SZEMPONT
A Rovatból

Meglőtt elnökjelölt, polgárháborús-riogatások, aggastyánok harca - mi történik Amerikában?

A Donald Trump elleni merényletkísérlet fokozhatja az emberek szimpátiáját iránta, de az újraindulásához makacsul ragaszkodó Biden miatt a demokraták amúgy sincsenek könnyű helyzetben, mondja Pintér Károly Amerika-szakértő.


Alig két nappal azután, hogy egy merénylő meglőtte, Donald Trump kötéssel a fülén, mosolyogva sétált be a republikánusok jelöltállító gyűlésére. Csak a vakszerencsén múlt, hogy az amerikai elnökjelölt túlélte a támadást, ami alaposan megkavarta az amúgy sem eseménytelen amerikai elnökválasztási kampányt.

A merényletkísérlet egy időre egészen biztosan eltüntette az amerikai címlapokról a Biden alkalmasságáról és esetleges visszaléptetéséről szóló találgatásokat. De ettől még kérdés marad: miért két rendkívül idős ember versenyzik az amerikai elnökségért. Niall Ferguson történész nemrég egy publicisztikában már a brezsnyevi Szovjetunióhoz hasonlította a mai amerikai viszonyokat. Természetesen nem a robosztus amerikai gazdaságra gondolt, hanem a két jelölt korára. Nyilvánvaló válságtünet, hogy két aggastyán küzd a világ első számú hatalmának vezetéséért. Hogyan hathatnak a Donald Trumpra leadott lövések a választási kampányra, és egyáltalán, mi folyik Amerikában? Pintér Károlyt, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Angol-Amerikai Intézetének vezetőjét kérdeztük.

– Annak idején Horn Gyulának is erősen megdobta a választási esélyeit, hogy súlyos balesetet szenvedett a választások előtt, pedig az még nem is volt merénylet.

– Igen. Van ennek egy ilyen lélektana.

– A Reagan elleni merénylet kapcsán az őt operáló orvosnak volt egy híres mondata, miszerint „Elnök úr, ma itt mindenki republikánus”. Most is Trump népszerűségét erősíthetik-e a történtek?

– Ezt ebben a pillanatban nehéz megjósolni, de egy merénylet, bárki is követi el, bármilyen motiváció is hajtja, nyilvánvalóan nagymértékben fokozza az emberek szimpátiáját az áldozat iránt. Igaz, az áldozat nem szenvedett súlyos, maradandó sérüléseket, de azt is tudjuk, hogy nem sokon múlott, hogy ez a lövés akár halálos legyen.

Akik Trumppal eddig szimpatizáltak, azok számára biztos, hogy még szimpatikusabb lett a volt elnök.

Azt nem tudom, hogyan érinti a merénylet azokat, akik kevésbé szimpatizáltak vele, de elképzelhető, hogy bennük is együttérzést, ezáltal pozitívabb viszonyulást ébreszt az eset.

– Hogyan változtathatja meg a kampány további alakulását az, ami Pennsylvania állambeli Butlerben történt?

– A demokraták számára ez semmiképpen sem egy jó mozzanat, pontosan amiatt, amiről az előzőekben már beszéltünk. Amúgy is azzal küszködnek, hogy Biden népszerűsége finoman szólva sem túl izmos, ráadásul az első tévévitán elképesztően rosszul teljesített, onnantól kezdve a merényletig az amerikai politikai közvéleményt leginkább az foglalkoztatta, hogy

egyáltalán marad-e Biden a demokraták jelöltje, vagy esetleg megpróbálnak egy eddig példa nélküli akció keretében valakit gyorsan a helyére állítani a demokrata párti nagygyűlésen, ami augusztusban lesz.

Egyfelől Bidennek talán jó ez a merénylet, hogy most egy kicsit nem róla szól a sajtó, nem az ő mentális hanyatlásával vagy képességeivel vannak elfoglalva, de ettől még a demokraták alapproblémája megmaradt: az a nyomasztó kérdés, hogy alkalmas-e Joe Biden arra, hogy – az ellenfél kilététől függetlenül – még négy évig Amerika elnöke legyen. Ami a republikánusokat illeti, ez a merénylet bizonyos értelemben jól illeszkedik Trumpnak az eddig is hangoztatott narratívájába, miszerint ő a demokraták üldözöttje. Ezt hónapok óta kitartóan ismételgeti.

Eleve úgy gondolja, hogy tőle elcsalták a 2020-as elnökválasztást, illetve a demokrata kormány vagy tágabb értelemben a demokrata párt az igazságszolgáltatást próbálja vele szemben fegyverként bevetni, és akkor itt van ez a merénylet.

Tehát ezek a dolgok szépen összerendeződnek egy olyan történetbe, amely szerint az ellenfél még a gyilkosságtól sem riad vissza annak érdekében, hogy megakadályozza őt az elnöki szék újbóli elfoglalásában.

– A merénylet és Trump további népszerűsödése ennek következtében nem késztetheti erősebben a demokratákat arra, hogy mégiscsak lecseréljék akár meglepetésszerűen is Bident?

– Az amerikai pártok nem hierarchikusan szerveződő formációk, magyarán szólva a Demokrata Pártnak nincsen egyértelmű főnöke vagy vezetője, teljesen más a belső struktúra, mint a legtöbb európai pártban, ahol általában van egy ember vagy egy szűkebb testület, amely döntéseket hozhat ilyen helyzetben. Az amerikai pártok sokkal demokratikusabb struktúrák, bár lehet, hogy a jelenlegi Republikánus Párton annyira nem látszik, hiszen Donald Trumpnak sikerült elég markánsan leuralnia a pártot, de ennek ellenére még ő sem nevezhető a párt hivatalos vezérének. A Demokrata Párt esetében, ha létezhet ilyen, az pontosan a regnáló elnök lenne, azaz Joe Biden. Ugyan neki sincs formális hatalmi jogosultsága a párton belül, de nyilván a pozíciója, ismertsége, befolyása nem hivatalos pártvezérré teszi. Ezt a nem hivatalos pártvezért kellene leváltani úgy, hogy közben lezajlott egy előválasztás, és ennek az előválasztásnak ellenfél híján Joe Biden lett a teljesen egyértelmű győztese. Tehát a helyzet az, hogy

ha Joe Biden nem hajlandó félreállni, akkor arra nem nagyon létezik a Demokrata Párt szabályrendszerének megfelelő módszer, hogy őt leváltsák.

Itt a kulcsmozzanat az lenne, hogy valakinek vagy valakiknek be kellene láttatnia Joe Bidennel, hogy a párt érdekeit, vagy Amerika érdekét elsősorban az szolgálná, ha ő lemondana a jelöltségről. Jelen pillanatban én erre túl nagy esélyt nem látok.

– Nincs olyan személy, akinek ekkora befolyása van Bidenre?

– Természetesen nem vagyok olyan közel az elnökhöz, hogy erről bármilyen tudásom legyen, de azt olvastam, hogy elég szűk azoknak az embereknek a köre, akikre Biden valójában hallgat. És itt most nem a tanácsadókról beszélek elsősorban, hanem inkább a családról, értve ezalatt a feleségét, Jillt, és az egyetlen megmaradt fiát, a finoman szólva eléggé botrányos előéletű Hunter Bident. Emellett nyilván néhány hozzá nagyon közel álló politikai tanácsadó lehet még hatással rá, ami egy eléggé zárt kör, és

ez a zárt kör kifejezetten arra ösztökéli őt, hogy tartson ki, ne adja fel, maradjon versenyben.

Tehát amíg ez a szűk tanácsadói kör őt arra ösztönzi, hogy maradjon elnökjelölt, addig nem nagyon valószínű, hogy meggondolná magát. Egyébként is azt gondolom, hogy van azért ő annyira hiú és rátarti ember, hogy ne akarja beadni a derekát egy kívülről jövő nyomásnak.

– Niall Ferguson nemrég arról írt, hogy visszatértek a régi jó brezsnyevi idők, csak éppen az Egyesült Államokban. Mintha Amerikában uralkodna el a gerontokrácia. Mi lehet annak a társadalmi oka, hogy az egész Egyesült Államok a maga 300 milliós lakosságával képtelen volt kitermelni alkalmas jelölteket fiatalabb korosztályból?

– Amerikában milliók teszik fel ezt a kérdést maguknak már hónapok óta, hiszen nem titok, hogy nagyon sokaknak nem tetszik a jelenlegi választási kínálat. Mindkét jelölttel szemben elutasítóak, és azt gondolják, hogy két 80 körüli öregember csatározása helyett inkább rátermett, fiatalabb, markánsabb jövőképpel, izgalmasabb elképzelésekkel rendelkező embereknek kellene az elnökségért versenyezni. Őszintén szólva nekem is ez a véleményem. Én 2020-ban abban a hitben voltam, hogy Joe Biden egy ciklusos elnök lesz, aki magától értetődően '24 előtt nyilvánvalóvá teszi, hogy leköszön, és a demokraták majd keresnek helyére egy normális előválasztási folyamat során olyan másik jelöltet, aki legalább egy generációval fiatalabb. Biden borította fel ezt a tervet azzal, hogy egyszerűen úgy döntött: újraindul az elnökségért. Itt jön be az a probléma, amit korábban elmondtam, vagyis hogy egyetlen demokrata elnökaspiráns sem indult el vele szemben az előválasztáson, bár természetesen senki sem akadályozta meg őket. Ezt szintén furcsálltam: ennyire félénkek lennének a potenciális demokrata elnökjelöltek? Senki sem mert Joe Bidennel versenybe szállni?

Mintha mindenki arra játszott volna, hogy 2024-ben lesz, ami lesz, akár Joe Biden nyer, akár Donald Trump, mindegyiknek csak négy éve lehet, hiszen már mind a ketten egy ciklust eltöltöttek az elnöki hivatalban, úgyhogy mi majd 2028-ban jövünk.

Ilyen érzésem volt a kampány során, hogy bizonyos értelemben a következő generáció ki akarja bekkelni a 2024-es választást, hagyják, hogy a két öregember egymást leamortizálja. Persze ettől még a helyzet az, hogy bármelyikük is lesz elnök, az megkockáztatom, nem a legjobb választás az Egyesült Államok számára.

– És az egész világ számára sem.

– És ebből fakadóan így van a világ számára sem.

– Nem egy helyen lehetett már korábban is a polgárháború szót olvasni, az egyik újságcikk hatásvadász módon azt a címet adta a mostani merényletnek, hogy Amerika két centire volt a polgárháborútól. Tényleg ilyen komoly a helyzet?

– A polgárháború emlegetését mindig is eltúlzott, pánikkeltő szövegnek tartottam. Az viszont kétségtelen, hogy a 2021. január 6-i események engem is megdöbbentettek, addig én is elképzelhetetlennek tartottam volna, hogy amerikaiak egy csoportja, tartozzon bármilyen politikai oldalhoz is, megrohamozza saját kongresszusát és erőszakkal betör oda. Tehát

a január 6-i események fényében már annyira nem tartom elvetemült gondolatnak a polgárháborút, de abban a klasszikus értelemben, ahogy az Amerikában 1861 és 1865 között lezajlott, biztos, hogy nem beszélhetünk polgárháborús veszélyről.

Ott államok két csoportja harcolt egymás ellen, és az volt a tét, hogy az Egyesült Államok egyben marad-e, vagy két külön államalakulatra szakad. Ilyen kettéosztódás a jelenlegi Amerikában azért nem képzelhető el, mert a demokrata és republikánus törésvonalak az országon belül és az államokon belül húzódnak elsősorban. Természetesen vannak demokrata meg republikánus többségű államok, de szinte mindegyik államban elmondható az, hogy a városi lakosság inkább demokrata, a vidéki, kisvárosi lakosság inkább republikánus szimpátiájú, ami így nem osztja ketté az országot olyan földrajzilag elkülöníthető tömbökre, mint ami a XIX. századi polgárháborúban létezett. Az viszont kétségtelen, hogy egyes,

milliós nagyságrendű csoportok mindkét oldalról úgy élik meg ezt a választást, hogy a nemzet sorsa forog kockán, és ha a másik oldal jön ki győztesen, akkor Amerikának vége.

Nagyon érdekes, ha az ember a két oldal sajtóját olvasgatja, ahogy én rutinszerűen szoktam, akkor az látható, hogy mind a két oldal hajlamos erre a rendkívül radikális vagy túlzó nyelvezet alkalmazására, majdhogynem tükörképszerűen. Mind a két fél a másikat tekinti Amerika valódi ellenségének, sírásójának, legfőbb veszedelmének.

– Ha nem is hagyományos polgárháború, de az elképzelhető, hogy kiterjedt zavargások történjenek, rendkívüli állapotokat kell esetleg bevezetni egyes területeken? Különös tekintettel azért is, mert Amerikában a fegyverviselés nagyon liberálisan van szabályozva, többek között ezt is kárhoztatják a mostani és a korábbi merényletekért is.

– Igen, ha a polgárháború alatt zavargásokat értünk, akkor abszolút egyetértek magával, pontosan azért, amit maga is megállapított, hogy Amerikában konkrétan több lőfegyver van, mint ahány ember, és egy 300 milliós országról beszélünk. Ez nem azt jelenti, hogy minden embernek fegyvere van, hanem azt, hogy a szabad fegyvertartás hívei rendszerint nem egy, hanem sok fegyvert birtokolnak, átlagban 4-6-8 vagy akár több puska, pisztoly van a birtokukban. Tegyük rögtön hozzá:

a nagyobb részük republikánus, mert a szabad fegyvertartásnak, mint szent és érinthetetlen alapjognak a védelme, tipikusan republikánus prioritás.

A demokraták régóta legalábbis hangoztatják, időnként próbálnak is valamit tenni a fegyvertartás korlátozása érdekében, de az alkotmány második kiegészítése ezt tulajdonképpen alapjogként fogalmazza meg, így aztán az alkotmány ellenében jogi eszközökkel nem nagyon lehet fellépni. Tehát ez az alaphelyzet. Így elvileg annak nem feltétlenül lenne nagy akadálya, hogy kellően elszánt vagy fanatizált csoportok akár fegyveresen megpróbáljanak valami módon fellépni. Itt viszont megint bejön az a probléma, hogy az Egyesült Államok nagyon nagy ország. Erről hajlamosak vagyunk elfeledkezni, és úgy beszélünk róla, mint Franciaországról vagy Németországról, vagy akár Magyarországról, de hát ez egy kontinensnyi ország, több ezer kilométeres távolságokkal.

Ha kitör egy zavargás Seattle-ben vagy San Franciscóban vagy Chicagóban, ez az ország egészére nézve nincs döntő hatással. Ettől függetlenül nem zárom ki, hogy ilyesmi megtörténjen.

Sok függ persze attól, hogy miként zajlik le a 2024-es elnökválasztás, mennyire lesz szoros a végeredmény, és a vesztes elfogadja-e az eredményt. Trump a mai napig nem fogadta el a 2020-as választások eredményét. Azt gondolom, ha Joe Biden veszít, el fogja fogadni, ő ebből a szempontból egy hagyományos amerikai politikus, aki betartja ezeket az íratlan játékszabályokat. Ha Trump veszítene, akkor sokkal esélyesebbnek látnám egy ilyesfajta zavargásokkal tarkított helyzet kialakulását, mint fordított esetben. Nem azért, mert a demokraták kevésbé félnek Trumptól, mint a republikánusok Bidentől. Inkább azért, mert szerintem a demokraták esetében kevésbé jellemző a fegyveres szabadcsapatok szervezett jelenléte, amelyeket többek között az NRA, a fegyvertartást pártoló legerősebb országos lobbiszervezet tömörít. Az USA-ban számos ilyen-olyan kisebb szervezet, tulajdonképpen milícia létezik, amelyek adott esetben hajlandóak lenne akár fegyverrel is fellépni az általuk igazinak tartott amerikai értékek védelmében.

– Ha a nagyobb képet nézzük, akkor azt látjuk, hogy ez a polarizáltság nem csak az Egyesült Államokra jellemző. Mintha benne lenne a levegőben ez a durva szembenállás a politikában, és az a kérdés, hogy mi történik itt velünk, a nyugati világgal? Hova tűntek a hagyományos demokratikus alapértékek, konszenzusok, amik eddig megkérdőjelezhetetlenek voltak?

– Egyetértek magával abban, hogy a polarizáció tényleg látványosan érzékelhető, mondjuk úgy, hogy a nyugati világban, tehát azokban az országokban, ahol a demokratikus kormányzat a jellemző. Hogy ez mire vezethető vissza? Biztos, hogy több egymással összefüggő tényező együttes hatásának eredménye. Egyet említenék ebből, ami szerintem ebben nagyon markánsan szerepet játszik, és az az információáramlás, a tájékozódás módjának, mármint a politikai tájékozódás módjának a radikális átalakulása az elmúlt 20 évben. Én ugye elsősorban amerikanista vagyok, tehát Amerikával foglalkozom rendszeresen. Amerikára az volt a jellemző, hogy

a közvéleményt elsősorban a nagy meghatározó sajtóorgánumok formálták, gondolok itt úgy az írásos, mint az elektronikus orgánumokra, tehát a nagy nemzeti tévécsatornákra, hírügynökségekre, néhány befolyásos napilapra, mint a New York Times vagy a Washington Post, illetve néhány hetilapra, mint a Time.

A 20. század java részében ez a fajta véleményformáló elit alkotta azt a politikai nézetrendszert, amit az amerikaiak többsége többé-kevésbé hivatalosnak fogadott el, ami nem azt jelenti, hogy mindenki teljesen egyetértett ezzel, de azért ezeknek a sajtóorgánumoknak nagyon nagy befolyása volt a közvélemény alakítására. Tehát azt lehet mondani, hogy ők alkották a politikai vélemény fősodrát, és ettől balra vagy ettől jobbra voltak a kisebbségek, akár a szélsőségesnek is nevezhető nézetek. Az internet berobbanásával ez a helyzet óriási mértékben megváltozott, hiszen az emberek már nem az esti híradókból vagy az újságokból tájékozódnak, hanem elsősorban a közösségi médiából és hasonló forrásokból.

Ott viszont mindenfajta nézet megtalálható és mindegyik egyformán hozzáférhető, egyformán hitelesnek is tűnik.

Tehát a hitelességi kérdés az, ami szerintem teljes mértékben megváltozott, mert nem úgy vetődnek fel ezek a kérdések, hogy igaz-e ez, hiteles forrásból származik-e ez, hanem úgy vetődik föl, hogy „hát a legjobb barátom átküldte, nézd meg, ezt olvastam a neten. Akkor ez biztosan úgy van”. Tehát megszűnt ez a fajta véleményformáló közép, és nem csak Amerikában, hanem a teljes nyugati világban. Ezzel együtt az internet a politikai vélemények nagyon-nagyon széleskörű, adott esetben szélsőséges tárházát tette hozzáférhetővé. Ez viszont kedvez a leegyszerűsítő narratíváknak. Most nem is az összeesküvés-elméletekre gondolok, bár azoknak is óriási újjáéledését figyelhetjük meg, hanem a leegyszerűsítő értékeléseknek. Annak a szimpla retorikának, hogy ha ez van, akkor te hazaáruló vagy, vagy ha ez van, akkor az ország tönkremegy, holott ha az ember egy kicsit higgadtabban vagy távolságtartóbban közelít a politikához, akkor azt látja, hogy tulajdonképpen olyan nagy változást igazából egyik elnök négyéves ciklusa sem hozott az Egyesült Államok életében, mint amennyire a két fél hajlandó a másikat démonizálni, vagy annak az elnökségét valamifajta drámai és tragikus színben feltüntetni. A legegyszerűbben úgy lehetne mondani, hogy ha az emberek kicsit hajlandóak lennének higgadtabban és kritikusabban szemlélni a politikát, akkor rájönnének, hogy nem ezek az igazán fontos kérdések az ember életében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Tarjányi Péter a Trump-Putyin találkozóról: Amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete
A biztonságpolitikai szakértő szerint Putyin elérte, amit akart, Trump pedig önmagát tette meg békeszervezőnek. Tarjányi Péter szerint a legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt.


„A világ figyelt. A háború nem állt meg. És amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete. Nincs áttörés. Csak egy asztal. A találkozó nem hozott megállapodást. Nincs tűzszünet. Nincs aláírt egyezmény. Van viszont egy tervezet, amit Trump és Putyin kidolgozott, Ukrajna és Európa nélkül. Ez nem béketeremtés. Ez békéről való tárgyalási keret felkínálása, Ukrajna feje felett” - írja a Trump-Putyin csúcstalálkozóról Facebook-oldalán megosztott elemzésében Tarjányi Péter.

A biztonságpolitikai szakértő szerint

„Putyin elérte, amit akart: fogadták hivatalosan az USA-ban, Trump partnerként kezelte, nem született új szankció, nincs tűzszünet, tehát a háború folytatódhat. Ez diplomáciailag óriási előrelépés Moszkvának, anélkül, hogy bármit engedett volna”.

Tarjányi szerint Trump önmagát tette meg békeszervezőnek, ez pedig kampánystratégia is.

„Trump úgy akar visszatérni, mint aki békét tud hozni. De ehhez előbb meg kell teremtenie a háború folytatásának lehetőségét is. És ezt most megtette. Mert jelenleg a harc megy tovább! Ukrajna és Európa a pálya szélén. Zelenszkijt nem hívták meg. Az európai vezetők csak értesítést kapnak, nem tárgyalófelek. A biztonsági garanciák nem NATO-keretűek, tehát nem kollektív védelmet jelentenek, csak Trump által vázolt ígéreteket”

- írta, majd hozzátette:

„Ez egyben stratégiai üzenet is: ha Európa nem egységes és nem lép fel önállóan, nem lesz megoldás.”

A szakértő számára ugyanakkor a legnagyobb kérdés, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt. „Mert erről senki nem mondott semmit. (...) A tervezet létezik, de nem hozták nyilvánosságra. Ez érthető, mert előtte Trump megmutatja Zelenszkijnek és az EU-nak” - fogalmazott a szakértő, aki szerint a tervezetben lehet szó területi kompromisszumról, a Krím elismeréséről, Donbasz orosz védnökségéről és akár Ukrajna NATO-tagságának tiltásáról is.

„Ez a találkozó nem a háború lezárásáról szólt, hanem a hatalmi szerepek újrafelosztásáról. Putyin visszatért a tárgyalóasztalhoz, Trump visszatért a középpontba és Európa, Ukrajna nélkül semmi nem lehet a »békéből«, ami még tűzszünet sem jelenleg. A kérdés mi derül ki az elkövetkező órákban, napokban a tárgyalásról, a konkrét hangulatról, esetleges nyomásgyakorlásról illetve a tervezet tartalmáról...Bizonyos szempontból többet vártam, bizonyos szempontból rosszabbat”

- zárta értékelését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Karikó Katalin: Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat
A Nobel-díjas kutató szerint a tudományellenesség erősödése és a támogatások megvonása komoly kockázatot jelenthet. A kutatóbiológus az amerikai egészégügyi miniszter legújabb döntése hosszú távon gyengítheti az ország felkészültségét egy új pandémia esetén.


Karikó Katalin kutatóbiológus szerint az Egyesült Államok komoly veszélybe kerülhet, ha a jövőben új pandémia tör ki. Úgy véli, hogy az mRNS-vakcinák fejlesztésének leállítása jelentős nemzetbiztonsági kockázatot hordoz. „Amikor majd jön a következő pandémia, a fejlesztések leállítása hatalmas nemzetbiztonsági veszélyt fog előidézni. Akkor Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat” – fogalmazott a Magyar Hangnak adott interjújában.

Mindezt azután mondta el a Nobel-díjas tudós, hogy az amerikai egészségügyi miniszter, Robert F. Kennedy Jr. nemrég

félmilliárd dollárral csökkentette az mRNS-vakcina kutatások szövetségi támogatását. Karikó szerint Kennedy minden döntését félreértésekre és hazugságokra alapozza, és már régóta ismert oltásellenes nézeteiről.

A kutató arra is kitért, hogy nem érti, hogyan erősödhetett meg ennyire a tudományellenesség az Egyesült Államokban. Megdöbbentőnek tartja, hogy tömegek örülnek annak, ha egy egyetem, például a Harvard, komoly támadások érik.

Felidézte, hogy amikor Magyarországon ellehetetlenítették a munkáját, elhagyta az országot, később pedig az Egyesült Államokból is távozott, miután a Pennsylvaniai Egyetemről elküldték.

Ezután Németországba ment, ahol a Biontechnél kezdett dolgozni – a cégről akkor még csak véletlenül, egy ismerősétől hallott.

Elmondta, hogy az mRNS-vakcinák mellékhatásai nem térnek el a hagyományos oltásokétól. Sokan mégis másképp gondolják, mert egyszerre sok felnőttet és idős embert oltottak be, akik az életkoruk miatt gyakrabban betegednek meg.

Karikó szerint az amerikai támogatások megvonása nem állítja meg a fejlesztéseket. Úgy látja, hogy az amerikai kutatók megtalálják a módját a folytatásnak, miközben Európában és Kínában továbbra is számos kutatás zajlik. Hozzátette, hogy ezeknek a vakcináknak a rákterápiákban is nagy szerepe lehet.

Jelenleg mintegy 150 különböző klinikai vizsgálat folyik világszerte mRNS-vakcinákkal, elsősorban különféle daganatos betegségek ellen. Három éve kezdtek személyre szabott mRNS-alapú oltásokat adni New Yorkban hasnyálmirigy-daganatos betegeknek, és a páciensek fele még ma is él, annak ellenére, hogy ez az egyik legagresszívebb ráktípus.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
„Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak” - az Utcából Lakásba Egyesület az önazonossági törvényről
Kistelepülések sora szűrné ezentúl a beköltözőket, például büntetlen előélethez, érettségihez, szakképesítéshez kötnék, hogy valaki ingatlant vehessen náluk. Kovács Vera szerint mindez elsősorban a szegénységben élőket, azokon belül is a romákat sújthatja.


Van ahol érettségihez vagy szakképesítéshez kötnék a betelepülést, máshol a büntetett előéletűeknek tiltanák meg, hogy ingatlant vegyenek, vagy épp néhány tízezer forintot kérnének el, de olyan település van, ahol minden egyes kívülről érkező ingatlanvásárlót előzetesen meghallgatna a képviselőtestület.

Mindezeket a helyi önazonosság védelméről szóló új törvényre hivatkozva vezetnék be az önkormányzatok, ami a hivatalos indoklás szerint elsősorban azt akadályozná meg, hogy újabb beköltözők tegyék élhetetlenné a már amúgy is túl sűrűn lakott budapesti agglomerációt vagy a Balaton környékét. A szigorításokat eddig azonban olyan települések tervezik bevezetni, mint Taktaharkány, Újlengyel vagy Vámosszabadi. Az Utcáról Lakásba Egyesület alapító-társelnökével, Kovács Verával arról beszélgettünk, milyen hatással lehet mindez a szegénységben élőkre.

– Feltételezhetjük, hogy a jogalkotó nem gondolt minden következményre.

– Feltételezem, hogy nem. De szerintem ez inkább egy gesztus a szélsőjobbnak, lehetőséget adva arra, hogy a települések kirekesszék az általuk nem kívánatosnak tartott beköltözőket, különösen a szegénységben élőket, ezen belül is a roma embereket. Az a gond, hogy azok a települések védekeznek leginkább ezek ellen a családok ellen, amelyeknek már csak ezek a települések lehetnének éppen megfizethetőek. Így csapdahelyzet jön létre: senki nem akar a legelmaradottabb településekre költözni, hiszen azok hátrányos helyzetűek. Oda azok mehetnének, akiknek nincs más lehetőségük.

Ha innen is kiszorulnak a legszegényebbek, akkor végképp földönfutóvá válnak.

Előfordult, hogy roma családok, teljesen függetlenül anyagi helyzetüktől, nem tudtak házat venni egy településen pusztán etnikai hovatartozásuk miatt.

– Felmerül a másik kérdés, hogyan kerülje el egy eleve szegény település a további gettósodást, ami szociálpolitikai szempontból sem kívánatos.

– Igen, de ezt nem kirekesztéssel, hanem felzárkóztatással kell kezelni. Többféle megoldás lehetséges. A már szegregálódott településeken fontos a munkahelyteremtés, a közműfejlesztés, a célok világos meghatározása. Egyes esetekben, például a Miskolc környéki szegregátumoknál az segíthet, ha ezeket a területeket bekapcsolják a város életébe.

Más esetekben viszont kívánatos lehet a szegregátumok megszüntetése, a lakók integrált környezetbe költöztetése, ahol munka, iskola és infrastruktúra is elérhető.

De minden település más: a földrajzi elhelyezkedés, a lakosságszám, a helyi adottságok meghatározzák, hogy hol melyik beavatkozás a leghatékonyabb. A jó programok azok, amelyekben helyi megvalósítók vesznek részt, és a valódi helyi igényekre reagálnak. Valahol a munkahelyteremtés a kulcs, máshol a szegregált lakóterület teljes felszámolása.

– Egy generációk óta mélyszegénységben élő családnál nem elég a költöztetés vagy a munkahelyteremtés. Szükség van szociális beillesztésre, mentorációra is, hogy valódi esélyt kapjanak.

– Valóban, a helyi igényeket ismerő szervezeteknek kellene ezeket megvalósítani szociális munkával. Ez a munka nagyon összetett. Nem gyámkodni kell felettük, hanem a lehetőségeket kell biztosítani számukra, amelyektől akár generációk óta el vannak zárva, és a részvétel módját is segíteni kell. Például

ha egy gyerek úgy nő fel, hogy a szülei sosem dolgoztak bejelentett állásban, csak napszámban, az teljesen kilátástalan helyzetet teremt. Ilyenkor egyszerre kell foglalkozni a szülőkkel és a gyerekekkel: meg kell tanítani, mit jelent rendszeresen munkába járni, havi fizetést kapni, és a tanulás értékét is meg kell mutatni.

Ez nehéz, mert az eredmények sokszor csak a gyerekeknél vagy unokáknál jelentkeznek.

– Megvan-e ehhez az állami vagy önkormányzati intézményrendszer, illetve a megfelelő civil szervezeti háttér?

– A tudás megvan, de az emberi erőforrás nincs. Állami szinten a legnagyobb ilyen program jelenleg a „Felzárkózó kistelepülések”, melynek a fő pályázója a Máltai Szeretetszolgálat. Ez kívülről nem tűnik átütő sikernek, de a kormány és a Máltaiak nem adnak nyilvánosan adatokat. Ugyanakkor számos civil szervezet, például az Igazgyöngy Alapítvány, vagy a Van Helyed Alapítvány, képes több generációval párhuzamosan dolgozni. Bátonyterenye térségében, Bonyhád környékén és másutt is vannak jó gyakorlatok, amelyeket országos szintre lehetne emelni.

– De ez az intézményesítés még nem történt meg.

– Így van. Ezek jellemzően helyi civil kezdeményezések, legfeljebb néhány településen dolgoznak. A Máltai Szeretetszolgálat „jelenlét” típusú programjai a legkiterjedtebbek, de egységes, országos rendszer nincs.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Mitől ennyire magabiztos Putyin? – A New York Times bemutatta, hogyan változott meg az orosz hadsereg
Putyin Oroszország teljes gazdaságát alárendelte a háborúnak, és sikeresen alakította át a toborzást, a fegyvergyártást, valamint a harcmodort – írja az amerikai lap. Emiatt sokkal jobb pozícióból várhatja találkozását Trumppal, ami számára önmagában is győzelem.


Orbán Viktor arról beszélt a történelmi Trump-Putyin csúcstalálkozó előtt, hogy Oroszország már meg is nyerte az Ukrajna elleni háborút. Bár rajta kívül egyetlen nyugati vezető sem tett ilyen kijelentést, abban egyetértenek az elemzők, hogy Putyin számára már az is hatalmas győzelem, hogy létrejön a csúcs, ami véget vet nemzetközi elszigeteltségének, éket ver a NATO szövetségesek közé, és lehetővé teszi, hogy úgy mutassa be az ukrajnai háborút, mint egy nagyobb konfliktus részét Oroszország és a Nyugat között, amit Oroszország akár meg is nyerhet.

„Bárhová is lép egy orosz katona, az a miénk” - jelentette ki Putyin nemrég külföldi vezetők előtt egy gazdasági találkozón.

De mitől lehet ennyire magabiztos az orosz vezető, akinek a hadserege a háború első időszakában katasztrofális vereségeket szenvedett el? Hogyan tudta megváltoztatni a helyeztetet a csatatéren? És milyen kilátásai lehetnek valójában a háború megnyerésére?

A New York Times terjedelmes cikkében azt írja, Putyin magabiztossága az orosz hadsereg újjáépítéséből fakad. A toborzás, a fegyvergyártás és a harcmodor teljesen átalakult.

Ennek eredményeként Oroszország jelenleg több katonát és fegyvert tud mozgósítani, mint Ukrajna és nyugati szövetségesei. Az orosz veszteségek súlyosak, de a csapatok előrenyomulnak. Mindez csak megerősíti Putyint abban, hogy kitarthat, amíg olyan békemegállapodást nem ér el, ami megfelel az érdekeinek. Kijelentette, ha ez az alaszkai tárgyalásokon nem sikerül, fegyverrel szerzi meg, amit akar.

A lap felidézi, hogy 2022-ben az oroszok a vereség küszöbén álltak. Putyin ekkor elrendelte a második világháború óta az első részleges mozgósítást: 300 ezer embert hívtak be. Emellett fegyencek tízezreit vitték a frontra kegyelemért cserébe. Ez stabilizálta a helyzetet, de komoly társadalmi feszültséget okozott – százezrek menekültek el Oroszországból.

A Kreml ezután változtatott a gyakorlaton, és ma már a pénzre építi a toborzást.

Egy átlagos orosz havi bére körülbelül 330 ezer forint. Egy katona viszont 900 ezer forintot kap havonta. Ehhez jön az akár 11 millió forintos aláírási bónusz, nyugdíj, adósság-elengedés és kedvezményes lakáshitel. Emellett minden harctéri teljesítményt külön megjutalmaznak. Ha valaki kilő egy nyugati tankot, több százezer forint prémiumot kap. Egy HIMARS kilövéséért vagy egy helikopter megsemmisítéséért milliós bónusz jár. Súlyos sérülések – például végtag amputáció vagy vakság – után is komoly kártérítést fizet az állam.

Ezek az ösztönzők százezreket vonzottak a frontra. Egy lábát elvesztő őrmester azt mondta a New York Times-nak, hogy 33 évesen nyugdíjba mehet, és soha többé nem kell dolgoznia. Korábban egy napraforgóolaj-gyárban robotolt, havi 110 ezer forintért. Most Havi 400 ezres nyugdíjat kap majd.

Ezzel a taktikábal Oroszország jelenleg naponta nagyjából ezer katonát toboroz – kétszer annyit, mint Ukrajna.

Átalakították a fegyvergyártást is. A védelmi kiadások ma már aköltségvetés több mint egyharmadát teszik ki. Oroszországé ipara teljesen átállt a háborús termelésre. Putyin hitelekkel árasztotta el a fegyvergyárakat, lazította a munkaügyi törvényeket, és hétvégi, ünnepnapi, éjszakai műszakokat rendelt el.

Jelabugában létrehozták a világ legnagyobb dróngyárát, ahol naponta 80 Geran–2 drónt gyártanak. Az orosz légierő júliusban átlagosan már 200 drónt indított minden éjjel Ukrajna felé. A háború elején ez a szám alig érte el a 40-et.

Putyin a jobb ellátás érdekében harcot hordetett a korrupció ellen. Régi szövetségese, Szergej Sojgu helyére egy közgadászt nevezett ki, Andrej Belouszovot, aki az üzleti világban megszokott módon irányít. Elsődleges célja az ellátási láncok javítása, új technológiák bevezetése, a hadsereg kapcsolatainak elmélyítése az üzleti szférával és a tudományos világgal, hogy Oroszország előnybe kerüljün a csatatéren.

Egyik első intézkedése egy speciális drónegység, a Rubicon felállítása volt, amellyel az ukrán utánpótlási vonalakat támadhatják. Az egység új generációs orosz drónt vetett be, amelyet vékony optikai kábellel irányítottak. Ez a technológia immunissá tette a drónokat a jelzavarásra. A Rubicon drónjai órákig mozdulatlanul feküdtek az utak mellett, majd lesből támadtak minden mozgó célpontot. Belouszov azt is megígérte: októberre külön katonai ágat hoznak létre Drón Erők néven.

Változtattak a harcmodoron is. Az ukrán városokat kisebb gyalogos egységekkel veszik körbe, mezőről mezőre haladnak, sokszor gyalog vagy motorbiciklivel. A védőknek így választaniuk kellett: visszavonulnak, vagy bekerítik őket.

Emellett az idei nyári offenzívában kis, álcázott csoportokat küldtek mélyen az ellenséges vonalak mögé is, ahol romos épületekben vagy szakadékokban rejtőztek, mielőtt összehangolt támadásokba kezdtek. Olekszandr Szirszkij, az ukrán haderő főparancsnoka „teljes beszivárgásnak” nevezte ezt a taktikát.

Mindez oda vezetett, hogy az oroszok fölénybe kerültek az 1200 kilométeres frontvonalon, és az alaszkai tárgyalások előtt sok helyen előre tudtak törni.

A New York Times cikke ugyanakkor rávilágít arra is, hogy mindennek komoly ára volt, Putyin rendszerén belül is megjelentek a repedések. A frontra egyre idősebb és tapasztalatlanabb katonák kerülnek, akiknek az átlagéletkora már eléri a 38 évet. A gazdaság egészét megviseli a hadigazdálkodás, a készletek fokozatosan kimerülnek, az utánpótlás pedig a szankciók miatt akadozik.

De mindeddig Putyin kitartott. Mindent egy lapra tett fel, és úgy tűnik, továbbra is eltökélt, hogy győz Ukrajnában, amit politikai örökségének tekint.


Link másolása
KÖVESS MINKET: