Lázár János leváltja a MÁV vezérigazgatóját, és ötpontos akciótervet hirdetett a közlekedés megújítására
Lázár János közlekedési miniszter pénteken sajtótájékoztatón jelentette be a magyar közlekedési rendszer átalakítását, amelynek részeként ismertette ötpontos akciótervét, amely tartalmazza a legfontosabb változásokat. A sajtótájékoztatón Lázár János köszönetet mondott az utasoknak, amiért a nehézségek ellenére is a tömegközlekedést választották. „A bizalmat meg fogjuk hálálni” – hangsúlyozta.
Kiemelte, hogy a közlekedési minisztérium és saját célja kettős:
Lázár elmondta, hogy a vármegye- és országbérletek bevezetése óta már 10 millió bérletet adtak el, amit a kormányzati ciklus eddigi legnagyobb rezsicsökkentésének nevezett.
A reformokat 5 pontban ismertette Lázár:
1. Új személyszállítási törvény jön Magyarországon, amely a közlekedési jogot állampolgári alapjoggá tenné. Szeptemberben terjesztik a törvényt a parlament elé. Az új szabályozás értelmében minden magyar állampolgárnak, aki hazánkban állandó lakóhellyel rendelkezik, naponta háromszor biztosítani kell a lehetőséget, hogy eljusson egy másik településre. Így
2. Vasútfejlesztés: Az országban 8 ezer kilométer vasúti pálya van, ebből 6500 kilométert használnak. Most 500 kilométernyi új vasútvonalat építenek, amelyhez 1 milliárd eurós hitelt kérnek az Európai Beruházási Banktól. A tervek szerint többek között
Vasúti digitalizáció és transzformátorok telepítése is szerepel a projektben. A fővárosi hévek felújítása is tervben van, de ez az uniós pénzek beérkezésétől függ.
3. Járműbeszerzés: Az elöregedett járműpark teljesen leamortizálódott, ezért
és célul tűzte ki a spanyol Talgo vállalat megszerzését. Új járművek mellett használtak vásárlását is fontolgatják, mivel ez a leggyorsabb és leghatékonyabb megoldás.
4. Az utasok megfelelő tájékoztatása, a szerelvények hűtése és egy új MÁV-applikáció kifejlesztése is a tervek között szerepel. Emellett
amely külön projektként valósul meg.
5. Új rendszerre van szükség,
amelynek során három leányvállalatot hoznak létre: egyet a személyszállítás, egyet a pályaműködtetés, egyet pedig a kiszolgáló feladatok ellátására. Az átalakításokhoz új menedzsment is szükséges, így Pafféri Zoltán szeptember elsején távozik a vezérigazgatói posztról, helyét Hegyi Zsolt, a MÁV Start vezérigazgató-helyettese veszi át.