HÍREK

Hűvösebb eladótér, LED-világítás, kevesebb fény – erre számíthatunk a hipermarketekben a rezsiválság miatt

A Pénzcentrum körbekérdezte a nagy hipermarketeket, hogyan próbálnak spórolni a hatalmasra nőtt rezsiárak miatt.


Különböző energiatakarékossági és spórolási intézkedésekkel készülnek fel a hipermarketek a nyakunkon lévő rezsiválságra – ez derült ki a Pénzcentrum.hu körkérdéseire adott válaszaikból.

A Tesco kiemelte, hogy a csökkenő energiafogyasztás a környezettudatosságon túlmenően, a működési költségek minimalizálása által, a drágulás ütemét is fékezni tudja, ami a vásárlók szempontjából kulcsfontosságú.

Az áruházlánc a fűtési időszakban csökkenti az eladótér hőmérsékletét, ügyelve arra, hogy az áruházakban dolgozó munkatársaik komfortérzete ne változzon. Lekapcsolják ezen kívül a használaton kívüli hűtőkamrákat, fokozottan ügyelnek az eladótérben elhelyezett hűtők ajtajainak zárhatóságára, azokat szükség szerint cserélik. További intézkedéseik között szerepel, hogy lekapcsolják a világítást az üzletek zárását követően az eladótérben, a parkolóban, a tető logókkal és totemekkel együtt, valamint a vásárlók érkezése előtt a eladótér világítás fényerejét is csökkentik, és további intézkedéseket is mérlegelnek.

A Lidl mind az áruházak, mind a logisztikai központok teljes világítását LED-világításra cserélte, és szintén LED-re cserélték a hűtőbútorok világítását is, mellyel jelenős fogyasztás takarítható meg.

Ezen felül minden áruházukban intelligens épületfelügyeleti rendszert működtetnek. Ennek köszönhetően például a bolti világítás jelentős része, valamint a parkolóvilágítás is megszűnik az utolsó vásárló távozása után, míg az utolsó dolgozó távozását követően, az áruház beriasztásakor a maradék világítás is lekapcsol.

Ezen kívül Logisztikai központjaikban és áruházaikban a technológiai hűtés hulladékhőjét hővisszanyerővel visszaforgatják a csarnokok fűtésére. Szintén az energiacsökkentés érdekében a bolti mélyhűtők leolvasztását folyamatosan ütemezik, a boltok raktáraiban a használaton kívüli hűtőkamrákat pedig minden esetben lekapcsolják. Elektromos fogyasztásmérőket – almérőket – építenek ki az áruházakban annak érdekében, hogy a fogyasztások folyamatos monitorozásával, ellenőrzésével, a felesleges áramfogyasztást megakadályozzák.

A Spar saját közlése szerint eddig is folyamatosan finomította a fenntarthatóság érdekében tett intézkedéseit. Ezek pedig az energiahatékonyság területén a következőket jelentették:

  • LED lámpák használata (az új és felújításra került áruházak esetében);
  • ajtók használata a hűtőbútorokon (az új és felújításra került áruházak esetében);
  • transzkritikus CO2 hűtéstechnikai rendszerek használata;
  • a hűtőrendszerek hulladékhőjének használata a fűtéshez és használati melegvíz előállításhoz (az új és felújításra került áruházak esetében);
  • földhőszivattyú alkalmazása (egyes új és felújításra került áruházak esetében, ahol ennek kiépítésére volt lehetőség);
  • épületek hőszigetelése (a felújításra került áruházak esetében, az új áruházaknál ez természetes);
  • intelligens épületüzemeltetési szoftver alkalmazása, mely a belső hőmérséklet automatikus szabályozásában játszik szerepet (az új és felújításra került áruházak esetében);
  • elektromos autótöltő állomások telepítése;
  • napelemek alkalmazása az épületek áramellátásában (eddig 2 helyszínen működik, továbbiak kiépítése folyamatban van;
  • világítás és gépek kikapcsolása, ha azokra nincs szükség (mindenhol);
  • olvasztási ütemterv készítése a fagyalaltoshűtők és mirelitkádak esetében (mindenhol);
  • világító testek lekapcsolása az üzlet zárását követően épületen belül és kívül is (mindenhol);
  • légcserélő rendszerek lekapcsolása éjszakára (mindenhol);
  • tető logók, totemek és pilonok világításának lekapcsolása az üzlet zárása után (mindenhol, kivéve bevásárlóközpontok esetében).


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: Orbán kirúgja Polt Pétert, és Tuzson Bence lesz a legfőbb ügyész
Polt Péternek 2028-ig tart a megbízatása. A Tisza Párt vezetője korábban még arról írt, hogy Szájer József lehet a poszt várományosa.


„Orbán rövidesen kirúgja a haverját, Polt Péter legfőbb ügyészt, akinek 2028-ig tartott volna a megbízatása” - írta szombat délután Magyar Péter a Facebookon. A Tisza Párt vezetője azt is megnevezte, aki tudomása szerint Poltot követheti a posztján.

„A korábbi hírekkel ellentétben nem Szájer Józsefet, hanem Tuzson Bence jelenlegi alibi igazságügyi minisztert helyezi Orbán a számára és a Nemzeti Együttbűnözés Rendszere számára életbe vágó pozícióba.”

„Polt kirúgása egyrészt Pintér Sándor belügyminiszter teljes elszigetelődését mutatja, másrészt azt is, hogy a bukás előtt álló miniszterelnök már a legközelebbi erős embereitől is tart és igyekszik a választás előtt minden fontos pozícióba új, zsarolható és így irányítható szereplőket helyezni” - tette hozzá Magyar.

„Az nyilván fel sem merül, hogy Polt Péter a feleségének a Nemzeti Bank kirablásában való esetleges felelőssége miatt távozik megalázó módon, a megbízatásának lejárta lelőtt.

Tuzson Bencének és a kapkodva kinevezésre kerülő további Orbán-janicsároknak azt üzenem, hogy ne tervezzenek hosszú távra” - zárja a bejegyzést a politikus.

Magyar Péter decemberben még arról posztolt, hogy értesülései szerint Szájer József lehet a következő legfőbb ügyész:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Pogátsa Zoltán: Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne
A közgazdász szerint a magyar EU-tagság gazdasági előnyökkel jár, és a kormányfő befolyása is csökkenne, ha az ország hátat fordítana az uniónak.


Pogátsa Zoltán közgazdász a Népszavának adott interjújában arról beszélt, hogy szerinte Orbán Viktor nem akarja kiléptetni Magyarországot az Európai Unióból. Úgy véli, a kormányfő számára is előnyös, ha az ország az unió tagja marad.

A közgazdász azzal indokolta ezt, hogy a kínai befektetők is azért jönnek Magyarországra, mert így elkerülhetik az európai importvámokat. Hasonló okokból jelentek meg a német autógyártók is: nemcsak az olcsó munkaerő miatt, hanem azért is, mert innen vámok és kvóták nélkül lehet árut szállítani az unió más tagállamaiba, ráadásul határellenőrzés sincs.

Pogátsa úgy fogalmazott:

„Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne.” Hozzátette: „Márpedig ki tudja ma megmondani internetes keresés nélkül, hogy ki a macedón miniszterelnök?”

A beszélgetésben szóba került Ukrajna uniós csatlakozása is. Pogátsa szerint erre belátható időn belül nincs esély, mivel senki nem gondolkodik abban, hogy egy háborús ország belépjen az EU-ba. Ezzel kapcsolatban megjegyezte: ő maga a világot járva még nem találkozott „nemet váltó” óvodással sem, miközben ez a téma korábban fontos szerepet kapott a magyar közbeszédben. Úgy fogalmazott: „Az előbbiekkel kapcsolatos állítások legfeljebb blöffnek tekinthetők.”

A gazdasági kilátásokat is értékelte. Szerinte az egymillió új munkahely programja kifulladt. Véleménye szerint előrelépni csak intenzív gazdaságpolitikai eszközökkel lehetne, ha a magyar munkavállalók magasabb hozzáadott értékű állásokban dolgoznának. Ehhez azonban humántőke-fejlesztésre lenne szükség: jó minőségű oktatásra, egészségügyre és infrastruktúrára. Mint mondta, „valamilyen rejtélyes okból Orbán amióta kormányon van nem akar csinálni” ilyen fejlesztéseket.

Pogátsa azt is megemlítette, hogy a magyar gazdaság jelenleg nem éli fénykorát: az idei első negyedéves GDP-adat elmaradt a várakozásoktól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Kezdődik a balatoni rémálom: máris lerobbant a Tópart IC, leszállították az utasokat
Szombat délelőtt már két Tópart IC is lerobbant, az utasokat Szabadbattyánnál leszállították. A MÁV szerint műszaki hiba okozza a 30–70 perces késéseket.


Szombat délelőtt több nehézség is adódott a balatoni vasúti közlekedésben. A MÁV közlése szerint

a Nagykanizsáról 9:19-kor a Déli pályaudvarra induló Tópart InterCity (IC 857) műszaki ok miatt 30–35 perces késéssel közlekedik.

Később a másik irányba tartó járatnál is probléma lépett fel.

A Déli pályaudvarról 11:35-kor Nagykanizsára induló Tópart InterCity (IC 844) Székesfehérvártól 50–70 perces késéssel közlekedik, szintén járműhiba miatt

– írta a vasúttársaság a honlapján.

A 24.hu egyik olvasója arról számolt be, hogy Szabadbattyánnál leszállították az utasokat a vonatról.

A tapolcai sebesvonat sem úszta meg a műszaki problémákat: ott mentesítő autóbuszokat kellett beállítani a járat pótlására.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Videó: ukrán drónhajó semmisített meg egy orosz vadászgépet
A támadásról készült videón jól látszik a végzetes találat pillanata. A rakétát egy titkos ukrán egység indította.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 03.



Az ukrán védelmi hírszerzés különleges egysége, a 13. csoport egy drónhajóról indított rakétával csapott le egy orosz Szu–30-as vadászgépre Novorosszijszk kikötőjénél – jelentette a DIU. A támadásról videó is készült, amelyen jól látható a találat, valamint a lángba borult roncs zuhanása is.

A közlemény szerint a támadáshoz egy R–73-as légiharc-rakétával felszerelt ukrán drónhajót (USV) használtak. A rakéta eltalálta a gépet, amely a levegőben kigyulladt, majd a tengerbe zuhant.

„Történelmi csapást hajtottak végre a 13. csoport, a DIU különleges egységének katonái, egy felszíni platformról indított rakétával. Az agresszor orosz állam többcélú vadászgépe, amelynek becsült költsége mintegy 50 millió dollár, a levegőben lángba borult, és végül a tengerbe zuhant, egyenesen a kegyetlen Neptun birodalmának fenekére”

– olvasható az ukrán hírszerzés közleményében.

Az Ukrainska Pravda emlékeztetett: a DIU tavaly hivatalosan bejelentette, hogy megkezdte az infravörös irányítású, szovjet gyártmányú R–73-as rakéták integrálását a Magura típusú drónhajókra. Ez a fejlesztés már tavaly decemberben is sikeres volt, amikor két orosz Mi–8-as helikoptert semmisítettek meg vele.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk