HÍREK
A Rovatból

Perintfalvi Rita a Lakatos Márk-ügyről: Ez sokkal inkább egy gyomorforgató politikai akciónak tűnik

„Ha Lakatos Márk bűnös, akkor az elsők között leszek, aki elítéli őt tettéért, ha viszont egy koncepciós per(sorozat) indult most el, akkor mindent meg kell tennünk azért, hogy ezt csírájában elfojtsuk! ” - fogalmaz a teológus.


Perintfalvi Rita a Facebook-oldalán egy hosszú posztban írt a Lakatos Márk-ügyről. A teológus azzal kezdi a posztot, hogy áldozatvédőként nagyon fontosnak tartja, hogy megszólaljon ebben az ügyben is. Leszögezi, hogy nem ismeri személyesen Lakatos Márkot, de szerinte az sem jelente sokat, ha ismerné.

"A legtöbb elkövetőn ugyanis a legkevésbé sem látszik, hogy mire képes valójában. Legtöbbször olyan személyek a bántalmazók, akikre még a gyanú árnyéka sem vetülne: elismertek, karizmatikusok, nagyon jó kapcsolati hálóval rendelkeznek, amit azért építettek fel, hogy bevédessék magukat, amikor kell. Ezzel szemben viszont Lakatos Márk az általa nyilvánosan is felvállalt irányultságával akár tökéletes célpontja is lehetne egy kormány által megrendelt karaktergyilkosságnak. Hiszen ő eleve gyanús ebben a melegek ellen felhergelt közegben. Ráadásul éppen most történik mindez, amikor a TISZA és Magyar Péter már nem csupán ráúszott a Fideszre, de ebben a pillanatban erősebb is lett nála" - fogalmaz a teológus, aki ezután több szempontot is felsorol, amit fontosnak tart az ügyben.

Perintfalvi Rita először is kiemeli, hogy nem kíván állást foglalni Lakatos Márk ártatlansága vagy bűnössége mellett. "Hiszen nem voltam ott, nincsenek a kezemben bizonyítékok sem egyikre, sem másikra. Ez a rendőrség és az igazságszolgáltatás feladata. Őszintén remélem azonban, hogy annak ellenére, hogy ez az ügy politikai üggyé vált, mégis lehetséges lesz, hogy az esetleges áldozatoknak vagy éppen az ártatlanul megvádoltnak pártatlanul igazságot szolgáltassanak.

Ha Lakatos Márk bűnös, akkor az elsők között leszek, aki elítéli őt tettéért, ha viszont egy koncepciós per(sorozat) indult most el, akkor mindent meg kell tennünk azért, hogy ezt csírájában elfojtsuk!"

- fogalmaz.

A második pontban a teológus Ábrahám Róbertről ír.

"Ábrahám Róbert a vádló. Mit gondolok róla? Személyét teljesen hiteltelennek tartom, főként azért, mert „újságírói” pályafutása a Pesti Srácok kötelékében a legsilányabb és legaljasabb propagandista aknamunkát jelentette. Amivel számos hiteles személyt támadott és igyekezett lejáratni. Tehát ez Ábrahám eddigi eszköztárának része. Azt a bizonyos videót, ahol erről beszélt, csak részleteiben bírtam végignézni a gyomorforgató kocsmai hősködés és alpárian üvöltöző, bugris stílusa miatt. Elképesztő, hogy a közvélemény manipulálása ilyen mélyre süllyedt Magyarországon! És hogy ennek a mosléknak van közönsége"

- írja Perintfalvi, aki ezután hosszasan kifejti, milyen problémákat lát Ábrahám Róbert érvelésével.

A teológus szerint,

"amikor Ábrahám vádolja Lakatos Márkot akkor azt egy agresszív támadóhadjárat »csomagban« teszi. Vele egyidőben ugyanis bűncselekménnyel vádolja Osváth Zsoltot is, aki a februári influenszer-tűntetés egyik kulcsfigurája volt. De ugyanazzal a lendülettel nekimegy a »Jól van az így« csoportnak, Pottyondy Edinának, Gulyás Mártonnak is, akik szintén a tűntetés fő szervezői voltak. Sőt Puzsér Róbertet, akit nemrég dühödten felpofozott, az elsőszámú »szörnynek«, a »fő Kónya Endrének« nevezi.

Fotóját az összes olyan videójára is ráteszi, amelyekben egyetlen szót sem mond arról, hogy mivel is vádolja konkrétan Puzsért. Ez az egész setting azt a benyomást kelti, hogy itt nem egy őszinte, az áldozatokat védő valódi tényfeltáró szándékról van szó, hanem egy durva lejárató kampányról, amely sorra veszi egyrészt azokat a szereplőket, akiknek köze volt a politikai fordulatot hozó »Odakint most szörnyek járnak« c. hatalmas horderejű tömegdemonstrációhoz, másrészt egy füst alatt elintézni igyekszik Ábrahám Róbert személyes ellenségeit" - írja.

"Áldozatvédőként nyomatékosan tiltakozom az ellen, hogy az áldozatokból politikai fegyvert kovácsoljanak maguknak akár a politikusok, akár az ilyen influenszerek, mint Ábrahám Róbert, akár jobb- akár baloldalon. Mert igen, a gyermekek bántalmazása olyan téma, ami soha, de soha nem lehet politikai oldal kérdése! Mindenkinek fel kell lépnie ellene és egyúttal tartózkodnia kell attól, hogy rajtuk keresztül akarjon magának politikai tőkét kovácsolni. Ugyanezt láttam Varga Judit Hajdú Péternek adott nagyinterjúja kapcsán. Függetlenül attól, hogy igaz-e vagy sem, amit akkor elmondott, elfogadhatatlan az, hogy a rogáni propaganda olyan mélyre süllyedt, hogy a nőbántalmazás témájából politikai fegyvert kovácsolt. Persze anélkül, hogy a valós megoldás irányába – pl. Isztambuli Egyezmény ratifikálása – akárcsak egyetlen centit is tettek volna. Na nem, azt persze nem!" - fogalmaz Perintfalvi.

A teológus szerint "nagyon röhejes az a »libsi pedozás«, sőt »pedo-tiszázás«, amit Ábrahám a videóban művel! Ugyanis egy fontos dolgot nem vesz figyelembe: csak azok vádolhatók a pedofil-ügyek eltussolásával, akik hatalmon vannak! És akiknek lett volna érdemi lehetőségük kiállni az áldozatok mellett. Ezt láttuk a kegyelmi ügyben, s abban, hogy Balog Zoltán püspök még mindig püspök, vagyis semmilyen valós számonkérés nem történt azóta sem! Sőt azt sem tudtuk meg, hogy milyen módon van benne ebben az ügyben maga Orbán Viktor és a felesége. Sőt, a nemrégiben kirobbant katolikus botrányok és Tóth Tamás MKPK titkár belebukása megmutatta, hogy ott is az vétkes az eltussolásban, akié a hatalom! Tehát a pedo-fidesz tézis megáll – bár nem ízléses – , az ábrahámi variánsok viszont röhejesek".

Perintfalvi posztjában azt is kiemeli, hogy vérlázítónak tartja azt a 2021. júniusa óta tartó kormányzati akciót, ami tudatosan összekeveri a homoszexualitást a pedofíliával! "És ennek az erkölcstelen hadjáratnak az egyik zászlóshajója éppen a Pesti Srácok és ugyanezt műveli Ábrahám is számtalan megnyilatkozásában" - jegyzi meg.

A teológus szerint

"Ábrahám szándékosan hibás fogalmat használ. Ugyanis a 15 éves fiú kapcsán tévesen beszél pedofíliáról és ezt persze az egész kormánymédia is átveszi. Akkor most szólok, hogy a pedofílok az éretlen test iránt éreznek vonzalmat, aminek a felső korhatárát az orvostudomány 13 (ritkán 14) évben határozza meg. Tehát egy 15 éves áldozat esetén már nem beszélhetünk pedofíliáról. De nyilván a tények Ábrahámnak mit sem számítanak!"

Perintfalvi úgy gondolja, hogy Ábrahám Róbert vádló-videóit nagyon komoly szkepticizmussal kell kezelni, mert sem stílusában, sem szakmaiságában, sem Ábrahám emberi minőségében nem látja a valódi áldozatvédő munka legfontosabb ismérveit: az alázatot, a szolgálatot, a sebek gyógyítására való képességet.

"Ez nekem sokkal inkább egy gyomorforgató politikai akciónak tűnik. Ráadásul meglehetősen silánynak"

- fogalmaz a teológus, aki azzal zárja posztját, hogy reméli, tényleg lesz mód arra, hogy megismerhessük az igazságot a Lakatos Márkot ért vádak kapcsán. "Mert egy kreált koncepciós ügy semmit nem segít a valódi áldozatvédő munkában!" - teszi hozzá.

Mint azt mi is megírtuk: Néhány napja Ábrahám Róbert YouTube-videójában azt állította egy fiatal, hogy 15 éves korában egy gyerekotthonból, egy kerítőn keresztül közvetítették ki Lakatos Márkhoz, aki egy cipőért cserébe szexet várt el tőle. Az üggyel kapcsolatban Ábrahám Róbert feljelentést tett a rendőrségen, és tüntetést is szervezett. Lakatos Márk napokig nem szólalt meg az ügyben, később aztán a közösségi oldalán reagált. Nyilatkozatában tagadta, hogy igaz lenne, amivel vádolják.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
400 ezer forintot követel a minisztérium egy 300 fős falutól, ahol vakolattal foltozzák az utat
Egy 2017-es községháza-felújítási pályázat elszámolásában találtak szabálytalanságot. Mencshely jegyzője szerint abszurd, hogy a tárca hat év után vizsgálta felül az egyszer már elfogadott elszámolást.


Hat évvel a pályázat elszámolásának benyújtása után 400 ezer forintot és annak kamatait követeli Navracsics Tibor minisztériuma a háromszáz lelkes Balaton-felvidéki Mencshelytől, ahol évek óta nem jut pénz útfelújításra sem – írta meg a 24.hu.

A Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium egy 2017-es községháza-felújítási pályázat elszámolásában talált szabálytalanságot. Az önkormányzat kifogást emelt a követelés ellen, a tárca azonban hajthatatlan, arra hivatkozva, hogy a visszafizetési kötelezettséget idén július végén állapították meg, és „a pénzügyi és szakmai beszámoló jóváhagyására jelen napig nem került sor.”

A minisztérium négy számlát kifogásol azzal az indokkal, hogy a támogatói okirat ezekkel a „költségekkel kapcsolatos támogatási célt” nem tartalmazott. A legnagyobb, 150 ezer forintos tétel egy födémszerkezeti vizsgálatról szólt, de szerepel a listán egy tervezéshez kapcsolódó környezetvédelmi vizsgálatról és egy állapotfelmérésről szóló számla is, valamint egy alig több mint 50 ezer forintos munkaruha-vásárlás.

A falu anyagi helyzetét jól érzékelteti a polgármester:

„Oda jutottunk, hogy Lacival ketten itt a szomszédban levertük a vakolatot, hogy jó lesz az szétteríteni az úton. Nem úgy van itt, hogy a polgármester nem dolgozik, ugyanúgy fölül a fűnyíró traktorra, megfogja a fűkaszát, mint a többi”

– mondta Szabó Zoltán.

Mencshely 2017-ben nyert kevesebb mint 20 millió forintot a többfunkciós községháza helyreállítására, mert az épület északnyugati sarka megsüllyedt, és a tető, a nyílászárók cseréje, valamint a hőszigetelés is időszerűvé vált.

A Fidesszel jó kapcsolatot ápoló előző polgármester, Rauch Csaba vezetése alatt azonban nem tudták időben befejezni a felújítást, ezért a támogatásból már 2019-ben vissza kellett fizetniük közel négymillió forintot az akkor illetékes Belügyminisztériumnak.

Az önkormányzati ügyek később kerültek át a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztériumhoz.

A falu jegyzője, Weller-Jakus Tamás abszurdnak tartja, hogy a tárca hat év után vizsgálta felül az egyszer már elfogadott elszámolást. „A törvény szerint öt év az általános elévülési határidő. Ha valaki ennyi idő alatt nem tud lezárni egy pályázatot, az öt év után ne jöjjön ide, hogy, bocsi, de fizessél még ennyit” – érvelt a jegyző.

A követelés a legkisebb önkormányzatokat sújtó filléres gondok sorába illeszkedik. Mencshely éves költségvetése kevesebb mint 50 millió forint, ennek legnagyobb része a működésre és a kötelező feladatokra megy el, a falunak gyakorlatilag nincs pénzügyi mozgástere. A község hiába pályázik, negyedszerre sem kapott támogatást útfelújításra. A polgármester szerint nem egyedi esetről van szó.

„Nem mi vagyunk az egyetlenek, máshonnan is megy ez a pénzbehajtás. Iszonyatos rossz gazdasági helyzetben van az ország, felvették a kínai hiteleket, mert az EU-ból nem jön a pénz, és most rajtunk verik le, hogy az állam működőképessége fennmaradjon”

– vélekedik Szabó Zoltán.

A település annyira kicsi, hogy önálló hivatala nincs is, a nagyvázsonyi közös önkormányzati hivatal alá tartozik. A falu központjában évek óta bezárt a kocsma és a bolt, miközben az ingatlanárak elszálltak: egy 180 négyzetméteres házat 84 millióért kínálnak, és nem kiugró az egymillió forint fölötti négyzetméterár sem. Az elnéptelenedés is nagy probléma: a fiatalokat elszívja Veszprém, a házakat megvásárlók pedig többnyire nem laknak a faluban.

A Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium a 24.hu megkeresésére azt írta, a méltányos és arányos eljárásokat fontosnak tartják, főleg a kisebb, forráshiánnyal küzdő települések esetében. Hozzátették azonban, hogy a hatályos jogszabályok és a pályázati feltételek betartása ennél is fontosabb. Ezért ha az ellenőrzések közben szabálytalanságot találnak, a jogszabályban meghatározott módon járnak el, ami a támogatások részleges vagy teljes visszakövetelését is jelentheti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Kaáli Nagy Géza szívesen megkérdezné Semjén Zsolttól, hogy egyeztettek-e az egyházzal az anonim petesejt-beültetésről
A korábbi Kaáli Intézet alapítója szerint az erről szóló törvénymódosítási javaslat időzítése nem véletlen: úgy véli, a kormány hajlandó szembemenni az egyház tanításaival is, hogy megnyerje a több mint félmilliósra tehető érintett választói réteg szimpátiáját.


A kormány nemrégiben előállt egy törvényjavaslattal, amely januártól lehetővé tenné a fizetett petesejt-donációt Magyarországon, a donorok a tervek szerint a minimálbér kétszeresét kaphatnák. Takács Péter egészségügyért felelős államtitkár a Magyar Kórházszövetség rendezvényén beszélt a javaslatról. Az államtitkár szerint a lépés célja, hogy a magyar nőknek ne kelljen külföldre, például Csehországba vagy Szlovákiába utazniuk ezért a beavatkozásért.

„Ha a törvényjavaslatomat elfogadják, többé nem kell a magyar hölgyeknek Brnóba menni donorpetesejtért”

– fogalmazott Takács.

A kormány a meddőségkezelés 2020-as államosítását sikertörténetként kommunikálja. Az államtitkár azt állította, azóta két és félszer annyi kezelési ciklus indult, és a megszületett babák száma több mint a duplájára nőtt. A Belügyminisztérium tájékoztatása szerint míg az államosítás előtt évente 1500 lombikbébi született, 2024-re ez a szám elérte a 3000-et.

A meddőségi magánklinikák államosítását a kormány korábban azzal indokolta, hogy a magánintézetekben sok a szabálytalanság, és nem lehet tudni, mi lesz a be nem ültetett embriókkal. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes egy 2017-es nyilatkozatában arról beszélt, az államosítással azt akarják megakadályozni, hogy „a magzati korukat élő magyar emberekkel kísérletezzenek, legyilkolják őket, lefagyasszák, kidobják őket, és a szöveteiket felhasználják ipari célra (…) A magánbiznisz helyett az állami kontroll világába kell áthelyezni ezeket az eljárásokat”.

Kaáli Nagy Géza professzor, a korábbi Kaáli Intézet alapítója a Népszavának azt mondta, a megszületett babák számának növekedése nem az államosításnak, hanem a 2020 óta elérhető bőkezűbb finanszírozásnak köszönhető. A szakember szerint a jelenlegi hazai meddőségi kezelés hatékonysága messze nem ad okot a dicsekvésre.

A minisztérium által is megerősített adatok szerint a 3000 újszülött 20 ezer beavatkozás eredménye, ami mindössze 15 százalékos hatékonyságot jelent. Ezzel szemben a magántulajdonú Kaáli Intézetben ez az arány 30 százalék körül mozgott, ami megfelelt az európai átlagnak.

Kaáli szerint a rossz mutató oka, hogy a jogszabály nem veszi figyelembe a biológiai törvényeket: bár a kezeléseket 45 éves korig finanszírozzák, 40 év felett a nőknek már donorpetesejtre lenne szükségük a sikerhez. A saját petesejtes eljárás esélye ebben a korban jó esetben is csak egy százalék, míg anonim donorpetesejttel már az első beavatkozásnál 70 százalékos eredményességet lehet elérni.

A petesejt-donáció eddigi tiltása mögött Kaáli Nagy Géza a kormány és a katolikus egyház viszonyát sejti, mivel az egyház elutasítja a lombikprogramot, különösen az idegen petesejt beültetését.

A professzor azt mondta, szívesen megkérdezné Semjén Zsoltot, hogy vajon volt-e a törvénymódosításról egyeztetés az egyházzal, s vajon kér-e az egyház azért cserébe valamit, hogy ezúttal elhallgatja elutasító álláspontját az ügyben.

Kaáli szerint a mostani törvénymódosítási javaslat időzítése nem véletlen: a kormány a választásokhoz közeledve próbálja sikeresnek beállítani a meddőség elleni küzdelmet, és ezért hajlandó szembemenni az egyház tanításaival is, hogy megnyerje a több mint félmilliósra tehető érintett választói réteg szimpátiáját.

A jogszabályváltozás önmagában azonban kevés, mivel a meddőségi centrumok súlyos munkaerőhiánnyal küzdenek. Kaáli Nagy Géza felidézte, hogy Takács Péter maga is elismerte egy korábbi nyilatkozatában:

„a rendszer jelenleg feleannyi humán erőforrással és infrastruktúrával rendelkezik, mint amennyi a termékenységi zavarral küzdő párok ellátásához szükséges lenne”. Ebben a helyzetben évi 20 ezer beültetést elvégezni emberfeletti feladat, a továbblépéshez pedig meg kellene duplázni az ellátókapacitást.

A pontos adatokhoz való hozzáférés egyébként nehézkes, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) ugyanis nem gyűjt vagy nem tesz közzé nyilvános adatokat a lombikbébik születéséről, ellentétben az Európai Unió legtöbb tagállamával.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Csak ebédmegbeszélés volt az Orbán-Trump találkozó a Fehér Ház honlapja szerint, leirat sem készült róla
Szent-Iványi István bukkant rá a sokatmondó besorolásra a Fehér Ház honlapján. Orbán Balázs viszont máris megmagyarázta, miért nem készült részletes írásos összefoglaló a találkozóról.


A Fehér Ház hivatalos honlapján csupán „lunch meetingként”, azaz ebédmegbeszélésként szerepel Orbán Viktor és Donald Trump november 7-i találkozója.

Bár az eseményről képgaléria és egy 56 másodperces videó is felkerült, a megbeszélésről nem adtak ki részletes írásos összefoglalót, vagyis hivatalos „readoutot”, ellentétben a nap több más elnöki programjával.

Szent-Iványi István volt európai parlamenti képviselő a Magyar Hangnak nyilatkozva arról beszélt, hogy a „lunch meeting” a diplomáciai protokoll szerint a legalacsonyabb kategóriájú hivatalos találkozónak számít, amely nem minősül érdemi politikai egyeztetésnek, csupán egy szívélyes gesztusnak.

„November 7-én több más tárgyalásról részletesen beszámoltak a honlapon, ez viszont hiányzik. Ez mindent elmond arról, milyen súlyt tulajdonítottak Washingtonban a találkozónak”

– fogalmazott Szent-Iványi.

Orbán Balázs, a miniszterelnök politikai igazgatója a Facebook-oldalán reagált Szent-Iványi következtetésére.

„Ott voltam – és ennek éppen az ellenkezője történt. Mielőtt a tárgyalás elkezdődött volna, az amerikai fél a szemem láttára küldte ki a leiratot készítőket a teremből. Az adminisztráció egyik magas rangú képviselője világossá tette, hogy miért történik ez: erre azért van szükség, mert komoly dolgokról, többek között az orosz–ukrán háború lezárásáról akarnak beszélni.

Így is történt. Erről is hosszan beszéltünk. Úgy látszik, hogy az amerikai félnek is fontos, hogy a háborúpárti kör ne értesüljön a békepárti szervezkedés terveiről, meg nekünk is” – írja posztjában.

Szent-Iványi István a két vezető tárgyalásának legfőbb témájáról is szót ejtett az interjúban. Orbán Viktor a találkozó után egyéves mentességről beszélt az orosz energiára vonatkozó amerikai szankciók alól, és egyfajta „pénzügyi védőpajzsot” is említett. Ennek a megállapodásnak a részletei és jogi formája azonban egyelőre nem ismertek, a Fehér Ház részéről hivatalos, jogi aktus formájában történő megerősítés még nem történt meg. Szent-Iványi szerint a november 21-én életbe lépő olajszankciók esetében a mentességhez nem elég egy szóbeli ígéret.

„Csak akkor érvényes a mentesség, ha azt módosítják. Ez tehát egy jogilag rögzített folyamat, amihez nem elég egy kézfogás”

– tette hozzá a politikus.

A találkozóval szinte egy időben egy kétpárti szenátori csoport – republikánusok és demokraták részvételével – határozati javaslatot nyújtott be, amelyben sürgették Európát, és benne Magyarországot is, hogy számolja fel az orosz energiától való függőségét. A magyar fél a tárgyalásokon amerikai cseppfolyósítottgáz-vásárlást (LNG) és nukleáris együttműködést ajánlott, amelynek keretében a Paksi Atomerőmű amerikai Westinghouse-üzemanyagot használna a jövőben. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a vizit előtt energetikai, hadiipari és pénzügyi csomagról beszélt, a találkozót pedig magas szintű tárgyalásként keretezte.

A megbeszélés hátterében az áll, hogy 2025. november 21-én több olyan általános amerikai engedély is lejár, amely eddig lehetővé tette az orosz olajcégekkel kapcsolatos ügyletek rendezett lezárását. A magyar kormány álláspontja szerint az ország tengerpart nélküli, vezetékes ellátásra utalt, ezért a hirtelen leválás az orosz energiahordozókról aránytalan gazdasági károkat okozna. Ezzel szemben a kritikus amerikai és európai álláspont szerint a magyar energiafüggőség fenntartása az orosz háborús gépezetet finanszírozza, és gyengíti a szankciós rendszert.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Megduplázza a bankadót a kormány, és nagyobb lesz a hiány Nagy Márton szerint
A választási ígéretekhez nem nyúlnak, ezért 2026-ban is 5 százalékos lesz a költségvetési hiány. A cechet a bankok fizetik, akiktől dupla annyi pénzt szednének be.


A választások előtt beígért osztogatások miatt a kormány elengedi a korábbi hiánycélokat, és 2025-re, valamint 2026-ra is 5 százalékos költségvetési hiánnyal számol – jelentette be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy háttérbeszélgetésen. A hiányzó pénzt részben a bankoktól szednék be, a kormány ugyanis a bankadó jelentős megemelésére tesz javaslatot – írja a Telex.

Az új terv szerint a 2026-ra eddig tervezett 180 milliárd forint helyett 360 milliárd forintot fizettetnének be a pénzintézetekkel.

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) javaslata szerint – amelyről még nincs kormánydöntés – a bankadó kulcsai emelkednének a 2024-es eredményük alapján: 20 milliárd forintos nyereségig 8-ról 10 százalékra, az efeletti részre pedig 20-ról 30 százalékra. Ezzel párhuzamosan az állampapír-vásárlással elnyerhető adókedvezmény mértékét 50 százalékról 30 százalékra csökkentenék. A hiány fedezéséhez további 192 milliárd forintot az általános tartalékok zárolásából teremtenének elő. A kormány nem nyúlna az olyan jóléti intézkedésekhez, mint a 3 százalékos Otthon Start lakáshitel, a hasonló kamatozású céges hitelek, a 13. havi nyugdíj, valamint a 14. havi nyugdíj első, egyheti részlete.

Nagy Márton szerint „emellett a politika szeretne segíteni is a gazdaságnak”.

A módosított makrogazdasági pálya azzal számol, hogy a magyar gazdaság idén, 2025-ben mindössze 0,5 százalékkal bővül, jövőre, 2026-ban pedig 3,1 százalékos növekedés várható. Az infláció idén 4,6, jövőre pedig 3,7 százalék lehet. A pénzforgalmi hiány idén 3948 milliárd, jövőre 5055 milliárd, 2026-ban pedig 5445 milliárd forint lehet. Az államadósság a tervek szerint a GDP 73,5 százalékán stagnálna a következő években.

Az 5 százalékos hiány a miniszter szerint éppen az a legmagasabb szint, amivel még elkerülhető a túlzottdeficit-eljárás.

A finanszírozáshoz az államnak jövő év első felében devizakötvényt kell kibocsátania. Ennek mennyiségét befolyásolja, hogy Magyarország megkapja-e az uniós SAFE forrásból igényelt 16,2 milliárd euró 15 százalékos előlegét. Ha ez a pénz megérkezik, kevesebb piaci forrásra lesz szükség. Nagy Márton szerint a bankok magas, 18-19 százalékos tőkearányos nyeresége indokolja a magasabb adóztatást. A miniszter elismerte, hogy a bankokkal nem egyeztettek a javaslatról.

„Úgy tudjuk ezeket finanszírozni, ha a költségvetés hiánya 2025-ben és 2026-ban is 5 százalék lesz, éppen úgy, mint amennyi volt 2024-ben, vagyis nem tudunk hiányt csökkenteni, de nem akarunk hiányt emelni”

– foglalta össze a miniszter.

A bejelentés hátterében a romló gazdasági kilátások és a választások előtti költekezés áll. A hitelminősítők már korábban jelezték a kockázatokat: az S&P a magas hiány és infláció miatt figyelmeztetett, míg a Fitch a gyenge növekedést és a tartósan magas hiányt emelte ki. Az IMF és az OECD szintén a fenntarthatósági aggályokra hívta fel a figyelmet, jelezve, hogy a jelenlegi intézkedésekkel a hiánycélok nehezen tarthatók. A most bejelentett 5 százalékos hiány a Moody's várakozásainak nagyjából megfelel, a Fitch számára azonban kellemetlen meglepetés lehet. Kockázatot jelent, ha a gazdasági növekedés elmarad a várakozásoktól, vagy ha újabb kormányzati osztogatási ötletek merülnek fel. Pozitív meglepetést az MNB esetleges kamatcsökkentése hozhatna 2026-ban, amivel a kormány egyelőre nem számol.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk