HÍREK

Napokig, sőt akár hetekig is eltarthat, mire felszabadul a Szuezi-csatorna

A világ egyik legnagyobb konténerhajója három napja szorult be a csatornába, ezzel teljesen megbénítva az egyik legfontosabb kereskedelmi útvonal forgalmát.

Link másolása

Már harmadik napja áll keresztben a világ egyik legnagyobb teherhajója a Szuezi-csatornában, ezzel teljesen eltorlaszolva az utat a hajóforgalom elől. Ami azért óriási probléma, mert

éppen a világ egyik legforgalmasabb kereskedelmi útvonalán alakult ki dugó, ami jelentős fennakadást okoz a világkereskedelemben.

Csakhogy érzékeltessük, miért olyan fontos ez a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő mesterséges csatorna a globális kereskedelemben: csak tavaly 19 ezer hajó hajózott át rajta, 2019-ben pedig a kereskedelmi járatok 13 százaléka használta ezt az útvonalat. Miután 2015-ben kibővítették, már párhuzamos (egy déli és egy északi irányú) csatornákon is közlekedhetnek a hajók, ez a baleset viszont pont egy olyan helyen történt, ahol csak egy csatorna van.

Az Ever Given nevű hajó Kínából a hollandiai Rotterdam kikötőjébe tartva kedden reggel 7 óra körül, déli irányból hajózott be a csatornába. Nagyjából 24 km/h-s sebességgel haladt, amikor egyszercsak keresztbe fordult orrával a keleti part felé nézve.

Fotó: MTI/AP/Planet Labs Inc.

Az Ever Given tulajdonosa, az Evergreen Marine Corp. szerint egy hirtelen széllökés okozhatta a bajt. Nehéz elképzelni, hogy egy 220 ezer tonnás teherhajót hogy tud így elmozdítani a szél, de a csatornában jelenleg elég szeles az idő, akár 50 km/h-s széllökések is lehetnek. A hajó pedig 400 méteres hosszúságával hatalmas felületet ad a szélnek.

Természetesen rögtön megkezdték a munkálatokat, hogy irányba állítsák az Ever Givent, de egy ekkora hajót bizony nem egyszerű elmozdítani a helyéről. A mentésben részt vevő egyik vállalat elnöke azt mondta, a hajó olyan, mint egy hatalmas, partra vetett bálna, és mivel az elmozdítására tett erőfeszítések egyelőre nem vezettek eredményre, más megoldásokat kell keresniük. Szerinte több fronton is próbálkozni kell: szükség lesz a vontatóhajókra, ki kell kotorni a homokot a hajó útjából, és le kellene pakolni a rakományt, hogy csökkentsék a hajó tömegét. Ez az összetett folyamat viszont akár hetekig elhúzódhat.

Az Ever Given által okozott dugó pedig már így is nagy fennakadást okozott a világkereskedelemben. A csatorna mindkét oldalán már legalább 150 olajat, autóalkatrészeket és egyéb termékeket szállító hajó torlódott fel.

A történtek miatt az olaj árfolyama rögtön elkezdett emelkedni, ami annak a jele, hogy a kereskedők attól tartanak, hogy a szállítások hosszabb ideig megakadhatnak.

Az, hogy milyen hatással lehet még a hajó beszorulása a globális kereskedelemre, nagyban függ attól, hogy mennyi időn belül sikerül helyreállítani a forgalmat. Persze vannak alternatív útvonalak is, például Afrika megkerülése, de ezek sokkal több időt vennének igénybe, ezért valószínűsíthető, hogy a hajók inkább kivárnak, bízva abban, hogy napokon belül folytathatják az útjukat.

Forrás: Guardian, New Scientist

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


HÍREK
Kiakadtak a dolgozók az Auchannál, miután a cégvezetés bejelentette, mennyivel emelnék a béreket
Volt olyan áruház, ahol a dolgozók már csütörtökön sztrájkolni akartak.

Link másolása

Nem született bérmegállapodás a munkáltató és a munkavállalói érdekképviselet között az Auchan Magyarországnál azután sem, hogy a vállalat által szerda este bejelentette a mindenkinek járó fix alapbéremelést és jelentős juttatásnövelést. A szakszervezet szerint sztrájkfeszültségbe hajló nagy fokú elégedetlenséget szült ez a dolgozók körében – értesült az Index.

„Kiverte a biztosítékot a szerda esti bejelentés az Auchan-dolgozók jelentős részénél”

– mondta a lapnak Karsai Zoltán, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) elnöke, miután néhány órával a vállalat tájékoztatása előtt eredménytelenül zárult a bértárgyalás, ami nagyfokú elégedetlenséget szült a dolgozók körében.

Az elnök szerint miután megjelent a bejelentés a komolyabb béremelésről, az egyeztetések lezárását követően a KASZ helyi alapszervezete azt közölte a dolgozóival, hogy

• nem sikerült a szakszervezet által kitűzött bruttó 50 ezer forint emelésben megállapodni,

• és nem emelkedik a gépkocsival történő munkába járás költségtérítése sem.

Az elnök elmondta, hogy éjjel próbáltak válaszolni a munkavállalók felháborodott kérdéseire.

Volt olyan áruház, ahol a dolgozók azt tervezték, hogy ma már nem veszik fel a munkát és sztrájkolni fognak.

De az érdekképviselet mindenkinek felhívta a figyelmét, hogy ne kezdjenek egyéni akciókba.

„Ha a munkavállalók tiltakozni szeretnének valamilyen módon a vállalat döntése ellen, akkor annak mindenképpen a jogszabályok betartásával kell történnie. Ebben a KASZ minden segítséget megad a munkavállalóknak” – közölte.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Tagadja az Eötvös József Gimnázium igazgatója, hogy félmillió forintért bárki bejuthat a patinás intézménybe
Egy hangfelvételen szerint kenőpénzt adhattak azért, hogy az iskola igazgatója elintézze: soron kívül felvegyenek egy gyereket az iskolába.

Link másolása

Félmillió forintért elintézték, hogy felvegyenek egy olyan diákot az Eötvös József Gimnáziumba, aki nem érte el a ponthatárt - számolt be róla a Metropol egy hangfelvétel alapján. Az RTL híradó szerint az ország második legjobb gimnáziumának igazgatója csütörtökön az iskola dolgozóinak tagadta a vádakat, hivatalosan azonban még nem szólalt meg az ügyben.

Az említette hangfelvételen a Metropol szerint az iskolához tartozó Reáltanoda Alapítvány kuratóriumának elnökével beszélget egy apuka, akinek a fia nem érte el a felvételhez szükséges ponthatárt, mégis az Eötvös Gimnáziumba szeretne járni.

„A mi ismeretségi körünkben is van olyan, ma is az Eötvösbe járó gyermek, aki általánosban bukdácsolt, majd a hatosztályosba felvették”

- hangzik el a felvételen.

A hangfelvétel szerint kenőpénzt adhattak azért, hogy az iskola igazgatója elintézze: soron kívül felvegyék a gyereket az iskolába. A szervezet vezetőjének mondott férfi ezt meg is erősíti. Arról is beszélnek, hogy több befolyásos szülő gyereke került be így az iskolába.

Az RTL több szülőtől is úgy értesült, hogy a hangfelvételen valóban az alapítvány kuratóriumi elnöke beszél.

Az üggyel kapcsolatban a Híradó szeretett volna interjút kérni az Eötvös József Gimnázium igazgatójától, de ő nem reagált a megkeresésre. Azonban úgy tudják, hogy az igazgató az iskola dolgozóinak tagadta, hogy pénzért cserébe vettek volna fel gyerekeket a gimnáziumba.

A csatorna az iskolát fenntartó Belső-Pesti tankerületi központot és a Klebersberg Központot is megkereste. többek között azt szerették volna megtudni, hogy folytatnak-e vizsgálatot az ügyben, és ha igen, az milyen következményekkel járhat. Azonban mindkét központtól mindössze azt válaszolták, hogy csak a sajtóból értesültek az ügyről.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság azonban arról tájékoztatta a Híradót, hogy

vesztegetés bűntett gyanúja miatt nyomozást rendeltek el.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
„Nem szabad az oroszokkal kétoldalú, kiskapukat keresgélő megállapodást kötnünk – mondta Orbán Viktor még 2007-ben
Azt is hozzátette, hogy a magyar nemzeti érdek egy közös, uniós energiapolitika. Igaz, akkor még ellenzékben volt.

Link másolása

Nem szabad, hogy az oroszokkal kétoldalú, kisakpukat keresgélő megállapodásokat kössünk - mondta Orbán Viktor egy 2007-es televíziós interjúban. A rendkívül rosszul öregedő mondatokat tartalmazó videót Hadházy Ákos tette közzé a Facebook-odalán.

Az ellenzéki képviselő a videó mellé a bejegyzésében azt írta, hogy „Orbán tökéletesen levezeti, miért nem szabad az oroszokkal seftelgetni, és miért kell az EU-val együttműködni!”

A kormányfő ugyanis akkor még ellenzékből kifejtette, hogy szerinte Magyarországnak egy közös európai energiapolitikára van szüksége.

„Ez a mi nemzeti érdekünk. És nem szabad, hogy ehelyett az oroszokkal kétoldalú, kiskapukat keresgélő megállapodást kössünk. Az oroszokkal jó viszonyra kell törekedni, de nem fordulhatunk szembe, nem fordulhatunk el a közös európai energiapolitikának az irányvonalától”

- fejtette ki akkor Orbán.

Akkor azt is javasolta, hogy „a magyar kormányok hosszabb távon is egy közös energiapolitika keretén belül próbálják megoldani Magyarország problémáit”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
Megúszhatják a 200 ezres bírságot azok, akik elbliccelték a népszámlálást
Körülbelül 358 ezer ember kérdőíve hiányzik a rendszerből, de a KSH eddig egyetlen eljárást sem kezdeményezett.

Link másolása

Eddig egyetlen közigazgatási hatósági eljárás megindítását sem kezdeményeztek a népszámlálást elbliccelőkkel szemben, írja a 24.hu a Központi Statisztikai Hivataltól (KSH) kapott tájékoztatás alapján. A tavaly október 1. és november 28. között tartott magyarországi népszámlálást megelőzően

200 ezer forintos büntetést lengettek be azoknak, akik valamilyen oknál fogva kimaradnak a tízévente esedékes összeírásból.

A lapnak küldött válaszában a KSH azt írta: a hivatal hálás a lakosság közreműködéséért, és egyetlen esetben sem kezdeményezte közigazgatási hatósági eljárás megindítását. Mindemellett a népszámlálás beérkezett kérdőíveinek feldolgozása jelenleg még folyamatban van. Kifejtették, „a KSH célja a népszámláláshoz kapcsolódóan nem a szankcionálás, hanem az volt, hogy a lakossággal együttműködve sikeres cenzust hajtson végre.”

A statisztikai hivatal közölte, hogy

összesen 9,2 millió személyi kérdőív érkezett be a népszámlálás rendszerébe, ami a becsült várható népesség 96 százaléka.

Ez azt jelenti, hogy jelenleg Magyarország népességét körülbelül 9,58 milliósra becsülik, azaz megközelítőleg 358 ezer ember kérdőíve hiányzik a rendszerből. Előfordulhat, hogy sok itthon élő szándékosan nem töltötte ki a kérdőíveket, de akadhatnak köztük szép számmal olyanok is, akik már külföldön élnek.

A portál megemlíti, hogy a KSH idén novemberig még kezdeményezheti közigazgatási hatósági eljárás indítását a bliccelőkkel szemben. Azonban a KSH jelenlegi kommunikációja alapján erre kevés esély mutatkozik.

A népszámlálás adatainak feldolgozás még folyamatban van, az első eredmények még ebben a negyedévben várhatók, míg a részletes adatok 2023 őszén érkeznek majd.


Link másolása
KÖVESS MINKET: