HÍREK
A Rovatból

Minden eddiginél rövidebb menetidőt ígér a Budapest-Varsó vasútvonal

Az autópályánál is gyorsabb utazást kínálhat az új gyorsvasút, amelyet tíz éven belül kezdhetnek építeni a V4-fővárosok és Bécs között, de a belföldi utazásokban is nagy változást hozhat az új hálózat.


Bécsbe és Pozsonyba 2, Prágába 3 és fél, Varsóba 5 és fél óra alatt tenné meg az utat a Budapest-Varsó gyorsvasút, amelyet a 2030-as évek elején kezdhetnek építeni - derül ki az első magyarországi nagysebességű vasúthálózat megvalósíthatási tanulmányának most közzétett részleteiből.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter elmondta:

a cél a visegrádi országok fővárosainak összekapcsolása mellett a hazai gyorsvasúti hálózat egybenyitása az európaival, egyben az autópályáknál gyorsabb elérést biztosító belföldi vonalak létrehozása.

Az új vonal emellett tehermentesítené az 1. számú vasútvonalat (Budapest-Hegyeshalom-Rajka), amelyen napi 70 teher- és 400 személyvonat halad át, illetve a naponta 70 ezer egységjármű, felerészben teherautók, kamionok által használt M1 autópályát is. Szintén célkitűzés, hogy csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátást:

akár évi 400 ezer tonna szén-dioxidtól kímélné meg a környezetet az új vasúthálózat.

Az új vonal Kelenföldtől nyugatra indulna a Vértest délről kerülve Székesfehérvár felé, majd Győrön át Pozsony irányába Rajkánál, Bécs felé Hegyeshalomnál hagyná el a Magyarországot. A nemzetközi utasforgalom mellett az új pályát a belföldi InterCityk is használhatnák, többek közt Sopron, Veszprém és a Balaton felé is bővülnének így a közlekedési lehetőségek.

A vonatok a városokon kívül 250-320 kilométer/órás tempóval haladhatnának, ennek köszönhetően minden eddiginél gyorsabban el lehet vele jutni a V4 fővárosaiba és Bécsbe.

A járművek két vagy több kocsiosztállyal rendelkeznének, mindegyiken lenne büfé- és étkezőszakasz is. A munkálatok megkezdése a 2030-as évek elejére várható, de Kelenföldtől Törökbálintig akár már korábban megindulhatna a meglévő vágányok átépítése.

Az előzetes kalkuláció szerint a fejlesztés költségei ezermilliárd forintos nagyságrendűek, amelyek azonban a kedvező forgalmi, környezeti és egyéb hatásokban, a gazdaság és turizmus élénkülésében megtérülnének. Úgy kalkulálnak, hogy évente több mint húszmillió nemzetközi és belföldi utas használná az új vonalat.

Az új vonal terve összehangolható a Budapestet délről elkerülő teherforgalmi vasútvonal, a V0 azonos nyomvonalsávban tervezett, Győr és Székesfehérvár térsége közötti szakaszának kiépítésével is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Döbbenet: a Szent Péter-bazilika oltárán állva vizelt egy férfi
A fiatal férfit azonnal elvitték és letartóztatták a rendőrök. XIV. Leó pápa megdöbbent, amikor tájékoztatták az esetről.


Elképesztő eset történt péntek rekkel a római Szent Péter székesegyházban:

egy férfi felmászott a gyónási oltárra, majd letolta a nadrágját és nekiállt vizelni.

A jelenet mindössze pár másodpercig tartott, mert a biztonságiak azonnal elvitték onnan a férfit, akit aztán a rendőrség le is tartóztatott. Az Il Tempo című lap azt írja, a történtekről XIV. Leó pápát is tájékoztatták, aki ezt megdöbbenéssel fogadta.

Via hvg.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Kigyulladt Mészáros Lőrinc cégének munkagépe, órákig nem jártak a vonatok a Nyíregyháza-Nyírtelek vonalon
Mintegy 600 méteren megsérült a felsővezeték a tűzeset miatt. A Miskolc-Nyíregyháza szakaszon közlekedő vonatok menetrendje vasárnap délután állhat helyre.


Leállt a vasúti közlekedés vasárnap a Nyíregyháza-Nyírtelek vonalszakaszon. A Mávinform tájékoztatása szerint

Nyíregyházánál egy munkagép kigyulladt az éjszakai vágányszabályozás során, emiatt mintegy 600 méteren megsérült a felsővezeték.

A helyreállításig az érintett szakaszon vasárnap kora délutánig szünetelt a vonatforgalom, az utasok pótlóbuszokkal tudtak utazni. A MÁV később közölte, hogy délután fél egyre befejezték a felsővezeték helyreállítását Nyíregyházánál, így ismét közlekedhetnek a vonatok Nyírtelek felé, felől.

A Miskolc-Nyíregyháza szakaszon közlekedő vonatok menetrendje vasárnap délután állhat helyre.

A társaság azt is tisztázta, hogy az éjszaka kigyulladt munkagép nem a MÁV-csoport, hanem külső vállalkozó járműve volt. „Első a műszaki mentés és a forgalom helyreállítása, utána következhet a felelősség kérdése” – írták a Mávinform oldalon.

A 444.hu vasútbarát oldalakra hivatkozva azt írja,

a Mészáros Csoporthoz tartozó V-Híd vágányszabályzó géplánca kapott lángra

a szakaszon az éjszaka, emiatt sérült a felsővezeték is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Ez nem hiányzott a világnak: heves harcok robbantak ki Afganisztán és Pakisztán között
A tálib ország és szomszédja között régóta húzódik konfliktus, de az utóbbi időben jelentősen romlott a helyzet. A két állam egymást vádolja az eszkaláció miatt.


Szombat este komoly fegyveres összecsapások robbantak ki a pakisztáni–afgán határon, miután a tálibok megtámadták a pakisztáni hadsereg határállásait. A helyzet pár nappal azután vált feszültté, hogy Pakisztán légicsapást hajtott végre Kabulban – ezt mindkét ország biztonsági forrásai megerősítették – számolt be a The Guardian.

A tálib vezetés azzal vádolta meg Pakisztánt, hogy megsértette Afganisztán területét, ezért válaszul fegyveres támadást indítottak. Azt állították, hogy két pakisztáni határállomást is elfoglaltak Helmand tartományban, amit a helyi hatóságok is megerősítettek.

Pakisztáni tisztviselők több helyen is összecsapásokról számoltak be. Egy kormányzati forrás így nyilatkozott a brit lapnak: „Ma este a tálib egységek több határpontnál is tüzet nyitottak. Mi négy helyszínen válaszoltunk tüzérségi csapásokkal.” Hozzátette:

„Semmilyen agressziót nem tűrünk el az afgán tálibok részéről a saját területünkön. A pakisztáni csapatok kemény tűzzel válaszoltak, és több afgán határállást is célba vettek.”

A pakisztáni hadsereg válaszul tüzérséget, harckocsikat, valamint könnyű és nehézfegyvereket vetett be.

Az összecsapások előtt, csütörtökön több robbanás is történt Afganisztánban – kettő Kabulban, egy pedig az ország délkeleti részén. A tálib kormány védelmi minisztériuma Pakisztánt vádolta azzal, hogy „megsértette az ország szuverenitását”.

Michael Kugelman, Washingtonban dolgozó dél-ázsiai szakértő szerint: „A pakisztáni csapatok elleni egyre gyakoribb határ menti támadások, a szokatlanul intenzív pakisztáni légicsapások Afganisztánban és a tálib válaszcsapások tökéletes viharhelyzetet teremtettek. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy Afganisztán nem ismeri el a határt, valamint a válságot övező dezinformációk terjedését, akkor nagyon bizonytalan helyzettel állunk szemben.”

Hozzátette, a jelenlegi feszültség hamar enyhülhet: „Szerencsére ez a válság – bármennyire komoly is – jó eséllyel hamarosan enyhülni fog. A táliboknak nincs kapacitásuk, hogy nyíltan harcoljanak a pakisztáni hadsereggel. Ha a válaszcsapások lecsillapítják a közvélemény haragját, valószínűleg visszavonulnak majd.”

A pakisztáni hadsereg szóvivője, Ahmed Sharif Chaudhry altábornagy közölte:

„Pakisztán lakosságának védelme érdekében mindent megteszünk, amit szükségesnek tartunk – és ezt a jövőben is így fogjuk tenni.”

Egyúttal felszólította Afganisztánt, hogy akadályozza meg, hogy területéről támadások induljanak Pakisztán ellen.

Az utóbbi hónapokban jelentősen megromlott a viszony a két ország között. Iszlámábád azzal vádolja Kabult, hogy menedéket ad a Tehrík-e-Talibán Pakisztán (TTP) fegyveres csoportnak, amely többször is támadásokat hajtott végre pakisztáni célpontok ellen.

Afganisztán és Pakisztán között csaknem 2600 kilométer hosszú, hegyvidékes határ húzódik, amit Durand-vonalként is ismernek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Meghalt a kaposvári Roxínház 10. osztályos színésze
A gimnazista lány hónapokig küzdött a betegségével, de szervezete végül feladta a harcot. Megható sorokkal búcsúzott tőle a színház és az iskolája is.


Szívszorító hírt osztott meg a kaposvári Roxínház: elhunyt a társulat egyik fiatal tagja, a 10. osztályos gimnazista Hajdu Lotti.

A színház egy megható Facebook-posztban búcsúzott a lánytól. A bejegyzés elején ezt írták:

„Drága Lotti! Tudjuk, most mosolyognak az angyalok, mert egy TÜNDÉR érkezett közéjük. Ők, most odafent a mennyországban már biztos megkértek, hogy ha úgy adódik, segítsd nekik megvédeni a mennyei grundot, mert tudják, neked ebben már tapasztalatod van.”

A búcsú szövege így folytatódik: „Néhány hónapja még itt védted Te is a grundot velünk. Dacoltál a betegséggel, harcoltál, küzdöttél. (...) Aztán tegnap kaptuk a hírt, hogy szükség van rád az égi színpadon is, a fenti GRUNDON és elmentél megvédeni...”

A poszt végén ezekkel a sorokkal emlékeztek meg róla:

„Drága Lotti! Tudod: „...van egy könyv, nekünk azt mondták, az a címe, hogy BÁTORSÁG!!!!...” És most tényleg elfogytak a szavak...”

Lotti iskolája is megemlékezett róla saját honlapján. Azt írták: „Lotti élete a tiszta lélek és a kitartás példája volt. Bár hosszú ideje harcolt, soha nem adta fel a reményt és a vidámságot, mosolyával fényt vitt a körülötte lévők életébe.”

(via Sassy)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk