HÍREK
A Rovatból

Már 16 halálos áldozata van a Los Angeles környékén pusztító tűznek, újabb evakuálási parancsot adtak ki

A katasztrófa miatt már több mint 150 ezer ember kényszerült elhagyni az otthonát. Egy speciális vegyi anyaggal próbálják fékezni a lángok terjedését.


Szombat este a hatóságok újabb evakuálási parancsot adtak ki Brentwood és Encino külvárosában, miközben a tűzoltók tovább küzdenek a lángok megfékezéséért. A tragédiának már 16 halálos áldozata van – számolt be róla a BBC. Palisades-negyedben egy rózsaszínű anyagot használnak, amelyet repülőgépekről dobnak le. A vegyi anyagot azért színezték, hogy pontosabban tudják célba juttatni. A főként sókból és műtrágyákból álló anyag lassítja a tűz terjedését.

Az erdőtüzek következtében több mint 10 ezer ingatlan semmisült meg, és a lángok nem kíméltek hollywoodi hírességek otthonait sem. A NASA egyik laboratóriumát is evakuálni kellett a veszély miatt.

A tűzoltók munkáját a nagy szél, a szélsőségesen száraz időjárás és az elavult vízellátó rendszerek is hátráltatják.

Gavin Newsom kaliforniai kormányzó elmondta, hogy

az oltásban több mint 12 ezer ember vesz részt, közel 1200 tűzoltókocsival, 60 repülővel és több mint 140 tartálykocsival.

Newsom levélben fordult Donald Trumphoz, és arra kérte, hogy látogasson el Kaliforniába, hogy személyesen is megnézze a tűz okozta pusztítást. Kanada is bejelentette, hogy tűzoltókat és speciális felszereléseket küld a helyszínre, hogy segítse a helyi hatóságokat.

A lap állítása szerint a tűzoltók heroikus küzdelme ellenére a helyzet továbbra is rendkívül súlyos.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Dráma a pilótafülkében: az Air India kapitánya maga állította le a hajtóműveket a tragédia előtt
A hangfelvétel mindent elárult: a másodpilóta kétségbeesetten kérdezte, miért történt a végzetes mozdulat. A tragédiát már nem tudták megakadályozni.


Az Air India egyik Boeing 787 Dreamliner repülőgépe június 12-én zuhant le nem sokkal azután, hogy felszállt az indiai Ahmedabad repülőteréről. A London felé tartó járaton 242 ember utazott, közülük mindössze egy ember élte túl a tragédiát. A repülőgép becsapódott egy közeli orvosi egyetem kampuszába is, ahol további 19 ember veszítette életét.

A balesetet követően az indiai hatóságok előzetes jelentést adtak ki, de abból hiányzott egy kulcsfontosságú részlet: az, hogy a gép kapitánya kapcsolhatta le a hajtóművek üzemanyag-ellátását. A Reuters szerint a Wall Street Journal újabb információi alapján az amerikai vizsgálat most erre az esetre koncentrál.

A pilótafülkében rögzített hangfelvétel szerint Clive Kunder másodpilóta megkérdezte a kapitányt, Sumeet Sabharwalt, miért kapcsolta le az üzemanyag-adagolást vezérlő kapcsolókat. Sabharwal akkor azt válaszolta, hogy nem ő tette ezt.

A hanganyag újabb részletei most világosabbá tették az eseményeket.

Három másodperccel a felszállás után a kapitány felemelte a jobb kezét, és a középső vezérlőpulton két kapcsolót kezelt: először a bal, majd a jobb hajtómű üzemanyag-ellátását állította le.

Ebben a fázisban a másodpilóta a gép irányításával volt elfoglalva, így nem tudott beavatkozni. A hangfelvétel alapján felismerhető volt, hogy a kapitány a kapcsolókat „Run” állásból „Cutoff” állásba mozdította. A hang, amit a mozdulat közben keltett, egyértelműen azonosítható.

Ahogy a hajtóművek elkezdtek teljesítményt veszíteni, vita alakult ki a pilótafülkében. A másodpilóta többször is kétségbeesetten kérdezte: „miért tetted ezt?”, miközben Sabharwal próbálta tagadni, hogy ő kezelte volna a kapcsolókat. Kunder később megpróbálta újraindítani a hajtóműveket – előbb 10, majd 14 másodperccel azután, hogy leálltak –, de ekkor már nem tudták megakadályozni a zuhanást.

Az indiai Légiközlekedési Baleseteket Vizsgáló Hivatal előzetes jelentése megerősítette, hogy a felszállás utáni másodpercekben tényleg leállították az üzemanyag-ellátást.

Ezzel egy időben automatikusan aktiválódott a repülő veszélyhelyzeti áramforrása, ami a hajtóművek teljesítményvesztését jelezte. A rendszer megpróbálta automatikusan újraindítani a hajtóműveket, de a gép már túl alacsonyan és túl lassan repült. Előbb fáknak, majd egy kéménynek ütközött, végül egy közeli épületbe csapódott.

Az Air India vezérigazgatója, Campbell Wilson egy belső körlevélben közölte a munkatársakkal, hogy

a gépen nem találtak semmilyen mechanikai vagy karbantartási hibát, minden előírt ellenőrzést időben elvégeztek.

A Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság saját vizsgálata szerint a repülőgépek üzemanyagkapcsolói biztonságosan működnek.

Az indiai hatóságok szombaton hozták nyilvánosságra az előzetes jelentést, amelyből kimaradt az a rész, hogy a kapitány leállíthatta a hajtóműveket. Bár a pilótát sokan megbízható, korrekt emberként ismerték, egy indiai pilóta arról számolt be, hogy Sabharwal depresszióval küzdött.

A tragédia nyomán ismét előkerült a kérdés, hogy szükség lenne-e kamerák felszerelésére a pilótafülkékbe. Szakértők szerint ez nagyban megkönnyítené a hasonló esetek kivizsgálását.

(via hvg.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Hadházy Ákos: Lélegeztetőgépre gyűjt az Országos Mentőszolgálat Alapítvány, miközben Szijjártó 300 milliárdért vett többszörösen túlárazott, használhatatlan kínai lélegeztetőgépeket
Az életmentő berendezés ára 5,6 millió forint, amelyből Bicske önkormányzata már 3,5 millió forintot biztosított. A fennmaradó 2,1 millió forint előteremtéséhez azonban még kell a segítség.
F. O. - szmo.hu
2025. július 17.



„Abszurdisztán: lélegeztetőgépre gyűjt az Országos Mentőszolgálat Alapítvány, miközben Szijjártó 300 milliárdért vett többszörösen túlárazott, használhatatlan kínai lélegeztetőgépeket néhány éve” – írta csütörtök reggeli posztjában Hadházy Ákos. A független országgyűlési képviselő arra reagált, hogy a mentőalapítvány is részt vesz a gyűjtésben, amelyet Bicske Mentőállomás a város önkormányzatával közösen indított egy OXYLOG 3000+ transzport típusú lélegeztetőgép beszerzésére.

A készülék kritikus állapotú vagy légzési elégtelenségben szenvedő betegek, köztük gyermekek szakszerű ellátását segítené a mentés során. Az életmentő berendezés ára 5,6 millió forint,

amelyből Bicske önkormányzata már 3,5 millió forintot biztosított. A fennmaradó 2,1 millió forint előteremtéséhez azonban még szükség van támogatók segítségére, írták a honlapjukon.

„Ez is olyan hír, amit nem hinnék el, ha nem látnám. De legalább egy újabb emlékeztető arra, hogy a lélegeztetőgép panama az egyike azoknak az ügyeknek, amelyek egy rendszerváltás esetén nem maradhatnak megtorlatlanul” – zárta bejegyzését Hadházy.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Hadházy Ákos öt pontban foglalta össze, miért volt sikertelen a magyar ellenzék az elmúlt években
A független országgyűlési képviselő Magyar Péter korábbi nyilatkozataira reagálva Facebook-posztban foglalta össze, hogy szerinte mik a legfőbb okai a hazai ellenzék kudarcának.


„Nem veszem magamra, amikor Magyar Péter a „sikertelen” politikusokra céloz. Engem ugyanis már nagyon sokan el akartak tiporni, a Fidesz is, és volt, amikor a teljes ellenzék is – most úgy tűnik, Képviselő Úr sem lát szívesen a politikában –, mégis itt vagyok. A zuglói választóknak hála pedig én helyben már már többször megvalósítottam azt, amire ő egyelőre még csak készül: legyőztem az ellenzék kompromittálódott alakjait, az általa gúnyosan „óellenzéknek” nevezett pártokat és a Fideszt is” – írta a Facebookon csütörtök délelőtt Hadházy Ákos, aki ezek után az ellenzék sikertelenségének okait boncolgatta, és öt pontban foglalta össze a véleményét.

„1)

A kudarc legfontosabb oka, hogy az ellenzék némi picsogás mellett ugyan, de rendre elfogadta a hatalom által újra és újra megváltoztatott, egyre mocskosabb játékszabályokat.

Azt ígérték, hogy ők így is győzni fognak. Többször szó szerint deklarálták, hogy szerintük úgysem lehet a hatalomra nyomást gyakorolni a tisztességes választások feltételeiért. Ebben eddig sajnos az új párt sem hozott változást. Magyar PéterKépviselő Úr például még azt is mondta, hogy a kínai arcfelismerő rendszerek vagy az ellehetetlenítési törvény elleni fellépés egyenesen kontraproduktív. Ezzel valójában ő maga nehezítette meg az ellenállást (ahogyan a korábbi ellenzék is tette), szerencsére valamennyire mégis elbizonytalanodtak Orbánék. Nem kell azonban a Fideszből frissen kiugrott politikusnak lenni, vagy belsős információkat kapni, hogy tudjuk: ha veszélyben érzik magukat – és mi hagyjuk – egészen durva dolgok jöhetnek még jövő áprilisig.

2)

Az ellenzék második legnagyobb hibája az volt, hogy a saját soraiban napvilágra került bűnöket ugyanúgy próbálta kezelni, elsikálni, mint a Fidesz.

Pedig az a helyzet, hogy az emberek lehet, hogy azt mondják, hogy az eddigi politikusokból van elegük, de valójában azt ÉRZIK, hogy a KÖVETKEZMÉNYEK NÉLKÜLI politikát akarják elzavarni. Sajnos az eddigiek alapján az új párt sem jeleskedett abban, hogy a saját oldalán következményei legyenek a dolgoknak, vagy legalábbis a kritikákra, negatív információkra ne a „Jól fizet a Tóni?” legyen az egyetlen válasz.

3)

A Fidesz hatalmának ilyen hosszú fennmaradása nagy részben azoknak az elvtelen, megalkuvó alakoknak köszönhető, akik jó pénzért némán kiszolgálták és élvezték a rendszert

(kétségkívül voltak ilyen emberek az ellenzékben is, de a Fidesz körül értelemszerűen sokkal többen).

4)

Abban, hogy az új párt közvéleménykutatási eredményei ilyen jól alakulnak, nyilván szerepet játszik az is, hogy nagyszerű vezetői vannak. De ezeknek az embereknek tudniuk kell, hogy nem csak a személyiségük és kvalitásaik miatt állnak jobban. A pozitív trendhez kellett a rendkívül kedvezőtlen világgazdasági helyzet, és az is, hogy

a kontár tolvajkormány dicstelen rombolása után mostanra omlott össze teljesen a magyar állam és az államháztartás.

No meg – engedjenek nekem meg ennyit –, talán kellett hozzá az a rengeteg munka, amit a független sajtó és az ellenzéknek néhány elszánt és tisztességes része eddig elvégzett.

5)

Az ellenzéki kudarcnak volt még egy oka, ami paradox módon most az új párt gyors felemelkedésének is a záloga: a Fidesz mocskos választási rendszere.

A MOSTANI választási rendszer ugyanis szoros együttműködésre kényszerítette a legkülönbözőbb ellenzéki szereplőket, kompromittálódottakat és tisztákat is.

A rossz gazdasági helyzet és az összeomló állami szolgáltatások most vezettek el odáig, hogy az emberek nekik nem szimpatikus jelöltre is hajlandóak legyenek leszavazni. De ahhoz, hogy ezt meg is tegyék, az is kell, hogy elfogadják azt a Fidesz diktálta választási szabályt, hogy csak egy az egy ellen van értelme indulni. Ezt nem csak a kellő szerénység miatt érdemes tisztázni, hanem azért is, hogy emlékeztessük magunkat arra: ha az a hatalom érdeke, ez akár a következő hónapokban is változhat.”

„Végül kategorikusan kijelentem, hogy Magyar Képviselő Úrral egyetértek abban – jómagam évek óta ezt mondom –, hogy szerencsétlen és veszélyes dolog, ha a választások előtt a közbeszéd az ellenzéken belüli viszonyokról és vitákról szól. Én egy szerény, de jó szándékú és komoly ajánlatot tettem a zuglói körzet problémájának megoldására. Az ajánlatot továbbra is tartom, de ebben a vitában többet nem fogok megszólalni. Ehelyett, ahogyan eddig is, tenni fogom a dolgom” – zárta bejegyzését Hadházy Ákos.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
Belgium 200 katonát küld az orosz határhoz
A misszió a NATO egyik műveletének része, amely nyolc kelet-európai országban állomásozó, többnemzetiségű harccsoportokat fog össze.


Belgium mintegy 200 katonát készül Litvániába vezényelni július végén, a NATO keleti szárnyának védelmét erősítendő - jelentette be Theo Francken belga védelmi miniszter szerdán a képviselőházi bizottság ülésén. Az orosz határ közelébe történő telepítésről szóló döntést még jóvá kell hagynia a minisztertanácsnak, ami várhatóan pénteken megtörténik, írja az MTI.

A misszió a NATO egyik műveletének része, amely nyolc kelet-európai országban állomásozó, többnemzetiségű harccsoportokat fog össze.

A német kérésre kiküldött belga kontingens a jövő év elejéig marad Litvániában. A belga részvétel egy mintegy 100 fős felderítő századból, egy 70 katonából álló tüzérségi egységből, körülbelül tíz törzstisztből, valamint logisztikai, egészségügyi és katonai rendészeti támogatást nyújtó személyzetből áll majd.

„Ez a szerepvállalás világosan mutatja, hogy készek vagyunk vállalni a felelősségünket a szövetségen belül, politikai és katonai szolidaritásunkat a partnereinkkel, és erősíti kétoldalú kapcsolatainkat Németországgal is”

- hangsúlyozta a miniszter.

A belga kormány emellett 140 millió euróval járul hozzá Ukrajna légvédelméhez az orosz támadásokkal szemben, a német kezdeményezésű, gyorsreagálású légvédelmi támogatás nevű program keretében. Belgium katonai szállítógépei logisztikai támogatást is biztosíthatnak. A témáról csütörtökön tárgyal Francken és Németország belgiumi nagykövete.


Link másolása
KÖVESS MINKET: