HÍREK
A Rovatból

Lebukott a kormány, botrányos volt a járványadatok kezelése – mondta Ujhelyi István

A politikus szerint beigazolódott, amit már korábban is láttunk és sejtettünk: a Fidesz-kormány teljes káoszban volt a Covid-járvány idején. Mindenre fel voltak készülve, csak a járványra nem.


„A Fidesz-kormány és az alá tartozó intézmények azt igyekeztek bizonygatni a Covid-járvány ideje alatt, hogy tökéletesen urai a helyzetnek. Ehhez képest most hivatalos papír bizonyítja, hogy az adatok kezelése körül teljes volt a káosz”

– közölte Ujhelyi István európai parlamenti képviselő, az EP közegészségügyi bizottságának tagja csütörtöki, brüsszeli online sajtótájékoztatóján.

A politikus a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság vizsgálati jelentésére alapozta kijelentéseit, amelyet azután kapott kézhez, hogy hivatalos eljárást kezdeményezett az illetékes kormányzati intézményekkel szemben a sokadik közérdekű igénylése ellenére is visszatartott Covid-adatok kezelése kapcsán.

VIDEÓ: Lebukott a kormány: bizonyítottan botrányos volt az adatkezelés a covid-járvány alatt

A közösségi oldalán azt írta többek között:

Ujhelyi szerint a közel ötvenezer magyar ember halálát okozó járvány ideje alatt az egészségügyi ellátórendszer minden dolgozója emberfeletti teljesítményt nyújtott és igyekezett az adott körülmények között menteni az emberéleteket, ezért a botrányos adatkezelés kizárólag az őket irányító, felelős kormányzat hibája.

Emlékeztetett rá, hogy a járvány idején a kormányzat folyamatosan titkolózott és hárított a Covid miatt kórházi ápolásra, esetleg lélegeztetőgépi ellátásra szoruló betegek oltottsági adataival kapcsolatban. Sőt, a kormány rendszeresen önellentmondásba is keveredett annak idején azzal kapcsolatban, hogy rendelkezésre állnak-e az adatok, vagy hogy ki egyáltalán az adatkezelő.

„Már akkor látszott, hogy a kormány egyáltalán nem ura a helyzetnek, az adatkezelésben káosz uralkodik, amelyet a kormányzat pökhendiséggel és törvénytelen adatvisszatartásokkal igyekszik kompenzálni”

– fogalmazott.

Ezt megelégelve tett bejelentést a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál, amely jelentésben az érintett intézményekkel folytatott egyeztetés alapján megállapították, hogy a járványügyi szakrendszer nem volt érdemben felkészítve a járvány okozta jelentős adatmennyiség-növekedés kezelésére és hiába irányítottak át munkatársakat, „már az első hullám idején kiderült, hogy a korábbi adatfeldolgozást végezve az NNK nem tudja az elvárásoknak megfelelő napi adatszolgáltatást biztosítani”.

A Nemzeti Népegészségügyi Központ elismerte, hogy 2020 szeptemberétől informatikai problémák keletkeztek és komoly „nehézséget jelentett, hogy ugyanazoknak a munkatársaknak kellett kontaktkutatást végezni, kötelezéseket kibocsátani, akiknek validálni kellett volna az adatokat”.

Kiderült, hogy a pandémia elején mindössze kilenc olyan speciális szaktudással bíró szakember volt az NNK-ban, aki a fertőzőbeteg-jelentő rendszert kezelni tudta.

Érdemben növelte a téves adatbevitelből, elírásokból fakadó hibákat, hogy a Covid-betegek adatainak rögzítését az orvosoknak és egészségügyi dolgozóknak kellett manuálisan elvégezni.

Ujhelyi elmondta, hogy az NNK annak idején azzal az indokkal tagadta meg tőle a Covidban elhunyt betegek oltási adatainak átadását, mert két külön adatbázisban szerepeltek ezek az adatok, azok összefésülésére viszont az alkotmány egyik módosítása értelmében – annak túlzott munkaterhe miatt - nem voltak kötelezhetőek.

A NAIH vizsgálati jelentésének egyik utolsó megállapítása szerint a Müller Cecília vezette NNK arról számolt be az adatvédelmi hatóságnak: 2023-tól egy „megbízhatóbb rendszert vezetnek be a Covid-adatok nyilvántartására” és folyamatban van a jelenlegi fertőzőbeteg-jelentő rendszer megújítása is annak érdekében, hogy több hibaszűrési lehetőség álljon rendelkezésre és az adatok feldolgozása is könnyebb legyen.

“Összefoglalva, a kormány mindenre fel volt készülve a járvány idején, csak a járványra nem. Beigazolódott, amit már korábban is láttunk és sejtettünk: a kormányzat teljes káoszban volt a covid-járvány idején, őszinte és korrekt tájékoztatás helyett viszont csak áskálódó támadásra, titkolózásra és olcsó propagandára futotta tőlük.

Jogosan vetődik fel a kérdés például, hogy a magyar kormány milyen biztonsággal tudott helyes döntéseket hozni, ha ezek szerint nem feltétlenül volt minden szükséges és hiteles adat birtokában? Egyértelmű, hogy Müller Cecília alkalmatlan a feladata elvégzésére és az a minimálisan elvárható, hogy bocsánatot kér a nyilvánosságtól, amiért elhallgatta a valóságot a Covid-adatokkal, azok rendelkezésre állásával és használhatóságával kapcsolatban. Világos és egyértelmű, hogy az egészségügy politikai vezetése megbukott a Covid-vizsgán, ezért pedig a Fidesz vezetőit terheli a felelősség, amin az sem változtat, hogy Kásler Miklós minisztersége és az EMMI már a múlté”

– mondta online sajtótájékoztatóján Ujhelyi István EP-képviselő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Meghalt Elek István
Az ATV egykori tulajdonosa, Magyarország korábbi monacói tiszteletbeli főkonzulja 90 éves volt. Halála előtt három hétig ápolták kórházban.


Elek István életének 91. évében, július 1-jén hunyt el Rómában, nem sokkal kilencvenedik születésnapja után. Három hétig kezelték kórházban.

A Médiapiac információi szerint temetését pénteken tartják Rómában, szűk családi körben.

Elek István neve nemcsak a diplomáciában, hanem a médiában is ismert volt.

A ’90-es évek végén és a 2000-es évek elején az ATV körülbelül 26 százalékos kisebbségi tulajdonosa volt, majd a 2000-es évek elejétől az egész csatorna az ő tulajdonába került.

2016-ra azonban már nem volt részesedése az ATV-ben.

Diplomáciai pályafutása 1991-ben kezdődött, amikor Jeszenszky Géza akkori külügyminiszter tiszteletbeli konzullá nevezte ki Monacóba. Több mint húsz éven át képviselte Magyarországot, saját maga által fenntartott irodában dolgozott.

Felesége, Chiara Rivetti di Val Cervo grófnő szintén diplomáciai szerepet töltött be. 2009-ben ő is konzulátusi kinevezést kapott a magyar külügyminisztériumtól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Fontos közlekedési szabály változik szombattól: már nem az utas fizet, ha nincs bekötve a biztonsági öv
A jogszabály július 5-én lép hatályba, az objektív felelősség alapján a bírság a jármű tulajdonosát terheli. A cél a hatékonyabb eljárás és az alacsony övhasználati arány javítása.


A rendőrség márciusban egy hét alatt több mint 16 ezer esetben szabott ki bírságot, mert az autóban ülők nem használták a biztonsági övet. A hatóságok évek óta próbálják elérni, hogy többen bekapcsolják az övet, de a statisztikák szerint ez nem sokat változott.

Ezért szigorították a szabályokat. A június 19-én megjelent Magyar Közlöny szerint július 5-től életbe lép egy új jogszabály, amely szerint már nem az utas, hanem az autó üzemben tartója vagy használója felel a biztonsági öv használatáért, vette észre a Telex.

Ez azt jelenti, hogy ha valaki nem köti be magát, a rendőrség automatikusan a jármű tulajdonosát bünteti meg.

A változtatás célja, hogy hatékonyabbá váljon az eljárás, mert eddig az ügyek többsége eredménytelenül zárult. Ennek oka többnyire az volt, hogy a címzettek nem válaszoltak a hatóságok megkereséseire, vagy másik családtagra hivatkoztak. Az új rendszer az objektív felelősség elvén alapul, vagyis a hatóság vélelmezi, hogy a jogsértést az autó üzemben tartója követte el.

A rendőrség ezentúl kamerákkal is ellenőrizni fogja, hogy az autókban mindenki be van-e kötve.

A szabályozás szerint jelenleg is pénzbírság jár, ha valaki nem használja az övet: lakott területen ez 20 ezer forint, lakott területen kívül 30 ezer forint, autóúton és autópályán pedig 40 ezer forint.

„Az Európai Bizottság tavalyi jelentése szerint a biztonsági öv használata akár 60 százalékkal csökkenti a halálos balesetek kockázatát az autókban elöl ülők esetében és 44 százalékkal a hátul ülőknél.” A gyerekek biztonságát szolgáló gyerekülések használata szintén fontos, hiszen ezek körülbelül 60 százalékkal csökkentik a súlyos vagy halálos sérülések esélyét.

A módosítás indoklása szerint Magyarországon még mindig kevesebben használják a passzív biztonsági eszközöket, mint az uniós országok többségében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Órákig álltak a sorba a betegek a győri kórháznál a tűző napon, hogy időpontot kapjanak
A rendszer csak havonta egyszer nyit meg, ezért tömegek torlódtak fel. A kórház végül fedett folyosót biztosított a sorban állóknak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. július 04.



Több tucat ember gyűlt össze a győri kórháznál, hogy időpontot kérjenek MR- vagy röntgenvizsgálatra. A betegek már kora reggel sorba álltak, és sokan órákon át várakoztak a tűző napon, tudta meg az RTL Híradó.

Akadt olyan is, aki jóindulatú agydaganattal érkezett, mások magas vérnyomással vagy több tíz kilométeres utazás után próbáltak bejutni.

Volt, aki annyira rosszul lett a hőségtől, hogy segítségre szorult.

A sorban állók elmondása szerint nem először fordult elő ilyen eset. Mivel havonta csak egyszer lehet időpontot kérni a vizsgálatokra, sokan egyszerre próbálnak hozzájutni az ellátáshoz.

A várakozókat végül Boncsarovszky Péter, a Fidesz önkormányzati képviselője kezdte el vízzel kínálni, hogy enyhítse a hőség okozta kellemetlenségeket.

A képalkotó vizsgálatokat az Affidea magánszolgáltató végzi az állami finanszírozás keretében, a győri kórház épületében. A kórház az RTL Híradó kérdésére közölte: „a várakozás az Affidea Központ időpontfoglaló rendszerének megnyitása miatt alakult ki”, és miután tudomást szereztek róla, „egy zárt fedett folyosót biztosítottak a várakozóknak”.

Nem ez az első hasonló eset: tavaly Józsefvárosban is többórás sorban állással jártak az ultrahang-időpontok, sokan már hajnalban sorba álltak.

Az RTL teljes riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Pénteken és hétfőn leállás lesz az OTP-nél - az online fizetés és a mobilbank sem megy majd órákig
Karbantartás miatt az internetbank, a mobilapp és a kártyás fizetés sem lesz elérhető. A leállások éjszaka történnek, de komoly kényelmetlenséget okozhatnak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. július 04.



Júliusban két rövid, előre tervezett karbantartásra kell készülniük az OTP Bank ügyfeleinek. A fejlesztések miatt ideiglenesen több fontos szolgáltatás sem lesz elérhető – erről a pénzintézet tájékoztatta az ügyfeleket.

Az első szünet július 4-én, péntek este 23:30-kor kezdődik, és másnap, azaz július 5-én (szombat) hajnali 3 óráig tart.

Ebben az időszakban nem lesz használható az internet- és a mobilbank, valamint az OTP-s kártyákkal indított online fizetéseket sem lehet majd jóváhagyni.

A karbantartás idején nem működik az OTPdirekt, az online termékigénylés (mint például a folyószámla, személyi kölcsön, áruhitel vagy értékpapírszámla igénylése), az eBIZ szolgáltatás, az Electra és SmartBróker alkalmazás, illetve a Vámpénztári rendszer sem.

A második leállás július 8-án, kedden lesz, hajnali 2 és 4 óra között. Ez a karbantartás még több területet érint majd.

Ebben az időszakban az OTP-s kártyák sem fizetésre, sem készpénzfelvételre nem lesznek alkalmasak.

A pénzintézet közlése szerint ekkor az OTP Bank kártyás fizetési rendszere” sem működik majd, így a bankkártyás tranzakciók sem a fizetési terminálokon, sem az online felületeken nem hajthatók végre.

A szolgáltatáskiesés ebben az időpontban ismét érinti az internet- és mobilbankot, az OTPdirektet, az online termékigénylést (folyószámla, személyi kölcsön, áruhitel, értékpapírszámla), a lakossági hiteligénylésekhez kapcsolódó szolgáltatásokat (mint például az ingatlan- és jelzáloghitel, babaváró kölcsön, hitelkártya vagy folyószámlahitel), valamint az eBIZ szolgáltatást, az Electra és SmartBróker alkalmazást, a Vámpénztári rendszert és az OTP Bank által kibocsátott kártyák online fizetéseinek jóváhagyását is.

A bank mindenkit arra kér, hogy időben gondoskodjon az esetleges pénzügyek intézéséről, és vegyék figyelembe az átmeneti leállásokat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk