A Rovatból

A 10 legjobb magyar film, ami a rendszerváltás után készült

Nem egyszerű majdnem harminc év filmjeiből válogatni, de Györfi András megpróbálta. Ti mindegyiket láttátok?
Györfi András írása, címkép: Pixabay - szmo.hu
2018. február 22.


Link másolása

Györfi András blogján a szerző gondolatait olvashatjátok technológiáról, médiáról, nőkről, pszichológiáról, macskákról, politikáról.

Tegnap írtam a Valami Amerika 3-ról, meg is kaptam a szokásos mantrát miszerint nekem semmi sem jó. Ez olyannyira nem igaz, hogy sokakkal ellentétben úgy gondolom, nem csupán jó filmek, egyenesen világraszóló munkák készültek a rendszerváltás óta itthon. Nem láttam a Liza a Rókatündért, nem láttam a Saul fiát. Az előbbit sejtésem szerint felvettem volna a listára, az utóbbit nem biztos. Lássuk a listát!

Csinibaba

Ez nem csupán egy film, örök mementó egy letűnt kornak, közfeladatot láttak el az alkotók. Közfeladatot, mert bemutattak egy világot amit sokan már (szerencséjükre) nem láthattak, csak a szüleik meséltek róla. Illetve emléklapként szolgál azoknak is, akiknek már a szülei sem ittak PepSi kólát, készültek tehetségkutatóra, hogy kijuthassanak a távoli HelSinkibe, ami már nyugat.

Zseniális színészek, hihetetlenül jól sikerült, merész újítások vágásban, fényképezésben, fantasztikus hangulatábrázolás. Ráadásul nem csupán fosszíliaként, önmagában is megáll a lábán, ezt a filmet úgy is lehet élvezni, ha semmit sem tudunk az 1990 előtti két-három évtizedről.csinibaba

Dealer

Nincsenek szavak a film erejére. Csontig hatoló, könyörtelen bemutatása a drog poklának, a legnagyobb filmesek jó szokása szerint szinte bármiféle vizuális sokk nélkül. Míg élek nem felejtem el a heroinfüggőt aki belőve feküdt saját konditerme szolárium ágyába, elaludt, majd az orvosok sertésbőrrel próbálták megmenti az életét. A főhőstől az egyik legerősebb jelenetben azt kéri, hogy adja be neki az aranylövést.

A kábítószerfüggők minden lelki rétegét látjuk, az emberi tudat legmélyebben szűkült dimenzióját. Túl mindenen, amikor a depresszó már kedves emlék. Jéghideg, kötelező darab, remek színészek, bénító hangulat, magávalragadó pusztaság.dealer

Taxidermia

Ez a film bár nyert nemzetközi díjakat is, de egész egyszerűen túl jó a világnak. Annyi rétege van, hogy talán könyvet érdemelne az elemzése. Az emberi lélek bizarr hártyái gondos egymásutánban. Generációk nyomora a testiség bűvkörében, misztikus, értelmezhetetlen, az egyik legintelligensebb horror, ami valaha készült.taxi

Nyócker

Ez az animációs film nem ér fel a listán eddig bemutatott munkákhoz mélységében, mégis joggal szerepel. Ügyes, nagyon ügyes karikatúrája Budapestnek és a nagybetűs utca archetipikus alakjainak. Kiváló színészek, aranyos történetvezetés, komoly munka a maga nemében.

nyocker

Fehér tenyér

Ahogy a magyar filmek általában, úgy ez is zseniálisan teremt az egyén belső állapotából 90 percnyi hangulatot. Egyszerűen nem csak elhiszem, de mélyen át is érzem a főszereplő lelkületét. Erős film a poroszos elképzelés szerinti gyermek és sportoló nevelésről. Van amikor egy embert addig sanyargatnak, míg el nem menekül a világ másik felére.tenyer

Moszkva tér

Hiába, ha egy országnak sűrű és terhes a történelme, akkor több filmet is megérdemel. A Csinibaba a hatvanas, hetvenes évek tragikomikus hülyeségét mutatja be, a Moszkva tér a rendszer utolsó éveinek vákuumát. Azok a fiatalok a semmiben éltek, már dőlt a negyven éves tölgy, még nem láttuk, hogy mi lesz a helyén. Hihetetlen hangulat, remek karakterek, zseniális korrajz.

Szezon

Ez a jelen lista leggyengébb szereplője, mégis megér egy-két sort. Szintén nagyon ügyes hangulatteremtés, remek ábrázolása egy korszaknak, ami talán még ma sem ért igazán véget. Nyár, Balaton, kilátástalanság, hétköznapi nyomor.szezon

Kontroll

Úgy szokás, hogy a legnagyobb durranást a végére hagyjuk, nem volt kérdés, hogy a mindvégig a föld alatt játszódó, nyers, nagyon jó humorú BKV krimivel zárunk. Az egyik, ha nem a legjobb magyar film a rendszerváltás óta. Szórakoztató, tartalmas, izgalmas, igényes és komoly.kontroll

Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten

A lista végét ért, most lássunk valami egészen különlegeset. Ez nem film, egész egyszerűn mozgókép rögzítésre alkalmas eszközzel felvett jelenetek egymásutánja. Pontosan az értelmezhetetlenségében rejlik a zsenialitása. Nem is kell értelmezni, látni kell. Nem elemezhető semmiféle klasszikus filmkritikai eszközzel. Nem is kell. Filmben manifesztálódott kollektív álom. Így volt, mese volt, talán igaz se volt.lampas

Természetesen - mint minden lista - ez is szubjektív. Ha úgy gondolod, kimaradt valami vagy másik filmet sorolnál ide, írd meg kommentben vagy szavazz ITT!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: