KULT

Szűcs Édua: a humornak az kell, hogy hagyják élni

Magyarország egyik legkiválóbb karikaturistája örül, ha elsőre nem jönnek rá, hogy ő nő.

Link másolása

- Mi volt az első rajzolással kapcsolatos emléked?

- Az valójában a szüleim emléke volt: amikor másfél éves voltam, kifestették a lakást. Amikor levették a kárpitot a rácsos ágy mögött, a kárpit alatt gyönyörűen telerajzoltam, ügyelve arra, hogy a kárpit alól még véletlenül se lógjon ki semmi.

"
Állandóan rajzoltam, megszállottan. Végigkísérte a gyermekkoromat,

de hát ez nem véletlen, a szüleim festőművészek voltak, a lakást az ő képei is díszítik. Látták, hogy szeretek rajzolni, imádom csinálni, mindent odatettek elém, de soha nem tanítottak.

- Ezek szerint nem magyarázták el az alapokat, nem irányítottak.

- Nem, azt mondták, ezt mindenkinek magának kell megtanulni, nekem kell rájönnöm mindenre. Ezért még bizonyos manírokat sem magyaráztak el. Az elméletet tudtam, de hogy hogyan keverjük a színeket, hogyan tesszük rá, hogy lesz kifejező egy rajz, egy mozdulat – erre mind magamnak kellett rájönnöm.

Névjegy

Szegeden született 1959-ben. Édesapja Szűcs Árpád restaurátor, édesanyja Kováts Margit festőművész.

"Szüleim, (édesanyám szürrealista, édesapám konstruktivista-pointilista) "nyugatmajmoló festői stílusuk" miatt a 60-as 70-es években nem nyertek felvételt a Művészeti Alapba. Az ő tiszteletükre semmilyen művészeti szakmai szervezetnek sem vagyok tagja."

1985 óta él Budapesten. Férje Föld S. Péter újságíró, gyermekei: Ádám (1986), Noémi (1988) és Tamás (1991).

Biológia-rajz szakos tanári diplomát szerzett, tanulmányai befejezése után a Pannónia Filmstúdió kecskeméti műtermében rajzolóként dolgozott. Közreműködött többek között a Vízipók-csodapók, a Mátyás király meséi, a Kérem a következőt!, illetve a Magyar népmesék című sorozatok készítésében.

1986 óta készít illusztrációkat és karikatúrákat magazinoknak, újságoknak – sokan a Vekerdy Tamás Nők Lapjában megjelent cikkeihez rajzolt illusztrációkról tudják beazonosítani Szűcs Éduát. Számos gyermek- és nyelvkönyvet illusztrált.

edua4

image001

a_csalad_szegyene

- Korábban mi volt a kedvenc műfajod?

- Már hétéves koromban készítettem egyfajta szituációs karikatúrákat: ákombákom figurák beszélgettek egymással, és egy hétéves gyerek szintjén vicces dolgokat írtam alá. Mindig a humor körül jártam.

- Ebből az iskolában nem volt gond?

- De igen. A legrázósabb eset az volt, amikor az érettségi alatt késtek a tételek, és a kiosztott vázlatpapírra kezdtem el rajzolni. Egy karika, még egy karika, és egy béka lett belőle. Utána én erre rendesen ráírtam, de be kellett adni a papírt. Amikor másnap mentünk a tanárnőhöz, megkérdezni az eredményt, a legnagyobb döbbenetemre azt mondta, fel kell mennem az igazgatóiba. Az igazgató elkezdett velem üvölteni, hogy róla rajzoltam vagy a tanárnőről? És ezért nem lehettem ötös magyarból.

A főiskolán viszont karikatúrákat rajzoltunk. Volt olyan a tanárom, aki nemhogy összeszidott volna érte, de azzal büszkélkedett, amikor kiállítás-megnyitóra jött Szegeden, hogy neki eredeti Édua-karikatúrája van, még a kezdeti időkből.

- Miért végezted el a főiskolát?

- Szüleim azt kérték, hogy legyen valamilyen felsőfokú végzettségem is, nem mertek egyetlen úton elindítani, hogy ha valaha más irányba fordulnék, legyen egy másik szakmám. Engem a rajzoláson kívül egyedül az állatok, a növények, a biológia érdekelt. Bábtervező szerettem volna lenni, és Prágában akartam tanulni, de miután oda nem vettek fel, a biológia-rajz szak mellett döntöttem. Soha nem akartam tanár lenni, bár nagyon szeretek gyerekekkel foglalkozni. Nem tudtam volna egyszerre harminc gyerekkel mit kezdeni, ahhoz túl érzékeny vagyok.

edua

- A mindennapi dolgok, amiket magad körül látsz, befolyásolják a karikatúráid témáját?

- Tőlem időnként megkérdezik, ha valaki hasra esik, hogy "akkor ebből jó karikatúra lesz, igaz?"

"
Az én karikatúráim nem a helyzetkomikumra épülnek,

mélyebbek annál. Viszont ez a figura belém ivódik. Inkább a jelenségek érzelmi része fog meg nagyon, akár pozitív, akár negatív érzelemről van szó.

- Tele van a net grafikákkal, karikatúrákkal – ezek igen változó minőségűek.

- Ez egy jelenség, és ez nem baj. Régen az emberek faragtak, hímeztek, szőttek. Azt szoktam mondani, mindenki csinálja, amihez kedve van, akár fest, akár szobrászkodik, akár kézimunkázik, csak csinálja, mert akkor megy le alfa állapotba. Nem véletlen, hogy telente ilyesmivel foglalatoskodtak régen a parasztemberek, a lelkük akkor épült.

A Photoshoppal készített mém például a humornak egy olyan új fajtája, amiért teljesen odavagyok. A technika már ott tart, hogy akik nem tudnak rajzolni, azok is képesek valamit létrehozni. Anyukám tanított arra, hogy ha valami változik, érdeklődéssel figyeljem. Régen is meghökkentek azokon, akik új, szokatlan stílusban alkottak.

"
Nem az a lényeg, hogy valaki tökéletesen tudjon rajzolni, hanem az, hogy egyedi legyen.

Akár gondolataiban, akár vizuálisan, a látványában. Én gondolatilag szeretnék más lenni.

- Néhány karikatúrád, mint Az utolsó poén, elég kemény kritikát hordoz. Gyakran félremagyarázzák őket?

- Persze, erre szoktam elmesélni, hogy amikor megjelent az első könyvem, egy stúdióban a technikus belenézett, és azt mondta, fantasztikus, hogy te a szexet hogyan ábrázolod. Utána az egyik ismerősünk férje, aki nyomozó, mondta: „Hú, hogy téged mennyire foglalkoztat a bűn!” Aztán egy professzor azt mondta, hogy Édua, ennek a rajznak négy vetülete van! Pedig nekem is csak három volt meg belőle.

Rájöttem, hogy

"
mindenki saját magán folyatja át a rajzokat. Amit meglát benne, az tulajdonképpen önmaga.

Már volt, hogy úgy jártam, mint Arany János, hogy gondolta a fene… Aminek nagyon örülök, hogy sokan nem tudják, női karikaturista vagyok, az Éduáról nem tudják, hogy női név. Leesik az álluk, amikor megtudják, hogy nő vagyok, mert annyira nem nőiesek a rajzaim, hanem általánosságban a világról alkotok véleményt.

az_utolso_poen

- Hátrány nőként érvényesülni?

- Ha valaki nem óvónő akar lenni, akkor igen. A humor műfaja sem nőies. Az, hogy a humorban meg tudtam maradni, annak köszönhető, hogy nagyon elfogadó, nagyon támogató, nagyon más közegben nőttem fel. A lányokat általában szabályozzák, a fiúkat meg hagyják élni. A humornak éppen az kell, hogy ne nyesegessék állandóan.

A neveltetésből adódóan a szabályokkal pont azt a fajta szabadságot nyirbálják meg a lányok esetében, amely az agynak is fontos. Ha egy férfi 30 évesen még nem nősült meg, akkor legyintenek rá, de ha egy nő még nem ment férjhez 30 évesen, vannak helyek, ahol az egész család lélekben gyászruhát ölt. A női teendők, illetve az, amiket elvárnak egy nőtől, az mind akadálya annak, hogy a nő szabadon építse önmagát és a karrierjét.

- Nektek három gyermek mellett ez hogyan ment?

- Péternek, a férjemnek még nem volt olyan értelemben kötött a munkája a Ludas Matyinál, mint akinek reggeltől estig benn kell ülnie. Nagyon anyaszívű apa volt, az első perctől fogva véd- és dacszövetség alakult ki a gyermekekkel. Én pedig körülbelül két évtizedig nem aludtam ki magam, mert éjjel dolgoztam. Nálunk úgy lett kialakítva a gyerekek helye, hogy a galériáról lefekvés után láthattak. De este, fürdés után fel kellett menni, és hagyni anyát dolgozni.

Fárasztó volt, mert megpróbáltam a munkámat is száz százalékosan csinálni. A gyerekekkel való foglalkozás kb. 90 százalékosan sikerült, mert Vekerdy Tamástól tudjuk, hogy azt nem lehet 100 százalékosan csinálni.

edua3

edua2

- A gyerekeid inspiráltak vagy kritikusaid voltak?

- Segítettek eldönteni, hogy egy rajz jó lett-e. Ha a szituációt el tudták mondani, akkor jól rajzoltam meg. Ha nem értették, akkor tudtam, hogy újra kell rajzolnom. De most már felnőttek, a maguk útját járják, úgy hogy nem kerül ilyesmire sor. Döbbenetesen jó volt velük, mert egyfelől mind a háromnak baromi jó a humorérzéke, valószínűleg genetikailag hozták magukkal, vagy ebben a szabad közegben alakult ki.

apas

- Mi a legnehezebb? Könyvhöz, cikkhez illusztrációt készíteni vagy egy karikatúrát megrajzolni?

- A legnehezebbek a karikatúráim, mert ott nem tudom, merre fogok elindulni. Például kint összeütközött két autó, itt bent meg az öreg néni sepreget. Mindegyikről eszembe jut valami. Hosszú folyamat, mert a továbbiakban is eszembe jut erről valami. Így alakulnak ki a karikatúrák. A cikknél és a könyvillusztrációnál viszont kapaszkodó, a kész szöveg, egy gondolat, ami aztán elindít bennem valamit.

- Milyennek látod ma a karikatúrát Magyarországon?

- Kétféle karikatúra van: a művészi és a napi karikatúra. A napi karikatúra ugyanolyan színvonalú, mint régen. Olcsó, könnyen fogyasztható, erre is van igény. A művészi karikatúra szövegmentes, önmagában is jelent valamit, igényességre törekszik a megjelenésében. Lehet ez egy pár vonalas rajz is, amin az értő szem értő szem észreveszi, hogy nem véletlenül kerültek oda azok a vonalak.

- Mit választanál, ha más irányba mehetnél?

- Nem tudnék más irányba menni. Valahogy mindig a karikatúránál lyukadnék ki.

edua1

Ha érdekes volt az interjú, ajánld másoknak is!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: