Kínai repülőgép: zuhanás közben elájulhattak a pilóták, de a becsapódás előtt magukhoz térhettek
Egy szakértő szerint zuhanás közben elájulhattak a hétfőn földbe csapódó kínai utasszállító repülőgépen utazók, írja a The Sun. A rendelkezésre álló adatok alapján azonban röviddel a becsapódás előtt magukhoz térhettek a pilóták, és kétségbeesetten próbálták a levegőben tartani a gépet, de már nem jártak sikerrel.
A China Eastern Airlines Boeing 737-800-as utasszállítója helyi idő szerint hétfőn 13:11-kor indult 132 emberrel a fedélzetén Kunmingból. A gépnek 15:05-kor kellett volna Kantonba érkezni, de éppen akkor, amikor meg kellett kezdeni a süllyedést, a Boeing hirtelen sokat veszített a magasságából. A repülőgép néhány perc alatt több ezer métert zuhant, végül orral csapódott a földbe egy erdős területen.
A rendelkezésre álló adatok alapján 2,7 kilométerre a földtől a repülőgép még néhány másodpercre visszanyerte magasságát, majd pillanatokkal később 530 km/h sebességgel fúródott a hegyoldalba.
A lapnak nyilatkozó légiközlekedési szakértő szerint még semmi konkrétumot nem lehet tudni az utasszállító tragédiájáról. Sally Gethin mindenesetre árulkodónak tartja, hogy a járatot üzemeltető légitársaság azonnal letiltotta az összes Boeing 737-800-est a flottájából. Vagyis feltehetően „aggódnak a repülőgép biztonságossága miatt”.
A szakértő szerint ugyan még túl korai találgatni a katasztrófa okairól, de megjegyezte, hogy a közel 9 kilométeres utazómagasság hirtelen elvesztése a gép farkában található sugárhajtómű meghibásodására utalhat. Gethin úgy véli az adatok alapján, hogy valószínűleg nagyon hirtelen történt valami a géppel a magasban, nem pedig egy hosszabb ideig eszkalálódó problémával voltak képtelenek megbirkózni a pilóták.
Kínai források szerint két rutinos és egy betanuló pilóta tartózkodtak a repülőgépen. A pilóta 7000 órányi, míg a másodpilóta 30 ezer órányi repülési tapasztalattal rendelkezett. Gethin szerint meglehetősen „szokatlan”, hogy a másodpilóta tapasztaltabb, mint a pilóta, de erre még nem érkezett hivatalos magyarázat. A harmadik pilótának mindössze néhány száz órás gyakorlata volt.
A szakértő elmondta, hogy a 9 fős legénység és a 123 utas horrororisztikus kétperces zuhanást élt volna át, ha nem ájultak volna el a hirtelen az agyukba tóduló vér hatására. A zuhanás közben azonban valószínűleg volt egy olyan 10-20 másodperces időszak, amikor egy vagy több pilóta magához tért, és sikertelenül próbálta a levegőben tartani a repülőgépet. Az utasszállítón tartózkodó többi ember azonban nagy valószínűséggel ekkor már nem volt magánál.
Sally Gethin megjegyzi, hogy a tragédia épp azon a ponton következett be, ahol egy nappal korábban ugyanez a járat megkezdte a süllyedést. Ez is arra utalhat, hogy akkor történt valamilyen váratlan dolog, amikor kikapcsolták az utazó módot.
A szakértő szerint ugyanakkor nem lehet kizárni, hogy kisebb sérülés vagy tűz keletkezett a gépen, bár a rendelkezésre álló felvételek alapján zuhanás közben sértetlen volt a Boeing törzse. A legkisebb esélye pedig annak van, hogy valamilyen időjárási anomália miatt következett be a szerencsétlenség.