KULT
A Rovatból

Nem ilyen bollywoodi John Wickre számítottam - A majomember tisztességes bosszúfilm Dev Pateltől

Tévedni emberi dolog. Az élet folyamán rengeteg rossz döntést hozunk. A majomember esetében ezt egyértelműen az előzeteseket vágó cég és a marketingesek hozták meg. Akik látták az említett pár perces kedvcsinálókat, azok olyan elvárásokkal fognak beülni a filmre, amit sajnos nem tud teljesíteni.

Link másolása

Dev Patel neve elsőre sokaknak nem mond semmit. Viszont aki meglátja az indiai származású brit színészt, az rögtön tud majd mondani egy jó pár filmcímet. Dev szinte gyerekkora óta színészkedik. Szerepelt a ’2000-es évek egyik meghatározó brit kultuszsorozatában a Skinsben, de az igazi áttörést a Danny Boyle nevével fémjelzett Oscar-díjas Gettómilliomos jelentette számára.

Azóta olyan rendezőkkel dolgozott, mint M. Night Shyamalan, Aaron Sorkin, Neill Blomkamp és az utóbbi évek egyik legkreatívabb alkotója David Lowery.

A zöld lovag számomra 2021 egyik legjobb filmje volt. Egy atmoszférikus, őrült fantasy-utazás, szinte szöveg nélkül a biztos halálba… hmmm, honnan is lehet ismerős.

Aztán ki gondolta volna, miközben Patel ilyen hatalmas szakemberekkel dolgozott együtt, folyamatosan tanult, hogy aztán vászonra vethesse álmát, A majomembert. Dev Patel nemcsak főszereplője a filmnek, de ő rendezte, ő az egyik producere, és a forgatókönyv írásában is részt vett. Ez bizony egy szerelemprojekt. Amivel alapvetően nem lenne gond, de

amikor a főbb döntések teljesen egy kézben vannak egy projekttel kapcsolatban, az nem minden esetben vezet tökéletes végeredményhez.

Gondoljunk csak George Lucasra, az első Star Wars-trilógia esetében tapasztaltabb emberekkel vette körül magát, hogy megszülethessen az a Csillagok háborúja, amit ő megálmodott, de mások megvalósították. Amikor az ő kezében volt a teljes irányítás, akkor az eredmény a Baljós árnyak és a Klónok háborúja volt. Szerencsére Patel nem szúrta el ennyire, de érezni, hogy elsőfilmes rendező áll a kamerák mögött.

Történetünk szerint a fiatal névtelen főhős (Dev Patel) édesanyját meggyilkolják, és ő felnőttként a gyilkosok nyomába ered. Megpróbál beépülni a rosszfiúkhoz, hogy egy megfelelő pillanatban lecsapjon. Ennyi a történet. Úgy tűnik nincs sallang, mert ez csak egy kőegyszerű, kegyetlen bosszúfilm. Sajnos, vagy szerencsére (ezt mindenki döntse el maga) nem ez a helyzet. De ne szaladjunk ennyire előre.

Kezdjük pozitívan: Patel korrekt rendező.

Erősen a vizuális történetmesélésre épít, de mindeszt könnyűszerrel teszi. Például fel sem tűnt az egész film folyamán, hogy a főhősünknek nincsen neve. Ez a teljesen természetes dolgot úgy elhagyták, hogy észre se vettem. A fiú háttértörténetét is pikk-pakk megtudjuk, a célja is rögtön világos, és minimális dialógus mellett képes volt egy összetett, szerethető karaktert alkotni. Már ez nagy szó a mai filmfelhozatalban.

A látványvilág kicsit pszichedelikus, de illik az elképesztően erős indai atmoszférába. A sok neonfény, a játék a sziluettekkel és a világítással, mind-mind vizuális bonbon a szemnek. Sharone Meir operatőr próbált a szép képek mellett kreatív megoldásokkal is dolgozni, ami látszik a végeredményen.

Néha egészen váratlan megoldásokat találunk a filmben.

De mit várunk egy operatőrtől, aki egy dobos-zenés-filmet el tudott adni thrillernek a Whiplash-ben. A harcjelenetek korrektek, nem azt mondom, hogy a hollywoodi szuperprodukció szintjén mozog, mert hogy Patel inkább a kézitusákban van otthon.

Amikor lőfegyver került a képbe, kicsit megingott a film realitása, amire amúgy próbáltak törekedni. Ha valakinek itt bevisznek egy ütést, vagy megszúrják, bizony törik a csont, és folyik a vér. A vágás nekem kicsit sok volt, a kelleténél jobban rángatták a kamerát, de gondolom erre szükség volt a rejtett vágásokhoz.

Itt említeném meg, hogy egy magyar szakember is dolgozott A majomemberen, Jancsó Dávid volt az egyik vágó, aki a filmen dolgozott.

Nem kedvelem a kézikamerás felvételeket mozifilmek esetében. Nem jó nézni, de ezzel már a Bourne-filmek óta problémám van.

Akkor el is érkeztünk a negatívumokhoz. Bármennyire is tisztelem Patel elképzeléseit, szerintem rossz a film ritmusa. Túlzottan kihangsúlyozza a gyermekkori traumát. Sulykolja a szimbólumokat, és fejbe vágnak minket a mondanivalóval. Szerintem egy visszaemlékezés, maximum kettő elég lett volna, de sajnos ebből sokkal több van. Ezek pedig szétszabdalják az amúgy jó narratívát.

A kreatív és akciódús első etapot ezután erősen leülteti egy lassabb edzős-önmegtalálós rész, több zenés montázzsal.

Itt kapunk az arcunkba egy kis "LMBTQ-propagandát" is, bár nem zavaróan, de itt értettem meg a 18+os korhatár igazi okát. Annyira nem véres és durva A majomember, de úgy látszik, a korhatár-bizottság szerint veszélyes a 18 éven aluliakra… röhej. Ezt követően visszatérünk az előzetesekben is belengetett John Wick-szerű leszámolásba. Az akciódúsabb első és utolsó harmad egyébként remekül működik.

Ha kicsit átstrukturálják, és visszavesznek a flashbackekből, akkor egy erős 90 perces darálás lehetett volna.

Csak Patel nem ezt akarta: sokkal spirituálisabb bosszútörténetet akart elmesélni: ez egy szerzői-bosszúfilm. Én nagyon jól szórakoztam rajta, de ha valaki az itt leírtakat felsorolja, és azt mondja, hogy „na ezért nem tetszett A majomember”, akkor azt teljesen megértem.

Azt tudom csak ajánlani, hogy ne nézzétek meg az előzeteseket. Ha akartok egy kis agykikapcsoló, kicsit pszichedelikus, kőegyszerű akciófilmet, amely igazából egy burkolt mélyrepülés egy sebzett, ámde összetett elmébe. A színészek jók, a gonoszok nagyon rosszak, és néha teljesen logikátlanul viselkednek, míg a jók mindent megúsznak. Nem szentelek külön időt a színészekre, mert mindenki teszi a dolgát, és ez Dev Patel filmje, ő a nagybetűs főszereplő, és szinte végig az ő szemén keresztül látjuk a szörnyűségeket. Jó döntés volt Patel a rendezőtől és a producerektől, érezni, hogy olyan főszereplőt választottak, aki szívét-lelkét kitette a filmért.

Szarkazmust félretéve, ez egy szerelemprojekt, amit meg lehetett volna jobban is csinálni, de ezt nem lehet kritikaként felróni.

Ez volt a cél, teljes szabad kezet kapott Patel és ezt a történetet, ilyen formában akarta elmesélni. Tisztességes első film, amit büszkén mutogathat majd a színész-író-producer-rendező a filmográfiájában. Aki nem akar egy negyvennyolcadik 16-os tucathorrort nézni a mozikban, azoknak tökéletes választás A majomember. Megérdemli a nézőket.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: