Kompetenciamérés az iskolákban: tovább mélyíthette az oktatási egyenlőtlenségeket a távoktatás
Az Oktatási Hivatal (OH) szerdán tartotta a 6., a 8. és a 10. évfolyamos diákok szövegértési képességét és matematikai eszköztudását vizsgáló országos kompetenciamérést.
Az országos kompetenciamérés a tanulók szövegértési képességét és matematikai eszköztudását térképezi fel, ezért a feladatsorok a vizsgált területeket részletesen lefedő, különböző nehézségű kérdésekből állnak. A mérés fontos célja az intézmények teljesítményének nyomon követése - közölte a hivatal az MTI-vel.
Az idén 3036 iskola 3557 telephelyén több mint 278 ezer diák vesz részt a mérésben: a 6. évfolyamból 91 994-en, a 8. évfolyamból 98 511-en, a 10. évfolyamból pedig 87 801-en.
A kompetenciamérés kiépítése 2001-ben kezdődött Magyarországon.
– mondta az Index cikke szerint Halász Gábor oktatáskutató.
Hozzátette, a kétezres évek végén volt egy kiugró periódus, amikor javultak az eredmények, de ez csupán átmeneti időszak volt.
"A magyar oktatási rendszer más országokéhoz képest sokkal kevésbé képes kompenzálni a családi eredetű hátrányokat, és ebben nem nagyon történt változás az első mérések óta" – tette hozzá.
Olvasásból 30., matematikából a 33., természettudományos területen a 32. legmagasabb helyet érték el a magyar tanulók a 79 vizsgált ország, országrész között.
"Az, hogy mennyire voltak sikeresek a tanulásban a tanulók, alapvetően függött attól, hogy mennyire volt hozzáférésük az informatikai eszközökhöz, és ebben óriási különbségek voltak a különböző szociális hátterű tanulók és családok között" – magyarázta.