Itt az újabb csapás a Fideszre: hétfőn 18 órától a Facebookon sem jelenhet meg egyetlen politikai reklám sem
A Meta
A vállalat már nyáron közölte, hogy októbertől nem engedélyezi ezeket a reklámokat a Facebookon és az Instagramon, mert nem tudna megfelelni az október 10-én életbe lépő új uniós szabályozásnak, amely a politikai hirdetések átláthatóságát írja elő. A Meta – a Google-höz hasonlóan – ezért inkább teljesen lemond az ilyen típusú hirdetésekről.
A tiltás előtt a magyar politikai szereplők látványosan megemelték a költéseiket a Meta felületein. A Political Capital adatai szerint
A Meta hirdetéstárának adatai alapján július 3. és szeptember 30. között összesen mintegy 2,2 milliárd forintot fordítottak politikai hirdetésekre Magyarországon. Ebből szeptemberben 1,3 milliárd, az utolsó héten pedig 350 millió forintot költöttek el. A legtöbb pénzt a Fideszhez és kormányközeli szereplőkhöz köthető oldalak hirdetéseire fordították.
A legtöbbet Orbán Viktor oldalának reklámozására szánták: 426 millió forintot, ami a teljes magyarországi költés körülbelül ötöde. A második helyen a megafonos Apáti Bence által alapított Nemzeti Ellenállás Mozgalom állt 372 millió forinttal, a harmadik helyen pedig a Harcosok Klubja oldala. A tízes lista első nyolc helyén kormányközeli oldalak szerepeltek, a 9. és a 10. helyre a DK és Dobrev Klára oldala fért fel.
A TISZA Párt július és szeptember között 11 millió forintot költött politikai hirdetésekre a Meta felületein, ezzel a 33. legnagyobb hirdető lett.
Szeptemberre szűkítve az időszakot Orbán előnye tovább nőtt, miközben a DK és Dobrev Klára oldala a 6. és a 7. helyre került. Az utolsó héten is hasonló maradt a helyzet: ekkor is Orbán oldalára költötték a legtöbbet, a DK oldala pedig a negyedik helyre jött fel.
Az európai adatok szerint a magyar politikai hirdetésekre fordított összeg 90 nap alatt 5,5 millió eurót tett ki, ami majdnem annyi, mint a nyolcszor népesebb Németországé. Lakosságarányosan Magyarország áll az első helyen az uniós rangsorban. A magyar költés négyszerese volt a csehországinak, pedig ott október elején parlamenti választást is tartottak.
A magyar adat a svéd költés csaknem kétszerese, az osztrák hatszorosa, a görög tizenháromszorosa, a portugál pedig huszonháromszorosa volt.
Forrás: Lakmusz