Rogán Antal a 35 éves autópálya-koncesszióról: Inkább Mészáros, mint egy külföldi
35 évig Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségei fogják üzemeltetni a hazai gyorsforgalmi úthálózatot. Mindezt évente és kilométerenként 96,2 millió forintért. Cserébe az első tíz évben még építeniük/bővíteniük kell 550 kilométer utat.
"Rogán Antal szerint örvendetes, hogy van Magyarországon olyan szereplő, aki felnőtt a feladathoz, és azt még a mostani nehéz körülmények közt is képes vállalni" - írja a hvg.hu. A koncessziós eljárást a Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte több konzorciumi társával közösen - jegyzi meg a portál. Ezek magántőkealapok, így a tulajdonosait nem lehet megismerni, így elvileg nem lehet tudni, kiknek a kezelésébe kerül az ország összes gyorsforgalmi útja a következő 35 évre.
A lap szerint azonban lehet következtetni, így például szerintük Szíjj László építőipari nagyvállalkozó és Mészáros Lőrinc is köztük van. De az alvállalkozók között is számos cég van, amely Szíjj- és Mészáros-érdekeltségek, köztük Szíjj László zászlóshajója, a Duna Aszfalt, illetve a Mészáros-féle Mészáros és Mészáros Zrt.
"Egyszóval nyugodtan kijelenthető, hogy a magyar állam épp 35 évre koncesszióba adja a teljes gyorsforgalmi úthálózat kezelését Mészáros Lőrincnek és Szíjj Lászlónak" - írják.
A hvg.hu kérdésére Rogán Antal állami koncessziókért felelős miniszter azt közölte:
Szerinte nyílt, uniós eljárást bonyolítottak le, és a verseny transzparens volt. Rogán úgy vélte, hogy örvendetes, hogy ma Magyarországon van olyan hazai szereplő, aki képes felvenni a versenyt a külföldiekkel.
A miniszter azt mondta, hogy
Arról is beszélt, hogy "örvendetes, hogy a nyertes konzorcium ilyen feltételekkel elvitte a megbízást, hiszen különösen a jelenlegi finanszírozási környezetben hatalmas terhet és sok kockázatot vállal magára, mivel a kiírásban szereplő útépítéseket és -bővítéseket az első tíz évben kell megvalósítani".
Rogán úgy vélte, hogy az eljárás lezárását nem szándékosan időzítették az országgyűlési választások utánra. Elmondása szerint ő örült volna a legjobban, ha minél előbb sikerült volna lezárni az eljárást. De az bonyolult volt, ráadásul a háború kirobbanása után a gazdasági környezet is változott.
A miniszter kitért még arra is, hogy ezt a beruházási volument - 1662 kilométeres (és 381 kilométer kiegészítő) gyorsforgalmi úthálózat - ilyen rövid idő alatt az állami költségvetés nem lett volna képes finanszírozni. Főleg, hogy még 545 kilométernyi utat is meg kell építenie és bővítenie a vállalkozásnak. Mindezért cserébe a Themis-konzorcium a koncesszió teljes időtartama alatt rendelkezésre állási díjat kap. A feladatra a Themis-ajánlat volt az alacsonyabb: évente és kilométerenként 96,2 millió forint.
Rogán bejelentette azt is, hogy az összes építendő útszakasz nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás lesz. De az állam az üzemeltetéssel kapcsolatos eszközöket átadja a koncesszornak, amelynek a felbecsült értéken meg kell vásárolnia a Magyar Közút autópálya-üzemeltetési üzletágát.
Az útdíjakat azonban az állam fogja beszedni ezután is. Ebből fedezik majd a rendelkezésre állási díjat. Rogán szerint nem lesz szükség díjemelésre és a közlekedők nem fognak észrevenni semmit az átállásból.