köszönhetően tudja kezelni a félvezetőhiány miatti termelésingadozást, így ennek nincs hatása az Audi Hungaria határozatlan munkaszerződéssel rendelkező törzsállományának foglalkoztatására.

A 2021-es év gyártási volumenére nagyban kihat a félvezető-ellátás bizonytalansága - mutattak rá, pontos prognózisra azonban az állandóan változó körülmények miatt nem vállalkoztak.

A cég korábbi tájékoztatása szerint tavaly 155 ezer 157 járművet készítettek Győrben, ez 9660 darabbal volt kevesebb, mint az előző évben.

Az Audi Hungaria közölte: folyamatosan elemzik a történéseket, és szoros egyeztetésben állnak beszállítóikkal, a logisztikai partnerekkel és a konszern további gyártótelephelyeivel. A cég azzal számol, hogy a félvezető-ellátás helyzete a következő hónapokban is turbulens marad.

Az Audi Hungaria tájékoztatása szerint a csiphiány okán az autók megrendelésétől számított átfutási idő bizonyos modelleknél megnövekedhet.

Ezzel kapcsolatban a márka magyarországi importőre, a Porsche Hungaria adott tájékoztatást. Bujáki Zsolt kommunikációs vezető az MTI-nek elmondta: a csiphiány szétzilálta az értékesítésnél korábban vállalt precíz határidőket, a megrendeléstől az autók átvételéig a korábban, normál üzletmenetben jellemző 8-12 hét akár négy héttel is növekedhetett felszereltségtől függően, de jelenleg, extrém esetben ennél sokkal nagyobb csúszás, modelltől és felszereltségtől függően akár 6-12 hónap is előfordulhat.

A harmadik magyarországi autógyártó, a kecskeméti Mercedes-gyár idén háromszor is kénytelen volt leállítani a termelést a beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. korábbi tájékoztatása szerint januárban, áprilisban és augusztusban is termelési szünetre kényszerültek.

Akkori közlésük szerint a gyár a helyzethez a termelés rugalmas módosításával alkalmazkodott, a termelési szünet idejét karbantartási tevékenységekre és az új modell sorozatgyártásának előkészületeire használták fel.

A kecskeméti gyárban 2020-ban több mint 160 ezer autót gyártottak, 2019-ben még 190 ezret.

A Daimler német autógyártó autói iránti kereslet továbbra is erős volt az idén, a cég második negyedéves gyorsjelentésében jelentős nyereségről számolt be, ám arra figyelmeztetett, hogy a félvezetők hiánya a második félévben már visszaveti az értékesítést és jövőre is éreztetni fogja hatását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Meghalt a kaposvári Roxínház 10. osztályos színésze
A gimnazista lány hónapokig küzdött a betegségével, de szervezete végül feladta a harcot. Megható sorokkal búcsúzott tőle a színház és az iskolája is.


Szívszorító hírt osztott meg a kaposvári Roxínház: elhunyt a társulat egyik fiatal tagja, a 10. osztályos gimnazista Hajdu Lotti.

A színház egy megható Facebook-posztban búcsúzott a lánytól. A bejegyzés elején ezt írták:

„Drága Lotti! Tudjuk, most mosolyognak az angyalok, mert egy TÜNDÉR érkezett közéjük. Ők, most odafent a mennyországban már biztos megkértek, hogy ha úgy adódik, segítsd nekik megvédeni a mennyei grundot, mert tudják, neked ebben már tapasztalatod van.”

A búcsú szövege így folytatódik: „Néhány hónapja még itt védted Te is a grundot velünk. Dacoltál a betegséggel, harcoltál, küzdöttél. (...) Aztán tegnap kaptuk a hírt, hogy szükség van rád az égi színpadon is, a fenti GRUNDON és elmentél megvédeni...”

A poszt végén ezekkel a sorokkal emlékeztek meg róla:

„Drága Lotti! Tudod: „...van egy könyv, nekünk azt mondták, az a címe, hogy BÁTORSÁG!!!!...” És most tényleg elfogytak a szavak...”

Lotti iskolája is megemlékezett róla saját honlapján. Azt írták: „Lotti élete a tiszta lélek és a kitartás példája volt. Bár hosszú ideje harcolt, soha nem adta fel a reményt és a vidámságot, mosolyával fényt vitt a körülötte lévők életébe.”

(via Sassy)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Leállhat az internet, tévé és telefon – mutatjuk, hol nem lesz Telekom-szolgáltatás a jövő héten
A cég szerint a korszerűsítés elkerülhetetlen. A karbantartások idején több településen is akár órákra megszűnhet az internet, a televízió vagy a telefon.


2025. október 13-tól kezdődően több magyar településen is időszakos szolgáltatáskiesésre kell számítani a Magyar Telekom hálózatfejlesztése miatt. A karbantartások az internetet, a tévét és a telefonos szolgáltatásokat is érinthetik.

A Telekom honlapján már elérhető a részletes lista arról, hogy pontosan melyik városban és mikor várható kiesés.

Budapesten, a XI. és XXII. kerület egyes részein, valamint Tekenyén, Zalaszentgróton és Nyíregyházán október 13-án reggel 8 és október 14-én 18 óra között fordulhat elő szolgáltatáskiesés, legfeljebb 30 percre. Ugyanez az időszak vonatkozik Perenyére és Szombathelyre is, ahol szintén hasonló hosszúságú kimaradás várható.

Kapuváron, Vaspörön és Zalaháshágyon október 13-án késő este 23 órától másnap hajnal 3 óráig tartó időszakban akár 240 perces szünet is előfordulhat.

Balástya, Kistelek és Pusztaszer egyes részein október 13. és 17. között akár 180 percig is eltarthat a kimaradás. Budapest XVIII. kerülete, valamint Esztergom, Veresegyház és Kartal is érintett október 13. és 24. között – itt szintén 180 perces kiesésre kell felkészülni.

Október 14-én éjfél és reggel 6 óra között Átány, Besenyőtelek, Dormánd, Erdőtelek és Tenk lakói tapasztalhatnak legfeljebb 60 perces kimaradást. Ezzel egy időben több borsodi település – többek között Abaújkér, Encs, Boldogkőváralja, Gibárt és Vizsoly – is érintett, itt akár 300 perces szolgáltatáskiesés is előfordulhat.

Bugacon, Bugacpusztaházán, Jakabszálláson, Kecskeméten és Kisfüzesen október 14-én éjféltől hajnali 4-ig legfeljebb 240 percig tarthat a szünet.

Másnap, október 15-én éjféltől 5 óráig Békés, Dévaványa, Füzesgyarmat, Gyomaendrőd, Köröstarcsa és Mezőberény településeken is előfordulhat akár 300 perces kiesés. Ugyanezen a napon reggel 7 és 11 óra között Albertirsán 5 percre, 8 és 18 óra között pedig Hegyeshalmon és Budapest XI. kerületének bizonyos részein 30 percre szűnhet meg a szolgáltatás.

Október 16-án éjféltől reggel 6-ig Kisköre és Kömlő, majd 7 és 11 óra között ismét Albertirsa egyes részei érintettek. Szintén október 16-án, éjféltől hajnali 5 óráig több baranyai településen – köztük Komlón, Pécsen, Kozármislenyben és Pécsváradon – is kimaradásokra lehet számítani, akár 240 percen keresztül.

Budapest II. kerületének egyes részein október 16-án 23 óra 1 perctől másnap reggel 5 óráig tartó időszakban akár 330 perces kiesés is előfordulhat.

A szolgáltató azt javasolja, hogy ha valaki a megadott időszakon túl is üzemszünetet tapasztal, és digitális elosztót használ, indítsa újra a készüléket. A Telekom közleménye szerint „amennyiben valaki a jelzett időszakokon túl is üzemszünetet tapasztal a szolgáltatásokban, és rendelkezik digitális elosztóval, akkor indítsa újra a készüléket, amelynek segítségével az esetleges hibák megszűnnek”. Ha ez nem oldja meg a problémát, az ügyfélszolgálat ingyenesen hívható a 1414-es telefonszámon.

Korábban szeptemberben is zajlott már egy tervezett karbantartási hullám a Magyar Telekomnál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Kigyulladt Mészáros Lőrinc cégének munkagépe, órákig nem jártak a vonatok a Nyíregyháza-Nyírtelek vonalon
Mintegy 600 méteren megsérült a felsővezeték a tűzeset miatt. A Miskolc-Nyíregyháza szakaszon közlekedő vonatok menetrendje vasárnap délután állhat helyre.


Leállt a vasúti közlekedés vasárnap a Nyíregyháza-Nyírtelek vonalszakaszon. A Mávinform tájékoztatása szerint

Nyíregyházánál egy munkagép kigyulladt az éjszakai vágányszabályozás során, emiatt mintegy 600 méteren megsérült a felsővezeték.

A helyreállításig az érintett szakaszon vasárnap kora délutánig szünetelt a vonatforgalom, az utasok pótlóbuszokkal tudtak utazni. A MÁV később közölte, hogy délután fél egyre befejezték a felsővezeték helyreállítását Nyíregyházánál, így ismét közlekedhetnek a vonatok Nyírtelek felé, felől.

A Miskolc-Nyíregyháza szakaszon közlekedő vonatok menetrendje vasárnap délután állhat helyre.

A társaság azt is tisztázta, hogy az éjszaka kigyulladt munkagép nem a MÁV-csoport, hanem külső vállalkozó járműve volt. „Első a műszaki mentés és a forgalom helyreállítása, utána következhet a felelősség kérdése” – írták a Mávinform oldalon.

A 444.hu vasútbarát oldalakra hivatkozva azt írja,

a Mészáros Csoporthoz tartozó V-Híd vágányszabályzó géplánca kapott lángra

a szakaszon az éjszaka, emiatt sérült a felsővezeték is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Ez nem hiányzott a világnak: heves harcok robbantak ki Afganisztán és Pakisztán között
A tálib ország és szomszédja között régóta húzódik konfliktus, de az utóbbi időben jelentősen romlott a helyzet. A két állam egymást vádolja az eszkaláció miatt.


Szombat este komoly fegyveres összecsapások robbantak ki a pakisztáni–afgán határon, miután a tálibok megtámadták a pakisztáni hadsereg határállásait. A helyzet pár nappal azután vált feszültté, hogy Pakisztán légicsapást hajtott végre Kabulban – ezt mindkét ország biztonsági forrásai megerősítették – számolt be a The Guardian.

A tálib vezetés azzal vádolta meg Pakisztánt, hogy megsértette Afganisztán területét, ezért válaszul fegyveres támadást indítottak. Azt állították, hogy két pakisztáni határállomást is elfoglaltak Helmand tartományban, amit a helyi hatóságok is megerősítettek.

Pakisztáni tisztviselők több helyen is összecsapásokról számoltak be. Egy kormányzati forrás így nyilatkozott a brit lapnak: „Ma este a tálib egységek több határpontnál is tüzet nyitottak. Mi négy helyszínen válaszoltunk tüzérségi csapásokkal.” Hozzátette:

„Semmilyen agressziót nem tűrünk el az afgán tálibok részéről a saját területünkön. A pakisztáni csapatok kemény tűzzel válaszoltak, és több afgán határállást is célba vettek.”

A pakisztáni hadsereg válaszul tüzérséget, harckocsikat, valamint könnyű és nehézfegyvereket vetett be.

Az összecsapások előtt, csütörtökön több robbanás is történt Afganisztánban – kettő Kabulban, egy pedig az ország délkeleti részén. A tálib kormány védelmi minisztériuma Pakisztánt vádolta azzal, hogy „megsértette az ország szuverenitását”.

Michael Kugelman, Washingtonban dolgozó dél-ázsiai szakértő szerint: „A pakisztáni csapatok elleni egyre gyakoribb határ menti támadások, a szokatlanul intenzív pakisztáni légicsapások Afganisztánban és a tálib válaszcsapások tökéletes viharhelyzetet teremtettek. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy Afganisztán nem ismeri el a határt, valamint a válságot övező dezinformációk terjedését, akkor nagyon bizonytalan helyzettel állunk szemben.”

Hozzátette, a jelenlegi feszültség hamar enyhülhet: „Szerencsére ez a válság – bármennyire komoly is – jó eséllyel hamarosan enyhülni fog. A táliboknak nincs kapacitásuk, hogy nyíltan harcoljanak a pakisztáni hadsereggel. Ha a válaszcsapások lecsillapítják a közvélemény haragját, valószínűleg visszavonulnak majd.”

A pakisztáni hadsereg szóvivője, Ahmed Sharif Chaudhry altábornagy közölte:

„Pakisztán lakosságának védelme érdekében mindent megteszünk, amit szükségesnek tartunk – és ezt a jövőben is így fogjuk tenni.”

Egyúttal felszólította Afganisztánt, hogy akadályozza meg, hogy területéről támadások induljanak Pakisztán ellen.

Az utóbbi hónapokban jelentősen megromlott a viszony a két ország között. Iszlámábád azzal vádolja Kabult, hogy menedéket ad a Tehrík-e-Talibán Pakisztán (TTP) fegyveres csoportnak, amely többször is támadásokat hajtott végre pakisztáni célpontok ellen.

Afganisztán és Pakisztán között csaknem 2600 kilométer hosszú, hegyvidékes határ húzódik, amit Durand-vonalként is ismernek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk