SZEMPONT
A Rovatból

Meglőtt elnökjelölt, polgárháborús-riogatások, aggastyánok harca - mi történik Amerikában?

A Donald Trump elleni merényletkísérlet fokozhatja az emberek szimpátiáját iránta, de az újraindulásához makacsul ragaszkodó Biden miatt a demokraták amúgy sincsenek könnyű helyzetben, mondja Pintér Károly Amerika-szakértő.


Alig két nappal azután, hogy egy merénylő meglőtte, Donald Trump kötéssel a fülén, mosolyogva sétált be a republikánusok jelöltállító gyűlésére. Csak a vakszerencsén múlt, hogy az amerikai elnökjelölt túlélte a támadást, ami alaposan megkavarta az amúgy sem eseménytelen amerikai elnökválasztási kampányt.

A merényletkísérlet egy időre egészen biztosan eltüntette az amerikai címlapokról a Biden alkalmasságáról és esetleges visszaléptetéséről szóló találgatásokat. De ettől még kérdés marad: miért két rendkívül idős ember versenyzik az amerikai elnökségért. Niall Ferguson történész nemrég egy publicisztikában már a brezsnyevi Szovjetunióhoz hasonlította a mai amerikai viszonyokat. Természetesen nem a robosztus amerikai gazdaságra gondolt, hanem a két jelölt korára. Nyilvánvaló válságtünet, hogy két aggastyán küzd a világ első számú hatalmának vezetéséért. Hogyan hathatnak a Donald Trumpra leadott lövések a választási kampányra, és egyáltalán, mi folyik Amerikában? Pintér Károlyt, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Angol-Amerikai Intézetének vezetőjét kérdeztük.

– Annak idején Horn Gyulának is erősen megdobta a választási esélyeit, hogy súlyos balesetet szenvedett a választások előtt, pedig az még nem is volt merénylet.

– Igen. Van ennek egy ilyen lélektana.

– A Reagan elleni merénylet kapcsán az őt operáló orvosnak volt egy híres mondata, miszerint „Elnök úr, ma itt mindenki republikánus”. Most is Trump népszerűségét erősíthetik-e a történtek?

– Ezt ebben a pillanatban nehéz megjósolni, de egy merénylet, bárki is követi el, bármilyen motiváció is hajtja, nyilvánvalóan nagymértékben fokozza az emberek szimpátiáját az áldozat iránt. Igaz, az áldozat nem szenvedett súlyos, maradandó sérüléseket, de azt is tudjuk, hogy nem sokon múlott, hogy ez a lövés akár halálos legyen.

Akik Trumppal eddig szimpatizáltak, azok számára biztos, hogy még szimpatikusabb lett a volt elnök.

Azt nem tudom, hogyan érinti a merénylet azokat, akik kevésbé szimpatizáltak vele, de elképzelhető, hogy bennük is együttérzést, ezáltal pozitívabb viszonyulást ébreszt az eset.

– Hogyan változtathatja meg a kampány további alakulását az, ami Pennsylvania állambeli Butlerben történt?

– A demokraták számára ez semmiképpen sem egy jó mozzanat, pontosan amiatt, amiről az előzőekben már beszéltünk. Amúgy is azzal küszködnek, hogy Biden népszerűsége finoman szólva sem túl izmos, ráadásul az első tévévitán elképesztően rosszul teljesített, onnantól kezdve a merényletig az amerikai politikai közvéleményt leginkább az foglalkoztatta, hogy

egyáltalán marad-e Biden a demokraták jelöltje, vagy esetleg megpróbálnak egy eddig példa nélküli akció keretében valakit gyorsan a helyére állítani a demokrata párti nagygyűlésen, ami augusztusban lesz.

Egyfelől Bidennek talán jó ez a merénylet, hogy most egy kicsit nem róla szól a sajtó, nem az ő mentális hanyatlásával vagy képességeivel vannak elfoglalva, de ettől még a demokraták alapproblémája megmaradt: az a nyomasztó kérdés, hogy alkalmas-e Joe Biden arra, hogy – az ellenfél kilététől függetlenül – még négy évig Amerika elnöke legyen. Ami a republikánusokat illeti, ez a merénylet bizonyos értelemben jól illeszkedik Trumpnak az eddig is hangoztatott narratívájába, miszerint ő a demokraták üldözöttje. Ezt hónapok óta kitartóan ismételgeti.

Eleve úgy gondolja, hogy tőle elcsalták a 2020-as elnökválasztást, illetve a demokrata kormány vagy tágabb értelemben a demokrata párt az igazságszolgáltatást próbálja vele szemben fegyverként bevetni, és akkor itt van ez a merénylet.

Tehát ezek a dolgok szépen összerendeződnek egy olyan történetbe, amely szerint az ellenfél még a gyilkosságtól sem riad vissza annak érdekében, hogy megakadályozza őt az elnöki szék újbóli elfoglalásában.

– A merénylet és Trump további népszerűsödése ennek következtében nem késztetheti erősebben a demokratákat arra, hogy mégiscsak lecseréljék akár meglepetésszerűen is Bident?

– Az amerikai pártok nem hierarchikusan szerveződő formációk, magyarán szólva a Demokrata Pártnak nincsen egyértelmű főnöke vagy vezetője, teljesen más a belső struktúra, mint a legtöbb európai pártban, ahol általában van egy ember vagy egy szűkebb testület, amely döntéseket hozhat ilyen helyzetben. Az amerikai pártok sokkal demokratikusabb struktúrák, bár lehet, hogy a jelenlegi Republikánus Párton annyira nem látszik, hiszen Donald Trumpnak sikerült elég markánsan leuralnia a pártot, de ennek ellenére még ő sem nevezhető a párt hivatalos vezérének. A Demokrata Párt esetében, ha létezhet ilyen, az pontosan a regnáló elnök lenne, azaz Joe Biden. Ugyan neki sincs formális hatalmi jogosultsága a párton belül, de nyilván a pozíciója, ismertsége, befolyása nem hivatalos pártvezérré teszi. Ezt a nem hivatalos pártvezért kellene leváltani úgy, hogy közben lezajlott egy előválasztás, és ennek az előválasztásnak ellenfél híján Joe Biden lett a teljesen egyértelmű győztese. Tehát a helyzet az, hogy

ha Joe Biden nem hajlandó félreállni, akkor arra nem nagyon létezik a Demokrata Párt szabályrendszerének megfelelő módszer, hogy őt leváltsák.

Itt a kulcsmozzanat az lenne, hogy valakinek vagy valakiknek be kellene láttatnia Joe Bidennel, hogy a párt érdekeit, vagy Amerika érdekét elsősorban az szolgálná, ha ő lemondana a jelöltségről. Jelen pillanatban én erre túl nagy esélyt nem látok.

– Nincs olyan személy, akinek ekkora befolyása van Bidenre?

– Természetesen nem vagyok olyan közel az elnökhöz, hogy erről bármilyen tudásom legyen, de azt olvastam, hogy elég szűk azoknak az embereknek a köre, akikre Biden valójában hallgat. És itt most nem a tanácsadókról beszélek elsősorban, hanem inkább a családról, értve ezalatt a feleségét, Jillt, és az egyetlen megmaradt fiát, a finoman szólva eléggé botrányos előéletű Hunter Bident. Emellett nyilván néhány hozzá nagyon közel álló politikai tanácsadó lehet még hatással rá, ami egy eléggé zárt kör, és

ez a zárt kör kifejezetten arra ösztökéli őt, hogy tartson ki, ne adja fel, maradjon versenyben.

Tehát amíg ez a szűk tanácsadói kör őt arra ösztönzi, hogy maradjon elnökjelölt, addig nem nagyon valószínű, hogy meggondolná magát. Egyébként is azt gondolom, hogy van azért ő annyira hiú és rátarti ember, hogy ne akarja beadni a derekát egy kívülről jövő nyomásnak.

– Niall Ferguson nemrég arról írt, hogy visszatértek a régi jó brezsnyevi idők, csak éppen az Egyesült Államokban. Mintha Amerikában uralkodna el a gerontokrácia. Mi lehet annak a társadalmi oka, hogy az egész Egyesült Államok a maga 300 milliós lakosságával képtelen volt kitermelni alkalmas jelölteket fiatalabb korosztályból?

– Amerikában milliók teszik fel ezt a kérdést maguknak már hónapok óta, hiszen nem titok, hogy nagyon sokaknak nem tetszik a jelenlegi választási kínálat. Mindkét jelölttel szemben elutasítóak, és azt gondolják, hogy két 80 körüli öregember csatározása helyett inkább rátermett, fiatalabb, markánsabb jövőképpel, izgalmasabb elképzelésekkel rendelkező embereknek kellene az elnökségért versenyezni. Őszintén szólva nekem is ez a véleményem. Én 2020-ban abban a hitben voltam, hogy Joe Biden egy ciklusos elnök lesz, aki magától értetődően '24 előtt nyilvánvalóvá teszi, hogy leköszön, és a demokraták majd keresnek helyére egy normális előválasztási folyamat során olyan másik jelöltet, aki legalább egy generációval fiatalabb. Biden borította fel ezt a tervet azzal, hogy egyszerűen úgy döntött: újraindul az elnökségért. Itt jön be az a probléma, amit korábban elmondtam, vagyis hogy egyetlen demokrata elnökaspiráns sem indult el vele szemben az előválasztáson, bár természetesen senki sem akadályozta meg őket. Ezt szintén furcsálltam: ennyire félénkek lennének a potenciális demokrata elnökjelöltek? Senki sem mert Joe Bidennel versenybe szállni?

Mintha mindenki arra játszott volna, hogy 2024-ben lesz, ami lesz, akár Joe Biden nyer, akár Donald Trump, mindegyiknek csak négy éve lehet, hiszen már mind a ketten egy ciklust eltöltöttek az elnöki hivatalban, úgyhogy mi majd 2028-ban jövünk.

Ilyen érzésem volt a kampány során, hogy bizonyos értelemben a következő generáció ki akarja bekkelni a 2024-es választást, hagyják, hogy a két öregember egymást leamortizálja. Persze ettől még a helyzet az, hogy bármelyikük is lesz elnök, az megkockáztatom, nem a legjobb választás az Egyesült Államok számára.

– És az egész világ számára sem.

– És ebből fakadóan így van a világ számára sem.

– Nem egy helyen lehetett már korábban is a polgárháború szót olvasni, az egyik újságcikk hatásvadász módon azt a címet adta a mostani merényletnek, hogy Amerika két centire volt a polgárháborútól. Tényleg ilyen komoly a helyzet?

– A polgárháború emlegetését mindig is eltúlzott, pánikkeltő szövegnek tartottam. Az viszont kétségtelen, hogy a 2021. január 6-i események engem is megdöbbentettek, addig én is elképzelhetetlennek tartottam volna, hogy amerikaiak egy csoportja, tartozzon bármilyen politikai oldalhoz is, megrohamozza saját kongresszusát és erőszakkal betör oda. Tehát

a január 6-i események fényében már annyira nem tartom elvetemült gondolatnak a polgárháborút, de abban a klasszikus értelemben, ahogy az Amerikában 1861 és 1865 között lezajlott, biztos, hogy nem beszélhetünk polgárháborús veszélyről.

Ott államok két csoportja harcolt egymás ellen, és az volt a tét, hogy az Egyesült Államok egyben marad-e, vagy két külön államalakulatra szakad. Ilyen kettéosztódás a jelenlegi Amerikában azért nem képzelhető el, mert a demokrata és republikánus törésvonalak az országon belül és az államokon belül húzódnak elsősorban. Természetesen vannak demokrata meg republikánus többségű államok, de szinte mindegyik államban elmondható az, hogy a városi lakosság inkább demokrata, a vidéki, kisvárosi lakosság inkább republikánus szimpátiájú, ami így nem osztja ketté az országot olyan földrajzilag elkülöníthető tömbökre, mint ami a XIX. századi polgárháborúban létezett. Az viszont kétségtelen, hogy egyes,

milliós nagyságrendű csoportok mindkét oldalról úgy élik meg ezt a választást, hogy a nemzet sorsa forog kockán, és ha a másik oldal jön ki győztesen, akkor Amerikának vége.

Nagyon érdekes, ha az ember a két oldal sajtóját olvasgatja, ahogy én rutinszerűen szoktam, akkor az látható, hogy mind a két oldal hajlamos erre a rendkívül radikális vagy túlzó nyelvezet alkalmazására, majdhogynem tükörképszerűen. Mind a két fél a másikat tekinti Amerika valódi ellenségének, sírásójának, legfőbb veszedelmének.

– Ha nem is hagyományos polgárháború, de az elképzelhető, hogy kiterjedt zavargások történjenek, rendkívüli állapotokat kell esetleg bevezetni egyes területeken? Különös tekintettel azért is, mert Amerikában a fegyverviselés nagyon liberálisan van szabályozva, többek között ezt is kárhoztatják a mostani és a korábbi merényletekért is.

– Igen, ha a polgárháború alatt zavargásokat értünk, akkor abszolút egyetértek magával, pontosan azért, amit maga is megállapított, hogy Amerikában konkrétan több lőfegyver van, mint ahány ember, és egy 300 milliós országról beszélünk. Ez nem azt jelenti, hogy minden embernek fegyvere van, hanem azt, hogy a szabad fegyvertartás hívei rendszerint nem egy, hanem sok fegyvert birtokolnak, átlagban 4-6-8 vagy akár több puska, pisztoly van a birtokukban. Tegyük rögtön hozzá:

a nagyobb részük republikánus, mert a szabad fegyvertartásnak, mint szent és érinthetetlen alapjognak a védelme, tipikusan republikánus prioritás.

A demokraták régóta legalábbis hangoztatják, időnként próbálnak is valamit tenni a fegyvertartás korlátozása érdekében, de az alkotmány második kiegészítése ezt tulajdonképpen alapjogként fogalmazza meg, így aztán az alkotmány ellenében jogi eszközökkel nem nagyon lehet fellépni. Tehát ez az alaphelyzet. Így elvileg annak nem feltétlenül lenne nagy akadálya, hogy kellően elszánt vagy fanatizált csoportok akár fegyveresen megpróbáljanak valami módon fellépni. Itt viszont megint bejön az a probléma, hogy az Egyesült Államok nagyon nagy ország. Erről hajlamosak vagyunk elfeledkezni, és úgy beszélünk róla, mint Franciaországról vagy Németországról, vagy akár Magyarországról, de hát ez egy kontinensnyi ország, több ezer kilométeres távolságokkal.

Ha kitör egy zavargás Seattle-ben vagy San Franciscóban vagy Chicagóban, ez az ország egészére nézve nincs döntő hatással. Ettől függetlenül nem zárom ki, hogy ilyesmi megtörténjen.

Sok függ persze attól, hogy miként zajlik le a 2024-es elnökválasztás, mennyire lesz szoros a végeredmény, és a vesztes elfogadja-e az eredményt. Trump a mai napig nem fogadta el a 2020-as választások eredményét. Azt gondolom, ha Joe Biden veszít, el fogja fogadni, ő ebből a szempontból egy hagyományos amerikai politikus, aki betartja ezeket az íratlan játékszabályokat. Ha Trump veszítene, akkor sokkal esélyesebbnek látnám egy ilyesfajta zavargásokkal tarkított helyzet kialakulását, mint fordított esetben. Nem azért, mert a demokraták kevésbé félnek Trumptól, mint a republikánusok Bidentől. Inkább azért, mert szerintem a demokraták esetében kevésbé jellemző a fegyveres szabadcsapatok szervezett jelenléte, amelyeket többek között az NRA, a fegyvertartást pártoló legerősebb országos lobbiszervezet tömörít. Az USA-ban számos ilyen-olyan kisebb szervezet, tulajdonképpen milícia létezik, amelyek adott esetben hajlandóak lenne akár fegyverrel is fellépni az általuk igazinak tartott amerikai értékek védelmében.

– Ha a nagyobb képet nézzük, akkor azt látjuk, hogy ez a polarizáltság nem csak az Egyesült Államokra jellemző. Mintha benne lenne a levegőben ez a durva szembenállás a politikában, és az a kérdés, hogy mi történik itt velünk, a nyugati világgal? Hova tűntek a hagyományos demokratikus alapértékek, konszenzusok, amik eddig megkérdőjelezhetetlenek voltak?

– Egyetértek magával abban, hogy a polarizáció tényleg látványosan érzékelhető, mondjuk úgy, hogy a nyugati világban, tehát azokban az országokban, ahol a demokratikus kormányzat a jellemző. Hogy ez mire vezethető vissza? Biztos, hogy több egymással összefüggő tényező együttes hatásának eredménye. Egyet említenék ebből, ami szerintem ebben nagyon markánsan szerepet játszik, és az az információáramlás, a tájékozódás módjának, mármint a politikai tájékozódás módjának a radikális átalakulása az elmúlt 20 évben. Én ugye elsősorban amerikanista vagyok, tehát Amerikával foglalkozom rendszeresen. Amerikára az volt a jellemző, hogy

a közvéleményt elsősorban a nagy meghatározó sajtóorgánumok formálták, gondolok itt úgy az írásos, mint az elektronikus orgánumokra, tehát a nagy nemzeti tévécsatornákra, hírügynökségekre, néhány befolyásos napilapra, mint a New York Times vagy a Washington Post, illetve néhány hetilapra, mint a Time.

A 20. század java részében ez a fajta véleményformáló elit alkotta azt a politikai nézetrendszert, amit az amerikaiak többsége többé-kevésbé hivatalosnak fogadott el, ami nem azt jelenti, hogy mindenki teljesen egyetértett ezzel, de azért ezeknek a sajtóorgánumoknak nagyon nagy befolyása volt a közvélemény alakítására. Tehát azt lehet mondani, hogy ők alkották a politikai vélemény fősodrát, és ettől balra vagy ettől jobbra voltak a kisebbségek, akár a szélsőségesnek is nevezhető nézetek. Az internet berobbanásával ez a helyzet óriási mértékben megváltozott, hiszen az emberek már nem az esti híradókból vagy az újságokból tájékozódnak, hanem elsősorban a közösségi médiából és hasonló forrásokból.

Ott viszont mindenfajta nézet megtalálható és mindegyik egyformán hozzáférhető, egyformán hitelesnek is tűnik.

Tehát a hitelességi kérdés az, ami szerintem teljes mértékben megváltozott, mert nem úgy vetődnek fel ezek a kérdések, hogy igaz-e ez, hiteles forrásból származik-e ez, hanem úgy vetődik föl, hogy „hát a legjobb barátom átküldte, nézd meg, ezt olvastam a neten. Akkor ez biztosan úgy van”. Tehát megszűnt ez a fajta véleményformáló közép, és nem csak Amerikában, hanem a teljes nyugati világban. Ezzel együtt az internet a politikai vélemények nagyon-nagyon széleskörű, adott esetben szélsőséges tárházát tette hozzáférhetővé. Ez viszont kedvez a leegyszerűsítő narratíváknak. Most nem is az összeesküvés-elméletekre gondolok, bár azoknak is óriási újjáéledését figyelhetjük meg, hanem a leegyszerűsítő értékeléseknek. Annak a szimpla retorikának, hogy ha ez van, akkor te hazaáruló vagy, vagy ha ez van, akkor az ország tönkremegy, holott ha az ember egy kicsit higgadtabban vagy távolságtartóbban közelít a politikához, akkor azt látja, hogy tulajdonképpen olyan nagy változást igazából egyik elnök négyéves ciklusa sem hozott az Egyesült Államok életében, mint amennyire a két fél hajlandó a másikat démonizálni, vagy annak az elnökségét valamifajta drámai és tragikus színben feltüntetni. A legegyszerűbben úgy lehetne mondani, hogy ha az emberek kicsit hajlandóak lennének higgadtabban és kritikusabban szemlélni a politikát, akkor rájönnének, hogy nem ezek az igazán fontos kérdések az ember életében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Otthon Start: beduguló ügyintézés, 10%-os önrészből kieső ügyfelek, egymásra licitáló bankok – berobbant az új hitel
Kétszer annyi hiteligénylés fut be most a bankokhoz, mint általában, miközben Budapesten 1-2 nap alatt elviszik a 40-50 négyzetméteres lakásokat. Az igénylés beadásától azonban hosszú az út a folyósításig, és akadhatnak meglepetések - mondja a szakértő.


Túl vagyunk az Otthon Start program első hónapján. Már nemcsak előzetes kalkulációk, jóslatok állnak rendelkezésünkre, hanem számok is. A kedvezményes, 3%-os kamat mellett akár csupán 10 százalék önrész is elegendő a kölcsön felvételéhez. Ráadásul nagyon nagyvonalúak a program feltételei abban is, ahogyan az első lakás fogalmát meghatározzák: akinek 50%-os tulajdonrésze van egy ingatlanban, jogosult a programban való részvételre.

Ahogy az várható volt, az ügyfelek megrohamozták a bankokat, azonban sokan szembesültek azzal, hogy belassult az ügyintézés. Olyan részletszabályok is kiderültek, amikkel előzetesen nem nagyon találkoztak az ügyfelek, és ez átírhatja a számításokat. Az első hónap tapasztalatairől Árgyelán Józseffel, a Bankmonitor vezető elemzőjével beszélgettünk.

– Hogy áll most az Otthon Start?

– Az óvatosság az első napokban sem nagyon látszott. A kormány elmondása szerint már az első héten is napi ezer igénylés volt, tehát heti ötezer a munkanapokat tekintve, és az első három héten ez folyamatosan megvolt. Ezalatt 15 ezer igénylést fogadtak be a bankok. Hogy ez sok vagy kevés, önmagában nem mond sokat. Havi szinten a szerződéskötések száma 6–7 ezer a bankoknál, tehát

három hét alatt igénylési oldalon megduplázták az átlagos szerződésszámot.

Nyilván nem minden igénylésből lesz hitelügylet: lesz elutasítás, elhúzódó ügyintézés. Nem lehet egy az egyben átváltani a két számot, de sokat sugall. Ráadásul a Bankmonitor kalkulátorát használók adatai alapján a felhasználók jelentős része megfelelt a jogszabályi feltételeknek: a jövedelmük elfogadható volt, megfelelő értékű ingatlanra kalkuláltak, volt TB-jogviszonyuk. Itt 83–84 százalékos arány látszott. Nyilván vannak banki szabályok is, de

első ránézésre úgy látszik, hogy egy kifejezetten hitelképes réteg szeretné kihasználni ezt a lehetőséget.

Jó eséllyel a 15 ezer igénylésből nem ezer szerződés lesz, hanem bőven 10 ezer fölötti.

– Van is ennyi ingatlan folyamatosan?

– Júliusban jelentették be a programot, és július–augusztusban a hitelből vásárlók egy része már az Otthon Starttal kalkulált. Ezt alátámasztja a ma megjelent MNB-nyilvántartás: a lakáshitel-volumen a május–júliusban tapasztalt havi 140–150 milliárdról augusztusban kicsivel 100 milliárd fölé esett, azaz nagyjából 25 százalékkal csökkent. Ennek oka, hogy

a júliusi bejelentés után sokan kivártak, sőt volt, aki szerződéskötés előtt lépett vissza.

Ezek az Otthon Start indulására vártak. A Duna House Barométer szerint a júliusi 9 ezer fölötti adásvételszám augusztusra 11 ezer fölé emelkedett; ezek egy része szintén az Otthon Start indulására várt. A szeptemberi nagy ugrás tehát korábban megkötött adásvételekhez köthető. Jogos a kérdés, lesz-e hosszú távon elég ingatlan. Az ingatlan.com friss statisztikái szerint 30 százalékkal nőtt a kínálat, és ennek jó része Budapest. Budapesten például 70 százalékos pluszt mértek. Hozzá kell tenni, hogy hiába jön ki darabra a matek, felmerülhetnek problémák: sok olyan ingatlan kerülhetett vissza a piacra, amelyet korábban minőség vagy állapot miatt nem adtak el, és most az Otthon Start indulása miatt újrahirdettek. Lehet, hogy darabra meglesz a keresett mennyiség, de minőségben, elhelyezkedésben, alapterületben lehetnek szűk keresztmetszetek.

Látszik, hogy a fővárosi 40–50 négyzetméteres lakások adásvételi sebessége nagyon felgyorsult: ha egy jó árú, Otthon Start-kompatibilis lakás kikerül a piacra, egy-két nap alatt elviszik.

A kínálati oldal alakulása fogja az árhatást is meghatározni: mennyi jó minőségű, megfelelő állapotú „új” (új építésű és frissen piacra kerülő használt) lakás jelenik meg. Használt lakást önmagában az Otthon Start miatt nem fognak tömegesen eladni. Többlet akkor jöhet, ha a befektetők eladnak, vagy ha sokan lakáscserébe fognak. Itt viszont kérdés az „első lakásszerzés” feltétele. Emellett az új építések felfutása hozhat nagyobb mennyiséget. A kormány durván évi 10 ezer új projekttel számol az Otthon Starthoz kapcsolódóan, az Otthon Start Programirodánál is több ezres, sőt több tízezres lakásszámú projektekről tárgyalnak. Viszont ezek az ingatlanok nem azonnal jelennek meg: a projekt állapotától és technológiától függően 1–3 év is lehet, mire ténylegesen elkészülnek, viszont már korábbi stádiumban is értékesíthetők. Az indulás utáni első hónapokban ezért a meglévő piac kínálatának kell fedeznie a hirtelen megugró keresletet, és kérdés, milyen összetételű új kínálat jelenik meg.

– Hatása lehet ennek az átrendeződésnek az albérletekre is?

– A bérleti piacra is van hatása a programnak, mivel sok bérlő inkább vásárol, ha hasonló törlesztővel saját lakást tud venni. Ha sokan kimennek a bérleti piacról, a bérleti díjak emelkedése megállhat, egyes régiókban csökkenhet is, ezt látva befektetők is dönthetnek eddigi lakásaik eladása mellett, ami fenntarthatja a kínálatot. Rövid távon ez kompenzálhat, de pár hónapon belül a kereslet továbbra is magas maradhat, míg a kínálat szűkös, egészen addig, amíg az új projektek nem jutnak el az értékesítési fázisig. Láttam már „tervezőasztalos” vásárlást is.

– Úgy tűnik, hogy az ügyintézés lassul. A bankok korábban azt kommunikálták, hogy felkészültek a rohamra, de a helyzet az, hogy lényegesen hosszabb idő, míg az Otthon Start-ügyeket elintézik.

– Ha fel is készült az apparátus, ekkora igényemelkedésre nem lehet úgy felkészülni, hogy az átfutási idő ne növekedjen. Még nincsenek végleges számok, arányaiban néhány ügyletet folyósítottak, és kevés jutott túl a bírálaton.

Nem tudjuk pontosan, mekkora a bedugulás, de lassulás látszik.

Például sokan 10% önerővel szeretnék igénybe venni a konstrukciót. Az első kommunikációkból az tűnhetett ki, hogy aki Otthon Startot vesz fel, automatikusan 10% önerővel vásárolhat, ám ez végül nem így lett. Az Otthon Startnak van egy első lakáshoz kapcsolódó feltételrendszere, és a 10% önerő alkalmazásának is van egy másik, de ezt a kettőt nem hangolták össze. Az MNB-nél eltörölték az életkori korlátot, tehát valóban nincs felső korhatár a program igénybevételére. Azonban a meglévő tulajdonokra más elvárások vonatkoznak. Otthon Startnál 50% meglévő tulajdoni hányad mellett is lehet hitelt igényelni, viszont első lakásszerzőként a 10% önerőhöz legfeljebb 49%-os tulajdoni hányaddal lehet rendelkezni. Tehát,

ha egy házaspár fele-fele arányban tulajdonos egy ingatlanban, felvehetik az Otthon Startot, ha nincs és nem is volt más lakásuk, de 10% önerőre már nem lesznek jogosultak.

Másik fontos különbség: az Otthon Startban több kivétel van a meglévő ingatlanokra, amelyek birtoklása esetén igényelhető a hitel (15 millió alatti érték, haszonélvezettel terhelt és a haszonélvező bent lakik, az elmúlt tíz évben elbontott ingatlan, tíz évnél régebbi tulajdon stb.). Az MNB oldalán, egyetlen kikötés van: ha jogszabályi haszonélvezettel terhelt az ingatlan, az nem számít. Nincs alacsony értékű, bontásra vonatkozó vagy múltbeli vizsgálati könnyítés. Tehát,

ha 12 éve volt valakinek ingatlana, jogosult a hitelre, de nem lesz jogosult a 10% önerőre.

Sok igénylő most fog ezzel szembesülni. Továbbá a 10% önerőhöz a Lechner Tudásközpontnak igazolást kell kiállítania. Jó hír, hogy ezt már nem a magánszemélynek kell lekérnie, hanem a banknak. Ugyanakkor vannak technikai anomáliák: legutóbb, múlt héten a bankok azt jelezték, hogy ez még nem megy gördülékenyen. Mindenkitől, aki így szeretne vásárolni és így nyújt be hitelkérelmet, nyilatkozatot kérnek az ingatlanjairól, és hozzájárulást kérnek, hogy a Lechnertől lekérhessék a szükséges hatósági bizonyítványt.

– Egy szeptember 4-i hír szerint, már nincs szükség a Lechner Tudásközpont által kiállított tulajdoni igazolásra...

– Az Otthon Starthoz kapcsolódó fix kamatnál nincs szükség rá, de ha 10% önerővel veszem igénybe, ahhoz kapcsolódóan van.

– Tehát egyelőre még csiszolódnak a szabályok. Ez is okozhatja a tömegességen túl a zökkenőket és az ügyintézés lassulását?

– A 10% önerővel számoló ügyfél mindenképpen számíthat lassulásra, a sok ügylet miatt is, és amiatt is, hogy mikor tudják lekérni ezt az igazolást.

– Mivel a program nem határidőhöz kötött, hanem visszavonásig él, az elején nagy boom van, aztán beáll a rendszer. Feltételezem, hogy a most tapasztalt roham nem tartható sokáig. Hol stabilizálódhat az igénylések száma?

– A havi lakáshitel-volumen 140–150 milliárd volt (júliusban nagyjából 140–145). Augusztusban visszaesett 100-ra, szeptemberben feljebb megy, de a bírálati átfutások miatt nagyjából októberben jelenik meg a kihelyezéseknél a nagy ugrás. Mindenképpen 200 milliárd forint fölötti számokra számítanak a szakértők a mostani igénylésszám mellett, és az sem kizárt, hogy 220–250 milliárd körül alakulnak a számok októberben.

– Ez meddig tartható?

– Szerintünk 1–3 hónapig lesz ennyire magas. Utána beáll egy alacsonyabb, de a korábbiakban megszokottnál magasabb szintre, valahova 150 milliárd fölé, mondjuk 160–170–180 milliárdra. Egyéb hatásoktól függően ez persze még eltérhet. Az is fontos, hogy

eddig az átlagos kölcsönösszeg 20 millió forint körül volt, de az Otthon Startnál bőven 30 millió fölötti igénylések érkeznek átlagosan.

Tehát nemcsak a darabszám miatt nő a kihelyezés, hanem az átlagösszeg miatt is.

– Az elején a bankok a kötelező 3% alá is kínáltak. Látszik a verseny a továbbiakban is?

– A verseny fokozódott. Azok a bankok, amelyek eddig kevésbé vették ki a részüket, növelték a tétet. Induláskor három bank kínált 3% alatti kamatot: a Gránit 2,85-öt, az UniCredit 2,95-öt és a CIB 2,95-öt.

Kamatoldalon becsatlakozott az MBH Bank: a saját, speciális ügyfélkörének 2,75-öt ad; ez azoknak szól, akiknek a munkaadója speciális megállapodásban áll az MBH-val.

Átlag (illetve átlag feletti jövedelmű) ügyfelek is elérhetnek 2,89%-os kamatot az MBH-nál, tehát ott is léptek. De jóváírásban is versenyeznek: jellemzően 100-200 ezer forint közötti összegeket kínálnak. Van olyan bank, amely egy havi törlesztőt ígér vissza, futamidőtől függően ez akár közel félmillió is lehet. Az MBH a korábbi 100 ezer forintos ajándékutalványt 120 ezerre emelte, ha az ügyfél Fundamenta lakáskasszát is köt. Ha prémium ügyfél, további 100 ezret ad.

A Raiffeisen szerdán jelentette be, hogy a 100 ezres jóváírást megduplázza 200 ezerre.

Látható, hogy akik nagyobb piaci részt szeretnének, ráígérnek. Kilóg a sorból az OTP: ők eddig sem kínáltak érdemi jóváírást vagy kamatkedvezményt, és most sem; más ligában játszanak a fiókhálózatukkal, felkészülten. A versenynek itt biztosan nincs vége: akik nagyobb piaci részesedést szeretnének, további kedvezményeket ígérhetnek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Angyal József a háromgyermekes anyák szja-mentességéről: Sokan majd a homlokukra csapnak, hogy „tényleg, nekem jár?”
Az adószakértő szerint sokan lehetnek, akik nem is tudják, hogy ők is jogosultak a szerdától életbe lépő teljes szja-mentességre. Az is lehet, hogy az jár jól, aki utólag érvényesíti a kedvezményt, hogy ne veszélyeztesse a januári béremelését.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. október 01.



Szerdától teljes szja-mentességet kapnak a háromgyerekes anyák, jövő januártól pedig a 40 év alatti kétgyerekesek is. Azok, akiknek családi kedvezmény is jár, ezentúl a járulékbefizetéseiket csökkenthetik vele. Az érintettek minden bizonnyal örülnek az intézkedésnek, hiszen tíz- vagy akár százezrekkel több marad a családi kasszában, azonban a költségvetésen nagy lyukat üt az intézkedés. A legjobban a nagyon jól keresők járnak, mert jövedelemkorlát nincs. És nincs életkorkorlát sem, tehát a kedvezményre mindazok jogosultak, akik valaha három gyereket neveltek. Kiesnek viszont az elvált apák, akkor is, ha náluk vannak a gyerekek.

Aki az szja-mentességet igénybe akarja venni, regisztrálhat a NAV online felületén, de a munkáltatójánál is. Akkor sem vész el ez a kedvezmény, ha ezt az érintett elmulasztja: jövő év elején, az szja-bevallásnál is érvényesítheti mindezt, így az adóhatóság visszautalja neki az év utolsó három hónapjában befizetett adóelőlegét. Pontosan kikre vonatkozik az új szabályozás? Mennyire igazságos? És mennyire fenntartható, hogyan hat a költségvetésre? Erről beszélgettünk Angyal József adószakértővel.

– Októbertől él a háromgyermekes anyák szja-mentessége, amit várhatóan a novemberi fizetésükben éreznek először, vagyis abban a bérben már nem vonnak tőlük adóelőleget, ha regisztrálnak. Jól mondom?

– Tulajdonképpen ez év közben minden kedvezményre igaz: akkor lehet igénybe venni, ha az adózó nyilatkozik róla. Természetesen, ha valaki nem nyilatkozik, a kedvezményt akkor sem veszti el: a májusi adóbevallásában egy összegben érvényesítheti.

A már eddig is járó családi adókedvezményt például sok háromgyermekes család év közben nem veszi igénybe, inkább év végén kap nagyobb, akár millió fölötti összeget, és abból valami komolyabb beruházásra költ.

Tehát a nyilatkozat lehetőség, de nem kötelező.

– Hol és hogyan lehet erről nyilatkozni?

– Az adóhatóság létrehozott egy online felületet. Mégis azt tanácsolnám, hogy inkább a munkáltatónál nyilatkozzanak, mert a háromgyermekes anyák kedvezményének egészen más feltételei vannak, és nem biztos, hogy az érintett tudja, jogosult-e. A munkáltatónál a bérszámfejtő készséggel ad felvilágosítást, elmondja, ki jogosult.

– Hogyan lehetséges, hogy sokan nem tudják, jogosultak-e?

– Mindenekelőtt megjegyezném: én ezt a háromgyermekes, illetve „gyermekes anyák” kedvezményt nem tartom jónak, mert nem a családokat és a gyereknevelést, hanem magát a szülést támogatja. Olyan gyermek után is járhat, aki élve született, például koraszülött volt, majd egy-két évesen meghalt. Ha csak néhány napig is élt, már beleszámít. Gyakran előfordul, hogy valakinek két egészséges, akár felnőtt gyermeke van, közben volt egy koraszülése, a baba meghalt. Így is jogosult lehet. A másik feltétel, hogy legalább 12 évig családi pótlékra jogosultnak kellett lenni.

Ha például egy házasság tönkrement, nagy gyerekek voltak, elváltak, és az apának ítélték a gyerekeket, az anya akkor is megkapja a teljes adókedvezményt, mert 12 évig járt utána családi pótlék.

És az is jogosult lehet, aki 12 évig nevelte a gyerekeit, majd anyagi teher miatt 13 évesen állami gondozásba adta őket. Korhatár sincs: 60–70 éves nagymamák is jogosultak lehetnek. Sokan majd a homlokukra csapnak, hogy „tényleg, nekem jár?”. A feltételekről kevés szó esik, pedig ezt hangsúlyozni kellene.

– Tehát ha 12 évig fennállt a családi pótlékra való jogosultság, de valamilyen okból nem az anya vette fel, hanem a házastársa, akkor is jár az adómentesség? Mindegy, kinek folyósították?

– Pontosan így van, ahogy a családi kedvezménynél is: a házastársak mindegyike jogosult lehet a családi pótlékra. Ha elválnak, onnantól az jogosult, akinél a gyermek marad.

– Ha valakinek volt elhalt gyermeke, attól még háromgyermekesnek számít? A halott gyermek után nincs családi pótlék, tehát ez nem tolható ki tizenkét évig.

– Itt félreértés van. Az egyik feltétel a 12 év jogosultság. Emellett van egy kivétel: ha csak néhány napig állt fenn a jogosultság, de a gyermek meghalt, ez vis maiornak tekintendő, és akkor is járhat a kedvezmény. Tehát párhuzamos feltételek vannak. Ha valakinek több koraszülött gyermeke született és korán elhunytak, akkor is háromgyermekesnek számít, ilyenkor nem a 12 év a döntő. Sokan ezt nem is tudják.

Probléma az is, ha a szülők különváltan, de közösen nevelnek, és megosztják a családi pótlékot: az anya egyszer csak nagy kedvezményt kap, miközben minden más kedvezmény megosztott marad. Így az egyik szülő lényegesen magasabb összegből neveli a gyermeket, akár élethosszig.

Ez társadalmi feszültséget okozhat. Igazságtalan az is, ha válás után a 13 éves gyermek az apához kerül: az apa neveli, mégis az anya jogosult a kedvezményre. Már a 25 év alattiak kedvezménye is okozott munkahelyi feszültséget. Vagy például, ha egy nyugdíjas nagymama, amikor elmegy dolgozni: a nyugdíja eleve járulékmentes, és ha szja-mentességet is kap, nettóban kapja meg a bérét. Ha ez a kör bővül, egy életkori korlát, mondjuk 40 év, enyhíthetne ezen a feszültségen, mint ahogy a kétgyermekeseknél tervezik: amíg kicsik a gyerekek, sok pénzbe kerülnek, később önállóak lesznek. De az életkori határ, ami még létezik, csak átmeneti. A 40 év alatti kétgyermekes anyáknál ez most így lesz, de folyamat végén a tervek szerint mindenki, aki szült, megkapná az életfogytig járó kedvezményt.

– Amikor egy cégnél esedékes a béremelés, nem mondhatja-e a munkáltató, hogy neked kevesebbet emelek, mert úgyis magasabb a nettód? Nem próbálják lenyelni a kedvezményt? Például a nyugdíjast eleve kisebb nettóval veszik fel?

– Ez létező gyakorlat. A 25 év alattiak kedvezményénél is figyelembe vették a korhatárhoz kötött automatikus kedvezményt. Sok háromgyermekes is emiatt nem kéri az adóelőleg megállapítását, mert akkor a munkáltató figyelembe veheti. Ha csak a bevallásban érvényesíti, arról a munkáltató nem tudja. Ezért nem biztos, hogy jó, ha szól a munkáltatónak:

lehet, hogy jobban jár, ha csendben marad, és ezzel elősegíti a januári béremelését.

Gondoljunk arra, hogy egy háromgyermekes családban a gyerek júniusban befejezi a középiskolát, júliustól már nem jár a családi pótlék, csak két gyermekes után. Most október 1-jétől viszont újra háromgyermekesnek minősül az anya, és korlátlan ideig kapja a kedvezményt. Ez valóban bérfeszültséget okoz. Ugyanis az adórendszerben kellenek korlátok: összeg- és életkorkorlátok. Például a három- és négygyermekes anyák kedvezményénél nincs összegkorlát: ha valaki havi 5 milliót keres, a teljes összege szja-mentes. Pedig aki havi 5 milliót keres, nem biztos, hogy pusztán a szülés miatt támogatandó. Szerintem ennek nincs meg a pénzügyi fedezete sem. Ezt onnan gondolom, amit a miniszterelnök mondott évekkel ezelőtt: egy ilyen kedvezményt csak akkor lehet bevezetni, ha egyszer Varga Mihály „félrenéz”. Akkor sem volt meg a feltétel, a jelenlegi gazdasági körülmények között pedig még kevésbé. A kétgyermekesekre kiterjesztve meg végképp nincs. Jó lenne korlátot beépíteni: például a három-, két- és négygyermekesek kedvezménye mondjuk havi 2 millió forintos jövedelemig járjon. Ez nem okozna nagy politikai felzúdulást: aki 2 millió fölött keres, annak miért járjon?

– Abban az esetben, ha egy édesanya jogosult az szja-mentességre, de jogosult lenne a családi adókedvezményre is, mi történik? Elvész az utóbbi?

– Nem vész el. Ha valaki például havi egymilliót keres, a teljes jövedelme szja-mentes lesz. A családi kedvezményt pedig a járulékok terhére lehet érvényesíteni. A házastársak között meg is osztható. Ezt 14 éve vezették be, mert családi adókedvezmény olyan nagyvonalú volt, hogy az alacsony keresetűek nem tudták teljesen kihasználni. Ennek feloldására vezették be a járulékkedvezményt. Lehetett volna szigorú felső korlátot tenni, de nem ezt tették. Valójában Magyarországon egyetlen percig sem volt egykulcsos adó, mert az adóalap-kedvezmények nulla százalékos sávokat jelentenek; efölött van a 15%-os szja.

A családi járulékkedvezmény „negatív adót” jelent, mivel az szja után a járulék terhére is érvényesíthető.

Így gyakorlatilag háromsávos a rendszer: 0%, 15% és egy „negatív” sáv, amit a TB-kassza finanszíroz.

– Mi az ára ezeknek a bőkezű kedvezményeknek?

– A kommunikációban az jelenik meg, kik részesülnek a kedvezményekben: kétgyermekesek, háromgyermekesek, 25 év alattiak, hosszú felsorolni teljesen. Nyilvánvaló, hogy ennek nincs meg a pénzügyi fedezete. Arról nem esik szó, hogy honnan vonjanak el. Ha kimondanák, hogy a háromgyermekes anyák szja-mentessége miatt kevesebb jut egészségügyre, oktatásra, szociális ellátásra, más lenne a mérleg. Az emberek örülnek a kedvezménynek, de amikor az egészségügyben hosszú várakozás van, vagy sokat kell utazni szülni, nem hozzák összefüggésbe ezzel. A költségvetés beterjesztésekor, az egyes fejezeti előirányzatokat nézve derülhet majd ki a negatív hatás. Ha le akarjuk szorítani a hiányt, valahonnan fedezni kell. Meg fog jelenni, mennyibe kerül a háromgyermekes anyák kedvezménye (jövőre már teljes év), a családi kedvezmény újabb 50%-os emelése, a kétgyermekes anyák kedvezménye, a 30 év alatti egy gyerekes kedvezmény korhatár nélküli kiterjesztése.

– A 2002-es osztogatáshoz képest ez a mostani hol áll? Mekkora árat fizetünk érte április után?

– Legalább akkorát, mint akkor. Ha nagy a költségvetési hiány, ezt el is lehet inflálni: nagyobb bérek mellett az inflációval „korrigálnak”. Tehát fennáll az erőteljesebb infláció veszélye. Nem véletlen, hogy a jegybankelnök folyamatosan hangsúlyozza: nem múlt el az inflációs kockázat. Jövőre 3,8%-os inflációt jósolnak. Ez 4% alatti januári nyugdíjemelést is jelenthet, ami nem biztos, hogy jó.

– Ezek a hatások nem egyszeriek, hanem folyamatosak: az adókedvezmények jövőre és utána is fennmaradnak, tartósan terhelik a költségvetést.

– Én borítékolom, hogy a választás után, teljesen mindegy, melyik kormány lesz, nagy, átfogó adó- és jogi reformra lesz szükség. Politikailag könnyű lesz kommunikálni, hogy az egykulcsos adó bevált, teljesítette a feladatát, ideje áttérni a progresszív adózásra. Biztos vagyok benne, hogy ezek a kedvezmények meg fognak jelenni jövő év első felében, de utána szükség lesz reformra.

Sem a Tisza-ígéret (megtartás és bővítés), sem a Fidesz javaslatai nem lesznek hosszú életűek.

A költségvetési kényszer, az inflációs problémák, a magas kamatok mellett a gazdaság nem tud beindulni. Vissza kell térni az egyszerűsítéshez. 2010-ben söralátét méretű bevallást ígértek, most már asztalterítő lett. Közelíteni kellene a söralátét-nagyságú bevalláshoz, ami nem lehetetlen.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Pottyondy Edina: A Fidesz úgy tanult a kegyelmi ügyből, ahogy kezdő zsebtolvaj az első tettenérésből
A humorista arra is reagált legújabb bejegyzésében, hogy Rogán Antal egy rossz influenszernek tartja őt.
F. O. - szmo.hu
2025. szeptember 30.



Pottyondy Edina a YouTube-csatornáján mondta el véleményét a magyar közélet aktuális eseményeiről. Rogán Antal miniszter egy beszélgetésben azt mondta Pottyondyról: nagy betűkkel írná fel, hogy ő a rossz influenszer. A humorista a maga stílusában reagált erre.

„Hová írnád fel, Tóni? Óriásplakátra? Szuverenitásvédelmi listára? Vagy augusztus 20-án az égre drónokkal, 3 milliárdért? És közben Nagy Feró énekelné Jackótól a Badet?” Ez olyan mintha én azt mondanám rá, hogy rossz politikus. Ha engem kérdeznének, azt mondanám Rogánról, hogy mini Sztálin vagy maffiózó.

És mit csinál egy rossz influenszer? Megállapítja, hogy a Fidesz úgy tanult a tavalyi kegyelmi ügyből, mint kezdő zsebtolvaj az első tettenérésből: professzionalizálódott”

– fogalmazott Pottyondy, aki ezek után beszélt még Semjén Zsolt parlamenti felszólalásáról, Kocsis Máté tevékenységéről, de szóba került Lázár János és a tragikus hirtelenséggel elhunyt vásárhelyi rendőrkapitány ügye is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Takács Márk: Nem a Magyar Honvédség, hanem cigicsempészek drónjai repülhettek be Ukrajnába
Kémkedésnek ugyanis csapnivaló lett volna egy ilyen akció. A katonai elemző a készülő drónfalat szükségesnek tartja, szerinte a kórházakat, reptereket, kormányzati vezetési pontokat is védeni kell, mert jelenleg egy tömeges dróntámadás ellen védtelenek vagyunk.


Több ezer ember töltötte kempingágyakon a csütörtök éjszakát Münchenben, miután ismeretlen eredetű drónokat láttak a reptér környékén. Korábban egy dán repteret is le kellett hasonló okokból zárni, és drónok repültek át a legnagyobb dán katonai reptér felett is. A dán miniszterelnök nem zárta ki, hogy az oroszok állnak az akció mögött, a védelmi miniszter pedig hibrid támadásról beszélt. Az európai vezetők drónfal felállítását sürgetik, hogy megakadályozzák a keleti határ felől érkező drónok bejutását.

A kezdeményezéshez Magyarország is csatlakozott, Orbán Viktor pedig azt mondta, „ha jön egy drón, ami nem a tiéd, akkor lődd le.” Csakhogy épp Magyarország volt az, ami fölött 2022-ben háborítatlanul átrepült egy bombát szállító drón, ami később Zágrább mellett zuhant le. Közben Ukrajna azzal vádolta meg a magyar kormányt, hogy felderítő drónokat indított az ő területükre. Orbán Viktor szerint ez „kamu”. De azt is hozzátette: „tegyük fel, hogy néhány méterre berepült oda, és akkor mi van? Ukrajna nem egy független ország.” Tényleg hibrid hadviselést folytat európai országok ellen Oroszország? Képes megvédeni magát a NATO? És mi állhat az ukrán-magyar drónvita mögött? Erről beszélgettünk Takács Márk katonai elemzővel.

— Zelenszkij elnök szerint magyar felderítő drónok hatoltak be Kárpátaljára, a magyar fél ezt tagadja. Mi történhetett?

— Szerintem ezek nem a Magyar Honvédség vagy a magyar állam drónjai voltak.

Kilencven százalék esélyt adok rá, hogy csempészdrónok: cigarettát, kábítószert vagy mást vittek, ami azon a határszakaszon régi „népszokás”. Ha kémkedésről lenne szó, ez a lebukás legbiztosabb módja.

Sokkal kulturáltabban is meg lehet oldani, például Ukrajnába becsempészett drónokkal, fedett akcióként álcázva. Volt már rá példa a háború alatt is, hogy ukrán kisrepülőgép, cigarettacsempészek, átrepültek magyar légtérbe, és Hajdú-Biharban találták meg a gépet. Akkor nem volt hiszti. Most az ukránok verik a tamtamot, ennek nyilván valamilyen kétoldalú politikai oka lehet.

— Európában közben egyre másra bukkannak fel ismeretlen eredetű drónok, ami sok európai vezető szerint orosz provokáció, ami ellen drónfallal kell védezezni. Mennyire felkészült jelenleg Európa vagy a NATO a dróntámadásokra?

— Röviden: semmennyire. Ha kézből indítható FPV-drónokról, oktokopterekről beszélünk, ezek általában nem nagyobbak egy laptopnál vagy egy nagyobb bőröndnél. Ellenük jelenleg nincs érdemi képesség, és nem azért, mert ne lenne mivel lőni rájuk. Ha egy ilyen berepül például a koppenhágai repülőtérre, be lehet vetni betanított madarakat, például vándorsólymokat, sörétes puskát vagy más eszközt. Csakhogy ezeket nem egyesével alkalmazzák, hanem tömegesen, ez a lényegük.

A védelmi rendszerek túlterhelésére akár több ezret is bevetnek, amelyek emberi irányítás nélkül is együttműködhetnek. Jelenleg nincs ellenük hatékony védelem,

és egyik ország hadiipara sem áll ott, sem az amerikai, sem a kínai, sem az európai, hogy ezek ellen megfelelő védelmet adjon. Új fejlesztésekre van szükség.

— Hogyan lehet ezeket egyáltalán felderíteni és megsemmisíteni? A radarokkal a repülőket látjuk, de ezeket a drónokat akár egészen közelről is indíthatják, a célország területérúl, láthattuk ezt a Pókháló-hadműveletnél és a Izrael iráni akciójánál is. Olyan mértékben kell kiterjeszteni a megfigyelést, amiről eddig szó sem volt.

— Alapvetően radarral is fel lehet deríteni őket, de nem olyan radarokkal, mint a repülőgépeknél: más hullámhosszon, kisebb távolságra optimalizált rendszerek kellenek. Emellett optikai eszközökkel is működik a felderítés, a látható vagy más fénytartományban érzékelő rendszerek képeit AI szoftverek elemzik. A gond a mennyiség. A megsemmisítésre több opció van: lelövés légvédelmi tüzérséggel (ez jellemzően a végső, közeli megoldás), nagy energiájú fegyverek, például lézerek, amelyekből már létezik hadihajóra vagy kamionra telepíthető verzió. Idő és pénz kérdése a kisebb rendszerek elterjedése. A leghatásosabb az irányított energiájú fegyver: szűk sávban irányított rádióhullámmal „megsüti” a drón elektromos rendszerét. Van még a zavarás: ha az adott tartományban megvalósítható, megbénítja az irányítást. Ez utóbbi azonban csak a távolról, ember által irányított drónok ellen jó. Ha autonóm, algoritmus vezérelte gépekről van szó, a zavarás nem hatékony.

— Ráadásul nem elég a határok mentén kifelé figyelni, mert bárhol, bármikor felbukkanhatnak ezek az eszközök. Ekkora lefedettséget elérni óriási feladatnak tűnik.

— Igen, és ezért jó, hogy Magyarország csatlakozott a drónfalhoz, mert ezt csak a világ egyik leggazdagabb régiója, az Európai Unió tudja finanszírozni. Muszáj is, ha a saját biztonságunkat akarjuk garantálni,

akár Oroszország, mint ellenérdekelt nagyhatalom, de egy ma még ismeretlen terrorszervezet is használhat ilyen eszközöket ellenünk.

Elsősorban az orosz határra érdemes telepíteni, de a kritikus infrastruktúra köré is. Ilyenek például a repülőterek, kórházak, kormányzati vezetési pontok.

— Amikor az 1950-es években felmerült a veszély, hogy nukleáris eszközöket csempészhetnek az Egyesült Államok területére, megkérdezték Oppenheimert, hogyan lehet védekezni. Ő azt mondta: csavarhúzóval. Minden beérkező hajón a konténereket szét kell szedni. Itt is hasonló szigorításra számíthatunk? Meg kell szigorítani az EU-ba érkező áruforgalon ellenőrzését?

— Ez komplex védekezés. Például a franciák nemrég bejelentették, hogy francia felségvizek közelében lefoglaltak egy, szerintük az orosz „árnyékflottához” tartozó hajót, amely drón-anyahajó lehet. Bizonyítékot még nem tettek közzé, meglátjuk, de minden lehetőség adott rá.

— Tehát jelenleg semmilyen képességünk nincs dróntámadás visszaverésére?

— Helyesbítek: csak az ilyen tömeges, kisméretű drónok ellen állunk rosszul. A Sahedeket ma le tudnánk lövöldözni.

— Egy hasonló drónt 2022-ben sem sikerült lelőni, az egy Tupoljev 141-es volt.

— Egy eltévedt ukrán drónról volt szó. A képesség megvolt, csak a döntéshozók addig tötyörögtek, amíg elrepült.

— Az oroszoknak mi az érdekük az ilyen akciókban a zavarkeltésen túl? Lehet konkrét katonai akció is, vagy inkább csak a folyamatos feszültség- és bizonytalanságkeltés, a nyugati közvélemény nyomás alá helyezése a cél?

— Egyértelműen az utóbbi. Az orosz hibrid háborús doktrína része, hogy a náluk erősebb ellenfelet, például az EU-t vagy a NATO európai tagállamait, folyamatos bizonytalanságban tartsák, és ezzel a lakosságot elfárasszák. Egy komoly katonai támadás casus belli lenne, ami nem érdekük, mert nem nyerhetnének egy háborúban.

— Tehát a lakosság kifárasztásával olyan közhangulatot teremtenének, amely segíti az általuk favorizált „békepárti” erők hatalomra kerülését, hogy ezek belülről segítsék az orosz politikát?

— Pontosan.

— Mikorra állhat fel egy védővonal?

— Ez elsősorban pénz és technológia kérdése. Fél éven belül nagy előrelépések érhetők el a pontszerű, kritikus infrastruktúra, például az erőművek, repterek védelmében.

A teljes, „totális” légvédelmi kerítés nagyjából öt év.

Ez nem azt jelenti, hogy addig semmi nincsen: öt év múlva kész, de négy év múlva sem lesz rossz, egy–két év múlva pedig már érezhető javulás lesz. Ez folyamatos fejlődés. És ha kiépítünk egy rendszert, akkor sem lehet hátradőlni: az ellenfél a védelmünkhöz igazítja a támadóképességeit, nekünk pedig ehhez kell igazítani újra a védelmet.

— A keleti szárny országai ültek össze a drónfal ügyében, de nyugat- és észak-európai országoknál is észleltek támadásokat. Miközben ez kiépül, várható, hogy az EU összes tagállamára kiterjed a program?

— Célszerű lenne. Ezt csak együtt lehet csinálni. Ezeket a drónokat könnyű mozgatni, akár egy sztenderd konténerben is.

A pontszerű és a körkörös védelem egyszerre kell.

Minden légvédelmi rendszer lényege, hogy egymást átfedő, együttműködő elemek összessége legyen.

— Ukrajnának kialakult gyakorlata van már ebben. Érdemes tőlük tanulni, velük együttműködni? Van olyan innováció, amit most ők tudnak a legjobban?

— Feltétlenül. Az oroszokkal fej fej mellett haladva náluk van a legmodernebb tudás harctéri és hátországi védekezésben, támadó fejlesztésekben egyaránt. Ezért volt számomra szomorú, hogy Robert Brovdit kitiltották Magyarországról. Remélem, ez csak múló politikai szeszély.

— Ő inkább a támadó oldal szakértője.

— De a támadó tudja, mivel védekeznek ellene, és hogyan lehet azt megkerülni. Ha a másik oldal logikájával gondolkodunk, a tudása a védelemben is hasznos.

— Van terv arra, hogy Ukrajnát bevonjuk az együttműködésbe?

— Úgy tudom, hivatalosan nincs. A lengyelek viszont már elkezdtek együttműködni az ukránokkal. Tagállami szinten kétoldalú megállapodások indulhatnak. Hivatalosan még nincs bevonva Ukrajna ebbe a kezdeményezésbe, de erősen meglepődnék, ha nem használnánk fel a tapasztalataikat.

— A magyar miniszterelnök határozottan kijelentette, hogy ha egy drón berepül az unió légterébe, azt le kell lőni. Hol a határ a hidegháború és a forró háború között?

— Hál’ istennek nem a magyar miniszterelnök dönti el, hanem egységesített szabályok rögzítik, ki mit, mikor, milyen eszközzel és miért lőhet le a saját légterében. Viszont alapvetően igaza van: az azonosítatlan és felszólításnak nem engedelmeskedő légi eszközöket, akár ember vezette járműről is van szó, végső esetben le kell lőni. A kérdés második felére: a hidegháború addig tart nemzetközi jog szerint, amíg a felek nem üzennek hadat egymásnak. Valószínűleg ez nem fog megtörténni, így

hidegháborúról beszélünk mindaddig, amíg a két fő érintett fél nem csap össze nyílt fegyveres konfliktusban.

— Sokan nem éltek az első hidegháború alatt. De azt gondolom, nem túlzás azt mondani, hogy annak első évtizedei legalább ennyire „forrók” voltak, mint a mostani események...

— A koreai háborúban kevésen múlt, hogy az amerikaiak atomfegyvert vessenek be. A kubai rakétaválság sokkal forróbb volt, mint bármi most. Attól hál’ istennek messze vagyunk. Abban az időben sokkal közelebb állt annak lehetősége, hogy a felek egymásnak essenek, mert az Egyesült Államok és a Szovjetunió nagyjából pariban volt.

Ma a Nyugat sokkal erősebb Oroszországnál,

Kína pedig Európában nem hidegháborús szereplő katonai értelemben, az ő terepe a Csendes-óceán.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk