HÍREK
A Rovatból

Karácsony Gergely Rákosrendezőről: Az első lakások akár nyolc év múlva elkészülhetnek, a teljes megvalósítás 20 évig is eltarthat

Vitézy Dávid szerint pedig a cél egy „15 perces város” létrehozása, ahol minden fontos szolgáltatás gyalogosan elérhető, nincs szükség autóhasználatra, miközben a zöldterületek is hangsúlyos szerepet kapnak.
F. P. Fotó: - szmo.hu
2025. február 07.



Ahogy arról beszámoltunk, a kormány tudomásul vette a fővárosi cég elővásárlási jogát, és ha a Budapesti Közművek Zrt. (BKM) teljesíti ugyanazokat a feltételeket, amelyeket az arab befektetők is teljesítenének, akkor megkaphatja a rákosrendezői területet. Karácsony Gergely főpolgármester szerint a kormány végre elismerte, hogy Budapest érdekei fontosabbak, mint egy újabb „mini-Dubaj” létrehozása.

A témával kapcsolatos pénteki szakmai konferencián a főpolgármester elmondta: függetlenül attól, hogy a kormány mit kommunikált, nagyon komolyan gondolják azt, hogy a főváros tulajdonosként elő tudja segíteni azt a város fejlesztést, amire Budapestnek szüksége van ezen a 85 hektáros területen. Karácsony szerint a fejlesztések tervezését úgy kell kezdeni, hogy először megvizsgálják a magyar főváros problémáit. A legnagyobb kihívásokat a növekvő gépjárműforgalom, az emelkedő átlaghőmérséklet és az agglomerációba költöző, csökkenő népesség jelenti. A jelenlegi előrejelzések szerint a következő évtizedekben az agglomerációkban élők száma elérheti a fővárosban élőkét.

A főpolgármester emlékeztetett arra, hogy az elmúlt évtizedek során kialakult egy „kifli alakú rozsdaövezet” a belváros szélén, amik jó fejlesztési lehetőséget jelentenek, de egykori ipari-vasúti területként szennyezettek.

Az arab befektetők eddig látott egyoldalas tervével szemben a fővárosnak a főpolgármester szerint komoly anyagok készültek arról, mit lehetne kezdeni ezzel a területtel.

„Egy egy ekkora beruházást nem lehet illetve nem is érdemes magántőke bevonása nélkül megvalósítani, de akkor kell majd versenyeztetni, akár részenként hasznosítani a területrészeket, nemzetközi pályázaton, ha megvan a mesterterv”

– mondta Karácsony, aki arra törekszik, hogy a földterületet ne adják el, az maradjon budapesti, közösségi tulajdonban, vagyis kizárólag az épületek legyenek a befektetőké, akiktől a földért pedig bérleti díjat lehet majd beszedni.

A főpolgármester azt is hangsúlyozta, hogy „másfél millió négyzetmétert lehet itt építeni, és lehetőség van magasházak emelésére, de nem 500 méteres felhőkarcolókra, hanem legfeljebb 90 méteresekre, amilyeneket a törvények jelenleg engednek.”

Bár az első lakások akár már nyolc év múlva elkészülhetnek, a teljes megvalósítás akár 20 évig is eltarthat

– hasonlóan egy bécsi példához, amely Budapesthez mérhető nagyságú és összetettségű volt – tette hozzá.

Karácsony Gergely ismét elmondta, hogy „aktív kormányzati segítség és hozzáállás nélkül nem lesz semmi a projektből”.

A Podmaniczky Mozgalom vezetője, Vitézy Dávid kiemelte, hogy bár a terület Budapest egyik legnagyobb tartaléka, a jelenlegi vasúti tevékenység miatt meg kell állapodni nemcsak az állammal, hanem a MÁV-val is. De ha ez sikerül, a kedvező adottságok miatt a terület jól illeszthető a városszerkezetbe. Vitézy szerint a fejlesztési célokat a lakhatási, klíma- és zöldválság enyhítésének kell alárendelni, mivel ezek jelentik Budapest legfőbb kihívásait.

„A Balkánon sincsenek ilyen rossz állapotok, mint a rákosrendezői vasúti vonalon" – mondta Vitézy, aki úgy gondolja:

a cél egy „15 perces város” létrehozása, ahol minden fontos szolgáltatás gyalogosan elérhető, így nincs szükség autóhasználatra,

miközben a zöldterületek és közterek is hangsúlyos szerepet kapnak.

Vitézy a szükséges közlekedési fejlesztések kapcsán a kisföldalatti meghosszabbítását emelte ki. A Budapesti Fejlesztési Központ által korábban kidolgozott koncepció és a MÁV-val egyeztetett részletes terv már rendelkezésre áll, így van mire építeni.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
„Jól van, akkor jövőre megtoljuk” – Lilu visszaszólt Németh Balázsnak, aki szerint idén nem volt Pride Budapesten és Pécsen sem
„A fideszes arcok konkrétan letagadják a valóságot” - fogalmazott a műsorvezető.


Mint azt mi is megírtuk: Németh Balázs, a Fidesz-frakció szóvivője, Rákospalotán tartott utcafórumot múlt héten, ami után a Magyar Jelennek többek között arról beszélt, hogy

„Pride-ot nem tartottak Budapesten sem, meg Pécsett sem.”

Lilu - aki egyébként a 2025-ös budapesti Pride egyik házigazdája is volt - Instagramon reagált Németh megjegyzésére.

„A fideszes arcok konkrétan letagadják a valóságot: 2025-ben nem is volt Pride! Jól van, akkor jövőre megtoljuk, hátha eljut hozzá is”

– írta korlátozott ideig elérhető Instagram-történetében a műsorvezető.

Június 28-án több tízezres tömeg vonult végig a fővárosban a 30. Budapest Pride felvonuláson, amelyről a nemzetközi sajtó is tudósított. Az eseményt a rendőrség utólag tiltott gyülekezésnek nevezte. Pécsett október 4-re hirdették meg a felvonulást, amit a rendőrség előzetesen megtiltott, és a Kúria is helybenhagyta a döntést. A tiltás ellenére a baranyai megyeszékhelyen is több ezren vettek részt a meneten.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Egy 25 éves nő az aszódi baleset áldozata, a vétkes sofőr futva menekült el a helyszínről
A becsapódás akkora erejű volt, hogy a tűzoltóknak feszítővágóval kellett kiszabadítani a sérülteket.A rendőrség hajtóvadászatot indított a cserbenhagyó sofőr után.


Két személyautó ütközött Aszódon hétfő kora délután. A tűzoltók két embert szabadítottak ki a járművekből, egy ember meghalt. A vétkes autó sofőrje a baleset után elfutott a helyszínről.

A balesetben egy 25 éves nő, a vétlen autó utasa vesztette életét.

A rendőrség hajtóvadászatot indított a cserbenhagyó sofőr után.

Az RTL Híradó információ szerint a balesetet okozó autó 30 év körüli sofőrje a megengedettnél jóval gyorsabban hajtott, amikor a 3-as főút aszódi szakaszán, a Hatvani út és a Hunyadi utca kereszteződésének közelében összeütközött egy másik kocsival.

A karambol után a férfi kipattant az autójából, és futva távozott.

A TV2 Tények információi szerint felmerült a gyanú, hogy a sofőr kábítószer hatása alatt állhatott, de ezt a hatóságok még nem erősítették meg.

Az ütközés erejét az is mutatja, hogy a két jármű a becsapódás után közel 100 méterre sodródott egymástól.

A helyszínre riasztott gödöllői és aszódi tűzoltók mindkét autóból egy-egy beszorult embert szabadítottak ki feszítővágóval. A mentéshez mentőhelikopter is érkezett, de a vétlen autóban utazó fiatal nő életét már nem tudták megmenteni.

A rendőrség vizsgálja a halálos baleset körülményeit, a szökésben lévő feltételezett elkövetőt pedig továbbra is keresik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Közel egy havi csapadék zúdul ránk szerda délutánig – mutatjuk, hol várható a legtöbb eső
Ennyit a havazásról: egy nyugat felől újabb frontrendszer melegebb és nedvesebb levegőt szállít majd hazánk fölé.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2025. november 24.



A hétvégén, sőt még hétfőn is sokfelé havazott az országban, viszont a magasban már kezdetét vette az enyhülés, amelynek következtében az érkező csapadék már az ország túlnyomó részén eső formájában hullik majd.

Az Időkép szerint ráadásul nem gyenge csepergésre kell gondolni, hanem bizony kiadósabb mennyiségekre:

az északi határszélen, az Északi-középhegységben, a Dunántúl középső és északi régióban (kiemelten a Bakonyban), valamint a Mecsekben a legfrissebb modellfutások már néhol 30-50 mm esőt várnak szerda délutánig.

A csapadék este átmenetileg havas esőbe, hóba válthat a dunántúli hegyekben.

Összefoglalva tehát a Baja-Miskolc tengelytől nyugatra senki se induljon majd útnak esernyő nélkül, mert ide bőven jutni fog a csapadékból, ettől keletre viszont jóval kevesebb eső várható. A délkeleti csücsök szinte szárazon marad, azokban a régiókban hullik majd a legkevesebb eső.

A nyugat felől újabb frontrendszer tehát melegebb és nedvesebb levegőt szállít majd hazánk fölé. A front távozását követően viszont ismét hidegebb légtömegek áramlanak majd a Kárpát-medence fölé, csütörtöktől a hétvégéig kiadós mennyiségektől már sehol sem kell tartanunk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Lázár János szerint még két Fidesz-győzelem kell a MÁV rendbetételéhez
A miniszter egymilliós átlagbért és olcsóbb rezsit is belengetett. A 2026-os választás tétje szerinte az, hogy jobb vagy sokkal rosszabb sorsunk lesz-e.


Aki a magyar vasút nemzetközi szintű megújulására vár, annak még legalább két választáson át kell szurkolnia a Fidesznek, legalábbis Lázár János szerint. Az építési és közlekedési miniszter a Megafon rendezvényén fejtette ki, mennyi időre van szüksége a MÁV rendbetételéhez.

„Évek kellenek a lerobbant, lerombolt, szétlopott, szétbarmolt MÁV-csoport infrastrukturális felújításához. Ez egy ilyen munka. Úgyhogy nem egy választást kell nyerni a MÁV szempontjából, hanem legalább kettőt ahhoz, hogy én ott valamit tudjak csinálni”

– mondta a miniszter a Telex tudósítása szerint.

Bár Lázár arról is beszélt, hogy ma többen utaznak vonattal, a vasúti pálya állapota és a beruházások elmaradása régóta visszatérő téma. A MÁV legutóbb 2024-re egymilliárd utazást prognosztizált a cégcsoportnál, miközben független elemzések az elmúlt évek alulfinanszírozottságát és a forráshiányos vasúti terveket emelik ki.

A miniszter a 2026-os választás tétjére is kitért, amelyen szavai szerint „mindenki a saját sorsáról dönt majd”, mert utána „vagy sokkal rosszabb, vagy akár valamivel jobb” lesz.

A Fidesz győzelme esetére konkrét gazdasági ígéreteket is sorolt: 1000 eurós minimálbért, „belátható időn belüli” egymillió forintos bruttó átlagkeresetet, valamint 9 forint/kWh gáz- és 35 forint/kWh áramárat helyezett kilátásba.

Jelenleg a bruttó átlagkereset 683 ezer forint körül alakul, a lakossági áramár az átlagfogyasztásig nagyjából 36 Ft/kWh, a gázé pedig körülbelül 10-12 Ft/kWh-nak felel meg.

Lázár beszélt a visszatartott uniós forrásokról is, amelyek szerinte azért nem érkeznek meg, mert Brüsszel szerint „a melegeknek itt milyen rossz”. Ezzel szemben az Európai Unió hivatalos indoklása a jogállamisági és a közbeszerzések körüli korrupciós kockázatokra hivatkozik. A miniszter a globális politikáról is kifejtette nézeteit: „Az európai politika eldöntötte, hogy Ukrajnát megszállják. Oroszország is meg akarja szállni, és a francia és német nagytőke is. Mi azt akarjuk, hogy az ukránok éljenek, ahogy akarnak, és hagyjanak minket békén.”

A rendezvényen a miniszter a fővárossal való viszonyra is kitért. Elmondta, nem ért egyet a főpolgármesterrel, de a budapestieknek mégis biztosítanának előnyöket. A kormány és a főváros között jelenleg is éles vita zajlik többek között a Rákosrendezőre tervezett nagyberuházásról.

Lázár szerint Magyarország „új irányt vett, amit most meg akarnak puccsolni, meg akarnak hekkelni lényegében, meg akarnak trollkodni, és vissza akarják tolni ezt az országot a neki szánt szánalmas sorsba”.

Az ország állapotát „félkésznek” nevezte, a hiányosságokért pedig a 2010 előtti kormányokat tette felelőssé, példaként hozva, hogy akkor 70 ezer forint volt a minimálbér, ma pedig 310 ezer. Arról nem beszélt, hogyan alakult közben az infláció.

Amikor egy roma származású férfi a közönségből felidézte Lázár 2018-as mondatait, miszerint „600 éve élünk együtt a cigányokkal, és mind a mai napig nem tudtuk őket integrálni”, a miniszter azzal reagált, hogy a kijelentés nem a romáknak, hanem a kormánynak rótta fel az integráció hiányát. Hozzátette: „A cigányság számára kell lehetőséget adni, nem az afrikaiak számára”, és szerinte a cigányság jelenti ma a legnagyobb lehetőséget Magyarországnak. A munkaerőpiacról szólva kijelentette: „Keresztény, fiatal, fehér munkaerőre Magyarországon mindenhol szükség van”, és aki szakmát vagy diplomát szerez, annak „másnap reggel van munkája”.

A miniszter szerint a baloldal száz éve „letérdel, kiegyezik, beáll a sorba”, és kifejtette azt az elvi álláspontját is, hogy Magyarországon ne lehessen valaki egyszerre cementgyáros és pályaépítő.

Bejelentette továbbá, hogy hamarosan lázárinfós merch-shop is indul.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk