„Gondolom, nem gyalog” – Mészáros Lőrinc levédetné a legendás mondatát
A Mészáros Lőrinc tulajdonába tartozó Talentis Group Zrt. védjegybejelentési kérelmet nyújtott be a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalához a „Gondolom, nem gyalog” kifejezésre - tudta meg a G7. A portál felidézi: ez a mondat azután vált ismertté, hogy Mészáros Lőrinc egy interjúban így válaszolt arra a kérdésre, hogyan érkezett Münchenbe, a Bajnokok Ligája-döntőre. A 444 riportere akkor azért vonta kérdőre az üzletembert az általa használt közlekedési eszközökről, mert kiderítette, hogy Mészáros azzal a 22 milliárd forintos magángéppel repült, amelyhez saját bevallása szerint is köze van, míg a kérdéses repülőig egy kétmilliárd forintos helikopter vitte.
A mondat hamar szállóigévé vált, és az interneten mémek tucatjaihoz szolgáltat kimeríthetetlen ihletet. Reklámokban ugyancsak megjelent, így üzleti célra is felhasználták. A Talentis Zrt. most éppen utóbbi megakadályozására kért védjegyoltalmat, amely többféle szolgáltatásra és termékre is kiterjed.
A cég kérésére a kifejezést többek között távközlési szolgáltatások, reklámok, ruházati cikkek és nyomdaipari termékek esetében védené a hivatal. Ha a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala jóváhagyja az igényt, akkor ezeken a területeken kizárólag a Talentis Zrt. használhatja majd fel a mondatot. A védelem visszamenőlegesen, a bejelentés napjától, azaz múlt péntektől lenne érvényes.
Pintz György szabadalmi ügyvivő azt nyilatkozta, hogy a védjegybejegyzésének nincs jogi akadálya, így a hivatal várhatóan gond nélkül jóváhagyja a kérelmet, valószínűleg a jövő év elejére. Arra is felhívta a figyelmet, hogy bár a védelem üzleti célú felhasználás esetén korlátozza a szókapcsolat alkalmazását, a védjegytörvény tartalmaz kivételeket is. Ha valaki jóhiszeműen, csupán szolgáltatása jellemzésére használja a kifejezést, a védjegyjogosult nem tud sikeresen fellépni ellene.
Mészárosnak viszont alighanem éppen az a szándéka, hogy a „Gondolom, nem gyalog” felhasználását a lehető legtöbb területen korlátozza, és ha a védjegy lehetőséget ad rá, megtámadja, hiszen ezzel sikeresen korlátozhatná a számára negatív háttértartalommal bíró mondat publicitását. Arra azért valószínűleg kevesen fogadnának, hogy pénzt szagol a védjegy megszerzése mögött, és majd maga nyomtat, illetve kezd el értékesíteni pólókat vagy más termékeket ezzel a szállóigével.