HÍREK
A Rovatból

Rogán Antal a 35 éves autópálya-koncesszióról: Inkább Mészáros, mint egy külföldi

A miniszter szerint Mészáros Lőrinc személye természetesen nem befolyásolta az eljárás eredményét.


35 évig Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségei fogják üzemeltetni a hazai gyorsforgalmi úthálózatot. Mindezt évente és kilométerenként 96,2 millió forintért. Cserébe az első tíz évben még építeniük/bővíteniük kell 550 kilométer utat.

"Rogán Antal szerint örvendetes, hogy van Magyarországon olyan szereplő, aki felnőtt a feladathoz, és azt még a mostani nehéz körülmények közt is képes vállalni" - írja a hvg.hu. A koncessziós eljárást a Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte több konzorciumi társával közösen - jegyzi meg a portál. Ezek magántőkealapok, így a tulajdonosait nem lehet megismerni, így elvileg nem lehet tudni, kiknek a kezelésébe kerül az ország összes gyorsforgalmi útja a következő 35 évre.

A lap szerint azonban lehet következtetni, így például szerintük Szíjj László építőipari nagyvállalkozó és Mészáros Lőrinc is köztük van. De az alvállalkozók között is számos cég van, amely Szíjj- és Mészáros-érdekeltségek, köztük Szíjj László zászlóshajója, a Duna Aszfalt, illetve a Mészáros-féle Mészáros és Mészáros Zrt.

"Egyszóval nyugodtan kijelenthető, hogy a magyar állam épp 35 évre koncesszióba adja a teljes gyorsforgalmi úthálózat kezelését Mészáros Lőrincnek és Szíjj Lászlónak" - írják.

A hvg.hu kérdésére Rogán Antal állami koncessziókért felelős miniszter azt közölte:

"Mészáros Lőrinc személye természetesen nem befolyásolta az eljárás eredményét".

Szerinte nyílt, uniós eljárást bonyolítottak le, és a verseny transzparens volt. Rogán úgy vélte, hogy örvendetes, hogy ma Magyarországon van olyan hazai szereplő, aki képes felvenni a versenyt a külföldiekkel.

A miniszter azt mondta, hogy

"lehet szíjjlászlózni meg mészároslőrincezni, de ezek a szereplők mindig versenyen nyertek el megbízásokat, és jelen esetben jobb, hogy ők nyertek, mintha egy külföldi nyert volna".

Arról is beszélt, hogy "örvendetes, hogy a nyertes konzorcium ilyen feltételekkel elvitte a megbízást, hiszen különösen a jelenlegi finanszírozási környezetben hatalmas terhet és sok kockázatot vállal magára, mivel a kiírásban szereplő útépítéseket és -bővítéseket az első tíz évben kell megvalósítani".

Rogán úgy vélte, hogy az eljárás lezárását nem szándékosan időzítették az országgyűlési választások utánra. Elmondása szerint ő örült volna a legjobban, ha minél előbb sikerült volna lezárni az eljárást. De az bonyolult volt, ráadásul a háború kirobbanása után a gazdasági környezet is változott.

A miniszter kitért még arra is, hogy ezt a beruházási volument - 1662 kilométeres (és 381 kilométer kiegészítő) gyorsforgalmi úthálózat - ilyen rövid idő alatt az állami költségvetés nem lett volna képes finanszírozni. Főleg, hogy még 545 kilométernyi utat is meg kell építenie és bővítenie a vállalkozásnak. Mindezért cserébe a Themis-konzorcium a koncesszió teljes időtartama alatt rendelkezésre állási díjat kap. A feladatra a Themis-ajánlat volt az alacsonyabb: évente és kilométerenként 96,2 millió forint.

Rogán bejelentette azt is, hogy az összes építendő útszakasz nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás lesz. De az állam az üzemeltetéssel kapcsolatos eszközöket átadja a koncesszornak, amelynek a felbecsült értéken meg kell vásárolnia a Magyar Közút autópálya-üzemeltetési üzletágát.

Az útdíjakat azonban az állam fogja beszedni ezután is. Ebből fedezik majd a rendelkezésre állási díjat. Rogán szerint nem lesz szükség díjemelésre és a közlekedők nem fognak észrevenni semmit az átállásból.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Videón Magyar Péter első összecsapása az Orbán-kormány egyik miniszterével az Európai Parlamentben
Magyar az agrárminiszternek szegezte kritikus kérdéseit az EP-ben. Nagy István pedig határozottan visszautasított mindent.
FM. Kép: Facebook - szmo.hu
2024. október 08.



Magyar Péter az Európai Parlamentben Nagy István agrárminiszterrel került szóváltásba – derül ki a TISZA Párt elnökének Facebook-posztjából. Magyar EP-képviselőként kérdezte Nagyot, többek között az inflációról:

„Magyarországon volt a legmagasabb az infláció két évig, egészen drámai módon 62 százalékkal nőttek az élelmiszerárak. Önök egyrészt nem segítették a gazdákat az elszálló energia- és alapanyagárak kompenzálásában, nem segítették őket az ukrán gabona beáramlásakor, önök semmit sem tettek a drámai infláció hatásait ellensúlyozandó”

– sorolta Magyar. Megjegyezte, Magyarországon 27 százalék az alapvető élelmiszerek áfája, míg Spanyolországban például 0 százalék, a TISZA pedig Magyar szerint 5 százalékra vinné le az áfa mértékét.

Számos téves állítást fogalmaz meg – kezdett válaszába Nagy István:

„Vizsgáljuk meg, a magyar élelmiszer-inflációt. Miért volt magas a magyar élelmiszer-infláció? Hát akkor fedjük föl: mert a legalacsonyabb árról indultunk. Mert a magyar kormány intézkedései a rezsicsökkentéssel olyan energiaárat tettek lehetővé, ami mellett a legolcsóbban lehetett előállítani élelmiszert.”

Nagy visszautasította azt is, hogy Magyar szerint magukra hagyták a falvakat.

A miniszter és a képviselő vitáját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Videón, ahogy biztonsági őrök teperik le a férfit, aki megzavarta Orbán Viktor sajtótájékoztatóját
Mennyiért árulta el a hazát, miniszterelnök úr? Mennyiért adta el Putyinnak és Hszi Csin-pingnek? – kérdezte a kék pulóveres közbekiabáló, akiről kiderült, hogy a DK aktivistája.


Orbán Viktor strasbourgi nemzetközi sajtótájékoztatója nem várt fordulatot vett, amikor egy kék pulóveres férfi zavarta meg a miniszterelnök beszédét. Az aktivista, akit később DK-s tagként azonosítottak, a pulpitus elé szaladt, és azt kiabálta:

„Mennyiért árulta el a hazát, miniszterelnök úr? Mennyiért adta el Putyinnak és Hszi Csin-pingnek?”

A biztonsági emberek gyorsan közbeléptek, és erőszakkal kivezették a férfit a teremből.

Az incidens ellenére Orbán folytatta beszédét, amelyben többek között a migrációs válság újbóli felerősödésére és Európa gazdasági hanyatlására figyelmeztetett. A miniszterelnök szerint a kontinens versenyképessége aggasztóan csökken, és lassú agónia fenyegeti. Kiemelte, hogy Ukrajnában háború zajlik, miközben súlyos konfliktusok dúlnak a Közel-Keleten és Afrikában is, amik eszkalációs veszélyeket hordoznak.

A miniszterelnök szerint a jelenlegi helyzet Schengen jövőjét is veszélyezteti, ami a migrációval és a gazdasági nyomással egyre nagyobb terhet ró Európára. Az aktivista közbeavatkozására reagálva Orbán annyit mondott: „Ez is a politikai kultúra része, ha valaki azt mondja rám, hogy gazember, valójában csak nem ért egyet a politikámmal.”

A miniszterelnök szerint Európa és Magyarország nehéz kihívások előtt áll, de meggyőződése, hogy csak együttműködéssel lehet túllendülni a jelenlegi válsághelyzeteken.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Csökkentik a sebességhatárt Budapest egyik forgalmas útszakaszán
Az ősz folyamán további útszakaszokon is várható hasonló intézkedés.


A BKK és a Budapest Közút folytatja a főváros közlekedésbiztonsági stratégiáját, amit a Fővárosi Közgyűlés is jóváhagyott, és ennek keretében sebességcsökkentő programba kezdenek. A cél az, hogy kevesebb baleset, kevesebb súlyos és halálos sérülés legyen az utakon.

A BKK adatelemző munkatársai mesterséges intelligenciát is használó modelljükkel megvizsgálták, hogy melyek azok a stratégiában kijelölt útszakaszok, amelyeknél már önmagában a megengedett sebesség csökkentése is segít elkerülni a súlyos és halálos baleseteket.

A BKK hétfői közleménye szerint ez alapján

először az I. kerületi Attila úton lépnek, ahol a Mikó utca és Alagút utca közötti szakaszon 50-ről 40 km/h-ra csökkentik a sebességhatárt.

A stratégia alapján az Attila út csak az első lépés:

még az ősz folyamán további útszakaszokon is várható hasonló intézkedés.

A BKK adatai szerint a sebesség egységesítésével lehet még tovább növelni a biztonságot.

És itt van még a Sulizóna-program is, amibe eddig három kerület szállt be, de további intézmények is jelezhetik csatlakozási szándékukat az önkormányzatok felé. A cél itt is ugyanaz: biztonságosabbá tenni a közlekedést a gyerekek körül, a BKK pedig minden szakmai segítséget megad a kialakításhoz.

További sebességcsökkentések várhatóak, szóval érdemes lesz figyelni a táblákat.

(via MTI)

Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Kiderült, hol találták meg az eltűntként keresett polgármestert
Megszólalt a polgármester egyik rokona.
FM. Kép: Facebook - szmo.hu
2024. október 08.



Mint mi is beszámoltunk róla, eltűntként kereste a rendőrség Kerekes Ildikót, Jenő polgármesterét. A rendőrségi körözés szerint a polgármester múlt szombaton tűnt el, kedden pedig már azt mondta az szmo.hu-nak a polgármesteri hivatal, hogy Kerekest megtalálták, és jól van, noha kórházba került.

Kerekest egy szegedi hotelben találták meg a rendőrök

írja a Blikk a település vezetőjének egyik rokonára hivatkozva. A lap szerint a rokon azt mondta a polgármesterről:

„Nem volt jól, ezért kórházba vitték.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: