BUDAPEST

Sz*r a helyzet: újraindult A Város Mindenkié csoport közvécé-kampánya

2016 óta semmi nem változott Budapesten a nyilvános illemhelyek számát és minőségét illetően.
Gubán Mária - szmo.hu
2020. október 08.


Link másolása

„Ivókutakat és nyilvános mosdókat létesítünk városszerte, gondoskodunk azok folyamatos és kiszámítható működéséről.” Így szól Karácsony Gergely főpolgármester programjának 36. oldalán található ötös pont.

A Város Mindenkié csoport tagjainak pedig felcsillant a szeme.

„2016-ban a Tarlós-féle vezetéshez is eljutottak petíciók, tüntetések és a sajtókampány, de ők a fülük botját sem mozdították” - meséli Gede Márton, a csoport jelenleg hajléktalanságban élő aktivistája, akit Jakabos Julival, a csoport egy másik tagjával együtt a budapesti közvécék helyzetéről kérdeztünk.

A hajléktalanságban vagy lakásszegénységben élő, esetleg azt korábban már megtapasztalt aktivisták szövetségeseikkel együtt azon dolgoznak, hogy közelebb kerüljünk egy igazságosabb és egyenlőségen alapuló társadalomhoz. Kiállásuk nem merül ki online jelenlétben, adománygyűjtésben és szép eszmékben. Ha kell, tényleg kiállnak, házak elé, rendőrökkel szemben.

A főpolgármester céljai azonosak lehetnek a csoport elképzeléseivel, hisz a programjának jelmondata szinte megegyezik a kollektíva nevével (Karácsony Gergely egyébként október 7-én fogadta a csoportot). Az üzenet pedig egyértelmű - Budapest minden itt élő számára otthon kell, hogy legyen!

Otthon pedig az ember kényelmesen érzi magát, de legalábbis nem szenved. És ehhez hozzátartozik az az - Alapvető Jogok Biztosa által már évekkel ezelőtt megállapított – jog, hogy akkor vizelhessen, amikor szükségét érzi. Ez viszont akadályba ütközik, ha éppen nem otthon tartózkodunk, és nincs a közelben illemhely. Különösen problémás ez azok számára, akik sehol sincsenek otthon.

„Egy átlagember, aki se nem túl öreg, se nem alkoholista, se nem vesebajos, naponta olyan nyolc alkalommal veszi igénybe a vécét. Az utcán élőknek ez sokkal nehezebb probléma. Ráadásul – teljesen jogosan – a lakosság is megszólja őket, hogy „nézd már az állatot – ide hugyozik a bokorba”. Mintha ő még sosem tett volna ilyet” - fejti ki Gede Márton a problémát. Tehát, ha egy hajléktalan nem szeretne közegészségügyi szabálysértést elkövetni, amivel akár 50.000 forintra, vagy azzal egyenértékű elzárásra is ítélhetik, marad számára Budapest fizetős illemhelyeinek egyike.

Márton a Fedél Nélkül című lap egyik szerkesztője és terjesztője, végzettsége szerint népművelő-könyvtáros, de újságíró képzést is végzett a Bálint György Újságíró Iskolában. „Én a Tűzoltó utcában dolgozom, amihez a legközelebbi vécé a Corvin negyedi aluljáróban található, ott 250 forint.”

Így tehát, ha Márton ténylegesen élne a statisztikailag hiteles összes pisilésével, azzal együtt naponta 2000 forintot is üríthetne a pénztárcájából. Nem kell ahhoz hajléktalannak lenni, hogy ez az összeg mellbevágó legyen.

A másik probléma még, hogy ezek a vécék ritkaság számba mennek. A Város Mindenkié csoport 2016-os adatai szerint a városban alig 80 nyilvános vécé található, és nem is üzemel mindegyik.

„Benyújtottuk az adatigénylési kérelmet, amikor újrakezdtük a kampányt, azóta szépen-lassan futnak be az adatok kerületenként” - meséli Jakabos Juli. „Épp felderítés folyik. Felosztottuk a kerületeket, és személyesen megyünk oda, hogy megnézzük a közvécéket. Tényleges változást nem lehet felfedezni a négy évvel ezelőtti és a mostani adatigénylés között.”

Ő egy éve került kapcsolatba a csoporttal az Őszi Lakásmenet önkénteseként, egyébként pedig a MOME hallgatója.

A városvezetés összetételének változását meglovagolva tehát a csoport újult erővel kezd neki a közvécé-helyzet javításán.

Petíciót indítottak, amit aláírva kifejezhetjük az iránti vágyunkat, hogy több igényes illemhely tűnjön fel a fővárosban.

Kampányukat szeptemberben a Városháza téren tartották meg. Az időzítés tökéletes. 150 éve ugyanis, hogy az első nyilvános toalett felbukkant Budapesten. Ezt méltóképpen megünnepelni pedig csak még több közvécével lehet.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Karácsony Gergely: Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a hajókat a belvárosból
A budapesti főpolgármester szerint az a céljuk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. március 31.


Link másolása

„Felülvizsgáltuk és módosítjuk a Duna-parti Építési Szabályzatot” – írja húsvétvasárnapi posztja elején Karácsony Gergely. A főpolgármester szerint ezzel egy bonyolult, sok egyeztetést igénylő tervezési, véleményezési folyamat végére értek.

A városvezető bejegyzéséből kiderül, hogy az állami, szakmai és civil szervezetektől érkezett vélemények több tucat oldalt tesznek ki, több partnerükkel az utolsó pillanatig egyeztettek.

Szerinte a szabályzat lényegét egyszerűen össze lehet foglalni:

„Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a lakók életét megkeserítő, és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból, megteremtjük a lehetőségét annak, hogy a Duna-partok a jelenleginél sokkal jobban szolgálhassák a budapestieket. Az a célunk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen, és minél egészségesebb egyensúlyt teremtsünk a folyó különböző célú használata közben.”

A teljes posztot itt lehet elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET: