HÍREK
A Rovatból

Kétszer annyit adna a magyar pedagógusok béremelésére az Európai Bizottság

Három éven belül érnék el a diplomás átlagbér 80 százalékát. Ezzel a jelenlegi 400 ezerről 778 ezerre nőhetne az átlagbér.


Az Európai Bizottság 1,8 milliárd eurót adna a magyar pedagógusbér-emelésre, ha létrejönne az uniós támogatásról szóló megállapodás. Ez az előirányzott összeg közel kétszerese lenne. Ezt a következő napokban hagyhatják jóvá - tudta meg a G7.hu.

A EU 2025-ig finanszírozná a magyar tanári bérek emelését, legalább a diplomás átlag 80 százalékáig.

A portál megjegyzi, hogy a magyarországi pedagógusbérek utoljára 2013-ban, az életpályamodell bevezetésekor nőttek jelentősen. Azóta jelentős korrekció nem volt, így mára az átlagjövedelmük a magyar diplomás átlagbér 60 százalékát sem éri el. A pályakezdőknél csak négy balkáni országban alacsonyabb a tanári kezdőfizetés, mint nálunk. Bár a KSH adatai szerint a bruttó átlagfizetés 454 ezer forint a középiskolai (és 390 ezer az általános iskolai) tanároknak, a medián 50 ezerrel kisebb.

A jövedelem az egyre nagyobb méreteket öltő tanárhiány egyik fő oka. A kormány a nyáron 10 százalék emelést ígért, majd az infláció miatt 20,8 százalékot jelentettek be, amit jövő évtől adnának. Az Európai Bizottsággal való tárgyalásokon azt mondták, hogy az uniós forrásokból emelnének jelentősebbet, és három éven belül érnék el a diplomás átlagbér 80 százalékát. Ezzel a jelenlegi 400 ezerről 778 ezerre nőhetne az átlagbér.

A portál értesülése szerint a Bizottság kezdeményezte, hogy a magyar kormány az uniós támogatásokból nagyobb részt fordítson a pedagógusok fizetésének emelésére.

Eddig nem volt gyakorlat, hogy a támogatásokból béremelést finanszíroztak volna, de most Brüsszelben ezt kritikus kérdésnek tekintették, így a javaslat átment a bizottsági struktúrákon. Ők kérték, hogy gyorsítsák fel az emelés ütemét, így került be a 2025-ös dátum.

Így a béremelés három lépésben valósulna meg:

• 2023. január 1-től a pedagógusbéreket a diplomás átlagbér mostani 59 százalékáról 64,7 százalékára emelik;

• 2024. január 1-től tovább 71, 8 százalékra;

• 2025. január 1-től pedig 80 százalékra. A kormány kötelezettséget vállalt rá, hogy ezt a minimum 80 százalékos szintet legalább 2030-ig fenntartják.

A lap információja szerint az unió kérésére a korábban tervezett 433 milliárd forint közel kétszerese, várhatóan 7-800 milliárd forint megy majd a pedagógus életpálya-modell fejlesztésére. Az összeget pedig a kereten belüli átcsoportosítással lehet előteremteni, például a turizmusfejlesztési célú támogatásokat csökkentenék. A pénzt pedig az unió a partnerségi megállapodás és az operatív programok elfogadása után átutalná, így a várhatóan 7-800 milliárd forintos összeg a magyar államháztartás rendelkezésére állna. A megállapodásban az is szerepelne, hogy a hátrányos helyzetű településeken dolgozók magasabb bért kapnának.

Az, hogy mikor érkeznek az uniós források, attól függ, hogy az Európai Bizottság mikor írja alá a magyar partnerségi megállapodást és az operatív programokat. A Bizottság elvileg még decemberben közli, hogy Magyarország teljesíti-e megítélése szerint a horizontális feltételeket. Ha nem teljesen, akkor a politikai vita Budapest és Brüsszel között újra kinyílik, és a tanári bérfejlesztésre szánt, 7-800 milliárd forintnyi uniós forrás sorsa más támogatásokkal együtt bizonytalan marad.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Elrendelték Szalay-Bobrovniczky Kristóf egyik volt cégének felszámolását, veszélyben van a magyar vagongyártás
A Dunakeszi Járműjavító Kft. és a Ganz-Mavag felszámolását is elrendelték, az egész magyar vasút megérezheti a cégek bedőlését. A pénzügyi konszolidációhoz 40 milliárd forint kellene.


A cégnyilvántartásban „felszámolás alatt” státuszba került két kulcsszereplő: a Magyar Vagon Dunakeszi Járműgyártó, Javító és Karbantartó Kft., valamint a Ganz-Mavag International (GMVI) Kft. – írta a Szabad Európa.

A két vállalat levélben közölte üzleti partnereivel, hogy egyelőre nem tudnak fizetni. A GMVI a csoport központi szereplője, a körhöz tartozik a Dunakeszi Járműjavító Kft. is.

Szalay-Bobrovniczky Kristóf 2020-ban tulajdonos volt a Dunakeszi Járműjavító Kft.-ben az orosz állami Transmashholding mellett. Akkor a cég több mint 30 milliárd forintos állami megbízást nyert el.

A Szabad Európa szerint a teljes magyar vasút is megérezheti a bedőlést: Dunakeszin az emeletes KISS motorvonatok középső kocsijait szerelték össze, és a cégek szerződött partnerként komoly javítókapacitást adnak a MÁV-nak. A cégcsoport csaknem 700 embert foglalkoztat.

A nehéz helyzet háttere: az Egyiptomnak szánt, 1350 darabos személyvagon-üzletből a Transmashholding kiszorult az Ukrajna elleni orosz agresszió miatt. A pénzügyi konszolidációhoz 40 milliárd forint kellene.

A kormány nyáron több döntést is hozott a cég megmentéséről. Egy, a lap által idézett névtelen forrás szerint elképzelhető, hogy az állam mégsem akar ennyi pénzt tenni „a jelenleg is kormányközeli üzleti körök tulajdonában álló cégcsoport megmentésébe”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Trump nagy bejelentése: Budapesten fog találkozni Putyinnal, és tárgyalnak az orosz-ukrán háború lezárásáról
Pénteken Trump a Fehér Házban tárgyal Volodimir Zelenszkijjel, és ott érintik a Putyinnal folytatott beszélgetést is.


Trump szerint Budapesten jön a nagy találkozó: az amerikai elnök Putyinnal egyezkedne az orosz–ukrán háború lezárásáról. Ezt Trump a Truth Socialön közölte – derül ki a bejegyzésből.

Nagyon produktív telefonbeszélgetést folytatott Vlagyimir Putyinnal. Az orosz elnök gratulált neki a gázai békemegállapodáshoz, és ez szerinte lökést adhat a háború lezárásának.

A következő napokban nem a vezetők ülnek le először. Jövő héten amerikai és orosz kormányzati magas rangú tanácsadók egyeztetnek, az amerikai csapatot Marco Rubio vezeti.

A tanácsadói kör után jöhet a csúcstalálkozó. Trump szerint a személyes megbeszélés Putyinnal Budapesten lesz.

Közben Washingtonban is zajlik a diplomácia. Pénteken Trump a Fehér Házban tárgyal Volodimir Zelenszkijjel, és ott érintik a Putyinnal folytatott beszélgetést is.

Több részlet még nincs kész. A tanácsadói egyeztetés pontos helyszíne ismeretlen, és a budapesti találkozó dátuma sem publikus.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Lidl 4 keréken: Mozgó üzlet járja a vidéki településeket, segítenek vásárolni a kis községekben élőknek
A Lidl 4 keréken olyan településekre látogat el, ahol korlátozott az élelmiszerellátás. Az üzletté alakított buszban több mint 80-féle termékből lehet majd vásárolni. A minőségi kínálat ráadásul ugyanazon az áron érhető el, mint egy hagyományos Lidl áruházban.


Különleges kezdeményezést indít a Lidl Magyarország: október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot, amelyet ma mutattak be a vállalat ecseri logisztikai központjában. A Lidl 4 keréken olyan településekre látogat el, ahol korlátozott az élelmiszerellátás.

Az áruházlánc innovatív kezdeményezésének célja, hogy segítse a kisebb településeken élőket, hogy ők is könnyen hozzájuthassanak a minőségi, kedvező árú termékekhez, valamint hozzájáruljon a vidék fejlődéséhez, megtartó erejéhez.

Egyedülálló megoldással segíti a vidéki települések élelmiszer-ellátását a Lidl: október 17-től egy mozgó, üzletté átalakított Lidl-kisbusz járja majd az országot. A Lidl 4 keréken olyan kistelepülésekre látogat el, ahol sokszor kihívást jelent megoldani a mindennapi bevásárlást, különösen saját gépjármű nélkül. Az üzletté alakított buszban több mint 80-féle termékből lehet majd vásárolni: így például friss zöldségek és gyümölcsök, tej- és tejtermékek, különféle szárazáruk, konzervek, illetve fagyasztott árucikkek közül lehet majd válogatni. A kínálat kialakításakor elsődleges szempont volt, hogy a mindennapi bevásárláshoz szükséges alapvető élelmiszerek minél szélesebb választéka elérhető legyen a polcokon. A minőségi kínálat ráadásul ugyanazon az áron érhető el, mint egy hagyományos Lidl áruházban.

A Lidl megy el a vásárlókhoz

A diszkontlánc számára kiemelten fontos, hogy minden magyar vásárló hozzáférjen a minőségi élelmiszerekhez, függetlenül attól, hogy hol él. Éppen ezért a vállalat folyamatosan keresi azokat az innovatív megoldásokat, amelyekkel segíthet az embereknek, és még könnyebbé, kényelmesebbé teheti a bevásárlást.

„Országosan jelenleg 216 áruházunk van, de vannak olyan kistelepülések, ahol több tíz kilométert is kell utazni azért, hogy elérjenek a vásárlók egy Lidl-üzletbe. Ezeken a településeken pedig sokszor nincs megfelelő élelmiszerbolt helyben, vagy csak korlátozott kínálattal találkozhatnak az ott élők, így sokszor jelenthet problémát még egy kisebb bevásárlás is. Ezért döntöttünk úgy, hogy most a Lidl 4 keréken megy a vásárlókhoz.

Számunkra ez nem csupán egy innovatív kezdeményezés, hanem egyfajta gesztus a vidéki közösségek felé, hogy tudják, számíthatnak ránk. Hiszünk abban, hogy a vidék támogatása és fejlesztése kulcsfontosságú, ezért a terveink szerint most az ősz folyamán 48 vidéki településre megyünk el ezzel a mozgó bolttal, ahol mintegy 27 ezer lakost érünk el. Nagy lelkesedéssel vágunk bele, és bízunk benne, hogy a programot a későbbiekben folytatva egyre több helyre juthatunk el“ - mondta Szlavikovics Zita, a Lidl Magyarország igazgatóságának elnöke.

Száz lakostól az ezer fős településig

Az 48 településen összesen 27 ezer ember él, a legkisebb település, ahova begördül a mozgó üzlet a 100 fős lélekszámú Vekerd lesz, de a legnagyobb településen, Alsószentmártonon is mindössze alig több, mint 1200 fő lakik.

A Lidl mozgó üzlete minden kiválasztott település központjában áll meg, és néhány órán keresztül várja a vásárlókat, mielőtt tovább indulna a következő állomásra.

Amennyiben a 25 napos országjárás sikeres lesz, a jövőben újabb települések is bekerülhetnek a programba.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Megdrágulhatnak a szuperolcsó kínai ruhák Európában, a franciák már léptek, mindenki az EU-ra vár
A számok brutálisak: 2024-ben 4,6 milliárd darab, 150 euró alatti csomag érkezett az EU-ba. Az „ultra fast fashion” darabokra 5 eurós ökoadó jöhet (2030-ra 10 euró), reklám- és influenszer-korlátozással, plusz szigorúbb átláthatósággal.


A filléres divatnak forró ősz jön: a Shein 2025 novemberében klasszikus boltot nyit Párizsban, később még négy nagyvárosban is. A francia kereskedők kiakadtak a terveken, a vita új erőre kapott - írta a Telex/G7.

Brüsszel közben 2028-tól eltörölné a 150 euró alatti kiscsomagok díjmentességét, és 2 eurós díjat vezetne be; ehhez még az Európai Parlament és az Európai Tanács jóváhagyása kell

– írta a Reuters.

Franciaország már rákapcsolt: az alsóház 2024 márciusában elfogadott egy tervezetet, a szenátus 2024 júniusában módosításokkal rábólintott. A közös bizottság felállítását 2024 szeptemberére ígérték, de eddig nem ült össze.

Az „ultra fast fashion” darabokra 5 eurós ökoadó jöhet (2030-ra 10 euró), reklám- és influenszer-korlátozással, plusz szigorúbb átláthatósággal. A Zara és a H&M nem ebbe, hanem a „fast fashion” kategóriába esik, így rájuk az ökoadó nem vonatkozna.

A számok brutálisak: 2024-ben 4,6 milliárd darab, 150 euró alatti csomag érkezett az EU-ba, duplája a 2023-asnak. Ezek 91 százaléka Kínából jött, nagy részük a Sheinhez és a Temuhoz köthető.

A Shein francia képviselője szerint igazságtalan az adminisztratív megközelítés, és az uniós-francia szigor együtt átlagosan 12 euróval dobhatná meg egy ruhadarab árát. A franciák közben „tesztlaborrá” válnának, hogy az ottani tapasztalatokkal Brüsszelben is érveljenek, a jogszabályokat előzetesen egyeztetniük kell az EU-val.

Az uniós vonalon több ország bevonná a textilt az EPR-rendszerbe, kötelezővé tenné a textilhulladék szelektív gyűjtését, és csökkentené a javítás és az újraértékesítés áfáját. Ebben most Svédország jár elöl.

A szigorítások mögött környezetvédelmi érvek állnak, de a helyi gyártók és kereskedők szerint a távol-keleti dömping tisztességtelen előnyt jelent. Francia képviselők korábban a kormányt is sürgették, hogy lépjen gyorsabban.


Link másolása
KÖVESS MINKET: