HÍREK

„Pánik és halál a tenger mélyén” – Megszólaltak a túlélők a hurghadai tengeralattjáró-tragédia után

Egy alkalmazott a kórházban így számolt be a mentésről a helyi kormányzónak: „Hat embert láttunk a víz alatt vergődni, közülük sikerült többet is kihúznunk.”


Borzasztó tragédia rázta meg az egyiptomi Hurghada üdülőhelyet csütörtökön! Egy turistákat szállító tengeralattjáró elsüllyedt a Vörös-tengerben, a fedélzetén lévő emberek közül hatan életüket vesztették – köztük két gyermek is. A túlélők és korábbi utasok is megszólaltak, és hátborzongató részleteket osztottak meg.

A Sindbad Submarines nevű cég tengeralattjáróján összesen 50 ember tartózkodott – 45 turista és 5 fős személyzet –, amikor bekövetkezett a baj. A szerencsétlenség idején az utasok éppen a korallzátonyokat csodálták, mindössze egy kilométerre a parttól, a Hurghada Marriott szálloda közelében, amikor a jármű váratlanul süllyedni kezdett.

A fedélzeten kitört a káosz, sokan megpróbáltak kiúszni, de sajnos nem mindenki jutott élve a felszínre.

„Néhányan ki tudtak úszni, néhányan nem”

Jelena Boldarjova, aki túlélte a tragédiát, elmondta, hogy a tengeralattjáró nyitott ajtókkal indult el a mélybe, az utasok pedig fejvesztve próbáltak menekülni. Ő és a férje ki tudtak úszni, de lányukat és édesanyját súlyos sérülésekkel vitték kórházba.

Egy másik turista is megszólalt, aki elmondta: már éppen beszálltak volna, amikor a tengeralattjáró hirtelen süllyedni kezdett, nyitott ajtókkal. Egyikük hallotta, ahogy a fedélzeti dolgozó kétségbeesve kiabál: „Állj! Állj!”, miközben próbálta visszatartani az utasokat a beszállástól.

Egy alkalmazott a kórházban így számolt be a mentésről a helyi kormányzónak: „Hat embert láttunk a víz alatt vergődni, közülük sikerült többet is kihúznunk.” Ezt később a hatóságok egy videóban is megosztották - írta a Guardian.

Külföldiek is voltak a túlélők között

A hivatalos adatok szerint a hat halálos áldozat mind orosz állampolgár volt, két gyermek és négy felnőtt. Egy házaspár is életét vesztette, de a lányuk túlélte a tragédiát. A kimentettek között indiai, norvég és svéd turisták is voltak. A helyi kormányzó elmondta: a 39 megmentett utas közül 29-en megsérültek, négy embert – köztük legalább egy gyermeket – intenzív osztályra szállítottak.

Az orosz konzulátus szerint a baleset reggel 10 körül történt, amikor a tengeralattjáró nekiütközött a zátonyoknak. „Az első adatok szerint a legtöbb utast sikerült kimenteni, majd a hurghadai kórházakba és szállodákba vitték őket” – közölték.

Papíron minden rendben volt, de...

A hatóságok hangsúlyozták: a tengeralattjárónak minden engedélye megvolt, és a kapitány is rendelkezett a szükséges képesítésekkel. A cég honlapja szerint a járművek 25 méteres mélységig merülnek, és akár 75 méteres víznyomásnak is ellenállnak. Az oldalukon azt is írják, hogy a hajók oxigénmaszkkal és mentőmellénnyel felszereltek – ennek ellenére több utas is azt állítja: a fedélzeten nem kaptak mentőmellényt.

Dr. James Aldridge, aki nemrég utazott a cég egyik tengeralattjáróján, elmondta: „Nem volt zsúfolt, végig biztonságban éreztem magam.” Azt azonban ő is megerősítette: mentőmellényt nekik sem adtak - írta meg a 24.hu.

„Legalább háromszor kellett visszatérnünk a felszínre”

Benjamin Grey februárban járt a tengeralattjárón családjával, ő viszont már az út során is gondokat tapasztalt. „Legalább háromszor kellett visszamennünk a felszínre. A búvárok kint mintha kövekkel csapkodták volna a tengeralattjáró alját” – mesélte. Ráadásul elmondása szerint indulás előtt senki nem tartott biztonsági eligazítást.

Nem ez volt az első tragédia a Vörös-tengeren

Az utóbbi időben több halálos baleset is történt a térségben. Tavaly nyáron francia turistákat kellett kimenteni egy elsüllyedt hajóról, 2023-ban pedig három brit turista halt meg, amikor kigyulladt a jachtjuk. Novemberben egy búvárhajó is felborult Marsa Alam közelében – akkor négyen vesztették életüket, heten pedig eltűntek.

Hurghada a külföldi turisták egyik legnépszerűbb célpontja, a repülőtér tavaly több mint 9 millió utast fogadott. Az idegenforgalom kulcsszerepet játszik Egyiptom gazdaságában, 2024-ben 14,1 milliárd dollár bevételt hozott az országnak.

A baleset pontos okát továbbra is vizsgálják, egyelőre csak a személyzet kihallgatása történt meg. A helyiek és a turisták egyaránt választ várnak: hogyan történhetett meg mindez?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: Orbán kirúgja Polt Pétert, és Tuzson Bence lesz a legfőbb ügyész
Polt Péternek 2028-ig tart a megbízatása. A Tisza Párt vezetője korábban még arról írt, hogy Szájer József lehet a poszt várományosa.


„Orbán rövidesen kirúgja a haverját, Polt Péter legfőbb ügyészt, akinek 2028-ig tartott volna a megbízatása” - írta szombat délután Magyar Péter a Facebookon. A Tisza Párt vezetője azt is megnevezte, aki tudomása szerint Poltot követheti a posztján.

„A korábbi hírekkel ellentétben nem Szájer Józsefet, hanem Tuzson Bence jelenlegi alibi igazságügyi minisztert helyezi Orbán a számára és a Nemzeti Együttbűnözés Rendszere számára életbe vágó pozícióba.”

„Polt kirúgása egyrészt Pintér Sándor belügyminiszter teljes elszigetelődését mutatja, másrészt azt is, hogy a bukás előtt álló miniszterelnök már a legközelebbi erős embereitől is tart és igyekszik a választás előtt minden fontos pozícióba új, zsarolható és így irányítható szereplőket helyezni” - tette hozzá Magyar.

„Az nyilván fel sem merül, hogy Polt Péter a feleségének a Nemzeti Bank kirablásában való esetleges felelőssége miatt távozik megalázó módon, a megbízatásának lejárta lelőtt.

Tuzson Bencének és a kapkodva kinevezésre kerülő további Orbán-janicsároknak azt üzenem, hogy ne tervezzenek hosszú távra” - zárja a bejegyzést a politikus.

Magyar Péter decemberben még arról posztolt, hogy értesülései szerint Szájer József lehet a következő legfőbb ügyész:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Pogátsa Zoltán: Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne
A közgazdász szerint a magyar EU-tagság gazdasági előnyökkel jár, és a kormányfő befolyása is csökkenne, ha az ország hátat fordítana az uniónak.


Pogátsa Zoltán közgazdász a Népszavának adott interjújában arról beszélt, hogy szerinte Orbán Viktor nem akarja kiléptetni Magyarországot az Európai Unióból. Úgy véli, a kormányfő számára is előnyös, ha az ország az unió tagja marad.

A közgazdász azzal indokolta ezt, hogy a kínai befektetők is azért jönnek Magyarországra, mert így elkerülhetik az európai importvámokat. Hasonló okokból jelentek meg a német autógyártók is: nemcsak az olcsó munkaerő miatt, hanem azért is, mert innen vámok és kvóták nélkül lehet árut szállítani az unió más tagállamaiba, ráadásul határellenőrzés sincs.

Pogátsa úgy fogalmazott:

„Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne.” Hozzátette: „Márpedig ki tudja ma megmondani internetes keresés nélkül, hogy ki a macedón miniszterelnök?”

A beszélgetésben szóba került Ukrajna uniós csatlakozása is. Pogátsa szerint erre belátható időn belül nincs esély, mivel senki nem gondolkodik abban, hogy egy háborús ország belépjen az EU-ba. Ezzel kapcsolatban megjegyezte: ő maga a világot járva még nem találkozott „nemet váltó” óvodással sem, miközben ez a téma korábban fontos szerepet kapott a magyar közbeszédben. Úgy fogalmazott: „Az előbbiekkel kapcsolatos állítások legfeljebb blöffnek tekinthetők.”

A gazdasági kilátásokat is értékelte. Szerinte az egymillió új munkahely programja kifulladt. Véleménye szerint előrelépni csak intenzív gazdaságpolitikai eszközökkel lehetne, ha a magyar munkavállalók magasabb hozzáadott értékű állásokban dolgoznának. Ehhez azonban humántőke-fejlesztésre lenne szükség: jó minőségű oktatásra, egészségügyre és infrastruktúrára. Mint mondta, „valamilyen rejtélyes okból Orbán amióta kormányon van nem akar csinálni” ilyen fejlesztéseket.

Pogátsa azt is megemlítette, hogy a magyar gazdaság jelenleg nem éli fénykorát: az idei első negyedéves GDP-adat elmaradt a várakozásoktól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Kezdődik a balatoni rémálom: máris lerobbant a Tópart IC, leszállították az utasokat
Szombat délelőtt már két Tópart IC is lerobbant, az utasokat Szabadbattyánnál leszállították. A MÁV szerint műszaki hiba okozza a 30–70 perces késéseket.


Szombat délelőtt több nehézség is adódott a balatoni vasúti közlekedésben. A MÁV közlése szerint

a Nagykanizsáról 9:19-kor a Déli pályaudvarra induló Tópart InterCity (IC 857) műszaki ok miatt 30–35 perces késéssel közlekedik.

Később a másik irányba tartó járatnál is probléma lépett fel.

A Déli pályaudvarról 11:35-kor Nagykanizsára induló Tópart InterCity (IC 844) Székesfehérvártól 50–70 perces késéssel közlekedik, szintén járműhiba miatt

– írta a vasúttársaság a honlapján.

A 24.hu egyik olvasója arról számolt be, hogy Szabadbattyánnál leszállították az utasokat a vonatról.

A tapolcai sebesvonat sem úszta meg a műszaki problémákat: ott mentesítő autóbuszokat kellett beállítani a járat pótlására.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Videó: ukrán drónhajó semmisített meg egy orosz vadászgépet
A támadásról készült videón jól látszik a végzetes találat pillanata. A rakétát egy titkos ukrán egység indította.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 03.



Az ukrán védelmi hírszerzés különleges egysége, a 13. csoport egy drónhajóról indított rakétával csapott le egy orosz Szu–30-as vadászgépre Novorosszijszk kikötőjénél – jelentette a DIU. A támadásról videó is készült, amelyen jól látható a találat, valamint a lángba borult roncs zuhanása is.

A közlemény szerint a támadáshoz egy R–73-as légiharc-rakétával felszerelt ukrán drónhajót (USV) használtak. A rakéta eltalálta a gépet, amely a levegőben kigyulladt, majd a tengerbe zuhant.

„Történelmi csapást hajtottak végre a 13. csoport, a DIU különleges egységének katonái, egy felszíni platformról indított rakétával. Az agresszor orosz állam többcélú vadászgépe, amelynek becsült költsége mintegy 50 millió dollár, a levegőben lángba borult, és végül a tengerbe zuhant, egyenesen a kegyetlen Neptun birodalmának fenekére”

– olvasható az ukrán hírszerzés közleményében.

Az Ukrainska Pravda emlékeztetett: a DIU tavaly hivatalosan bejelentette, hogy megkezdte az infravörös irányítású, szovjet gyártmányú R–73-as rakéták integrálását a Magura típusú drónhajókra. Ez a fejlesztés már tavaly decemberben is sikeres volt, amikor két orosz Mi–8-as helikoptert semmisítettek meg vele.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET: