HÍREK
A Rovatból

Jóváhagyta az állam a 425 millió eurós hitelt a Vodafone megvásárláshoz a 4iG cégének

Az üzletben még kezességet is vállalt az állam, pedig az ő tulajdonrészük lesz a kisebb.


A magyar kormány 425 millió eurós, azaz csaknem 170 milliárd forintos hitelkeret biztosítását hagyta jóvá a Magyar Fejlesztési Banknak (MFB-nek), a tőkekövetelés 80 százalékának állami kezességvállalása mellett - írja a Portfolio. A határozat a vasárnapi Magyar Közlönyben jelent meg.

Azt írták, hogy

az MFB a hitelkeretet a Vodafone Magyarország 51 százalékos tulajdonrészének megvásárlásához biztosíthatja a 4iG leányvállalata, az Antenna Hungária számára.

Eddig nem esett szó arról, hogy utóbbi cég is része lesz a tranzakciónak.

A lap emlékeztet rá, hogy az állam 49, a 4iG pedig 51 százalékos tulajdonrészt szerez majd a cégben.

A Telex azt írja, hogy a korábban eladósodott 4iG-csoport eurófinanszírozást akart a folyamatosan dráguló forintkamatok miatt, de magánpiac ilyet nem szívesen adott volna, mivel a Vodafone magyar cége forintbevételei miatt a devizahitel kockázatos lenne.

Ezt a kockázatot most a magyar állam vállalta be, ráadásul úgy, hogy kezességet is biztosítottak a magáncégnek.

Tehát az állam csak a kisebbségi tulajdonos lesz, mégis az övé a nagyobb kockázat.

A Vodafone teljes vételára 1,7 milliárd euró, azaz körülbelül 715 milliárd forint, tehát mindkét félnek úgy 850 millió eurót kell előteremtenie.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Elsöprő többség az EP szakbizottságaiban: 2026. január 1-jétől teljes tiltás jöhet az orosz földgázra és az olajra
„Készen állunk alkalmazkodni az új valósághoz, ellentétben Fico és Orbán miniszterelnökökkel, akik egyszerre tagadásban és a múltban élnek” - mondta egy szlovák európai parlamenti képviselő. A Fidesz EP-delegációja tiltakozott.


Brüsszel odacsap az orosz energiának: két EP-s szakbizottság elsöprő többséggel rábólintott, hogy 2026. január 1-jétől teljes tiltás jöjjön a földgázra és az olajra. A csomag kivenné a szárazföldi országoknak járó könnyítést, betiltaná az orosz gáz ideiglenes uniós tárolását, és kemény bírságot helyez kilátásba a szabályszegőknek – közölték az Európai Parlament szakbizottságai - írta a hvg.hu.

A terv szerint a már élő rövid távú szerződések 2026. június 17-ig, a hosszú távúak 2027. január 1-jéig futhatnak tovább, de csak ha 2025. június 17. előtt kötötték és nem módosítják. Az energiaszolgáltatók vis maiorra hivatkozva kötbér nélkül kiszállhatnak az orosz gázimport-szerződésekből.

A szavazási arány is beszédes: 83–9–1 a jogszabályra, 84–7–1 a Tanáccsal kezdődő tárgyalásokra. A javaslat már a jövő héten a plenáris elé kerülhet, a cél, hogy még idén véglegesítsék.

A mentességek kigyomlálását a Renew Europe tolta: „ezzel is bizonyítva, hogy a földrajzi elhelyezkedés nem mentség a folyamatos orosz energiafüggőségre.” Ľubica Karvašová keményen fogalmazott: „Mi, a Renew Europe és a Progresszív Szlovákia képviselői, készen állunk alkalmazkodni az új valósághoz, ellentétben Fico és Orbán miniszterelnökökkel, akik egyszerre tagadásban és a múltban élnek. Látunk sikeres eseteket az orosz gázról való átállásra Közép-Európában és a balti államokban is. Felkészültünk a jelenre és a jövőre – orosz gáz nélkül.”

Közben a Fidesz EP-delegációja tiltakozik. A közlemény címével üzentek: „Magyar Péter brüsszeli pártja elzáratná a Magyarországra vezető olaj- és gázvezetékeket!”

Gyürk András így fogalmazott: „Az EP javaslata példátlan támadás a magyar energiaellátás biztonsága ellen, és a rezsicsökkentés jogi-pénzügyi ellehetetlenítésére irányul. A javaslatot ennek ellenére teljes mellszélességgel támogatja Magyar Péter pártja Brüsszelben.”

Szerinte a csomag ára brutális lehet: „Magyarország esetében az IMF friss modellszámítása szerint ez az intézkedés akár 4%-os GDP-veszteséget okozhat. A magyar családok rezsiszámlái pedig akár évi ötszázezer forinttal is emelkedhetnének. Ez elfogadhatatlan.” Majd odaszúrt: „Magyar Péter pártja Európában a Magyarországra nézve káros javaslatok előterjesztői és határozott támogatói között van. Mi azonban nem engedünk a brüsszeli nyomásgyakorlásnak, és határozottan kiállunk hazánk zavartalan energiaellátása mellett.”

A döntéssor minősített többséggel is átmehet a Tanácsban, így magyar vétó nem tudná megakasztani. Fideszes módosítóval megpróbálták külpolitikai jogalapra terelni az ügyet, de az EP szakbizottságai ezt lesöpörték.

A magyar közhangulat vegyes, de a felmérés szerint a többség hisz a leválás lehetőségében. A brüsszeli lendület ráadásul egy nappal az után jött, hogy Szijjártó Péter Oroszországban a szállítások fenntartása mellett érvelt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Bekapcsolt mikrofon buktatta le Orbánt: kiderült, mikor találkozhat Trumppal
A békecsúcs után Orbán Viktor odalépett Donald Trumphoz elköszönni, amikor az amerikai elnök mikrofonja bekapcsolva maradt. Korábban már közölte, hogy a tematikának a nagy részét is kitalálták.


Egyiptomban, a gázai tűzszünetről szóló békecsúcs végén jött a pillanat: Orbán Viktor odalépett Donald Trumphoz elköszönni, amikor az amerikai elnök mikrofonja bekapcsolva maradt. A jelenet a Fox News közvetítésében, nagyjából a 40. percnél látható – közvetítette a Fox News.

„November 8-án Washingtonban leszek” — mondta Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke. A kormánypárt már Trump tavaly novemberi újraválasztása óta időről időre emlegeti, hogy készül az Orbán–Trump találkozó.

Orbán egy szerdai, 2025. október 15-i interjúban arról beszélt, hogy már megvan a találkozó időpontja, és a tematikának a nagy részét is kitalálták. A most rögzített mondat ehhez adott új részletet a kamerák előtt.

Via: Telex


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Lidl 4 keréken: Mozgó üzlet járja a vidéki településeket, segítenek vásárolni a kis községekben élőknek
A Lidl 4 keréken olyan településekre látogat el, ahol korlátozott az élelmiszerellátás. Az üzletté alakított buszban több mint 80-féle termékből lehet majd vásárolni. A minőségi kínálat ráadásul ugyanazon az áron érhető el, mint egy hagyományos Lidl áruházban.


Különleges kezdeményezést indít a Lidl Magyarország: október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot, amelyet ma mutattak be a vállalat ecseri logisztikai központjában. A Lidl 4 keréken olyan településekre látogat el, ahol korlátozott az élelmiszerellátás.

Az áruházlánc innovatív kezdeményezésének célja, hogy segítse a kisebb településeken élőket, hogy ők is könnyen hozzájuthassanak a minőségi, kedvező árú termékekhez, valamint hozzájáruljon a vidék fejlődéséhez, megtartó erejéhez.

Egyedülálló megoldással segíti a vidéki települések élelmiszer-ellátását a Lidl: október 17-től egy mozgó, üzletté átalakított Lidl-kisbusz járja majd az országot. A Lidl 4 keréken olyan kistelepülésekre látogat el, ahol sokszor kihívást jelent megoldani a mindennapi bevásárlást, különösen saját gépjármű nélkül. Az üzletté alakított buszban több mint 80-féle termékből lehet majd vásárolni: így például friss zöldségek és gyümölcsök, tej- és tejtermékek, különféle szárazáruk, konzervek, illetve fagyasztott árucikkek közül lehet majd válogatni. A kínálat kialakításakor elsődleges szempont volt, hogy a mindennapi bevásárláshoz szükséges alapvető élelmiszerek minél szélesebb választéka elérhető legyen a polcokon. A minőségi kínálat ráadásul ugyanazon az áron érhető el, mint egy hagyományos Lidl áruházban.

A Lidl megy el a vásárlókhoz

A diszkontlánc számára kiemelten fontos, hogy minden magyar vásárló hozzáférjen a minőségi élelmiszerekhez, függetlenül attól, hogy hol él. Éppen ezért a vállalat folyamatosan keresi azokat az innovatív megoldásokat, amelyekkel segíthet az embereknek, és még könnyebbé, kényelmesebbé teheti a bevásárlást.

„Országosan jelenleg 216 áruházunk van, de vannak olyan kistelepülések, ahol több tíz kilométert is kell utazni azért, hogy elérjenek a vásárlók egy Lidl-üzletbe. Ezeken a településeken pedig sokszor nincs megfelelő élelmiszerbolt helyben, vagy csak korlátozott kínálattal találkozhatnak az ott élők, így sokszor jelenthet problémát még egy kisebb bevásárlás is. Ezért döntöttünk úgy, hogy most a Lidl 4 keréken megy a vásárlókhoz.

Számunkra ez nem csupán egy innovatív kezdeményezés, hanem egyfajta gesztus a vidéki közösségek felé, hogy tudják, számíthatnak ránk. Hiszünk abban, hogy a vidék támogatása és fejlesztése kulcsfontosságú, ezért a terveink szerint most az ősz folyamán 48 vidéki településre megyünk el ezzel a mozgó bolttal, ahol mintegy 27 ezer lakost érünk el. Nagy lelkesedéssel vágunk bele, és bízunk benne, hogy a programot a későbbiekben folytatva egyre több helyre juthatunk el“ - mondta Szlavikovics Zita, a Lidl Magyarország igazgatóságának elnöke.

Száz lakostól az ezer fős településig

Az 48 településen összesen 27 ezer ember él, a legkisebb település, ahova begördül a mozgó üzlet a 100 fős lélekszámú Vekerd lesz, de a legnagyobb településen, Alsószentmártonon is mindössze alig több, mint 1200 fő lakik.

A Lidl mozgó üzlete minden kiválasztott település központjában áll meg, és néhány órán keresztül várja a vásárlókat, mielőtt tovább indulna a következő állomásra.

Amennyiben a 25 napos országjárás sikeres lesz, a jövőben újabb települések is bekerülhetnek a programba.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Elrendelték Szalay-Bobrovniczky Kristóf egyik volt cégének felszámolását, veszélyben van a magyar vagongyártás
A Dunakeszi Járműjavító Kft. és a Ganz-Mavag felszámolását is elrendelték, az egész magyar vasút megérezheti a cégek bedőlését. A pénzügyi konszolidációhoz 40 milliárd forint kellene.


A cégnyilvántartásban „felszámolás alatt” státuszba került két kulcsszereplő: a Magyar Vagon Dunakeszi Járműgyártó, Javító és Karbantartó Kft., valamint a Ganz-Mavag International (GMVI) Kft. – írta a Szabad Európa.

A két vállalat levélben közölte üzleti partnereivel, hogy egyelőre nem tudnak fizetni. A GMVI a csoport központi szereplője, a körhöz tartozik a Dunakeszi Járműjavító Kft. is.

Szalay-Bobrovniczky Kristóf 2020-ban tulajdonos volt a Dunakeszi Járműjavító Kft.-ben az orosz állami Transmashholding mellett. Akkor a cég több mint 30 milliárd forintos állami megbízást nyert el.

A Szabad Európa szerint a teljes magyar vasút is megérezheti a bedőlést: Dunakeszin az emeletes KISS motorvonatok középső kocsijait szerelték össze, és a cégek szerződött partnerként komoly javítókapacitást adnak a MÁV-nak. A cégcsoport csaknem 700 embert foglalkoztat.

A nehéz helyzet háttere: az Egyiptomnak szánt, 1350 darabos személyvagon-üzletből a Transmashholding kiszorult az Ukrajna elleni orosz agresszió miatt. A pénzügyi konszolidációhoz 40 milliárd forint kellene.

A kormány nyáron több döntést is hozott a cég megmentéséről. Egy, a lap által idézett névtelen forrás szerint elképzelhető, hogy az állam mégsem akar ennyi pénzt tenni „a jelenleg is kormányközeli üzleti körök tulajdonában álló cégcsoport megmentésébe”.


Link másolása
KÖVESS MINKET: